تاریخ انتشار: شنبه 1403/05/13 - 08:25
کد خبر: 512625

نگاهی بر فضای امنیتی حاکم بر اراضی اشغالی؛

غبار ترس در آسمان تل‌آویو

غبار ترس در آسمان تل‌آویو

ارتش اسرائیل همچنین از ترس هدف قرار گرفتن توسط گروه‌های مقاومت، در نزدیکی سکو‌های گازی، گشت‌زنی‌های هوایی و دریایی انجام می‌دهد. حفاظت از سکو‌های گازی پس از حمله نیروی هوایی به بندر الحدیده در یمن در حدود دو هفته پیش، پس از پرتاب یک پهپاد انفجاری توسط انصارالله که به مرکز تل‌آویو اصابت کرد، به طور قابل‌توجهی افزایش یافته است. 

به گزارش گروه بین‌الملل «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سه روز بعد از ترور فرماندهان مقاومت در بیروت و تهران که گروه‌های مقاومت وعده انتقام سخت از عاملان این جنایت را دادند، ترس و وحشت سرزمین‌های اشغالی را فرا گرفته است. تمام نیرو‌های نظامی اسرائیل در حالت آماده‌باش قرار گرفته و سطح تدابیر امنیتی در اطراف کارخانه‌ها و تأسیسات انرژی افزایش یافته است. حمایت همه‌جانبه غربی‌ها از تل‌آویو هم نشان می‌دهد صهیونیست‌ها و متحدان‌شان برای عملیاتی بزرگ‌تر از «وعده صادق» آماده می‌شوند که به گفته ترامپ خطر موجودیتی برای این رژیم خواهد بود.  

درحالی که کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر صهیونیستی تلاش کرد با ترور فرماندهان مقاومت لبنان و فلسطین در روز‌های اخیر، وضعیت سیاسی متزلزل خود در سرزمین‌های اشغالی را بهبود داده و امنیت شهروندان اسرائیلی را تضمین کند، این اقدامات نتیجه عکس داده است. در پی این اقدامات تنش‌زا که می‌تواند تقابل بین گروه‌های مقاومت و اسرائیل را از کنترل خارج کند، سرزمین‌های اشغالی در هراس از انتقام ایران و حزب‌الله به‌سر می‌برند. 

رسانه‌های عبری گفتند که مسئولان اسرائیلی معتقدند که حزب‌الله و ایران پاسخی جدی به ترور‌های اخیر خواهند داد و به همین علت سطح تدابیر امنیتی در اسرائیل افزایش یافته است. این رسانه‌ها از وضعیت اضطراری و لغو مرخصی‌های تمام واحد‌های نظامی زمینی، دریایی و هوایی و تمام تشکیلات آموزشی خبر دادند. 

هشدار اسرائیل به شهروندانش از ترس انتقام ایران

۱۸ پرواز به فرودگاه بن‌گورین در تل‌آویو لغو شد. علاوه بر شرکت لوفت‌هانزای آلمان، خطوط هوایی سوئیس و اتریش، شرکت‌های دلتا و یونایتد امریکا و شرکت هواپیمایی هند نیز تمام پروازهایش را به تل‌آویو لغو کرد. ارتش رژیم صهیونیستی به دلیل ترس و نگرانی از پاسخ حتمی به این دو ترور تصمیم گرفت مانع خروج نیرو‌ها از پایگاه‌های نظامی شود. 

به گزارش روزنامه معاریو، فرماندهی جبهه داخلی به کارخانه‌های واقع در ۴۰ کیلومتری مرز با لبنان دستور داد مخازن آمونیاک را تخلیه یا ایمن کنند تا از سناریوی نشت گاز خطرناک که می‌تواند به محیط زیست و مردم آسیب برساند، جلوگیری کنند. ۳۰ کارخانه وجود دارد که بسیاری از آن‌ها در بخش مواد غذایی فعالیت می‌کنند که از آمونیاک در فرآیند‌های تولید و خنک‌سازی استفاده می‌کنند. 

علاوه بر این، وزارت اقتصاد ۵۰ شعبه زنجیره ویکتوری را به فهرست شعبه‌هایی اضافه کرد که در شرایط اضطراری، باز و دارای موجودی کافی خواهند بود. آن‌ها در نزدیکی یک پناهگاه یا یک منطقه حفاظت شده قرار دارند و پرسنلی وجود دارند که می‌توانند در مواقع اضطراری به کار خود ادامه دهند. رسانه‌های اسرائیلی طی روز‌های گذشته خبر داده‌اند که شهرک‌نشینان اسرائیلی برای خرید مواد ضروری به فروشگاه‌ها هجوم آورده‌اند تا برای چند هفته غذا ذخیره کنند. 

