تاریخ انتشار: دوشنبه 1403/04/11 - 18:07
کد خبر: 509334

اسماعیلی: شهید رئیسی کشور را از دیپلماسی وابسته خارج کرد

اسماعیلی: شهید رئیسی کشور را از دیپلماسی وابسته خارج کرد

وزیر ارشاد می‌گوید جمهوری شهیدمان از آنجا که جامع الاطراف بود، دیپلماسی را از حالت شعاری و وابسته به چند کشور خارج کرد. سال‌ها به ما القاء کرده بودند راه ارتباط با دنیا از طریق غرب و آمریکا است. ما باب مذاکره را نبستیم و با همه دنیا ارتباط گرفتیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، محمدمهدی اسماعیلی در مراسم گرامیداشت شهدای خدمت و سالروز تأسیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به سفر رئیس جمهوری شهید به پاکستان گفت: از آنجا که در این کشور، ما مراکز فرهنگی متعددی داریم، رئیس جمهوری شهیدمان، با شعف و شوق زیادی از توان بالای فرهنگی موجود یاد می‌کردند و فعالیت‌های قوی جمهوری اسلامی ایران در بخش فرهنگی باعث سربلندی ما شده بود. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اهتمام دولت سیزدهم نسبت به حوزه تعاملات اقتصادی با همسایگان گفت: طی حدود سه سال گذشته، روابط سیاسی و تجاری را با همسایگان‌مان احیا کردیم. کار دشواری بود. با برخی از همسایگان روابط آنچنان تیره بود که تصور اصلاح آن، بسیار سخت به نظر می‌رسید. همپای این موضوع، ارتباطات فرهنگی شکل گرفت و تقویت شد. 

وی افزود: بعد از 9 سال، مجوز راه اندازی مجدد رایزنی فرهنگی در تاجیکستان را گرفتیم و این توفیق، با همت رئیس جمهوری شهید به دست آمد. در این سه سال عمر دولت سیزدهم، فضای تعاملات فرهنگی و دیپلماسی فرهنگی در بالاترین سطح قرار گرفت. زیربناها برای انجام عملیات بیشتر در حوزه دیپلماسی فرهنگی اصلاح شد، چرا که دولت نسبت به این مسأله اهتمام جدی داشت. 

اسماعیلی با اشاره به اینکه شهید امیرعبداللهیان وزیر فقید امور خارجه، کمک زیادی در پیشبرد اهداف دیپلماسی فرهنگی کشور کرد، گفت: در برخی مواقع که موانعی در کار رایزنان فرهنگی ایجاد می‌شد، با همت شهید امیرعبداللهیان گره‌گشایی می‌شد. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از مراسم گرامیداشت روز دیپلماسی فرهنگی و تعامل با جهان گفت: بخش مهمی از برنامه‌های دیپلماسی فرهنگی کشور، در عمر کوتاه دولت سیزدهم اتفاق افتاد. رئیس جمهوری شهیدمان از آنجا که جامع الاطراف بود، دیپلماسی را از حالت شعاری و وابسته به چند کشور خارج کرد. سال‌ها به ما القا کرده بودند راه ارتباط با دنیا از طریق غرب و آمریکا است. ما باب مذاکره را نبستیم و با همه دنیا ارتباط گرفتیم.

اسماعیلی با اشاره به اهمیت عضویت جمهوری اسلامی ایران در پیمان‌های مهم منطقه‌ای و جهانی همچون شانگهای و بریکس، تأکید کرد: همزمان با عضویت در این پیمان‌ها، برنامه‌ریزی در بخش فرهنگی آن را نیز پیگیری کردیم و اکنون در حال برنامه‌ریزی آن هستیم. اگر ما بتوانیم در حوزه دیپلماسی فرهنگی مثلاً در چرخه نمایش فیلم در کشورهای عضو پیمان‌های همکاری، حضور داشته باشیم، توفیقات فرهنگی و اقتصادی زیادی به دست خواهیم آورد. در همین راستا، بخش مهمی از توافق 25 ساله با چین نیز، مربوط به موضوعات فرهنگی است. ظرفیت بالای اقتصاد فرهنگ در دیپلماسی فرهنگی است. 

وی با اشاره به اینکه یکی از شعارهای اصلی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، موضوع گسترش صادرات فرهنگی است، گفت: اتاق‌های مختلف هم اندیشی در این راستا تشکیل شده است و اتفاق های مهم با این ریل گذاری خوب، در آینده نزدیک خواهد افتاد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به رایزنان فرهنگی کشور، گفت: رایزنان عزیز، فضای دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، در آستانه یک جهش بزرگ قرار گرفته است. رایزنان ما بعضاً کار برخی از همکاران در سایر بخش‌ها را انجام می‌دهند که افتخار بزرگی است که نصیب ما شده است. همکاران متخصص، متعهد، کوشا و انقلابی در رایزنی وجود داشته است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
حمایت ۱۱۰ نفر از اساتید دانشگاه علامه طباطبایی (ره) از جلیلی
با برنامه آمدم نه اینکه ببینم کارشناس چه می‌گوید
واکنش کنعانی به اجازه غربی‌ها برای توهین به رای‌دهندگان
دیدید که نظام همان مردم هستند و مردم‌ همان نظام!
در «سعی سعید»
صوت جنجالی طیب‌نیا در مورد ظریف
دربارۀ کاهش مشارکت سیاسی
بسته اینترنت هدیه ۱۰ گیگابایتی انتخابات تمدید شد
بازدید بیش از ۱۰۰ خانواده شهدای غزه از برج میلاد +عکس
حضور سعید جلیلی در نمایشگاه الکامپ +عکس
اسماعیلی: شهید رئیسی کشور را از دیپلماسی وابسته خارج کرد
خزعلی: فرهنگ‌سازی مد و لباس در دستور کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
اجتماع دانشگاهیان با حضور قالیباف در دانشگاه تهران
جوان‌گرایی سیره مهم شهید رئیسی بود
نطق طوفانی متفکرآزاد در مجلس/ مقایسه عملکرد دولت‌ها در دو دقیقه +فیلم
هشدار تاریخی سیاسی سه استاد برجسته علوم انسانی کشور
افشاگری حمیده زرآبادی(عضو ستاد پزشکیان) از آذری جهرمی +فیلم
پزشکیان دولت سوم روحانی
فیلمی از اولین جلسه هیئت دولت بعد از رئیس جمهور شدن شهیدرئیسی
روح الله زم: ما به نتیجه رسیدیم بریم پشت روحانی، ما با تحلیل این کارو کردیم +فیلم
بهترین مناظره‌ای که تا حالا دیدم +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top