تاریخ انتشار: پنجشنبه 1403/04/28 - 09:53
کد خبر: 511012

تک رقمی شدن رشد قیمت مسکن در تهران پس از ۷۸ ماه

تک رقمی شدن رشد قیمت مسکن در تهران پس از ۷۸ ماه

بر اساس آمار، در دولت سیزدهم رشد تورم نقطه به نقطه در تهران کاهش یافته و طبق گزارش بانک مرکزی پس‌از ۷۸ ماه، رشد ۲ رقمی قیمت مسکن در پایتخت تک رقمی شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛  در هفته‌ای که گذشت رویدادهای مختلفی در حوزه راه و شهرسازی رخ داد که در ادامه به اهم این اخبار اشاره شده است.

تخصیص ۲۵ همتی منابع صندوق ملی مسکن در بودجه ۱۴۰۳

محمدرضا مهدیار اسماعیلی مدیرعامل صندوق ملی مسکن در خصوص منابع صندوق ملی مسکن، گفت: صندوق ملی مسکن در بودجه ۱۴۰۳ دارای مصوبه ۲۵ هزار میلیاردتومانی است که با منابع حاصل از استرداد اقساط مسکن مهر و استنکاف بانک‌ها، منابع صندوق افزایش چشمگیری خواهد یافت. به عنوان نمونه برای سال آینده، حدود ۴ هزار میلیارد تومان از اقساط مسکن مهر به صندوق ملی مسکن واریز خواهد شد.

رئیس هیأت عامل صندوق ملی مسکن ادامه داد: از ۲۵ هزار میلیارد تومان بودجه ۱۴۰۳ در حال حاضر به میزان ۶ هزار میلیارد تومان در وجه صندوق ملی مسکن تخصیص یافته است.

خرید و فروش امتیاز واحدهای مسکونی حمایتی غیرقانونی است

یاسر دستمالچیان دبیر کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات وزارت راه و شهرسازی، گفت: با بازرسی‌هایی که توسط کارگروه تنظیم و کنترل بازار مسکن از بنگاه‌های معاملات املاک در سطح کشور انجام شد، خرید و فروش امتیاز واحدهای مسکونی حمایتی در برخی از بنگاه‌ها در حال انجام است که کاری غیرقانونی است.

دبیر کارگروه تنظیم بازار املاک و مستغلات با تاکید بر اینکه خرید و فروش مسکن‌های حمایتی مطابق با بندی که در قراردادها قید شده غیرقانونی است، توضیح داد: بستر این کارهای غیرقانونی عمدتاً بنگاه‌های معاملات املاک هستند که در بازرسی‌ها تذکرات لازم به برخی از متخلفان داده شده و بنگاه‌ها در حال حاضر مکلف به رعایت این قانون هستند.

دستمالچیان تصریح کرد: مردم توجه داشته باشند که طبق ماده ۱۳ قانون ساماندهی بازار مسکن، زمین و اجاره بها، خرید و فروش امتیاز مسکن‌های حمایتی ممنوع است. در این قانون قید شده که حق انعقاد معاملات و اعطای وکالت مربوط و انتقال حق انتفاع اراضی یا عیان یا امتیاز ثبت نام وجود ندارد. همچنین ثبت رسمی معاملات و وکالت نامه‌ها وابسته به اخذ استعلام از وزارت راه و شهرسازی است.

تک رقمی شدن رشد قیمت مسکن در تهران پس از ۷۸ ماه

ابوالفضل نوروزی در گفت‌وگویی اظهار کرد: در حوزه بازار مسکن در بحث عرضه و ساماندهی بازار اقداماتی برای تنظیم عرضه و تقاضا انجام شد و هم اکنون بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی در دست ساخت است و در گذشته دولت‌ها به مدیریت بازار اجاره و خرید و فروش ورود نمی‌کردند، اما در دولت مردمی سیزدهم با دستورات شهید رئیسی اقدامات خوبی انجام شد.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: در دولت سیزدهم رشد تورم نقطه به نقطه در تهران کاهش یافته و طبق گزارش بانک مرکزی پس‌از ۷۸ ماه، رشد ۲ رقمی قیمت مسکن در پایتخت تک رقمی شد؛ به طور مثال رشد نقطه به نقطه قیمت مسکن در خرداد ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته و به ۹.۷ درصد رسیده، این در حالی است که در خرداد ماه ۱۳۹۸ این عدد نزدیک به ۱۱۸ درصد بوده است.

وی افزود: نرخ سرمایه گذاری در مسکن در سال ۱۳۹۸ حدود منفی ۱۹ درصد بود و طبق داده‌های مرکز آمار اکنون این عدد به مثبت ۳.۴ درصد رسیده است. همچنین در زمینه صدور پروانه ساختمانی در شهرها نیز رشد خوبی داشتیم.

استفاده از مسیرهای دریایی برای انتقال زائران اربعین

مهرداد بذرپاش در حاشیه جلسه ستاد مرکزی اربعین ۱۴۰۳ که به ریاست محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری برگزار شد، گفت: امسال زائران اربعین از مسیرهای دریایی هم به بنادر عراق منتقل می‌شوند.

