تاریخ انتشار: پنجشنبه 1403/04/21 - 07:51
کد خبر: 510455

در مصاحبه اختصاصی با خبرنامه دانشجویان ایران مطرح شد؛

نسبت جنبش دانشجویی با دولت چهاردهم چیست؟

نسبت جنبش دانشجویی با دولت چهاردهم چیست؟

خبرنامه دانشجویان ایران در گفتگو با علی منصوری دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه یاسوج، و محمد جواد معتمدی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم فنون دریایی خرمشهر به تببین « نسبت جنبش دانشجویی با دولت چهاردهم » پرداخته است که که در این گزارش می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشجویی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ همزمان با پیروزی مسعود پزشکیان در چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری یکی از مهمترین مسائلی که می‌توان به آن پرداخت موضوع نقش تشکل‌های دانشجویی و بطور کلی جنبش دانشجویی در چنین فضایی است، از همین رو خبرنامه دانشجویان ایران در گفتگو با علی منصوری دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه یاسوج، و محمد جواد معتمدی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم فنون دریایی خرمشهر به تببین « نسبت جنبش دانشجویی با دولت چهاردهم » پرداخته است که در ادامه این گزارش مشروح آن را می‌خوانید: 

در ابتدای این گفتگو علی منصوری ، در خصوص تبیین نقش کنونی و جایگاه جنبش دانشجویی در پیوند با مسائل جامعه گفت:

قشر نخبگانی جامعه قالبا تاثیر، ارتباط و نفوذ پذیری بیشتری نسبت به سایر اقشار جامعه دارند. اما با توجه به شرایط کنونی جنبش های دانشجویی، این مسئله کمرنگ تر شده و به همین خاطر نسبت سنجی آن با هر دولت یا ساختار سیاسی، تحت شعاع این مسئله قرار می گیرد و تا زمانی که جنبش دانشجویی در جایگاه واسط میان مردم و دولت، نقش خود را ایفا نکند، نسبتی با دولت نخواهد داشت. در این صورت بخشی از جنبش های دانشجویی همسو با دولت به دنبال سهم خواهی از بدنه دولت خواهند بود و تشکل های غیر همسو نیز اکثرا با نقد های غیر سازنده شکاف گفتمانی میان خود و دولت را بیشتر خواهند کرد. تجربه ثابت کرده است که رویکرد جنبش های دانشجویی در دولت های همسو با تفکرات اصلاح طلبی، رویکردی فعال تر و پویا تر می باشد.

وی در ادامه با اشاره به فضای حاکم در کنشکری تشکل‌های دانشجویی در گذشته افزود: امید است که در دولت آقای پزشکیان شاهد رشد بیش از پیش جنبش های دانشجویی باشیم و تشکل ها، به دور از نقد ها و عملکرد های رادیکال، با انتقادات سازنده و پیشنهادات کمک کننده به دولت، بتوانند نقش بازوی مشورتی متناسب با وضعیت جامعه را ایفا کنند. در دولت قبل رویکرد غیر قابل قبولی از سمت اکثریت دانشگاه ها اتخاذ شد و تشکل های غیر همسو با دولت نتوانستند به خوبی ایفای نقش کنند و محدودیت های زیادی در قبال فعالیت این تشکل ها اعمال شد که دو ضرر بسیار بزرگ را به جنبش دانشجویی تحمیل کرد.

منصوری در پایان در توضیح مشکلات عدم تاثیرگذاری و ایفای نقش درخور تشکل‌های دانشجویی در گذشته گفت: اول انحلال برخی از تشکل های غیر همسو در گذشته با دولت‌ها رقم خورد که این مسئله باعث کمرنگ شدن جنبش های دانشجویی در دانشگاه ها شد و اعضای این تشکل ها به سمت فعالیت های مستقیم در جامعه سوق داده شدند و از فضای گفتمانی در دانشگاه ها فاصله گرفتند. دوم ضربه بزرگ تری بود که با عدم حضور تشکل های غیر همسو در دانشگاه، به تشکل های همسو وارد شد و علنن ضرورت فعالیت های سیاسی در بین این تشکل ها کمرنگ تر شده و گاها دیده می شد که تشکل ها، ماهیت سیاسی خود را از دست داده اند.

