تاریخ انتشار: چهارشنبه 1403/02/12 - 12:50
کد خبر: 503336

۷ جاذبه دیدنی که شما را به سبزوار می‌کشاند

۷ جاذبه دیدنی که شما را به سبزوار می‌کشاند

قطارهای سبزوار با امکانات متعدد رفاهی و سرگرمی، سفر را برای شما لذت‌بخش‌تر می‌کنند و بر‌همین‌اساس، طرفداران بسیاری دارند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ شهر زیبای سبزوار در استان خراسان با بیش از 500 اثر تاریخی و طبیعی، سفری پربار را برای گردشگران رقم می‌زند. اگرچه هرکدام از این جاذبه‌ها در نوع خود شگفت‌انگیز و ارزشمند هستند؛ اما بدون شک آشنایی با 7 مکانی که در این مطلب بیان می‌کنیم، تصمیم شما را برای سفر به این شهر قطعی می‌کند. شما همچنین می‌توانید با خرید بلیط قطار سبزوار سفری راحت، امن و ارزان را به این خطه از کشور تجربه کنید. قطارهای سبزوار با امکانات متعدد رفاهی و سرگرمی، سفر را برای شما لذت‌بخش‌تر می‌کنند و بر‌همین‌اساس، طرفداران بسیاری دارند. به‌طورمعمول، شما در زمان پیش فروش قطار می‌توانید بلیط ‌هایی با قیمت ارزان‌تر خریداری کنید. در ادامه، با معرفی جاذبه‌های گردشگری سبزوار، با ما همراه باشید.

1- روستای دلبر؛ جایی که دل از عاشقان طبیعت می‌برد

بدون شک هر گردشگری محو زیبایی‌های روستای دلبر خواهد شد، این روستا درست همچون اسمش دلبر است. روستای سرسبز دلبر، در میان مکان‌های دیدنی سبزوار می‌درخشد. رودخانه‌ای همیشه پر‌آب به نام دلبر نیز در روستای دلبر وجود دارد که دلیل اصلی طراوت و سرسبزی این روستا است.

برای رفتن به روستای دلبر، پس از این‌که با خودروی شخصی، اتوبوس، هواپیما یا خرید بلیط قطار سبزوار، خودتان را به این شهر رساندید، باید به دهستان کراب بروید و از آنجا راهی روستای دلبر شوید.

بهترین زمان برای رفتن به روستای دلبر سبزوار، فصل تابستان است؛ در این فصل، رودخانه‌ها خروشان‌تر از همیشه‌اند و درختان پربار، ییلاقی دل‌نشین را ایجاد می‌کنند. البته در بهار نیز بسیاری از گردشگران به‌سمت این شهر سرازیر می‌شوند. بهتر است در ایام پیک سفر و در زمان پیش فروش بلیط قطار، برای رزرو بلیط اقدام کنید تا با افزایش قیمت بلیط یا تکمیل ظرفیت قطارها مواجه نشوید.

2- آتشکده خانه دیو؛ یکی از مکان‌های باستانی سبزوار

اگر از علاقه‌مندان به حضور در مکان‌های بازمانده از ایران باستان هستید، بدون شک شیفته شکوه آتشکده خانه دیو خواهید شد. آتشکده خانه دیو سبزوار که گاهی هم با نام آتشکده آذربرزین مهر معرفی می‌شود، بنایی جالب‌توجه و در نوع خود بی‌نظیر است.

آتشکده خانه دیو یکی از عظیم‌ترین چهارطاق‌های عهد ساسانیان است و روی قله‌ای صخره‌ای و بسیار صعب‌العبور قرار دارد. این سازه در کوهستان ریوند، میان شاهرود و سبزوار و در نزدیکی روستای فشتنق واقع شده است. خانه دیو فقط 50 کیلومتر با سبزوار فاصله دارد. از ویژگی‌های معماری این بنا می‌توانیم به‌ شکل چهارضلعی متقارن آن اشاره کنیم. قسمت‌هایی از پایه‌ها و طاق‌های این بنا از بین رفته است؛ بااین‌حال، هنوز هم می‌توان شکوه و عظمت را در بقایای آن مشاهده کرد.

