تاریخ انتشار: چهارشنبه 1403/02/26 - 12:25
کد خبر: 504774

در مصاحبه اختصاصی با خبرنامه دانشجویان ایران مطرح شد؛

صفر تا صد مسابقه برنامه نویسی صبا/ از اهداف تا دستاوردها

صفر تا صد مسابقه برنامه نویسی صبا/ از اهداف تا دستاوردها

چهارمین مسابقه برنامه نویسی صبا، پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه در تالار صبای دانشگاه شهید باهنر کرمان با مشارکت دانشجویان علاقمند از سراسر ایران برگزار شد.

به گزارش سرویس فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دانشگاه شهید باهنر کرمان با حمایت ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان دیجیتال  و بخش خصوصی، در راستای ارتقاء توانمندی های فنی، تقویت مهارت های حل مساله دانشجویان، حل مسائل دنیای واقعی، جذب استعدادهای جوان و ترویج مهندسی و علوم کامپیوتر، چهارمین مسابقه برنامه نویسی صبا را پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه در تالار صبای دانشگاه شهید باهنر کرمان با مشارکت دانشجویان علاقمند از سراسر ایران برگزار کرد.

دور اول این مسابقات در سال ۱۳۹۶، دور دوم در سال ۱۳۹۷ و دور سوم در سال ۱۳۹۸ برگزار شده بود. بعد از پنج سال بنا به شرایط کرونا و ... امسال این مسابقه با استقبال خوب دانشجویان به صورت حضوری برگزار شد.

مسابقات برنامه‌نویسی صبا یک مسابقه انفرادی است. شرکت‌کنندگان از سراسر ایران به شرطی که در دانشگاه مشغول تحصیل باشند، می توانند در مسابقه شرکت کنند. مدت مسابقه سه ساعت و نیم بوده و هر شرکت کننده یک رایانه در اختیار دارد، باید جواب‌های خود را در قالب کدهای سی، سی پلاس‌پلاس، پایتون یا جاوا به سیستم داوری خودکار ارسال کند. سپس برنامه‌های ارسالی توسط داده‌ها مورد آزمایش قرار می‌گیرند. اگر برنامه‌ای نتواند در مقابل تمام داده‌ها پاسخ درستی بدهد مورد قبول قرار نمی‌گیرد و شرکت کننده با احتساب جریمه می‌تواند برنامه دیگری ارسال کند. در ادامه این گزارش فاطمه یوسفی دبیر روابط عمومی چهارمین دوره مسابقه برنامه نویسی صبا به تشریح ابعاد مختلف این دوره از مسابقات می‌پردازد که در ادامه می‌خوانید: 

مسابقاتی که برگزار می‌کنید(صبا) چگونه مسابقه‌ای است و در چه حوزه هایی برگزار می شود؟

علت انتخاب این حوزه ها چیست ایده کلی مسابقه برنامه نویسی صبا از مسابقات ای سی ام آی سی بی سی گرفته شده است و این مسابقه به صورت سالیانه قبل از مسابقات ای‌سی‌ام برگزار میشود تا دانشجویان بتوانند خودشان را برای مسابقات ای‌سی‌ام آماده کنند؛ تنها تفاوتی که مسابقه برنامه نویسی صبا با مسابقات ای‌سی‌ام دارد این است که مسابقه برنامه نویسی صبا به صورت انفرادی افراد رو ارزیابی و آماده برای مسابقه می کند و دانشجویان به صورت انفرادی به تلاش برای حل مسائل برنامه نویسی پیچیده و الگوریتمی می پردازد مسائل ممکنه در زمینه های گوناگونی چراکه گراف رشته‌ها تئوری بازی و سایر زمینه های مهندسی نرم افزار باشد این مسابقات به عنوان یک رخداد مهم در تقویت توانمندی های دانشجویان در زمینه برنامه نویسی و الگوریتم بازی نقش دارد.

