تاریخ انتشار: جمعه 1403/03/18 - 10:33
کد خبر: 506986

واکنش فوری آمریکا به بیانیه ایران، روسیه و چین

واکنش فوری آمریکا به بیانیه ایران، روسیه و چین

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به بیانیه ایران، روسیه و چین اعلام کرد که واشنگتن به همکاری خود با متحدان و شرکایش به منظور اتخاذ استراتژی جامع در قبال برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران ادامه می‌دهد.واکنش فوری آمریکا به بیانیه ایران، روسیه و چین

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی در پاسخ به سوالی درباره واشنگتن کشورش به بیانیه مشترک ایران، روسیه و چین این مطلب را بیان کرد.

خبرنگاری با توجه به بیانیه مشترک ایران، روسیه و چین از میلر سوال کرد که این سه کشور اعلام کردند کشورهای غربی باید تلاش بیشتری انجام دهند و برجام یا توافق هسته‌ای را احیا کنند. آیا به این اظهارات واکنشی دارید؟

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ گفت: ما همچنان نسبت به برنامه هسته‌ای ایران بسیار نگران هستیم. این نگرانی را در قطعنامه روز گذشته شورای حکام آژانس بین‌المللی هسته‌ای اعلام کردیم.

این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا بدون اشاره به نقض برجام از سوی واشنگتن و عدم بازگشت به این توافق ادعا کرد: حکومت ایران به ذخیره اورانیوم با غنای بالا که هیچ هدف غیرنظامی ندارد، ادامه می‌دهد.

میلر تصریح کرد: ما به همکاری با متحدان و شرکای خود برای ایجاد یک استراتژی جامع به منظور دستیابی به راه حل همکاری کامل ایران با آژانس بین‌المللی هسته‌ای ادامه خواهیم داد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین در پاسخ به سوالی در مورد جلوگیری از درآمدهای فلسطینی توسط اسرائیل گفت: «ما در برخی گفتگوهای مستقیم به دولت اسرائیل تصریح کرده‌ایم که هیچ چیزی بیش از فروپاشی تشکیلات خودگردان فلسطین نمی‌تواند با منافع استراتژیک اسرائیل در تضاد باشد».

این مقام وزارت خارجه آمریکا در واکنش به عملیات مشترک نیروهای مقاومت عراق و یمن علیه اسرائیل ، از این اقدام و هماهنگی آنها ابراز نگرانی کرد.

به گزارش ایرنا، قطعنامه پیشنهادی سه کشور انگلیس و فرانسه و آلمان درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ برابر با ۵ ژوئن ۲۰۲۴ با ۲۰ رای موافق، ۲ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع در شورای حکام تصویب شد. این قطعنامه بدون اشاره به همکاری‌های ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از تهران خواسته است تا برای حل و فصل مسائل ادعایی پادمانی «اقدامات ضروری و فوری» صورت دهد.

این قطعنامه همچنین از ایران می خواهد بیانیه موسوم به ۴ مارس درباره حل‌وفصل تمام موضوعات باقیمانده بین ایران و آژانس را «بدون تاخیر» اجرا و مجوز بازرسان آژانس را که ایران براساس حقوق حاکمیتی مصرح در ماده ۹ موافقتنامه جامع پادمان لغو کرده است، احیا کند.

در این قطعنامه با تکرار ادعاهای سیاسی پادمانی و ریشه‌دار در اسناد جعلی رژیم اسرائیل از تهران خواسته شده است که در خصوص «ذرات اورانیوم با منشاء انسانی در دو مکان اعلام نشده در ایران، توضیحات معتبر ارائه کند و آژانس را از مکان(های) فعلی مواد هسته ای و/یا تجهیزات آلوده مطلع کند»

این درحالی است که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده و هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند. ایران نیز به همکاری خود با آژانس در چارچوب موافقتنامه جامع پادمان ادامه داده و تاکید دارد که مسائل باقی‌مانده با رویکرد حرفه‌ای و بدون جانبداری آژانس قابل حل است.

با این حال، در قطعنامه شتابزده و غیرسازنده تروئیکا ادعا شده است که در صورت عدم «همکاری لازم، کامل و بدون ابهام ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل و فصل همه مسائل پادمانی باقیمانده» ممکن است از مدیرکل آژانس خواسته شود که یک «ارزیابی جامع و به روز شده در مورد احتمال حضور یا استفاده از مواد هسته ای اعلام نشده در ارتباط با مسائل باقی مانده گذشته و حال، در مورد برنامه هسته ای ایران، بر اساس اطلاعات موجود ارائه کند.»