3- آبشار برغمد؛

طبیعت‌گردی، یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سفر، به‌ویژه سفر به مناطقی سرسبز همچون سبزوار است. آبشار برغمد در روستایی به همین نام و در 30کیلومتری سبزوار قرار دارد. این آبشار یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی سبزوار به‌شمار می‌رود.

آبشار برغمد سبزوار به‌ویژه در روزهای گرم تابستان، مکانی ایده‌آل برای فرار از گرما و سپری‌کردن لحظاتی خوش در دامان طبیعت است. در امتداد این آبشار، دره‌ای وجود دارد که در میان آن درختان گردوی تنومند قدم عَلم کرده‌اند. اگر در فصل برداشت گردو به سبزوار بروید، می‌توانید از گردوی‌های درشت و رسیده این درختان میل کنید که بدون شک مزه آن را هرگز فراموش نخواهید کرد.

4- کویر دوشاخ سبزوار

کویر دوشاخ را با نام کویر سبزوار نیز می‌شناسند. این کویر یکی از جذاب‌ترین مکان‌های سبزوار است که با جلوه‌های بی‌نظیر خود، گردشگران بسیاری را به‌سمت خود می‌کشاند. در‌واقع کویر دیدنی دو شاخ بر‌اساس شکل ظاهری‌اش به این نام شهره شده است. طول و عرض این کویر را به‌ترتیب 100 و 40 کیلومتر محاسبه کرده‌اند.

قسمت‌های زیادی از کویر دوشاخ با زمین‌های پف‌کرده نمکی پوشیده شده است که با قدم‌زدن روی آن‌ها حس خوبی خواهید داشت. قسمت شمالی این کویر را هم گنبدهای نمکی احاطه کرده‌اند. اگرچه هیچ‌گونه پوشش گیاهی در مرکز کویر دوشاخ وجود ندارد، اما در اطراف آن گیاهانی همچون گز و اشنان روییده‌اند. همچنین در این منطقه گونه‌های جانوری خاص از‌جمله عقاب دشتی و گربه وحشی مشاهده می‌شود.

5- بازار قدیمی سرپوش

یکی از جذاب‌ترین مکان‌های دیدنی سبزوار که هرگز نباید فرصت دیدن آن را از دست بدهید، بازار قدیمی این شهر است. بازار قدیمی سبزوار با نام بازار سرپوش، 140 متر طول دارد و در راستای شمال به جنوب واقع شده است. این بازار قدیمی، 9 مسیر ورودی و خروجی نیز دارد. برای رفتن به بازار سرپوش باید به یکی از ورودی‌های آن بروید. مسیر اصلی این بازار، خیابان بیهق است.

بازار سرپوش سبزوار دارای 85 حجره است که بیشتر آن‌ها طلافروشی و پارچه‌فروشی هستند. می‌توانید برای خرید طلا، پارچه و همچنین سوغات سبزوار که خوراکی‌ها و صنایع‌دستی منحصربه‌فردی را شامل می‌شود، به این بازار قدیمی بروید.

6- مناره خسروگرد سبزوار

سبزوار، علاوه‌بر مکان‌های طبیعی شگفت‌انگیز، تعداد زیادی بنای باستانی را هم در خود جای داده است که مناره خسروگرد یکی از حیرت‌انگیزترین‌های آن محسوب می‌شود. مناره خسروگرد در 10کیلومتری سبزوار واقع شده است و به‌عنوان جاذبه دیدنی این شهر شناخته می‌شود.

مناره خسروگرد از قرن 6 هجری قمری، یعنی زمان سلجوقیان، برجای ‌مانده است. بر‌اساس بررسی‌های باستان‌شناسان، هدف از ساخت این میل، یافتن راه توسط کاروان‌ها در سر جاده ابریشم بوده است. این سازه 38 متر ارتفاع دارد و قسمت بالای آن با تزئیناتی لوزی‌شکل مزین شده است؛ همچنین دو رشته کتیبه کوفی را نیز در این قسمت مشاهده خواهید کرد. خسروگرد سبزوار با قدمتی 900ساله، یکی از قدیمی‌ترین مناره‌های ایران به‌شمار می‌رود.