گفتنی است، وزیر راه و شهرسازی پیش از این در فروردین ماه نیز در دیدار با وزیر حمل‌ونقل عراق از توافق سازمان بنادر و دریانوردی با این کشور برای راه اندازی سرویس حمل‌ونقل مسافری بین دو بندر ایران و عراق برای جابجایی زوار اربعین خبر داده و گفته بود که مقرر شده است سرویس حمل‌ونقل مسافری بین بندر خرمشهر به بصره و بندر آبادان به بندر واصلیه راه اندازی شود.

ساخت مسکن منجر به کاهش قیمت می‌شود

فرهاد بیضایی کارشناس مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه دولت چهاردهم نسبت به تحویل و تکمیل واحدهای نهضت ملی متعهد است، گفت: وعده مسکنی دولت سیزدهم، نیاز کشور است که دولت چهاردهم باید در راستای رفع کمبود مسکن و خانه‌دار شدن مستأجران گام بردارد، زیرا اگر دولت فعلی برخلاف این تعهد عمل کند در سال‌های آینده با مشکلات زیادی اعم از کمبود مسکن مواجه خواهیم شد.

بیضایی تاکید کرد: ساخت مسکن در کشور باید تداوم داشته باشد و برای استمرار این فرآیند دولت باید یک نقشه و قانون منجسم تصویب کند. ساخت مسکن علاوه بر اینکه مسیر مستأجران را برای خرید خانه هموار می‌کند، موجب کاهش قیمت نیز خواهد شد زیرا مدیریت قیمت بازار مسکن با میزان عرضه و تقاضا ارتباط مستقیمی دارد.

وی افزود: به طور مثال، طرح «مسکن مهر» در دولت نهم و دهم آغاز شد اما در همان دولت به پایان نرسید. دولت روحانی این طرح را با عنوان «مسکن ملی» ادامه داد و دولت سیزدهم همگام با اجرای طرح نهضت ملی مسکن نسبت به تکمیل و تحویل واحدهای مسکن مهر اقدام کرد.

وصول ۱۰ هزار و ۱۹۵ میلیارد ریال از منابع نفتی برای اجرای نهضت ملی

محمدرضا مهدیار اسماعیلی مدیرعامل صندوق ملی مسکن، گفت: هم اکنون رقم اجرای نهضت ملی مسکن در سراسر کشور از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد عبور کرده است و از این میزان حدود ۷۰۰ هزار واحد تکمیل و تحویل متقاضیان شده است.

مدیرعامل صندوق ملی مسکن در ادامه تاکید کرد: کل مبلغ در نظر گرفته شده از محل تهاتر نفت برای اجرای نهضت ملی مسکن ۲ میلیارد دلار در نظر گرفته شده است که در ابتدا مقرر بود صندوق توسعه ملی به صورت داوطلبانه آن را بپردازد اما در مقام اجرا با محدودیت‌های وزارت نفت مواجه شد؛ در نتیجه این مهم در سال جاری به سرانجام رسید و مطابق مصوبه وزیران مقرر شد در سال پیش رو مبالغی مربوط به این ۲ میلیارد دلار دریافت شود که در یک ماه و نیم گذشته دریافت ۱۰ هزار و ۱۹۵ میلیارد ریال آن آغاز شد و ورود منابع نفتی از فرایند مذکور به صندوق ملی مسکن شکل گرفت.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ترور یک روحانی معروف در کردستان +جزئیات
بایدن برای کناره‌گیری از انتخابات آمریکا اعلام آمادگی کرد! +جزئیات
جریمه چند برابری برای دنده عقب غیرمجاز در شهر و بزرگراه + جزئیات
واکنش درویش به قرارداد بیرانوند با تراکتور
تاکید حماس بر محاکمه جنایتکاران جنگی صهیونیست
پیش‌بینی بارش‌ رگبار و تگرگ در ۹ استان
تهدید جدید و قابل توجه سید حسن نصرالله +فیلم
تردد بیش از ۱۲۰ هزار زائر از مرزهای چذابه و شلمچه
کدام زن جایگزین بایدن در انتخابات خواهد شد؟
فرمانده انتظامی این استان تغییر کرد + جزئیات
ناکامی پروژه ضدایرانی جدید اینترنشنال +فیلم
حادثه در شهربازی تهران ؛ ۱۵ زن و مرد گرفتار شدند
جزییات صدور گذرنامه زیارتی بانوان
هیأت متخلف کرج لغو مجوز شد
نمایندگان مجلس با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند
اجاره ۲ آدمکش برای قتل شوهر
۲ روز طوفان عصرگاهی در ۹ استان
پیشنهاد سفیهانه کانال اجاره‌ای
سایه اخراج بر سر دانشجویان حامی فلسطین در استرالیا
کشتی ایران به کمک کشتی عربستان می‌رود
چرخ لنگ ارتش اسرائیل
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top