تاریخ انتشار: شنبه 1403/03/05 - 15:49
کد خبر: 505808

چگونه فرش دستباف را در منزل شست و شو دهیم؟

چگونه فرش دستباف را در منزل شست و شو دهیم؟

اگر شما هم در منزل از فرش‌های دستباف استفاده می‌کنید، باید بدانید که یکی از راهکارهای محافظت و نگهداری از آن‌ها شست و شوی دوره‌ای آنان است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یکی از انواع فرش‌هایی که در میان مردم محبوبیت زیادی دارند، فرش‌های دستباف هستند. استفاده از این نوع فرش‌ها برای دکوراسیون منازل می‌تواند زیبایی منحصر به فردی به فضای منزلتان دهد. این نوع فرش‌ها از الیاف طبیعی مختلفی مانند نخ، پنبه، پشم و ابریشم و غیره بافته شده‌اند. همچنین این نوع فرش‌ها مانند فرش‌های ماشینی در ابعاد و اندازه‌های مختلف و همچنین طرح‌ها و مدل‌های متفاوت تولید شده و به بازار عرضه می‌شوند.

اگر شما هم در منزل از فرش‌های دستباف استفاده می‌کنید، باید بدانید که یکی از راهکارهای محافظت و نگهداری از آن‌ها شست و شوی دوره‌ای آنان است. اگر در دزفول ساکن هستید و قصد استفاده از خدمات مراکز قالیشویی دزفول را دارید، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم سری به فضای وب بزنید. با این کار لیستی از مراکز معتبر در اختیار خواهید داشت که می‌توانید درنهایت به دلخواه از خدمات یکی از آنان بهره گیرید.در ادامه مقاله نیز با ما همراه باشید که قصد داریم، در ارتباط به نحوه شستن فرش دستباف در منزل توضیحاتی را برایتان بیان کنیم.

چه کارهایی را باید پیش از شست و شوی فرش انجام داد؟

اگر در چالوس ساکن هستید و قصد استفاده از خدمات مراکز قالیشویی چالوس را دارید، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که از اطرافیان جستجو کرده و یا سری به فضای وب بزنید. با انجام این کار می‌توانید لیستی از مراکز معتبر شرکت‌های قالیشویی تهیه کنید و درنهایت به دلخواه از خدمات یکی از مراکز بهره گیرید. اگر قصد دارید خودتان در منزل فرشتان را شست و شو دهید، ما را در ادامه مطلب همراهی کنید. کارهایی که باید پیش از شست و شوی فرش انجام دهید عبارتند از:

پاک کردن ذرات گرد و غبار از روی فرش

شما باید پیش از آنکه کار شست و شوی فرش خود را آغاز کنید، تلاش کنید تا ذرات گرد و غبار را از روی فرش خود پاک کنید. برای این کار شما می‌توانید از جاروبرقی استفاده کنید و با آن تمامی آلودگی‌‌های سطحی فرش خود را از بین ببرید. اگر در شهرکرد ساکن هستید و قصد استفاده از خدمات مراکز قالیشویی‌ شهرکرد را دارید، ما به شما پیشنهاد می‌کتیم سری به فضای وب بزنید. با انجام این کار، می‌توانید قسمت نظرات کاربران وب‌ سایت‌های مختلف شرکت‌های قالیشویی را خوانده و از این طریق، اطلاعاتی درباره نحوه خدمات رسانی و کیفیت کار مجموعه‌ها بدست آورید و درنهایت به دلخواه، یکی را انتخاب کرده و از خدمات آن‌ استفاده کنید.

بررسی دقیق رنگ فرش

شما باید پیش از آنکه شروع به شست و شوی فرش خود کنید. ابتدا بررسی کنید که فرشتان رنگ پس می‌دهد یا خیر؟ درواقع رنگ دهی فرش در حین شستشو، می‌تواند باعث ترکیب رنگ‌‌های فرشتان شود و همین از ظاهر زیبای فرشتان می‌کاهد.

انتخاب شوینده مناسب

شوینده‌های مختلفی در بازار وجود دارند، که می‌توانید از هر کدام ازآن‌ها جهت شستشوی فرش خود بهره گیرید. بهترین مواد شوینده برای فرش‌ها شوینده‌های خنثی هستند. یکی از انواع شوینده‌های خنثی، شامپو فرش است که می‌توانید از آن استفاده کنید. البته بهتر است آن را با کمی آب رقیق کنید و بعد از آن استفاده کنید.

چه کارهایی باید به هنگام شستن فرش انجام داد؟

کارهایی که باید به هنگام شست و شو فرش انجام دهید شامل:

استفاده از آب ولرم برای خیس کردن فرش

یادتان باشد که هرگز برای شستن فرش دستباف از آب داغ استفاده نکنید، زیرا انجام این کار می‌تواند روی الیاف تاثیر گذاشته و در نهایت باعث رنگ دهی فرش شود. همچنین آب سرد نیز انتخاب خوبی نخواهد بود، زیرا آب سرد مانع از حل شدن مواد شوینده، در بافت فرش شده و قدرت پاک کنندگی مواد را کاهش می‌دهد.