اهداف برگزاری مسابقات چیست؟ 

هدف ما این است که طی این مسابقات بتوانیم با رقابت ایجاد شده بین شرکت کنندگان بهترین برنامه نویسان را که توانستند برای سوالات راه حل مناسبی را پیدا کنند شناسایی کرده و آنها را جهت شرکت در مسابقات غرب آسیا آماده کنیم علاوه بر آن عملکرد تک تک افراد را در خارج از تیم ارزیابی کرده و باعث ایجاد رقابت‌های درون تیمی شویم.

چه رویدادهای جانبی علاوه بر دوره های آموزشی دیده شده است؟

انجمن علمی علوم کامپیوتر دانشگاه شهید با هنر کرمان برای آماده سازی دانشجویان دانشگاه با هنر در شرکت یا همکاری در این مسابقات علاوه بر برگزاری دوره های آموزشی رویدادهایی چون شرکت و مشاهده مسابقات در دانشگاه های دیگر برای کسب تجربه دعوت از افراد باتجربه برای استفاده از علم و دانش آنها و یادگیری مسائل مهم برگزاری جلسات مختلف با افرادی که می توانند در دوره‌های گوناگون به ما کمک کنند می پردازد.

نقش معاونت علمی و ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان در برگزاری این مسابقات چیست؟ معاونت علمی و ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان امسال بعنوان حامی مالی این مسابقه بوده‌اند و کمک به دیده شدن مسابقات را به عهده داشته است، امید و افتخار است در سال‌های آینده همکاری گسترده‌تری در اطلاع رسانی مسابقات و برگزاری رویدادهای جانبی داشته باشیم.

روند برگزاری مسابقات به چه صورتی خواهد بود و چه دستاوردی به همراه خواهد داشت؟

مسابقه برنامه نویسی صبا به صورت سالیانه برگزار می گردد به دلیل کرونا بعد از پنج سال وقف تجربه خوبی برای شروع مجدد بود و امیدواریم به اهداف تعریف شده رسیده باشیم بدون شک این مسابقات با حضور گسترده دانشجویان از سراسر کشور یکی از اتفاقات فرهنگی و تحصیلی بسیار مهم در دانشگاه شهید با هنر کرمان است که تاثیرات بزرگی در توسعه دانش و مهارت های دانشجویان و ارتقا سطح علمی دانشگاه باهنر دارد.

مخاطب‌های این مسابقات و رویدادها چه افرادی هستند؟

دانشجویان و دانش آموزان و برنامه‌نویسان محصل در سراسر کشور؛ چه جوایز و حمایت هایی را برای برگزیدگان در نظر گرفته اید؟ برای نفر اول نه میلیون تومان نفر دوم شش میلیون تومان نفر سوم سه میلیون تومان و برای هر فرس اکسبت پانصد هزار تومان در نظر گرفته شده است علاوه بر آن برای تمامی دوستان پکی آماده شده است و تحویل داده شده است امسال به دلیل حامی برنامه علاوه بر موارد گفته شده کدهای تخفیف تعریف شده ای برای استفاده دانشجویان در نظر گرفته شده است.

تاریخچه برگزاری مسابقات به چه صورت بوده و برگزاری مسابقات نسبت به قبل چه تغییری کرده است؟

پیش از این سه دوره از مسابقات برنامه نویسی صبا در فروردین ماه هزار و سیصد و نود و سه هزار و سیصد و نود و چهار وهزار وسیصد و نود و هشت برگزار شده است از آنجایی که بعد از پنج سال وقف این مسابقه برگزار گردیده است بنابراین در تمام بخش ها و تیم ها بسیار قوی عمل شده که باعث نوپایی مسابقه شده ایم.

