تاریخ انتشار: دوشنبه 1403/05/01 - 18:50
کد خبر: 511461

خبر خوب معاون وزیر علوم در خصوص دسترسی دانشگاه‌ها به پایگاه‌های علمی

خبر خوب معاون وزیر علوم در خصوص دسترسی دانشگاه‌ها به پایگاه‌های علمی

معاون پژوهشی وزارت علوم با بیان اینکه دسترسی دانشگاه‌ها به پایگاه‌های علمی به زودی متصل خواهد شد، گفت: با مذاکرات سنگین، طرف مقابل پذیرفته بدهی ۲۷ میلیون یورویی ما را با ۸ میلیون تسویه کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایسنا، پیمان صالحی در اجلاس روسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، پژوهش و فناوری که امروز در حال برگزاری است، گزارشی از مهمترین اقدامات حوزه پژوهشی وزارت علوم ارائه داد و گفت:خوشبختانه جلسات شورای عالی عتف پس از ۱۱ سال با حضور رییس جمهور شهید جلسه برگزار شد. بسیاری از مصوبات شورای عتف برای اولین بار در ایران تصویب شد. به چهار نوع پسادکتری برای اولین بار در ایران طراحی شد.

وی در ادامه افزود: برای اولین بار با مجوز رهبری ۵۰۰ سهمیه امریه پسادکترا برای هر سال، دریافت شد. همچنین برای اولین‌بار موضوع پژوهشگران مستقل مصوب و اجرایی شد.

معاون پژوهشی وزارت علوم تاکید کرد: یکی دیگر از اقدامات انجام شده، فعال کردن کمیسیون‌های شورای عتف و صندوق شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری بود که با تأسیس این صندوق برای اولین بار شورای عتف دارای بازوی مالی شد. ۳۷۰ میلیارد تومان اسفند ۱۴۰۲ به این صندوق واریز شد که تا کنون ۶۴ میلیارد تومان هزینه شده است.

صالحی تاکید کرد: در این دوران اولویت‌های ۵ ساله پژوهش و فناوری کشور مصوب و ابلاغ شد. پیش از این ۴۷ طرح کلان داشتیم که متوقف شده بود در حال حاضر ۲ طرح «ارتقای کارآمدی سیاست‌گذاری جوانی جمعیت کشور» و «برگزاری آزمون‌های الکترونیکی سازمان سنجش آموزش کشور» مصوب شد همچنین سامانه نان برای همرسانی ایده‌ها و نظام‌ها در کشور به عنوان پنجره نظام ملی علم وفناوری کشور طراحی شد.

وی به پروژه مرجعیت علمی اشاره کرد و افزود: موضوع نمایه سازی نشریات جزو اولویت‌های اول وزیر علوم بود. چرا که ما باید در استخر علم جهان حضور مستمر داشته باشیم. همچنین رتبه علمی کشور در جهان یک رتبه کاهش پیدا کرده است و نمایه سازی نشریات کمک کرده که رتبه علمی کاهش بیشتری نداشته باشد.

صالحی تاکید کرد: ادامه روند نمایه سازی نشریات میتواند به اجرایی شدن توصیه‌های رهبری درباره مرجعیت علمی کمک کند.

معاون پژوهشی وزیر علوم به نمایه‌سازی نشریات در پایگاه دواج که مربوط به نشریات دسترسی باز است، اشاره کرد و گفت: در سه سال گذشته ۲۵۰ مجله در دوآج نمایه و باعث شده ایران از رتبه ۱۱ به ۶ ارتقا یابد. همچنین زبان فارسی در بین ۸۰‌ زبان رتبه نهم نشریات دسترسی باز جهان است.

معاون پژوهشی وزارت علوم خاطر نشان کرد: تا به حال ۳۰ میلیارد تومان به نشریات علمی نمایه شده در پایگاه‌های معتبر بین‌المللی در دو سال اخیر پرداخت کردیم. تا کنون ۴۴ ماموریت ملی به دانشگاه‌ها بر اساس اولویت‌های پژوهشی برای اثربخشی منطقه‌ای واگذار شده است. همچنین ۱۹۷۱ فرصت مطالعاتی در جامعه و صنعت در طول سه سال فراهم شده است. ۶ هزار میلیارد تومان مبلغ قراردادهای ارتباط با صنعت است و برای اولین بار ۷۵ مرکز هدایت شغلی راه‌اندازی شده است.

وی در مورد دوره‌های مهارت آموزی گفت: در سال ۱۴۰۲، ۲۷۸ هزار دانشجو در دوره‌های مهارت آموزی شرکت کردند و برای اولین‌بار در تاریخ کشور اگر دانشجویی در دوره تحصیل مهارت آموزی بگذارند می‌تواند از کسری خدمت، مرخصی تشویقی در دوره نظام وظیفه برخوردار شود.

معاون پژوهشی وزارت علوم در مورد ماده ۱۳ قانون جهش تولید دانش بنیان گفت: آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۳ قانون جهش تولید دانش بنیان پایان ۱۴۰۲ مصوب شد. امیدواریم با اجرای آن قراردادهای ارتباط با صنعت سال آینده ۲ برابر است. همچنین ۹۰ میلیون یورو معادل ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به تمام دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور برای تعمیر و تجهیزات اختصاص داده شده است.

به گفته این مقام مسئول، همچنین ۱۰ میلیون یورو نیز برای پرداخت بدهی به پایگاه‌هایی علمی بین‌المللی در نظر گرفته شده است و به زودی پایگاه‌هایی علمی بین‌المللی وصل خواهد شد. با مذاکرات سنگین، طرف مقابل پذیرفته بدهی ۲۷ میلیون یورویی ۱۲ ساله ما را با ۸ میلیون یورو تسویه کند. این مبلغ در حساب طرف مقابل نشسته است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بازی درآوردن ترامپ برای مناظره باز
دیدار هیئتی از وزارت خارجه کشورمان با بشار اسد
آخرین وضعیت محل میزبانی استقلال و پرسپولیس
نظر رهبر انقلاب درباره نحوه صحیح سجده زیارت عاشورا
سعی می‌کنم هواداران را خوشحال کنم
آخرین عکس یادگاری اعضای دولت سیزدهم
کناره‌گیری بایدن، دموکرات‌ها را به بازی برمی‌گرداند؟
عکس | یک بازیکن جدید در تمرین استقلال!
بازگشت حسینی به تمرینات استقلال
تب دنگی در تهران هم فراگیر شده؟
ادامه تاخیر پروازهای آمریکا به علت اختلال جهانی مایکروسافت
ایران ۱.۳ درجه گرم‌تر شد
چطور یک‌ به‌روزرسانی ساده جهان را به آشوب کشید
اسماعیلی: سال ۱۴۰۲ پررونق‌ترین دوره فرهنگ و هنر در کشور بود
ظریف: آماده گفت‌وگو مطابق با برجام و قانون اقدام راهبردی هستیم
اجلاس روسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری +عکس
تصویب آیین نامه تسهیل جذب دانشجویان خارجی در هیات دولت
محمد خزاعی: سعید راد یکی از قهرمان‌های سینمای ایران باقی می‌ماند
تخصیص ۱۱۰ درصد اعتبارات دانشگاه‌ها طی سه سال اخیر
پیام تسلیت رییس و معاون صداوسیما برای سعید راد
آخرین قاب از دولت سیزدهم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top