تاریخ انتشار: سه شنبه 1403/04/05 - 12:57
کد خبر: 508770

در «خبرنامه کاغذی دانشجویان ایران» منتشر شد؛

آیا قالیباف کنار می‌کشد؟

آیا قالیباف کنار می‌کشد؟

باتوجه به نتایج برخی افکارسنجی‌های معتبر که تاکنون منتشر شده سعید جلیلی پیشتاز انتخابات است و با فرض اینکه این پیشتازی تا روزهای پایانی رقابت نیز ادامه داشته باشد احتمالا اجماع بر اساس خواست و اراده مردم، جلیلی خواهد بود و با کنار کشیدن قالیباف دیگر نامزد «جبهه انقلاب»، جلیلی گزینه احتمالی برای اجماع نهایی باشد.

به گزارش باشگاه نشریات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ شماره 102 ماهنامه "خبرنامه کاغذی دانشجویان ایران" با بررسی پرونده ویژه انتخاباتی با عنوان "اجماع؟! آیا قالیباف کنار می‌کشد؟" منتشر شد.

در ادامه نیز یادداشت مسلم خلخال، مدیرمسئول خبرنامه دانشجویان ایران که در این ماهنامه منتشر شده است را می‌خوانید/// در حالی به هفته آخر انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می‌شویم که نامزدهای ریاست جمهوری بعد از 3 مناظره و چندین میزگرد اقتصادی، فرهنگی و ... به جزء چند حواشی ریز و درشت چیز خاص دیگری به همراه نداشتند. حواشی کوچکی مانند اشتباهات لپی نامزدها تا حواشی بزرگی مانند قهر کردن مشاور و پرت کردن میکروفن به سمت آقای نامزد در برنامه زنده تلویزیون که واکنش‌های مختلفی به همراه داشت. البته نباید منکر آن شد که رسانه ملی با ایجاد برنامه‌های تخصصی مختلف در شبکه‌های مختلف رادیویی، تلویزیونی و پلتفرم‌های اینترنتی شرایط خوبی را برای آگاهی مردم از برنامه‌ها و طرح‌های نامزدها فراهم کرد.

در همین برنامه‌ها بود که مردم متوجه می‌شوند برخی نامزدها برنامه چندان خاصی برای تکیه زدن بر صندلی ریاست جمهوری را ندارند و تا حرفی از موضوعی می‌شود به مشاوران و کارشناسان حواله می‌دهند دریغ از آنکه حتی مدیریت کافی برای اداره مشاوران خود را هم ندارند و تنها می‌خواهند با حضور چهره‌هایی از دولت‌های قبل با کارنامه‌هایی مشخص برای خود رایی دست و پا کنند.

از طرفی با گذشت بخش زیادی از زمان تبلیغات نامزدها برخی صاحب‌نظران معتقدند که در بین شش نامزد حاضر، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، مصطفی پورمحمدی و علیرضا زاکانی شانس چندانی برای نشستن بر صندلی ریاست جمهوری ندارند و رقابت اصلی را باید بین محمدباقر قالیباف، مسعود پزشکیان و سعید جلیلی جستجو کرد که از این سه نامزد اصلی دو نفر از آن‌ها یعنی قالیباف و جلیلی به «جبهه انقلاب» تعلق دارند در مقابل تک نامزد اصلاحات، غربگرایان و اعضای کابینه دولت روحانی یعنی مسعود پزشکیان نیز در طرف دیگر این رقابت حضور دارد.

چیزی که بیش از همه خطر تقسیم آرا بین نامزدهای «جبهه انقلاب» را تشدید می‎‌کند و تبدیل به فرصتی می‌شود که جبهه رقیب به دنبال آن بود، عدم اجماع بر یک گزینه نهایی و تقسیم آرای دو طرف است. فرصتی که قابلیت آن را دارد انتخابات را به دور دوم بکشاند و به نحوی می‌توان احتمال داد که پزشکیان با وجود تقسیم آرا بین دو رقیب خود یعنی جلیلی و قالیباف یک پای ثابت دور دوم انتخابات باشد.

با این وجود به نظر می رسد که نامزدهای «جبهه انقلاب» هم به خوبی می‌دانند که در انتخابات پیش رو اگر می‌خواهند باری دیگر کشور به دست غربگرایان با کارنامه ضعیف دولت روحانی نیفتد نیاز است که برای مدتی اختلاف نظرها را کنار گذاشته و با هم بر یک گزینه مشترک اجماع کنند؛ اما انتظار اجماع از طرف مردم نسبت به چهار نامزد «جبهه انقلاب» در حالی شکل گرفته است که همه نامزدها در اظهاراتی اعلام کردند که کناره‌گیری نمی‌کنند اما برخی تحلیلگران بر این باورند که در پایان اجماع نهایی بین دو نامزد اصلی یعنی قالیباف و جلیلی خواهد بود. چیزی که به نظر می‌رسد مردم به دنبال اجماع برای گزینه‌ای هستند که بیشترین اقبال عمومی را داشته باشد نه اجماعی بر اساس فشارهای احزاب و گروه‌های سیاسی که ممکن است به سمت و سوی نامزدی برود که از اقبال عمومی کمتری برخوردار است.

