تاریخ انتشار: دوشنبه 1403/05/08 - 08:51
کد خبر: 512124

وای نت: پیشرفت‌های هسته‌ای ایران تقصیر ترامپ است که از برجام خارج شد

وای نت: پیشرفت‌های هسته‌ای ایران تقصیر ترامپ است که از برجام خارج شد

خبرگزاری صهیونیستی تأکید کرد: همه پیشرفت هسته‌ای ایران، تقصیر ترامپ است که از توافق برجام خارج شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: خبرگزاری صهیونیستی وای نت وابسته به شرکت یدیعوت آحارونوت در تحلیلی نوشت: دولت آمریکا هشدار می‌دهد که ایران نه تنها به توانایی تولید سلاح‌های هسته‌ای نزدیک‌تر و نزدیک‌تر می‌شود، بلکه از ‌آوریل گذشته، زمانی که اسرائیل یکی از اعضای ارشد سپاه قدس را در سوریه هدف قرار داد و تهران در عملیاتی انتقامی با صدها موشک و پهپاد به اسرائیل حمله کرد، مقامات ایران علناً در مورد این احتمال بیشتر صحبت می‌کنند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، در مجمع امنیتی آسپن گفت که از حوادث ماه ‌آوریل تاکنون، واشنگتن متوجه افزایش اظهارات علنی مقامات ایرانی در مورد امکان توسعه سلاح‌های هسته‌ای شده است. سالیوان گفت: «این اتفاقی جدید بود، چیزی که توجه ما را بسیار به خود جلب کرده است.»

ایران پس از خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ به دستور دونالد ترامپ، اقدام به غنی‌سازی اورانیوم گسترده تا سطح ۶۰ درصد کرد، مقیاسی که از نظر تئوری برای چندین بمب هسته‌ای کافی به نظر می‌رسد. برای تولید سلاح‌های هسته‌ای باید اورانیوم تا سطح ۹۰ درصد غنی‌سازی شود، اما دانشمندان هسته‌ای توضیح می‌دهند که وقتی یک کشور به سطح غنی‌سازی ۲۰ درصد می‌رسد، این بدان معناست که در نیمه راه به سطح ۹۰ درصد قرار دارد و برای افزایش سطح غنی‌سازی از ۶۰ درصد به ۹۰ درصد نسبتاً زمان کوتاهی مورد نیاز است.

اگرچه تهران بارها اعلام کرده که برنامه هسته‌ای‌اش برای اهداف ظاهراً غیرنظامی است، اما به اعتقاد غربی‌ها و متحدانشان هیچ نیاز غیرنظامی به اورانیوم غنی شده تا این حد بالا وجود ندارد.

آمریکا حدود یک سال پیش پیش‌بینی کرد که فاصله ایران برای شکستن مواد شکافت‌پذیر سلاح هسته‌ای، یعنی غنی‌سازی آن تا سطح ۹۰ درصد، حدود ۱۲ روز است. در کنفرانس آسپن، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات ‌متحده، پیش‌بینی دیگری ارائه کرد و گفت که ایران می‌تواند ظرف یک هفته و حداکثر دو هفته مواد مورد نیاز یک بمب را تولید کند. بلینکن تصریح کرد که در هفته‌ها و ماه‌های اخیر، ایران در زمینه غنی‌سازی اورانیوم پیشرفت چشمگیری داشته است. او ترامپ را مسئول این وضعیت نگران‌کننده دانست که از توافق هسته‌ای خارج شده است. بلینکن گفت: «در حالی که به نظر می‌رسید ایران در رسیدن به سلاح‌ هسته‌ای حدود یک سال فاصله داشت اما اکنون این زمان به حدود یک هفته رسیده است. ما اکنون در شرایط مناسبی قرار نداریم.» وزیر امور خارجه آمریکا افزود: «واشنگتن از نزدیک در حال رصد هرگونه نشانه‌ای است که ثابت می‌کند ایران در حال ساخت سایر قطعات سلاح‌ هسته‌ای است.»

سالیوان مشاور امنیت ملی ایالات متحده در سخنرانی خود در مجمع آسپن گفت: « تاکنون فعالیتی از سوی ایران برای حرکت رو به جلو به نحوی که نشان‌دهنده قصد جدی برای تولید سلاح‌های هسته‌ای باشد، دیده نشده است.»

در اسرائیل نیز همان‌طور که گفته شد نگرانی فزاینده‌ای ابراز می‌شود و همین هفته گذشته، معاون رئیس ستاد کل ارتش، سرلشکر امیر برعام هشدار داد که «وضعیت هسته‌ای در ایران مانند خودرویی است که همه قطعات را دارد و اکنون فقط باید آنها را کنار هم گذاشت.» وی افزود: «ما باید بتوانیم همزمان در دو میدان بجنگیم و بفهمیم که این جنگ‌های طولانی است. ما باید بتوانیم در تقابل مکرر و مستقیم با ایران قرار بگیریم.»

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
عملکرد ورزشکاران ایران در روز دوم المپیک
فروش ارز اربعین آغاز شد/ جزئیات، شرایط فروش و مدارک مورد نیاز
دومین رویداد آیینی «محرم شهر» آغاز شد
۴ میوه‌ای که شب‌ها برای داشتن خواب راحت نباید بخورید
از سرگیری مذاکرات بر سر انتقال یک بازیکن
جزئیات پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن به مجردها
هشدار به زائران اربعین درباره همراه داشتن این داروها +فیلم
علت تاخیر در تحویل چانگان های وارداتی مشخص شد
رئیس اسبق فدراسیون فوتبال درگذشت
صعود بیت‌کوین به ۱۰۰ هزار دلار نزدیک است؟
اعلام مهلت تعیین شده برای سرخابی‌ها جهت تعیین محل میزبانی
واکنش ملی پوش قایقرانی کشورمان به اشتباه فاحش فرانسوی‌ها در المپیک +فیلم
صفر تا صد دریافت ارز اربعین/ از کدام بانک ها ارز اربعین بگیریم؟
شیخ اشراق از دیدگاه امام خمینی (ره)
دست‌فرمان اینترنشنال به سمت ترامپ برگشت
پایان پرونده خرید جذاب پرسپولیس
کدام کشورها بیشترین میلیونرها را دارند؟
افشای اطلاعات هزاران سرباز اسرائیلی توسط حماس
پیک روباتیک با هوش مصنوعی به خیابان ها آمد
بازگشت اروپا به سوی سوریه؛ شکست سیاست تحریم و انزوا
زنگ خطر تضعیف ملی‌گرایی جوانان در آمریکا
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top