در بخش اجرایی ابتکار هنر افراد برای زیباسازی محیط و خارج کردن محیط از یکنواختی بسیار بوده است در بخش روابط عمومی اطلاع رسانی بهتر بوده و استقبال دانشگاه ها و دانشجویان بیشتر بوده است در بخش رسانه فعالیت های متنوع تر استفاده از ابزار بهتر و پخش کلیپ‌های متنوع صورت گرفته است در بخش گرافیک سرعت عمل دقت و طراحی زیبایی صورت گرفته است در بخش دبیرخانه دعوت نامه ها و نامه نگاری های دقیق تری انجام شده است در بخش فنی دوستان دارای علم بیشتر بوده و بهتر عمل کردند و دبیر مربوطه برای ایجاد نظم بین تیمی و ارتباط با دانشجویان بسیار عالی عمل کردند. امیدواریم هر سال نسبت به قبل بتوانیم مسابقات را باشکوه تر و بهتر برگزار کنیم رویدادها و برنامه های جانبی بسیاری در نظر هست که امیدواریم بتوانیم با حمایت های بیشتر برای مسابقات آتی آنها را اجرایی کنیم.

پلتفرمی که برای برگزاری مسابقات بین المللی انتخاب شده است امسال با توجه به اطلاع رسانی خوب و استقبال ویژه ای که از چهارمین دوره مسابقات برنامه نویسی صبا صورت گرفته است ما چندین دانشجوی غیر ایرانی داشتیم که در مسابقات شرکت کرد اند کارهایی که برای اطلاع رسانی انجام شده است پیدا کردن کانال ها و ارتباط با ادمین ارتباط با دبیرهای انجمن علمی دانشگاه ها ارسال پوستر به سایت وزارت علوم دعوت از طریق امور فرهنگی های دانشگاه های دیگر دعوت از طریق روابط عمومی دانشگاه های دیگر دعوت از طریق اساتید بخش

آیا برگزاری مسابقات در راستای حل چالشی واقعی است؟

قطعا به دنبال ارتباط بیشتر بین صنعت و دانشگاه هستیم و امیدواریم مسابقه در راستای حل چالش واقعی از صنعت و یا دانشگاه مربوطه باشد؛ انتظارات شما برای برگزاری بهتر مسابقه در دوره های بعد چه هست؟ انتظار داریم علاوه بر وزارت علوم و معاونت علمی سایر ارگان ها و نهادها نیز از مسابقات حمایت کنند و امیدواریم بتوانیم مسابقات باشکوهی در راستای حل چالش واقعی صنعت داشته باشیم منتخبین جذب صنعت شده و این موضوع گسترده تر شود.

مصاحبه هادی هدایت زاده

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
رافائل گروسی برای پزشکیان پیام فرستاد +جزئیات
ساعات فعالیت بانک‌ها برای شنبه و یکشنبه اعلام شد
واکنش کنعانی به اتهام‌زنی اسرائیل علیه ایران در مورد المپیک
دادگستری استان تهران: این داروها را مصرف نکنید
حضور شهردار تهران در محل فرونشست خیابان ولی‌عصر(عج)
حضور شهردار تهران در محل فرونشست خیابان ولی‌عصر(عج)
ایمن سازی ترکیدگی لوله آب در خیابان ولیعصر به سرعت در حال انجام است
حمله آمریکا و انگلیس به الحدیده یمن
در انتظار آمدن «چریک»
حضور فرستاده ویژه نخست‌وزیر ژاپن در مراسم تخلیف پزشکیان
وضعیت خودرو ها در جاده امامزاده داوود بعد از ریزش کوه
بی‌اعتنایی ترامپ به نتانیاهو سوژه رسانه‌ها شد
مجلس بر تداوم سیاست خارجی انقلابی دولت شهید رئیسی اصرار دارد
۵ گل آبی در اولین بازی فصل استقلال و گلسازی یامگا
همکاری استقلال و رضاوند تمدید شد
اردوی پرسپولیس در هلند لغو شد؟
مرحله نهایی المپیاد علمی دانشجویی کشور فردا برگزار می‌شود
امکان تسویه خرید شمش طلا با تغییر ساعت کاری بانک‌ها‌
۴۲ هزار میلیارد تومانِ دیگر به گندم‌کاران پرداخت می‌شود
دیدار نمایندگان اردبیل در مجلس با مسعود پزشکیان
پزشکیان: هر تلاشی برای حمایت از ورزشکاران انجام خواهم داد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top