بهره‌گیری از ابزار مناسب

برای شستن فرش در منزل، به ابزاری مانند فرچه و برس نرم، پارو‌های چوبی و فلزی و دیگر موارد احتیاج دارید. حواستان باشد که حتما از وسایل و ابزارهای مناسب و باکیفیت استفاده کنید، زیرا فرش‌های دستباف دارای پرزهای بلندی هستند که در صورت استفاده از ابزار نامناسب، شاهد آسیب الیاف فرش خود خواهید بود.

آبکشی مناسب

مهم‌ترین مرحله به هنگام شست و شوی فرش، آن است که آبکشی آن را با دقت و حوصله زیاد انجام دهید. شما باید تلاش کنید تا با استفاده از پارو، تمامی مواد شوینده و آب داخل بافت فرش را از آن خارج کنید. باقی ماندن هرگونه زردآبه‌ای درون فرش، باعث می‌شود فرش شما کدر شده و درخشندگی اولیه خود را از دست دهد. همچنین بهتر است به جای استفاده از پاروی فلزی، از پاروی چوبی استفاده کنید،تا سلامت الیاف فرش به طور کامل حفظ شود.

چه کارهایی باید بعد از شست و شوی فرش انجام داد؟

بعد از آنکه فرش خود را شست و شو دادید، نوبت به انجام کارهای بعد از شستن فرش می‌رسد. با انجام دو مرحله زیر کار شست و شوی فرش دستبافتان به پایان می‌رسد. این دو مرحله عبارتند از:

قرار دادن فرش در محل مناسب برای خشک شدن

شما باید بعد از آنکه آبکشی فرش خود را به خوبی انجام دادید، فرش را برای خشک شدن در محلی مناسب قرار دهید. محیط انتخابی شما باید به دور از گرد و غبار و آلودگی زیاد و همچنین به دور از تابش مستقیم نور خورشید باشد. به طور کل نور خورشید می‎تواند باعث رنگ پریدگی فرش شما شده و به الیاف آن آسیب وارد کند.

جارو کشیدن فرش و بازگرداندن پرزها به حالت اولیه

همانطور که بیان کردیم، فرش‌های دستباف پرزهای بلندی دارند، به همین علت بعد از شست و شو دچار بی‌نظمی می‌شوند که بهتر است آن‌ها را به حالت اولیه خود بازگردانید. برای بازگرداندن پرزهای فرش دستباف به حالت اولیه، می‌توانید از جاروبرقی استفاده کنید و یا اینکه با یک برس نرم، فرش را در جهت خواب آن جارو کنید.

جمع بندی

در این مقاله تلاش کردیم در ارتباط با شستن فرش دستباف در منزل، توضیحاتی را برایتان بیان کنیم. در آخر امیدواریم تمام آنچه بیان کردیم برایتان مفید بوده و از آن استفاده کرده باشید.

 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اقامه نماز باشکوه عید قربان در حرم امیرالمومنین(ع)
حجت الاسلام حاج علی اکبری: مشارکت حداکثری انسجام و قدرت ملی را افزایش می‌دهد
آماده‌باش اتمی ناتو علیه روسیه و چین
اراده ایران برای کمک به افغانستان برای گذر از چالش‌ها
یک نظامی اسرائیلی دیگر پس از بازگشت از جنگ غزه خودکشی کرد
زاکانی: شفافیت اصل اول بازار سرمایه است
اولین مناظره نامزدهای ریاست جمهوری، امشب ساعت ۲۰ آغاز می‌شود
تا کنون هزاران کودک در غزه جان باخته‌اند
جان باختن ۱۴ تن از حجاج اردنی در مکه
بلینگام نسخه بازی خاص خودش را دارد
دیگر نمی‌توانیم به جنگ غزه ادامه دهیم
تشدید حملات حزب‌الله ما را به درگیری گسترده‌تر می‌کشاند
افشای یک اتفاق باورنکردنی در پاداش کارلوس کی‌روش!
توجه نکردن به هوش مصنوعی کشور را چهار سال عقب می‌اندازد
ترامپ، قطبی‌تر از بایدن
پیروزی بزرگ ایران برابر سوئد
دولت کاندیدایی در انتخابات ندارد
نتایج کامل روز سوم و برنامه روز چهارم یورو ۲۰۲۴
انضباط مالی باید در اولویت دولت باشد
نگاه غربی و شرقی به زن ؛ دوگانه ایی که هیچ تفاوتی ندارد
پیام رهبر انقلاب به حجاج بیت‌الله الحرام در سال‌های اخیر
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top