تاریخ انتشار: سه شنبه 1403/04/19 - 08:44
کد خبر: 510217

اغلب شاخص‌های اقتصادی منفی در دولت سیزدهم مثبت شد

اغلب شاخص‌های اقتصادی منفی در دولت سیزدهم مثبت شد

دولت سیزدهم پس از سه سال در حالی به دولت چهاردهم تحویل داده می‌شود که اغلب شاخص‌های اقتصادی مثبت شده و رشد چشمگیری داشته است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: در این‌باره روزنامه ایران نوشت: نرخ تورم سالانه در خردادماه ۱۴۰۳ به ۳۶.۱درصد رسید. این نرخ در شهریورماه نزدیک ۶۰درصد بود. همچنین، رشد اقتصادی (با احتساب نفت) در پایان سال ۱۴۰۲، ۵.۷درصد و بدون احتساب نفت ۳.۴درصد بوده است. رشد پایه پولی با کاهش ۱۵.۳ واحد درصدی از ۴۲.۹درصد در پایان سال ۱۴۰۱ به ۲۷.۶درصد در پایان سال ۱۴۰۲ رسیده، همچنین رشد نقدینگی از ۳۱.۱درصد در پایان سال ۱۴۰۱ به ۲۴.۳درصد در پایان سال ۱۴۰۳ رسیده که حاکی از کاهش ۶.۸ واحد درصدی رشد نقدینگی در سال ۱۴۰۲ است. خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی در سال ۱۴۰۲ با رشد ۴۳۰.۹درصدی، سهمی معادل ۱۷۴.۳ واحد درصد در رشد پایه پولی سال ۱۴۰۲ (۲۷.۶درصد) داشته است.

از سوی دیگر، هم‌اکنون تجارت ایران و همسایگان به ۶۰میلیارد دلار افزایش یافته است. یکی از اتفاق‌های مهم در دولت سیزدهم، آشتی ایران با کشورهای همسایه بود. سال‌های متمادی بخصوص از سال ۱۳۹۷ به بعد روابط اقتصادی ایران با ۱۵ کشور همسایه کمرنگ شد و دولت دوازدهم تمایل و رغبتی برای تجارت و همکاری مشترک با کشورهای همسایه نداشت. باور و نگاه دولت روحانی این بود که تجارت ‌با کشورهای اروپایی بر همکاری با سایر کشورها ارجح‌ است. اما در نهایت هم دیدیم که برجام گره‌ای از تجارت ایران باز نکرد.

همچنین بانک مرکزی از تامین ۱۹میلیارد و ۳۶۸میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو و کالاهای تجاری و بازرگانی از ابتدای فروردین‌ماه تا ۱۶ تیرماه امسال خبر داد. این در حالی است که سه سال قبل به هنگام تحویل دولت روحانی به شهید رئیسی در مرداد ۱۴۰۰، خزانه ارزی تقریبا تمام شده بود.

در موضوع تولید و تامین برق، توسعه ملی در دولت سیزدهم صندوق برای احداث نیروگاه حرارتی به ارزش ۵.۷میلیارد دلار و احداث نیروگاه تجدیدپذیر به ارزش ۵میلیارد دلار پیشقدم شد. در حالی دولت سیزدهم به پایان رسید که از میزان ناترازی برق کشور در این مدت دست‌کم ۵هزار مگاوات کاسته شد. دولت سیزدهم در ابتدای کار با ناترازی بیش از ۱۵هزار مگاواتی روبه‌رو بود. با توجه ‌به میانگین افزایش ۵درصدی مصرف برق به‌صورت سالانه این احتمال وجود داشت که در سه سال گذشته ضمن تشدید این ناترازی، مشکلات مضاعفی ‌گریبان‌گیر این صنعت مهم و حیاتی شود. خاموشی‌های برق در تابستان ۱۴۰۰ خسارت‌های زیادی به کشور تحمیل کرده بود. این خاموشی‌ها که ناشی از ناترازی در تولید و مصرف برق بود، سبب شد تا مردم و صنایع همواره نگران رخ‌دادن خاموشی و از دست ‌رفتن فعالیت‌ها شود. دولت سیزدهم در ابتدای فعالیت خود با ناترازی ۱۵هزار مگاواتی روبه‌رو بود و طی این مدت توانست ظرفیت تولید برق کشور را به ۹۱هزار و ۱۱۲ مگاوات برساند، از این میزان ۷۴هزار و ۱۹۸ مگاوات آن مربوط به نیروگاه‌های حرارتی است.

در ابتدای دولت سیزدهم احداث و بهره‌برداری از ۲۰۰۰۰ مگاوات ظرفیت جدید در دستورکار قرار گرفت که از این میزان برنامه‌ریزی جهت احداث ۱۷هزار و ۶۷۸ مگاوات اجرائی و تا خردادماه سال ۱۴۰۳، ۹هزار و ۳۶۴ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شد. وزارت نیرو مجموعه اقدام‌هایی را در جهت اصلاح ساختار صنعت برق وارد فاز اجرا کرد که از جمله آن می‌توان به اصلاح تعرفه‌ها متناسب با الگوی مصرف برق، فروش برق تولیدی نیروگاه‌ها در بورس و راه‌اندازی تابلوی سبز بورس اشاره کرد.

در دولت سیزدهم با توجه به نقش مؤثر انرژی‌های تجدیدپذیر در کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی، رفع ناترازی و کاهش مصرف آب اقدام‌های ویژه‌ای در این حوزه در دستورکار قرار گرفت و متناسب با برنامه هفتم توسعه مقرر شد تا ۳۰هزار مگاوات به ظرفیت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر کشور افزوده شود. در همین راستا در حال حاضر ۱۳هزار مگاوات تولید انرژی تجدیدپذیر در دستورکار است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
شاخص بورس هزار‌ و ۵۰۰ واحد رشد کرد
دسته طویرج به حرم امام حسین(ع) رسید +فیلم
سردار آزمون از فهرست بازیکنان لورکوزن خط خورد
توصیه به زائران عتبات برای پیشگیری از بیماری
«آیت‌الله جنتی» یک سال دیگر دبیر شورای نگهبان باقی ماند
هر آنچه باید درباره ی سقف وافل بدانیم !
با ۵ روش برتر خمکاری ورق فلزات آشنا شوید
آقای گل لیگ برتر راهی امارات شد
امباپه پردرآمدترین فوتبالیست تاریخ رئال
زمین شماره ۲ آزادی در اختیار استقلال قرار گرفت
تسهیلات بورسیه دستیاری پزشکی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اعلام شد
جزئیات پذیرش دستیارتخصصی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
طراحی ویلا، مراحل طراحی و ۱۰ نکته مهم آن
مرحله نخست واریز وام ۳۰ میلیونی بازنشستگان در روزهای آینده +جزئیات
روند کاهشی نرخ بیکاری در ۱۹ استان کشور
استخراج بیت کوین در ایران: فرصت یا تهدید؟
آغاز مراسم «رکضه طویریج» در کربلای معلی +فیلم
وزیر ارشاد: هیچ انتصاب جدیدی در وزارت ارشاد صورت نگرفته است
ایلوما پرایم استار دریفت: تجربه‌ای بی‌نظیر از لذت سیگار کشیدن
وزیر نفت: مشکلی در تأمین سوخت پایدار نداریم
نحوه انتخاب بهترین قالیشویی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top