تاریخ انتشار: شنبه 1403/05/27 - 22:05
کد خبر: 514188

قرارداد کارگر ساده مطابق با قوانین موجود در کشور چگونه است؟

قرارداد کارگر ساده مطابق با قوانین موجود در کشور چگونه است؟

هر توافقی بین کارگر و کارفرما می‌بایست به صورت کتبی نوشته شود تا به فراموشی سپرده نشود و امکان استناد این توافقات نیز باید ممکن گردد. همه قرارداد‌های کاری در عین سادگی می‌بایست تمامی موارد قانونی را در خود داشته تا در مراجع رسیدگی قابل استناد و پیگیری قرار گیرند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ برای حمایت از جامعه کارگران و ایجاد نظم در روابط کارگری و کارفرمایی در سال ۱۳۶۹، قانون کار به تصویب رسید. هر توافقی بین کارگر و کارفرما می‌بایست به صورت کتبی نوشته شود تا به فراموشی سپرده نشود و امکان استناد این توافقات نیز باید ممکن گردد. همه قرارداد‌های کاری در عین سادگی می‌بایست تمامی موارد قانونی را در خود داشته تا در مراجع رسیدگی قابل استناد و پیگیری قرار گیرند. ‌ با ما همراه بوده تا شما را با قرارداد کار کارگران ساده بیشتر آشنا کنیم.

قرارداد کار چیست؟

قرارداد کار، توافقی است که می‌تواند به صورت شفاهی و یا کتبی بین کارگر و کارفرما منعقد گردد و با توجه به آن قرارداد، کارگر در برابر دریافت کردن دستمزد، کاری مشخص را برای کارفرمای خود انجام دهد. اکثر کارفرما‌های سنتی ترجیح می‌دهند مثل گذشته قرارداد شفاهی با کارگران خود منعقد کنند. شاید با خود فکر می‌کنند با نداشتن قرارداد ضرر و زیان کمتری به کسب و کارشان وارد می‌شود. ولی آن‌ها نمی‌دانند در سال‌های اخیر خیلی از قوانین و بخشنامه‌ها تغییر کرده‌اند و نداشتن قرارداد کار اول به کارفرما خسارت وارد می‌کند و شاید در آینده به کارگر!

آنچه مشخص است مفاد قرارداد شفاهی قابل اثبات نیست و هر دو طرف می‌توانند زیر قول و قرار خود بزنند. پس بهتر است قبل از شروع کار قراردادی کتبی با کارگران منعقد گردد که قابل پیگیری و قابل استناد در مراجع رسیدگی است.

انواع قرارداد کار مطابق با قانون کار ایران

طرفین قرارداد کار، کارگر و کارفرما هستند. کارگر شخصی حقیقی و کارفرما شخصی حقیقی و یا حقوقی است. کارگران با توجه به ساعت کاری و شرایط کار به صورت تمام وقت، ساعتی یا پاره وقت، کارگر روز مزد برای کارفرمای خود کار می‌کنند. انواع قراردادی که برای کارگران مورد استفاده قرار می‌گیرد به قرار زیر است:

  • قرارداد کار دائم که در آن تاریخ پایان قرارداد مشخص نیست و فقط زمان شروع کار در قرارداد آن ذکر می‌گردد و کارفرما بدون وجود دلیل موجه نمی‌تواند اقدام به اخراج و یا قطع همکاری با کارگر خود نماید.

  • قرارداد کار موقت که دارای محدودیت زمان است و کارگر در محدوده زمانی مشخص برای کارفرمای خود انجام وظیفه می‌کند.

  • قرارداد کار ساعتی که در آن متناسب با ساعت کارکرد به کارگر مزد پرداخت می‌شود و کارگر به صورت تمام وقت در محل کار حضور ندارد.

  • قرارداد کار معین که با توجه به آن کارگر در مقابل انجام شدن کاری مشخص و اتمام پروژه دستمزد دریافت می‌کند و تاریخ پایان قرارداد، تاریخ پایان کار است.

