تاریخ انتشار: دوشنبه 1403/03/21 - 09:05
کد خبر: 507302

تلاش دولت برای حمایت از بورس +جزئیات

تلاش دولت برای حمایت از بورس +جزئیات

به‌دنبال نزول‌های فرسایشی بازار سهام سلسله اقداماتی از سوی دولت برای نجات بورس ظرف روزهای گذشته آغاز شده و روز گذشته با انجام اقدامات جدید برای کنترل نرخ بهره و پرداخت مطالبات ارزی بانک‌ها این اقدامات شتاب گرفت.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ آنطور که آمارها نشان می‌دهد ارزش کل بازار سهام در ۴سال گذشته یعنی از مرداد۱۳۹۹ تاکنون بیش از ۲۸۰میلیارد دلار نزول کرده و از ۴۲۵میلیارد تومان به ۱۴۴میلیارد دلار رسیده است. این نزول‌های فرسایشی حتی از ابتدای سال‌جاری بیشتر شده و روند خروج پول از بازار سرمایه شتاب گرفته است به‌طوری که برخی برآوردها نشان می‌دهد که از ابتدای سال‌جاری تاکنون خالص خروج نقدینگی از بورس رقمی در حدود ۹هزار میلیارد تومان بوده است. در روزهای گذشته حتی ارزش معاملات خرد به‌شدت سقوط کرده و به حدود هزار میلیارد تومان رسیده است.درچنین شرایطی انجام اقدامات ضروری برای بهبود عملکرد بازارسرمایه ضروری به‌نظر می‌رسد چرا که تداوم این وضعیت می‌تواند آثار زیان باری برای بخش تولید داشته باشد و حتی روند تامین مالی شرکت‌های بورس را مختل کند.

بر همین اساس از دو هفته پیش اقدامات تازه‌ای از سوی دولت برای برای بهبود عملکرد بورس آغاز شده است.

اقدامات چهارگانه

در نخستین گام ستاد هماهنگی اقتصادی دولت دو هفته پیش با برگزاری یک نشست، طرح‌هایی را در ۴بند برای بهبود عملکرد بورس تصویب کرد. طبق این مصوبه قرار شد در گام نخست وزارت نفت دستورالعمل قیمت محصولات پالایشی را اصلاح و به سرعت ابلاغ کند. براساس بند دوم قرار شد مصوبه عدم‌خروج شرکت‌های خودروسازی از بورس به تأیید شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران برسد.

همچنین طبق بند سوم مقرر شد اقدامات لازم برای کنترل نرخ سود بانکی انجام شود و دربند چهارم ستاد هماهنگی اقتصادی تأیید کرد مصوبه دولت برای معافیت‌های مالیاتی صنایع بورس به سرعت دریافت شود.

کنترل نرخ سود

پس از تصویب طرح‌های چهارگانه برای نجات بورس از چند روز پیش این اقدامات به مرحله اجرایی رسید و دیروز این اقدامات شتاب بیشتری گرفت. به‌طوری که چند روز بعد از آنکه بانک مرکزی به بانک‌ها تکلیف کرد از نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار تجاوز نکنند امروز بانک مرکزی از بانک‌ها خواست جلسه فوق‌العاده هیأت مدیره خود را با موضوع بررسی نحوه رعایت نرخ‌های سود ابلاغی، با قید فوریت، برگزار کنند.

بانک مرکزی در بخشنامه خود خطاب به مدیران بانک‌ها تأکید کرده؛ برنامه مدیریت نرخ سود باید شامل تدابیر و اقدامات اصلاحی لازم‌الاجرا باشد و حداکثر ظرف مدت ۲ هفته به‌منظور اصلاح و تعدیل نرخ‌های سود عملیاتی شود.

سجاد امیری، رئیس اداره تحلیل‌های اقتصادی و ریسک سازمان بورس نیز از آغاز هماهنگی بازار پول و سرمایه برای مدیریت ریسک نرخ بهره خبر داد و گفت: بانک‌های مرکزی در پشتیبانی قاعده‌مند از بازار سرمایه نقش مهمی ایفا می‌کنند.

طبق بخشنامه ابلاغی سال۱۴۰۲ که مورد تأکید بانک مرکزی است، حداکثر نرخ سود بانکی ۲۲.۵درصد تعیین شده است و همه بانک‌ها ملزم به رعایت نرخ‌های سود مصوب هستند.

