تاریخ انتشار: یکشنبه 1403/04/24 - 13:38
کد خبر: 510790

ماموریت‌محور کردن دانشگاه‌ها با اجرای برنامه تعالی آموزش پزشکی

ماموریت‌محور کردن دانشگاه‌ها با اجرای برنامه تعالی آموزش پزشکی

دبیر شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی گفت: در برنامه جامع عدالت، تعالی و بهره‌وری در آموزش علوم پزشکی به دنبال ماموریت محور کردن دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها هستیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ غلامرضا حسن زاده، دبیر شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی با اشاره به ایده شکل‌گیری کارگروه پاسخگویی اجتماعی در معاونت آموزشی وزارت بهداشت گفت: پس از ابلاغ برنامه عدالت و تعالی نظام سلامت از سوی مقام عالی وزارت، برنامه ای تحت عنوان «عدالت، تعالی و بهره وری در آموزش علوم پزشکی» در معاونت آموزشی وزارت بهداشت تدوین شد. این برنامه به دنبال افزایش بهره وری در نظام آموزشی کشور بود به گونه ای که با صرف منابع موجود، اثربخشی و کارایی را در دانشگاه ها ارتقا بخشد.

وی از شکل‌گیری ۱۰ کارگروه در ذیل این برنامه خبر داد و گفت: یکی از این کارگروه‌ها، پاسخگویی اجتماعی بود که در سال ۱۴۰۱ کارگروه کشوری آن پس از ابلاغ شیوه‌نامه اجرای برنامه جامع عدالت، تعالی و بهره‌وری در آموزش علوم پزشکی، با مسئولیت دکتر رستمیان تشکیل شد.

دبیر شورای عالی برنامه ریزی، با بیان اینکه «در برنامه جامع عدالت، تعالی و بهره‌وری در آموزش علوم پزشکی به دنبال ماموریت محور کردن دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها هستیم» خاطر نشان کرد: معتقدیم دانشگاه ها و دانشکده ها باید بتوانند بخشی از مشکلات کشور و منطقه خود را حل کنند. به عنوان مثال اگر در منطقه‌ای مشکل ریزگردها وجود دارد؛ دانشکده بهداشت در این منطقه، باید برنامه ویژه ای برای مهار ریزگردها و کاهش آلودگی مردم داشته باشند و یا اگر در برخی مناطق خاصی از کشور، حوادث جاده‌ای و یا میزان خودکشی بیشتر است، آیا دانشگاه و دانشکده‌های منطقه توانستند مداخلات لازم را برای کاهش آسیب مردم داشته باشند.

حسن زاده، کارگروه پاسخگویی اجتماعی را یکی از کارگروه‌های بسیار مهم در برنامه جامع عدالت، تعالی و بهره‌وری در آموزش علوم پزشکی دانست و تاکید کرد: در این برنامه ممکن است دانشکده‌های مختلف، در مواجهه با مشکلات متفاوت منطقه و استان خود، ماموریت‌های متفاوتی را برعهده داشته باشد.

وی این کارگروه را در ارتباط تنگاتنگ با سایر کارگروه های برنامه جامع عدالت، تعالی و بهره‌وری در آموزش علوم پزشکی اعم از همگرایی، سلامت معنوی، کارآفرینی، مدیریت کیفیت آموزش و ... دانست و یادآور شد: تعامل این کارگروه‌ها می تواند تضمین کننده آموزش پاسخگو در کشور باشد.

دکتر حسن زاده، تجربیات ارسالی از سوی دانشگاه‌ها را تجربیاتی مثبت و سازنده ارزیابی کرد و گفت: خوشبختانه برخی از دانشگاه ها با مداخلات خود توانسته اند سطح سواد در جامعه را ارتقا دهند، از برخی بیماری ها پیشگیری نمایند و بار بیماری‌ها را در کشور کاهش دهند. این مداخلات به حفظ سلامت مردم در کشور کمک کرده است.

دبیرشورای عالی برنامه ریزی، برگزاری نخستین جشنواره ملی تجارب برتر پاسخگویی اجتماعی در نظام سلامت را پیشنهاد کارگروه پاسخگویی اجتماعی عنوان کرد و گفت: تجارب برتر دانشگاه‌ها در زمینه پاسخگویی اجتماعی در این جشنواره مطرح می شود. بدیهی است که اقدامات اثربخش با ضریب تاثیر بالا، حائز رتبه می شوند و جوایزی نیز دریافت خواهند کرد.

وی با ابراز امیدواری از طرح ایده های نو در این جشنواره گفت: امیدوارم بتوانیم برخی از ایده ها را در کشور اجرایی کنیم. همچنین در صورت تداوم این کارگروه در نظر داریم، بانک ایده‌های خلاقانه را در معاونت آموزشی راه اندازی کنیم.

دکتر حسن زاده، همچنین از برگزاری جشنواره های دیگر در ذیل کارگروه های مختلف خبر داد و گفت: جشنواره فناوری های ارتقا دهنده یادگیری در سال ۱۴۰۱ برگزار و همچنین در ارتباط با مدیریت کیفیت آموزش نیز همایش دیگری در سال ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

لازم به ذکر است، نخستین جشنواره ملی تجارب برتر پاسخگویی اجتماعی در نظام سلامت، به همت معاونت آموزشی وزارت بهداشت، ۳ مرداد ۱۴۰۳ در سالن امام جواد (ع) وزارت بهداشت برگزار خواهد شد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سامانه‌ای برای گزارش‌دهی امنیت سایبری با دقت ۹۴ درصد
حجم تردد زائران از مرز خسروی محرم امسال ۲ برابر افزایش یافت
مسؤول عملیات دوگانه در «رمله» اشغالی مشخص شد
علی باقری عازم نیویورک شد
اظهارات جدید ترامپ پس از سوءقصد نافرجام به جانش
گیاهی که تپش قلب را بسرعت پایین می‌آورد
بلیت قطار گران شد؟
ویژگی‌های حضرت عباس(ع) در کلام معصومین
سهم ۴۰ درصدی آموزش‌ مهارتی از آموزش عالی
صدور گذرنامه اربعین تنها با ۶۵ هزار تومان
تأکید رئیس‌جمهور منتخب بر جایگاه ویژه سپاه در پاسداری از انقلاب
سخنرانی شهید رئیسی درباره روز تاسوعا +فیلم
یک وسیله مشکوک دیگر از خانه عامل سوءقصد به ترامپ کشف شد
۵ فرمانده ارشد نظامی به پزشکیان در خصوص امنیت ایران چه گفتند؟
فرمانده ای اسرارآمیز و افسانه ای که بارها اسرائیل را شکست داده است
آرژانتین در شب گریه های تلخ مسی قهرمان شد
کدام ویتامین موجب چاقی صورت می‌شود؟
پزشکیان در هیئت ریحانه النبی امامزاده صالح تجریش
دیدار مهم فرمانده کل با رئیس جمهور منتخب
یمن کشتی اسرائیلی MSC UNIFIC را زد + جزئیات
تعطیلی برج میلاد در تاسوعا و عاشورا
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top