ارتش اسرائیل همچنین از ترس هدف قرار گرفتن توسط گروه‌های مقاومت، در نزدیکی سکو‌های گازی، گشت‌زنی‌های هوایی و دریایی انجام می‌دهد. حفاظت از سکو‌های گازی پس از حمله نیروی هوایی به بندر الحدیده در یمن در حدود دو هفته پیش، پس از پرتاب یک پهپاد انفجاری توسط انصارالله که به مرکز تل‌آویو اصابت کرد، به طور قابل‌توجهی افزایش یافته است. 

علاوه بر این، رؤسای نظام سلامت از جمله مسئولان وزارت بهداشت، نمایندگان صندوق‌های بیمه سلامت و بیمارستان‌ها در روز‌های اخیر جلساتی را برای آمادگی به منظور مقابله با جنگ با تأکید ویژه بر منطقه شمال برگزار کرده‌اند. بر اساس اطلاعیه وزارت بهداشت اسرائیل، متخصصان آمادگی اورژانس را از جمله در مورد نیروی انسانی پزشکی، وضعیت مجتمع‌های حفاظتی، تجهیزات اورژانس، حفاظت سایبری، آرایه‌های سلامت روان و روش‌های اقدام برای ارتقای فوری سطح ارائه کردند. فهرست‌هایی برای تخلیه بیماران، یعنی انتقال بیماران، معمولاً در شرایط پیچیده، به مناطق امن در صورت لزوم، تهیه شد. 

از سوی دیگر، شهرداری قدس اشغالی نامه‌هایی حاوی دستورالعمل‌هایی را برای ساکنان ارسال کرده تا برای شرایط اضطراری آماده شوند. شهردار حیفا تمامی مراسم‌هایی را که قابلیت حفاظت از آن‌ها وجود ندارد، لغو کرد. فرماندهی جبهه داخلی رژیم صهیونیستی خطاب به صهیونیست‌ها اعلام کرد: «رادیو‌های خود را روی یکی از این فرکانس‌ها تنظیم کنید و هشدار‌ها را با فرمت موج بی‌صدا دریافت کنید، ایستگاه‌ها هیچ برنامه‌ای به جز هشدار موشک‌های دریافتی پخش نمی‌کنند.»

  ادعای تل‌آویو برای مقابله با هر سناریویی

مقامات امنیتی اسرائیل برای کاهش نگرانی شهروندان و اینکه ارتش از آن‌ها دفاع خواهد کرد از آمادگی کامل ارتش سخن می‌گویند. به گزارش الجزیره، دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی روز جمعه با بیان اینکه ارتش هم از لحاظ دفاعی و هم از لحاظ تهاجمی در آماده باش است، تأکید کرد: «نیرو‌های ارتش در هوا، دریا و روی زمین استقرار یافته‌اند و برای هر سناریویی آماده هستند.»

نتانیاهو نیز در سخنانی مدعی شد: «ما برای همه سناریو‌ها آماده‌ایم و هرکس به ما حمله کند بهای سنگینی خواهد پرداخت. عزم ما برای آنچه در راه است بالاست و اسرائیل برای هرگونه تحول در دفاع و حمله آماده است.» رسانه‌های عبری دیروز گزارش کردند که اسرائیل تصمیم گرفته به هر حمله‌ای که شهروندانش را هدف قرار دهد، مستقیماً پاسخ دهد.

با استناد به این گزارش‌ها، به نظر می‌رسد مقامات اسرائیل تمام تمرکزشان روی جلوگیری از آسیب دیدن شهروندان و غیرنظامیان است و تلویحاً به این مسئله اشاره می‌کنند که در صورت حمله محور مقاومت به مراکز نظامی اسرائیل، واکنشی نشان نخواهد داد.

در پی وحشت صهیونیست‌ها شبکه ۱۴ اسرائیل دیروز در گزارشی مدعی شد که ۶۴ درصد مردم اسرائیل خواهان حمله پیشگیرانه به ایران هستند. این اقدامات پیشگیرانه نه تنها محور مقاومت را از وعده‌های داده شده بازنمی‌دارد بلکه آن‌ها را در انتقام سخت از اشغالگران مصمم‌تر خواهد کرد.  

تل‌آویو از دوستان کمک خواست

اسرائیل دست به دامن متحدان غربی و عربی شده است تا در این میان به داد صهیونیست‌ها برسند. یونی بن مناخم، شهردار تل‌آویو در سخنانی گفت: «سیستم‌های راداری در کل منطقه، نه فقط تل‌آویو، در عربستان سعودی، اردن و طرف آفریقایی، از جمله سیستم‌های مستقر در کشتی‌های جنگی در حالت آماده‌باش قرار دارند. تمام این اقدامات پیشگیرانه توسط متحدان عرب امریکا و اسرائیل برای نظارت بر هرگونه حمله یمن به سمت تل‌آویو انجام می‌شود.» سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی درباره نوع واکنش ایران و مقاومت گزارش کرد: «ما پیش‌بینی می‌کنیم که ایران با صد‌ها فروند موشک و پهپاد طی چند روز آینده حمله گسترده‌ای را انجام خواهد داد و همه در حالت آماده‌باش هستند.»

