تاریخ انتشار: یکشنبه 1403/04/03 - 09:58
کد خبر: 508483

رأی اولی‌ها؛ دغدغه‌مند سرنوشت کشور

رأی اولی‌ها؛ دغدغه‌مند سرنوشت کشور

روحیه پرسش‌گری رأی اولی‌ها گواه آن است که مطالبه‌گر و دغدغه‌مند سرنوشت کشور خود هستند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مریم مرشدی کارشناس تعلیم و تربیت و علوم سیاسی در یادداشتی نوشت: جوانان از اقشار جامعه هستند که حضور آنان در صحنه انتخابات می‌تواند بسیار پررنگ و چشمگیر باشد. با حضورشان شور و هیجان خاصی را به انتخابات می‌بخشند و فعالیت‌های تبلیغی و ستادی کاندیدا وقتی با شور جوانی، ذهن پویا و افکار به روز آنان گره بخورد ابتکاراتی دارند که تبلیغات نامزدهای انتخاباتی را پررنگ‌تر می‌نماید.

امسال در انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری، بیش از یک میلیون نفر رأی اولی به بلوغ سیاسی می‌رسند و جشن تکلیف سیاسی خود را با حضور در انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری در کنار صندوق‌های رأی می‌گیرند. رأی اولی‌ها در سطحی از بلوغ قرار گرفته‌اند که می‌توانند در مسائل کلان کشوری نیز اظهار نظر و مشارکت کنند.

ستاد انتخابات کشور اعلام کرده است که بر اساس بند(۲) ماده (۳۶) قانون انتخابات ریاست جمهوری، سن انتخاب‌کنندگان در انتخابات جاری باید ۱۸ سال تمام باشد؛ بنابراین تمام متولدین روز ۸ تیر سال ۱۳۸۵ و قبل از آن می‌توانند با همراه داشتن شناسنامه یا کارت ملی در روز جمعه مورخ هشتم تیر ۱۴۰۳ در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری شرکت کنند.

انتظاری که از دانش‌آموزان رأی اولی می‌رود علاوه بر شرکت شکوهمند در انتخابات، این است که اول خانواده و نیز همسالان و بعد آحاد جامعه را نسبت به این رویداد حساس و مهم کشور کنشگری و دعوت کنند.

رأی اولی‌هایی که در انتخابات شرکت می‌کنند می‌دانند، انداختن برگه رأی به صندوق انتخابات حس غروری فوق‌العاده به آنان می بخشد؛ احساس می‌کنند که  صاحب رأی و نظر هستند. به بلوغ فکری کامل رسیده‌اند و خانواده، اقوام و جامعه به گونه‌ای دیگر روی آنان حساب باز می‌کنند. فریب تبلیغات دشمنان برای جلوه دادن بی تأثیری انتخابات را نمی‌خورند زیرا می‌دانند اگر رأی‌شان بی‌تأثیر بود، آنقدر آنان تبلیغ برای شرکت نکردن در انتخابات را نمی‌کردند. 

وقتی رأی اولی‌ها در جمعیت‌های چند هزار نفری در ستادها داوطلبین حضور پیدا می‌کنند و به تبلیغ محیطی می‌پردازند، این احساس را خواهند داشت که نقش مؤثری در کسب آرای نامزد مربوطه خواهند داشت. رأی سرنوشت چهارسال کشور و آینده را می‌سازد. آنان به این درک مشترک رسیده‌اند که  انتخابپهایی که تنها از سر هیجانات بدون در نظر گرفتن تخصص افراد بوده، مشکلات را انباشت کرده است، بنابراین میدان به افراد متخصص و شایسته نیاز دارد. 

رأی اولی‌ها به رزومه، توان علمی، فن بیان و توانمندی‌های فرد مورد نظر توجه وافر دارند. روحیه پرسش‌گری رأی اولی‌ها گواه آن است که مطالبه‌گر و دغدغه‌مند سرنوشت کشور خود هستند.
در یک کلام نسل رأی اولی‌های دهه‌هشتادی به تأسی از دهه‌های قبل از خود پای این نظام ایستاده‌اند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top