7- خانه جعفرزاده؛ یکی از خانه‌های تاریخی سبزوار

بازدید از خانه‌های تاریخی به‌عنوان یکی از جاذبه‌های سفر، برای بسیاری از افراد جذاب است. در سبزوار نیز چند خانه تاریخی بازمانده از سال‌های گذشته، نظر گردشگران را به خود جلب کرده است. یکی از آن‌ها خانه‌ای متعلق به تاجری ثروتمند اهل سبزوار بوده و امروزه تحت عنوان خانه جعفرزاده شناخته می‌شود. معماری این بنا و به‌ویژه حوض وسط آن، هنوز بسیار زیبا و چشم‌نواز است.

بازدید از خانه جعفرزاده سبزوار رایگان است و گردشگران در هر فصل از سال می‌توانند به این بنای قدیمی در خیابان بیهق، کوچه نه‌بام، کوچه حاج‌آقا فخر بروند و زیبایی‌های آن را از نزدیک ببینند.

فلای تودی؛ در دسترس‌ترین سایت فروش و پیش فروش بلیط قطار

آژانس گردشگری فلای تودی با راه‌اندازی به‌روزترین سایت رزرو بلیط قطار، تهیه بلیط را برای مسافران آسان و سریع کرده است. برای رزرو بلیط قطار سبزوار و هر مسیر دیگری در سایت فلای تودی، کافیست وارد صفحه مربوط به آن شوید و تاریخ سفر خود را درج کنید. سپس تمامی قطارهای موجود در مسیر و تاریخ انتخابی، به شما نشان داده می‌شود و می‌توانید بهترین و ایده‌آل‌ترین گزینه را برای سفر خود انتخاب کنید.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
هشت کیلو شیشه در آزادراه زنجان - قزوین کشف شد
متفاوت ترین قاب از مراسم تشییع و تابوت ابراهیم رئیسی
اولین تصویر از آماده‌سازی محل دفن شهید سید ابراهیم رئیسی
پیکر شهید امیرعبداللهیان در حرم عبدالعظیم به خاک سپرده می‌شود
مقامات کدام کشورها در مراسم تشییع شهدای خدمت شرکت می‌کنند؟
وداع با پیکر رئیس‌جمهور و شهدای خدمت در مصلی تهران برگزار شد
حزب تمدن اسلامی شهادت رئیس‌جمهور و همراهانش را تسلیت گفت
مراسم وداع با شهیدان خدمت در پایتخت آغاز شد
پرونده مجلس یازدهم بسته شد
انتشار دستخط رهبر انقلاب در تجلیل از رئیس‌جمهور شهید رئیسی
روایت رئیس‌دفتر «رئیس‌جمهور شهید» از جزئیات سانحه سقوط بالگرد
رهبر انقلاب فردا بر پیکر شهدای خدمت نماز اقامه می‌کنند
اطلاعیه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در پی شهادت رئیس‌جمهور و همراهانش
تقدیر رئیس قوه قضائیه از نمایندگان مجلس یازدهم
امیر حیدری در دیدار با پدر شهید آل‌هاشم: همه ما فرزندان شما هستیم
دیدار فرمانده نیروی هوایی ارتش با خانواده کادر پرواز شهادت
بزرگداشت شهدای خدمت در ستاد نیروی هوایی ارتش/ امیر هادیان: شهید رئیسی تا پای جان خادم مردم بود
آیت‌الله مدرسی‌یزدی: مجلس خبرگان رهبری دارای استقلال و عظمت است
اعلام نحوه اعمال حدنصاب مرحله دوم مصاحبه دکتری
هفته فیلم سینمای دفاع مقدس در تلویزیون
آماده‌باش آتش‌نشانی برای تامین ایمنی مراسم وداع با پیکر شهید رئیسی در مصلی تهران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top