تدابیر شدید امنیتی اسرائیل از بیم حمله ایران در پی ترور هنیه :: نورنیوز

آکسیوس نیز دیروز در گزارشی اعلام کرد که امریکا با تمام توان برای رهگیری حملات ایران تلاش خواهد کرد. مقامات اطلاعاتی امریکا تأکید کردند، اسرائیل باید خود را آماده چند روز رهگیری از سوی ایران بکند. حملات ایران از نظر حجم و زمان بیشتر و بلندتر است. 

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در مصاحبه با ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفت: «حرف مقام‌های ایران درباره گرفتن انتقام از اسرائیل جدی گرفته شود.» کربی تأکید کرد: «ایران تا همین حالا ثابت کرده که توانایی و اراده برای حمله به اسرائیل را دارد.»

 به گزارش نیویورک‌تایمز، «واشینگتن از ترس جنگ همه‌جانبه در حال آماده شدن برای اعزام سربازان اضافی به خاورمیانه است.» حتی دولت امریکا از دیپلمات‌هایش خواسته اسرائیل را ترک کنند. به نظر می‌رسد امریکایی‌ها نیز به این باور رسیده‌اند که نوع واکنش ایران قدرتمندتر از وعده صادق خواهد بود که می‌تواند شرایط را برای اسرائیل دشوار کند و می‌خواهند بخشی از پروژه مقابله با حملات محور مقاومت را برعهده بگیرند، زیرا از نظر مقامات واشینگتن و تل‌آویو، در صورت شلیک موشک‌های زیاد به سرزمین‌های اشغالی، سامانه گنبد آهنین توانایی لازم را برای رهگیری آن‌ها نخواهد داشت و بنابراین سعی دارند از سامانه‌های پدافندی امریکا و انگلیس و دیگر کشور‌ها نیز استفاده کنند تا آسیب کمتری به صهیونیست‌ها برسد.

 در حال حاضر، شرایط امنیتی در سرزمین‌های اشغالی متفاوت از گذشته است و این مسئله نگرانی مقامات صهیونیست و امریکایی‌ها را در پی داشته است. دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوریخواه امریکا در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴، هشدار داده است، در صورت شکست دوباره‌اش در انتخابات این کشور، رژیم صهیونیستی موجودیت خود را از دست خواهد داد.

به گزارش راشاتودی، ترامپ با طرح این ادعا از یهودیان امریکایی خواسته است در انتخابات ماه نوامبر به وی رأی دهند و تأکید کرده است در صورت عدم حمایت از وی، رژیم اسرائیل از سوی دشمنانش نابود خواهد شد. پیش از این اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی با اشاره به تنش‌های سیاسی و امنیتی در داخل، گفته بود که موجودیت اسرائیل در برهه کنونی به خطر افتاده و اگر این‌گونه پیش برود، شاید این رژیم جشن هشتادسالگی خود را نبیند.

گزارش از محمد جهاد

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
موشن‌گرافیک/ شکست بزرگ
کاری که ایران با اسرائیل کرد!
وحشت از انتقام/ کدام موشک‌ها رژیم صهیونیستی را درمی‌نوردد؟
ماجرای مصدومیت طارمی چیست؟
پذیرش ۱۵۰ دانشجوی دکتری حرفه‌ای فیزیوتراپی برای نخستین بار در کشور
معوقات حق التدریس اعضای هیات علمی پرداخت می‌شود
نگرانی و هراس وزیر جنگ رژیم صهیونیستی از انتقام ایران
خدمت رسانی ۵۰۰ موکب درمانی در اربعین
انگلیس خواستار جلوگیری از تشدید تنش‌ها در خاورمیانه شد
منتظر گرمای شدید هوا از این روز باشید
چرا هنیه را ترور کردند اما حسن نصرالله را نه؟
قیمت بلیت اتوبوس برای زیارت اربعین چقدر است؟
خداحافظی همیشگی پرسپولیس با بیرانوند
شرط استقلال؛ ۲۰ میلیارد بدهید این بازیکن را ببرید!
راز خداحافظی ناگهانی «دیوید تیلور» فاش شد!
انتقاد جواد خیابانی از برخی ورزشکاران +فیلم
منابع صهیونیست: رسانه‌های ایران ما را دیوانه کردند
پیش‌فروش بلیت پروازهای اربعین با چاشنی واکسن سرخک +فیلم
پاسخ حزب‌الله به رژیم صهیونیستی چگونه خواهد بود؟
ترامپ برای مناظره با کامالا هریس در سپتامبر موافقت کرد
اختلاف بین نتانیاهو و تیم مذاکره کننده‌اش و خشم خانواده‌های اسرا
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top