  • قرارداد کار روزمزد برای کارگرانی است که به صورت روزانه برای کارفرما کار می‌کنند.

  • قرارداد کاره پاره وقت برای کارگرانی که به صورت نیمه وقت مشغول به کار می‌شوند.

کارگر ساده کیست؟

خصی که مهارت و یا تخصص خاصی نداشته و یا اینکه حرفه و کار خود را به تازگی شروع کرده است و تجربه کاری کافی در زمینه آن کار ندارد را کارگر ساده می‌گویند. کارگران ساده با گذشت زمان و کسب مهارت و تجربه تبدیل به افرادی متخصص می‌شوند.

قرارداد کار کارگر ساده

قرارداد کارگر ساده معمولاً میان کارفرمایان و افرادی که تخصص کافی ندارند منعقد می‌گردد. اینگونه افراد بیشتر با حداقل حقوق تعیین شده توسط شورای عالی کار حاضر به همکاری با کارفرما هستند. حتی برای کارگران ساده نیز باید قرارداد قانونی مطابق ماده ۱۰ قانون کار منعقد کرد. در قرارداد کارگر ساده تعهدات و مسئولیت‌ها بسیار کمتر از قرارداد فرد متخصص است. ولی به هر حال باید توافقی برای پرداخت حقوق، ساعت کار و شرایط کار صورت گیرد.

قوانین مورد نیاز برای تنظیم متن قرارداد کارگر ساده

تنظیم متن قرارداد کار باید با توجه به قانون کار و قانون تأمین اجتماعی انجام شود و از طریق آن مانع از بروز تخلف‌ها و مشکلاتی در روابط کار شد. اگر متن قرارداد کار کارگر ساده مغایر با قوانین موجود است نوعی تخلف محسوب می‌شود و فرد متخلف مستلزم پرداخت جریمه خواهد بود.

با وجود قرارداد کار برای کارگران ساده اگر اختلاف و یا مشکلی میان کارگر و کارفرما پیش آید می‌توانند به مراجع حل اختلاف اداره کار مراجعه کنند و در جهت رفع آن اختلاف اقدام نمایند. از جمله مواردی که باید در زمان تنظیم قرارداد کار کارگر ساده، حتماً در نظر گرفته شده و ذکر گردد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اول از همه باید تمام مشخصات کارگر و کارفرما با جزئیات در قرارداد کار نوشته شود. کارگر متاهل است یا مجرد؟ چه تعداد فرزند دارد؟ آدرس محل سکونت او کجاست؟

  • وظیفه‌ای که کارگر ساده بر عهده دارد در قرارداد ذکر شود تا کارگر با توجه به شرح وظایف خود، انجام وظیفه کند. لازم به ذکر است کارگر باید شخصاً انجام وظایف محوله را بر عهده بگیرد وحق ارجاع کار به شخص ثالث دیگری را ندارد.

  • مدت قرارداد تاریخ شروع و پایان قرارداد به صورت دقیق در قرارداد ذکر می‌گردد.

  • ساعات کاری کارگر طبق قانون مشخص شده و به کارگر اعلام می‌گردد. ساعت کارگر نباید بیشتر از میزان ساعت قانونی گرد در غیر اینصورت به کارگر اضافه کار تعلق می‌گیرد.

  • حقوق و مزایای توافق شده با کارگر با جزییات در قرارداد ذکر می‌شود. میزان حقوق کارگر نباید از حداقل حقوق قانونی اداره کار کمتر پرداخت شود. به تمامی کارگران علاوه بر حقوق، حق مسکن، هزینه عائله‌مندی، حق بن تعلق می‌گیرد که حتماً باید این موارد نیز در قرارداد ذکر شود.

  • محل دقیق انجام کار کارگر باید مشخص گردد.