جنبش دانشجویی؛ از بی انگیزگی تا خودسانسوری - ایمنا

در ادامه این گفتگو محمد جواد معتمدی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان، علوم فنون دریایی خرمشهر و فعال دانشجویی با اشاره به موضوع مشارکت مردم در انتخابات گفت: ابتدا به انتخاب ملت عزیز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تبریک عرض می‌کند. این مشارکت عظیم، خاری در چشم یکایک دشمنان بوده و خواهد بود. از امروز همه با هم، در کنار انتخاب مردم، دولت جناب آقای پزشکیان دست به دست یکدیگر داره وبرای سر بلندی ایران تلاش میکنیم.

این فعال دانشجویی در ادامه در تشریح رویکرد و رسالت جنبش دانشجویی در فضای فعلی گفت: جنبش های دانشجویی در ایران به عنوان یکی از گروه‌های فعال و تاثیر گذار در بیشتر تحولات عمده سیاسی این کشور، همواره مطالبات گوناگونی را مطرح کرده اند که به لحاظ ماهیتی، این خواسته ها متاثر از میزان آزادی فعالیت این گروه، و در عین حال میزان ارتباط آنها با سایر بخش های جامعه بوده است.  امروز جنبش دانشجویی فارغ از هر نوع نگاه و رویکرد سیاسی در راه اعتلای ایران اسلامی باید تلاش کند که این امر با همکاری و همراهی دوجانبه دانشجویان، کابینه دولت و رئیس جمهوری محقق گردد.

وی در ادامه گفت: رویکرد جنبش‌های دانشجویی در راستای مطالبات دانشجویان، فارغ از جناح بندی های سیاسی، منطبق بر آرمان های اصیل انقلاب اسلامی است. مطالبات آنها در راستای عدالت طلبی، رفع تبعیض، قانون گرایی، کاهش فاصله مردم و مسئولین، فسادستیزی، استقلال طلبی و استکبار ستیزی، تاکید بر شفافیت، جوانگرایی و همچنین شجاعت و صراحت در بیان نقد نسبت به عملکرد مسئولان منطبق با آرمان های انقلاب اسلامی است. ما معتقد به مردم سالاری دینی و ملتزم به جمهوری اسلامی هستیم.

معتمدی در پایان با تشریح مشکلات دانشگاه و دانشجویان افزود:  نبود امید در بین دانشجویان مهمترین مشکل امروز است. بارها مشاهده شده است که مسولان کلان کشور به خرمشهر می آیند اما هیچگاه در بین دانشجویان حضور نمی‌یابند، مشکلات جوامع دانشجویی باید به طور ملموس توسط مسئولین شنیده شود تا برای جوان دانشجوی ما ایجاد امیدواری کند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
قول طلای قهرمان پارالمپیک توکیو در پاریس
چگونه شبکه بانکی کشور به ناترازی رسید؟
حزب‌الله لبنان شهادت یکی از اعضای خود را تایید کرد
۳۲۰ تن طی حملات ۴۸ ساعت گذشته رژیم صهیونستی به شهادت رسیدند
حمله به موکب عزاداران حسینی در عمان
بارندگی شدید در افغانستان ده ها کشته و زخمی برجای گذاشت
تهدید رشد سریع هوش مصنوعی برای اقتصاد آمریکا
موشک باران شمال سرزمین‌های اشغالی از سوی حزب‌الله لبنان
شرایط قابل قبول برای هوای پایتخت
ترامپ رسما نامزد جمهوری‌خواهان شد و معاون خود را معرفی کرد
بایدن: در دومین مناظره شرکت می‌کنم/ ترامپ تهدیدی برای دموکراسی است
سامانه‌ای برای گزارش‌دهی امنیت سایبری با دقت ۹۴ درصد
حجم تردد زائران از مرز خسروی محرم امسال ۲ برابر افزایش یافت
مسؤول عملیات دوگانه در «رمله» اشغالی مشخص شد
علی باقری عازم نیویورک شد
اظهارات جدید ترامپ پس از سوءقصد نافرجام به جانش
گیاهی که تپش قلب را بسرعت پایین می‌آورد
بلیت قطار گران شد؟
ویژگی‌های حضرت عباس(ع) در کلام معصومین
سهم ۴۰ درصدی آموزش‌ مهارتی از آموزش عالی
صدور گذرنامه اربعین تنها با ۶۵ هزار تومان
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top