تاریخ انتشار: یکشنبه 1403/04/10 - 11:47
کد خبر: 509211

صحرایی: دولت شهید رئیسی روزی ۸ مدرسه در کشور ساخت

صحرایی: دولت شهید رئیسی روزی ۸ مدرسه در کشور ساخت

وزیر آموزش‌و‌پرورش در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به نمایندگان، گفت: در دولت شهید رئیسی متوسط روزی ۸ مدرسه در کشور ساخته شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ رضامراد صحرایی وزیر آموزش‌وپرورش در جریان جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و بررسی تدابیر اتخاذ شده برای سال تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ پس از استماع نظرات و تذکرات نمایندگان، گفت: آموزش‌وپرورش آئینه خود ما است. امروز سهم بودجه آموزش‌وپرورش از سهم بودجه کل کشور به مراتب کمتر از زمان جنگ است. 

وی افزود: آموزش‌وپرورش ۴۴ در صد نیروی انسانی کشور است. سهم بودجه آموزش‌وپرورش در بخش نوسازی رشد واضحی داشته است. سالیانه به ۱۶۸ همت بودجه برای نوسازی احتیاج داریم. 

وزیر آموزش‌وپرورش عنوان کرد: دولت خدمتگزار شهید رئیسی ایران را به کارگاه مدرسه‌سازی تبدیل کرد. ۳۳ هزار کلاس درس که در این هفته افتتاح خواهد شد که عملکرد این دولت است. متوسط روزی ۸ مدرسه در کشور ساخته شد. بیش از ۵۰۰۰ میلیارد تجهیزات آموزشی اختصاص دادیم. دولت باید از خیرین جلو بیفتد.

وی ادامه داد: امروز ۸۰۰۰ پروژه از مدارس درحال ساخت داریم. شهید رئیسی به امور پرورشی اعتقاد داشت. روزی ۱۲.۷ بودجه کشور در آموزش و پرورش غیرپرسنلی بوده است و با این وجود توانستیم تحول ایجاد کنیم. سند تحول بنیادین گره گشای مشکلات کشور بوده است و غیر از دغدغه این موضوع روزی را سپری نکردیم و مورد تشویق رهبری نیز قرار گرفتیم. تمام دستگاه ها و کشور نسبت به این سند مسئولیت دارد. نقشه راه را بعد از ۱۲ سال به تصویب شورای انقلاب فرهنگی رساندیم. دغدغه‌های شما نمایندگان با دغدغه وزیر آموزش و پرورش تفاوتی ندارد.

صحرایی خاطرنشان کرد: برای این سند نگاشت گفتمانی و رسانه‌ای تهیه کردیم. مدرسه‌های در مسیر تحول را طراحی کردیم تا فاصله سند تا تحقق آن کم شود. برنامه هفتم پیشرفت کشور نیز طراحی شد و در ماده ۸۸ امور پیشرفت کشور را طراحی کردیم. تراکم در کلاس‌های درس به دلیل مهاجرت‌هاست که باید فکری جدی درباره آن کنیم. در برخی کلاس‌ها تعداد اتباع از دانش آموزان دیگر بیشتر شده است.

وی ادامه داد: پیش از انقلاب به ازای هر دانش آموز کمتر از دو متر جا داشتیم. امروز بیشتر از پنج متر و ۲۲ سانت جا داریم. عدالت حکم می‌کند برخی از شهرها و استان‌ها را بیشتر یاری کنیم.رتبه بندی در قانون ۳۸ همت برایش پیش بینی شد اما اجرای آن بیش از ۵۰ همت بودجه می‌خواست‌. 

۲۶درصد میانگین حقوق معلمان افزایش پیدا کرد. عجله نکنیم، قانون رتبه‌بندی در درجه اول اصلاح رتبه‌بندی معلمان بود. در آموزش و پرورش غیر از معلم چیزی نداریم و گاهی این معلم‌ها تبدیل به مدیر می‌شوند.