  • در مورد تعداد دفعات استفاده از مرخصی و نحوه‌ی استفاده از مرخصی استحقاقی توسط کارگر در قرارداد اشاره شود همچنین در خصوص تعطیلات کارگر نیز در قرارداد توضیحات لازم داده شود.

نکته مهم دیگر که در تنظیم قرارداد کار برای کارگر ساده باید در نظر داشت حق بیمه کارگر است که کارفرما باید حتماً نیروی کاری خود را نزد سازمان تأمین اجتماعی، بیمه کند و هیچ کارفرمایی مطابق قانون، بدون بیمه کردن نیروی کاری خود حق به کار گرفتن آن‌ها را ندارد حتی اگر خود کارگر هم رضایت بر بیمه نشدن دارد. بیمه کردن کارگر از وظایف کارفرما است در غیر اینصورت کارفرما با جرایم و مجازات‌های تأمین اجتماعی روبرو خواهد شد.

تیم دو امضا و تنظیم قرارداد کاری کارگر ساده

همانگونه که ذکر شد تنظیم فرم قرارداد برای کارگران ساده هم برای کارفرما و هم برای کارگر دارای اهمیت است و باید حتماً مطابق با قانون کار انجام شود. حال اینکه بتوان قراردادی جامع و کامل تنظیم کرد خیلی مهم است. باید در قرارداد تنظیمی، تمام موارد مربوط به قانون کار رعایت شده و به درستی مفاد و ماده‌های قانونی در آن رعایت گردد. تنظیم چنین قراردادی نیاز به شخصی متخصص در این زمینه دارد که با آگاهی بروزی که از قوانین کار دارد قراردادی کامل را تنظیم کند. ما برای این کار به شما تیم دو امضا با مدیریت سرکار خانم عبدالوند را معرفی می‌کنیم.

خانم سمیه عبدالوند متخصص در زمینه روابط کار و تنظیم قرارداد‌های کاری است و با تجربه چندین ساله‌ای که دارند می‌توانند امنیت خاطر را برای شما رقم بزنند. می‌توانید از طریق تماس با مشاوران دوامضا به صورت آنلاین و حضوری از خدمات این تیم بهره‌مند شده و چنان چه سؤالی دارید با آن‌ها در میان گذاشته و از مشکلات احتمالی آینده در کار خود پیشگیری کنید.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
استقبال از امیرحسین زارع در آمل +عکس
زائران اربعین نگران بیماری شایع در عراق نباشند
باقری: آمریکا شریک جرم جنایات صهیونیست‌ها است
طرح توسعه اشتغال‌پذیری دانشجویان در سمنان اجرا شد
زلزله قوی روسیه را لرزاند
زائران اربعین مدت زمان حضور در کربلا را به حداقل برسانند
کسب رتبه ویژه توسط دانشگاه آزاد اصفهان
اینفوگرافیک: توصیه‌های کاربردی برای زائران راهپیمایی اربعین۱۴۰۳
برگزاری جلسه ستاد اربعین جاماندگان حسینی آستان مقدس عبدالعظیم الحسنی(ع)
خانم نعمت‌زاده! مشهور محبوب بمان
مقایسه بتن اکسپوز و سنگ در کفسازی
۱۰ نکته کلیدی در انتخاب بهترین کلاس کنکور + بهترین آموزشگاه کنکور شیراز
قرارداد کارگر ساده مطابق با قوانین موجود در کشور چگونه است؟
بزرگترین باتری جهان در آمریکا ساخته‌ می‌شود
جنایت‌ با چراغ سبز جو
اینفوگرافیک: توصیه‌هایی برای زائران سالمند اربعین
پیاده روی اربعین از مسیر «طریق العلما» به کربلا +عکس
سیدستار هاشمی: باید فضای مجازی قاعده‌مند داشته باشیم
جذب سرباز طلبه در آموزش و پرورش آغاز شد
در صورت حمله به نیروگاه اتمی کورسک، اقدام نظامی جدی انجام می‌دهیم
هاشمی:گردنم را در گرو تعهداتم می‌گذارم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top