به‌زعم کارشناسان یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که اثر منفی بر بازار سهام داشته است افزایش نرخ بهره است و اصلاح این نرخ می‌تواند کمک زیادی به بورس کند. با این حال این همه ماجرا نیست و در عین حال سیاست‌هایی نیز در عرصه اقتصاد باید به‌کار گرفته شود که روند تولید تسهیل شود.

پرداخت مطالبات ارزی بانک‌ها

در اقدام دیگری برای بهبود عملکرد بازار سرمایه روز گذشته بانک مرکزی از پرداخت مطالبات ارزی بانک‌ها خبر داد که نشان می‌دهد اقدامات اجرایی برای اجرای جلوگیری از نزول بورس شتاب بیشتری گرفته است.

بر همین اساس روز گذشته معاون ارزی بانک مرکزی از امکان تعیین تکلیف و تسویه بیش از ۲.۸میلیارد دلار از مطالبات ارزی بانک‌های بورسی و دولتی بعد از ۸سال خبر داد و گفت: بانک مرکزی با فراهم شدن بستر اجرایی، آمادگی تعیین تکلیف نهایی و تسویه تعهدات ارزی قطعی احراز شده در ارتباط با این ماده قانونی را اعلام و فرایند شناسایی و ثبت بدهی ارزی متناظر با تعهدات ارزی احصا شده در دفاتر مالی بانک مرکزی نیز در حال انجام است.

محمد آرام اضافه کرد:این اقدام علاوه بر بهبود شفافیت ترازنامه بانک‌ها، بسترلازم برای تعیین تکلیف و تسویه نهایی تعهدات ارزی گذشته و آزادسازی وثایق تعداد زیادی از شرکت‌ها، تجار و فعالان اقتصادی را در ارتباط با چندین هزار ثبت سفارش، فراهم خواهد کرد.

به‌گفته آرام این موضوع می‌تواند ترازنامه تعدادی از بانک‌های بورسی و دولتی را نیز متاثر کند.

به‌گزارش همشهری، پرداخت مطالبات ارزی بانک‌ها موضوعی است که مدت‌ها بلاتکلیف باقی مانده بود و درصورت پرداخت این مطالبات زمینه افزایش درآمد بانک‌ها و رشد قیمت سهام آنها فراهم می‌شود. این موضوع می‌تواند کلیت بازار را تحت‌تأثیر قرار دهد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ترابی با تراکتور قرارداد بست؛ شرط مهم در توافق ستاره ملی‌پوش
نمودار بورس بالا رفت/ افزایش ۴ هزار و ۳۵۶ واحدی شاحص کل
دلایل منعقد نشدن قرارداد VAR
سفیر رژیم صهیونیستی مجبور به ترک کلمبیا شد
گره معافیت این گروه سربازان باز شد
سعید جلیلی وارد تبریز شد
دمای ۹ شهر کشور به ۵۰ درجه رسید
گفتگو صمیمی جلیلی با مردم در فرودگاه اهواز +فیلم
سپاهان با جانشین پیام نیازمند به توافق رسید
دستورالعمل ترم تابستان رشته‌های غیرپزشکی دانشگاه آزاد ابلاغ شد
دعوت دانشگاه جامع علمی کاربردی برای مشارکت حداکثری در انتخابات
تهران میزبان ۴۱ هیات دیپلماتیک در اجلاس مجمع گفت‌وگوی آسیایی است
بازیکن پرسپولیس ۹ زندانی را آزاد کرد +‌عکس
زاکانی : توزیع عادلانه یارانه طلا حق همه است
علت ورود عمو قناد به کار کودک
ریال دیجیتال شبیه رمز ارز است؟
خجالت هم خوب چیزی است؛ انتقاد تند قالیباف از اظهارات روحانی و ظریف
طرح مجلس علیه کانادا اعلام وصول شد + جزئیات
شعبه دوم پرسپولیس در اهواز تشکیل‌ می‌شود؟
اولین واکنش مدیران استقلال به خرید رامین رضاییان
بیانیه جمعی از فعالین نظام سلامت در خصوص اجماع در جریان انقلاب
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top