تاریخ انتشار: دوشنبه 1403/05/01 - 10:45
کد خبر: 511354

اعتراض روزنامه حامی پزشکیان به موضع انحرافی ظریف

اعتراض روزنامه حامی پزشکیان به موضع انحرافی ظریف

روزنامه حامی آقای پزشکیان ضمن هشدار درباره برخی اخبار منتشره از شورای راهبری دولت چهاردهم نوشت: دولت، شرکت سهامی نیست.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود با اشاره به سخنان ظریف نوشت: رئیس شورای راهبری انتخاب اعضاء دولت چهاردهم در گزارشی که از معیارهای مورد نظر این شورا داد، سهمیه دادن به بعضی اقشار ازجمله زنان و اقوام و پیروان مذاهب را یکی از معیارها دانست. به این معنا که اگر در بررسی‌ها مشخص شود این اقشار برای رسیدن به نصاب لازم نیازمند امتیازاتی هستند، می‌توان مثلاً 10 امتیاز برای آنان در نظر گرفت تا فهرست پیشنهادی به رئیس‌‌جمهور خالی از نمایندگان این اقشار نباشد.

باعث تعجب بسیار است که این شورا با توجه به وظیفه مهمی که برعهده‌ دارد، دچار چنین خطای آشکاری شده. سخن بر سر مخالفت با حضور زنان یا اقوام و یا پیروان مذاهب در ترکیب دولت نیست. وجود نمایندگانی از اقشار مختلف جامعه در دولت و در میان مدیران ارشد امری لازم و قابل تقدیر و تحسین است ولی نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که سهمیه دادن به معنای نوعی دوپینگ کردن و به صورت مصنوعی و غیرطبیعی به جایگاه قابل قبول رساندن افرادی است که واجد شرایط لازم برای قرار گرفتن در آن جایگاه نیستند.

ریشه این تفکر غلط و انحرافی را باید در این نگاه اشتباه جست‌وجو کرد که بعضی افراد معتقدند حتماً باید در فلان جمع یک زن یا یکی از اعضای اقلیت‌های مذهبی وجود داشته باشد تا قشر بانوان یا مثلاً اهل سنت مورد تکریم قرار گیرند. اینکه بانوان باید تکریم شوند سخن درستی است و اینکه اهل سنت و سایر اقلیت‌ها و اقوام مختلف باید مورد تکریم قرار گیرند کاملاً منطقی است ولی آنچه خلاف منطق است این است که این افراد را با دوپینگ کردن و بدون آنکه واجد شرایط و معیارهای لازم باشند در جایگاهی قرار دهیم که افراد ممتازتر از آنها برای قرار گرفتن در آن جایگاه وجود دارند. چنین روشی نه‌تنها تکریم این اقشار نیست بلکه اقدامی خلاف عدالت و تضییع آشکار حقوق کسانی است که به‌طور طبیعی دارای امتیازات لازم هستند.

قابل تأمل اینکه سهمیه دادن به بعضی اقشار، از دو نظر خلاف شعارهای انتخاباتی خود دکتر پزشکیان رئیس‌ جمهور منتخب است. اول اینکه ایشان بارها در مناظره‌ها و برنامه‌های تبلیغاتی گفتند من بدون استفاده از سهمیه درس خواندم و فوق تخصص قلب شدم. تکیه ایشان بر این نکته قطعاً به این معناست که با روش سهمیه دادن برای رساندن افراد به جایگاه‌ها مخالفند. دوم اینکه ایشان بارها بر شایسته ‌سالاری تأکید کردند و به مردم قول دادند اگر پیروز انتخابات شوند در تمام انتخاب‌ها و انتصاب‌هایشان شایسته‌ سالاری را رعایت خواهند کرد. کاملاً روشن است که سهیمه قائل شدن برای بعضی اقشار، با شایسته سالاری در تضاد است و عملاً نوعی تبعیض و بی‌عدالتی آشکار است.

علاوه‌بر اینها اصولاً سهمیه دادن به زنان و اقلیت‌ها و سایر اقشار، توهین به خود آنهاست.

زیرا این کار به این معناست که این افراد فاقد صلاحیت لازم برای قرار گرفتن در جایگاه‌های مورد نظر هستند و لازم است ترحمی به آنها بشود تا بتوانند در آن جایگاه‌ها قرار بگیرند.

قطعاً خود این اقشار نیز چنین توهینی را تحمل نخواهند کرد و کسانی را که اینگونه به آنها نگاه می‌کنند خیرخواه خود و کشور نخواهند دانست. قوانین و مقررات کشور، اعم از قوانین عادی و قانون اساسی، نیز چنین اجازه‌ای به مسئولین نداده‌اند که با دادن امتیازهای طبقاتی افرادی را در مناصب قرار دهند. این روش، نوعی طبقاتی کردن جامعه است که با فلسفه انقلاب اسلامی و تعالیم دینی بیگانه است.

راه درست این است که انتخاب‌ها در ترکیب دولت براساس شایستگی افراد باشد تا براساس آن هر قشری به میزان امتیازات واقعی که دارد سهمیه کسب کند. در صورت رعایت این مبنا اگر تعداد اعضای یک مجموعه تماماً از یک قشر بودند یا اکثریت با یکی از اقشار بود، اقتضای عدالت است و به نفع کشور نیز خواهد بود و اگر از یک قشر حتی یک نفر هم نتوانست امتیازات لازم را برای ورود به آن مجموعه کسب کند باز هم عدالت رعایت شده و به نفع کشور خواهد بود. انتظار اینست که رئیس‌ جمهور منتخب از همین ابتدای کار، راه را بر انحرافاتی از قبیل سهمیه‌بندی ببندند و شایسته‌سالاری را که عین عدالت است حاکم نمایند و این اصل را تثبیت کنند که دولت، شرکت سهامی نیست.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
محکومیت ۲۵ میلیاردی به دلیل فروش برنج‌های تقلبی
تغییر اطلاعات یارانه غیرحضوری می‌شود
تجویز آنتی‌بیوتیک‌ در ایران ۱۰ درصد بیشتر از استاندارد جهانی
بندر آبادان شرایط تردد مسافری به کشور عراق را دارد
شهرکی که صهیونیست‌ها کلاهشان هم بیفتد دیگر برنمی‌گردند
صدور امان‌نامه طالبان برای برخی از مسئولان سابق افغانستان
دنا پلاس ماشین پلیس ونزوئلا +عکس
خشونت علیه پرستاران در شهرها نگران‌کننده است
اعزامی‌های شهریور از این کسر خدمت سربازی استفاده کنند
یک استقلالی شاگرد ساکت الهامی شد
هافبک آبی‌ها با استقلال قرارداد بست
سکانسی از ایفای نقش سعید راد در فیلم سینمایی «چ» +فیلم
با این ۵ کار روزی خود را افزایش دهید +فیلم
جزئیاتی درباره علت درگذشت سعید راد
آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان
واکنش زلنسکی به انصراف بایدن
بدهی دانشگاه‌ها به پایگاه‌های علمی بین‌المللی تسویه شد
ساخت مسکن دانشگاهیان برای اولین بار در این دولت اتفاق افتاد
پیگیری آزادی محمد خزائی در ملاقات با سفیر عربستان در تهران
خرید خدمت سربازی اجرا نمی‌شود
همتی در دیدار پزشکیان بر چه نکته مهمی تاکید کرد؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top