از این رو یکی از موضوعاتی که می‌تواند در اجماع سازی برای «جبهه انقلاب» کمک کننده باشد افکارسنجی‌های دقیق و معتبر تا روزهای آخر و حضور میدانی نامزدها در بین مردم و سفرهای استانی خواهد بود چیزی که می‌تواند پایگاه اجتماعی هر نامزد را تا حدودی به خوبی نشان دهد. از این رو می‌توان گفت باتوجه به نتایج برخی افکارسنجی‌های معتبر که تاکنون منتشر شده سعید جلیلی پیشتاز انتخابات است و با فرض اینکه این پیشتازی تا روزهای پایانی رقابت نیز ادامه داشته باشد احتمالا اجماع بر اساس خواست و اراده مردم، جلیلی خواهد بود و با کنار کشیدن قالیباف دیگر نامزد «جبهه انقلاب»، جلیلی گزینه احتمالی برای اجماع نهایی باشد.

این احتمالات در حالی است که یکی از نمایندگان تهران که در انتخابات گذشته مجلس نیز در ائتلاف با محمدباقر قالیباف، در یک لیست انتخاباتی حضور داشتند در سخنانی از احتمالاتی پرده برداشت که احتمالا قالیباف باتوجه به افکارسنجی‌ها با از خودگذشتگی کنار خواهد کشید.

این نماینده مدعی شد که طبق شنیده‌هایی از قالیباف، وی تاکید داشت که تا پیش از 8 تیر باید با یک نامزد وارد میدان شد و این یک روحیه از خود گذشتگی را نشان می‌دهد چرا که هر فرد درمورد خودش می‌تواند این حرف را به صورت قطعی بزند و به نظر می‌رسد وی خود را آماده می‌کند اگر در صحنه انتخابات شخص دیگری در افکارسنجی‌ها بالاتر بود ایشان در میدان رقابت نمی‌ایستد و اعلام آمادگی خود را برای اینکه اگر در افکارسنجی‌ها شرایطی حاصل شد که با کنار رفتن ایشان می‌تواند به دیگر نامزد یعنی آقای جلیلی کمکی کند آن را فراهم می‌کند که قابل تقدیر است.

این نماینده مجلس در صفحات مجازی خود نوشت: به نظر می‌رسد اگر طبق نتایج نظرسنجی‌ها امکان رأی آوری برای ایشان (قالیباف) کمتر باشد، احتمالاً از عرصه کنار بکشد. حال باید دید افکارسنجی‌ها تا روزهای پایانی کدام نامزد را گزینه مناسب‌تری برای اجماع نهایی معرفی می‌کند که هر احتمالی نیز قابل پیش بینی است و ممکن است اگر با خوش‌بین‌ترین حالت ممکن نگاه کنیم شاید دو نامزد اصلی جبهه انقلاب به دور دوم انتخابات کشیده شوند که این نسبت به دیگر احتمالات از شانس کمتری برخوردار است.

در پایان نیز می‌توان گفت که در انتخابات هایی که در کشور ایران برگزار می‌شود امکان پیش‌بینی نامزد پیروز میدان تقریبا وجود ندارد و این نشان دهنده آن است که مردم انتخاب می‌کنند و این نکته که کسی نمی‌تواند تعیین کند چه کسی پیروز این انتخابات است نشانه سلامت انتخابات در کشورمان است و مردم حرف آخر را در انتخابات می‌زنند و باید به خواست و نظر مردم نیز درخصوص موضوعات مختلف از جمله اجماع بر اساس اقبال عمومی توجه کرد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
علیرضا بیرانوند به استقلال می‌پیوندد!
چه تعداد زائر ایرانی در عربستان حضور دارند؟
عبدالکریم حسن در پرسپولیس ماندنی شد
گزارش خبرنگار سیما از ستاد انتخابات کشور و روند شمارش آرا +فیلم
تقلای جدید آمریکا برای آتش‌بس در غزه
جزئیات جدید از حمله اشرار مسلح به خودروی حامل صندوق اخذ رأی
رئیس مجلس نمایندگان آمریکا: کابینه باید به فکر برکناری بایدن باشد
برنامه سفر سرمربی جدید پرسپولیس به ایران
آمارهای هولناک از تسلیحات سنگین اهدایی آمریکا به تل آویو
موفقیت‌های چشمگیر دولت رئیسی به روایت روزنامه شرق
وقاحت سرسپردگان آمریکا در تحریم انتخابات
انزوا همان دوره دو برابر شدن تحریم‌ها با برجام بود
صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۹ تیر
گفت و شنود/ چه خبرته؟!
کاندیدای پیروز انتخابات ریاست جمهوری باید چقدر رأی بیاورد؟
حماسه مردم سالاری/ تلاش ناکام ضد انقلاب و سلطنت‌طلبان در برابر اراده ملی
چگونه از مبلمان منزل خود مراقبت کنیم؟
اصولی‌ترین نورپردازی تجاری چه ویژگی‌هایی دارد؟
نبایدهای انتخابات
نامزدهای جبهه انقلاب اجماع کنند تا راه شهید رئیسی ادامه داشته باشد
اگر نیاز به اجماع باشد، نامزدهای انقلابی باید به آن توجه کنند/ نامزد اصلح انقلابی نگاه ابزاری به مذاکره دارد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top