پیش از آغاز رای‌گیری درباره این قطعنامه، کشورهای موسوم به گروه همفکر، با صدور بیانیه‌ای مشترک، تصویب قطعنامه علیه ایران را اشتباه محاسباتی خوانده و هشدار دادند که چنین اقدامی نتیجه معکوس خواهد داشت. آن‌ها از کشورهای عضو شورا خواستند که در برابر تلاش‌ها برای سیاسی کردن مسائل پادمانی مقاومت کرده و به این قطعنامه رای موافق ندهند.

جمهوری اسلامی ایران نیز پیشتر هشدار داده بود که هرگونه اقدام سیاسی در شورای حکام، با واکنش متناسب، موثر و فوری مواجه خواهد شد.

سه کشور ایران، چین و روسیه نیز در بیانیه مشترکی با تاکید بر اینکه مفاد برجام همچنان معتبر است به کشورهای غربی که با بدعهدی و بی‌عملی خود، اجرای این توافق را به بن بست کشانده‌اند توصیه کردند که با نشان دادن اراده سیاسی، گام‌های لازم را برای از سرگیری اجرای توافق سال ۹۴ بردارند.

در این بیانیه مشترک که برای نخستین بار از سوی سه کشور در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه شد، آمده است: کشورهای ما به طور مداوم هواداران قوی برجام بوده‌اند. ما به همراه طرف‌های دیگر، زمان و تلاش خود را در مذاکراتی سرمایه‌گذاری کردیم که منجر به انعقاد توافق برجام در سال ۲۰۱۵ و سپس اجرای آن شد.

این بیانیه که از سوی میخائیل اولیانوف سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین ارائه شد، می‌افزاید: از سال ۲۰۱۸، هنگامی که آمریکا به طور غیرقانونی و یکجانبه از این توافق خارج شد و تحمیل تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی و اعمال سیاست فشار حداکثری علیه ایران نقطه عطفی برای این توافق شد، حمایت ما از برجام تغییر نکرده است.

ایران، چین و روسیه با تاکید بر اینکه «ما از هیچ تلاشی برای بازگرداندن برجام دریغ نکردیم» یاد آور شدند که در نتیجه ۸ دور مذاکرات وین، آمادگی خود را برای توافق درباره از سرگیری اجرای برجام براساس متن اوت ۲۰۲۲ اعلام کردند.

این درحالیست که بر اساس بیانیه یاد شده، «سایر شرکت کنندگان برجام - فرانسه، آلمان و انگلیس- و همچنین آمریکا»، با وجود وعده‌های خود، روند دیگری را انتخاب کردند و هدف مشترک ما را برای از سرگیری اجرای برجام، به خاطر ملاحظات سیاسی خود نادیده گرفتند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
استقبال مردم پایتخت از مهمانی باشکوه ۱۰ کیلومتری عید غدیر
مراسم چهلمین روز شهادت امیرعبداللهیان در حرم حضرت عبدالعظیم
عید غدیر، میهمان موکب‌های دانشگاهی باشید
گزارش تصویری پنجمین مناظره نامزدهای چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری
اهدای عیدانه رهبر انقلاب به دریادلان حاضر در جزایر نازعات
قاضی‌زاده‌ هاشمی به نامزدهای ریاست‌جمهوری عیدی داد +فیلم
رهبر انقلاب: مهمترین اثر مشارکت بالا که به آن اصرار داریم سرافرازی جمهوری اسلامی است
از واقعه غدیر چه می‌دانیم؟!
میراحمدی: وزارت کشور برای برگزاری انتخابات آمادگی کامل دارد
قالیباف در مناظره پنجم: باید دقت کنیم که در نقشۀ دشمن حرکت نکنیم
جلیلی در مناظره پنجم: نباید روستا را به یک جایی که فقیر و محروم است نگاه کنید
زاکانی در مناظره پنجم: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را انجام می‌دهیم
قاضی‌زاده در مناظره پنجم: ۱۴ اقدام اجرایی را با قوت انجام می‌دهم
رهبر انقلاب: کسی که توانایی استفاده از فرصت‌ها را داشته باشد اصلح است
رهبر انقلاب: برخی با لبخند دشمن خاطرشان جمع و با لالایی دشمن خوابشان می‌برد+فیلم
فرد اصلح از نظر رهبر انقلاب کیست +فیلم
عکس| دیدار هزاران نفر از اقشار مختلف مردم در روز عید غدیر
نامزدها در راه برگزاری آخرین مناظره
نرخ تورم نزولی میراث شهید رئیسی برای دولت آینده
رهبر انقلاب: مشارکت حداکثری و انتخاب اصلح در انتخابات مهم است
بیانیه ۳۰۰ نفر از اساتید، فارغ‌التحصیلان، دانشجویان دانشگاه شریف در حمایت از جلیلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top