صحرایی با اشاره به این که آیین‌نامه مسیر رشد معلمین در قانون رتبه بندی پیش بینی شده است، عنوان کرد:  رتبه‌بندی افتخار دولت سیزدهم و مجلس است و در اجرا نمره کمتر از ۱۵ نمی‌گیرد. صبور باشیم تا نتایج آن را به خوبی ببینیم. این دولت با اهتمام به مسئله پرورشی کار خود را شروع کرد. طرح شهید رئیسی مکان های ورزشی و احیای اردوگاه‌ها را در دستور کار داشت. برای مدیران مدارس برنامه تحولی و تربیتی ویژه گذاشته‌ایم. امروز ۱۹ هزار مربی تربیتی و پرورشی گرفته‌ایم. نهضت مدرسه‌سازی همچنان ادامه دارد. باید قانون اساسی را اجرا کنیم. احیای نظام تربیت و تعلیم معلم کشور در دستور کار قرار گرفته و ظرفیت دانشگاه فرهنگیان افزایش قابل توجهی داشته است. دانشگاه فرهنگیان مرکز ثقل آموزش و پرورش است.

وی بیان کرد: سندی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کردیم تا تربیت معلم را مورد توجه جدی قرار دهد. برای اصلاح تمام امور کشور راهی جز اصلاح معلمان نداریم.

دانشگاه فرهنگیان برای تمام کشور است نه بخش خاصی.  مدارس سمپاد اصلاح شده است و برای آن یک برنامه دقیق در نظر گرفته‌ایم.  سازمان تربیت کودک استقرار پیدا کرده است و آیین نامه آن در حال تدوین است. کاستی‌های موجود در آموزش و پرورش برای حال حاضر نیست بلکه ماحصل سال‌های گذشته است. در رتبه‌بندی هیچ چیزی مطابق قانون جا نمانده است. معلمین فعلی باید ضریب اشتغال مثبتشان با اصلاح حق التدریس افزایش پیدا کند.

وزیر آموزش و پرورش در پایان تاکید کرد: نیروی خرید خدمات فقط از طریق قرارداد معین شدن آنان اصلاح خواهد شد. قانون راهی جز استخدام رسمی ندارد. در مورد کنکور من مجری قانون هستم.

 متاسفانه نظام تعلیم و تربیتمان به مرحله فروپاشی رسیده بود. باید مسئله کنکور را اصلاح کنیم. امروز نتیجه اجرای یکساله مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که افراد مناطق محروم نیز در دانشگاه‌های خوب درس می‌خوانند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
انفجار در ازمیر ترکیه
استقلال منتظر حسینی می‌ماند؟
هر کس به محیط زیست احترام نگذارد آدم نیست
انتشار تصویر مدارک هویتی در فضای مجازی ممنوع است
حمایت از جلیلی بر همه ما فرض واجب است
هزینه احداث هر کیلومتر مترو ۳ هزار میلیارد تومان
علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش مجلس شد
کمپین‌های انتخابات در دور دوم
دلیل حضور عبدی در باشگاه پرسپولیس چه بود؟
قانونی که رئیس ستاد پزشکیان "به‌ضرر ملی" می‌خواند، چیست؟
گردهمایی اساتید درس معارف دفاع مقدس و مقاومت برگزار شد
احتمال تمدید ستاره‌های سپاهان با خروج مورایس!
۲۰ تیر؛ اولین جلسه رسیدگی به شکایت پرسپولیس از بیرانوند
آخرین جزئیات از تصحیح برگه‌های امتحانات نهایی
ملت ایران آزمون بزرگ دیگری در جمعه آینده پیش‌ِرو دارد
هوای تهران ناسالم شد
حسینیه معلی از ابتدای محرم پخش می شود
چرا مناظره زنده جلیلی و پزشکیان مهم است؟
تذکر نماینده مجلس به مسعود پزشکیان +فیلم
هشدار هواشناسی به کشاورزان کشور
جزئیات برگزاری مناظره‌ها مشخص شد +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top