تاریخ انتشار: پنجشنبه 1403/05/18 - 07:04
کد خبر: 514255

طی دومین رویداد ملی «آرمان ما» مطرح شد؛

دوره‌ی آموزشی تولیدات رسانه‌ای، جرقه‌ای در ذهن علاقه‌مندان برای ورود به حوزه سینما و تصویر است

دوره‌ی آموزشی تولیدات رسانه‌ای، جرقه‌ای در ذهن علاقه‌مندان برای ورود به حوزه سینما و تصویر است

جلسات امروز دومین رویداد ملی آرمان ما با موضوع «تولیدات رسانه‌ای» برگزار شد و سه سرفصل مورد بررسی تخصصی قرار گرفت. مسئول این پنل تخصصی به تشریح جلسات برگزارشده در این رویداد پرداخته است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ برنامه امروز دومین رویداد ملی «آرمان ما» شامل برگزاری جلسات آموزشی پیرامون مبحث تولیدات رسانه‌ای بود. تولیدات رسانه‌ای در این رویداد طی سه سرفصل شامل تدوین موبایلی و فتوشاپ موبایلی، آشنایی با دوربین و دکوپاژ و میزانسن و نوع روایت در سینما مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و آموزش‌های تخصصی در هر حیطه به شرکت‌کنندگان ارائه شد.

محسن اردستانی، مسئول پنل تخصصی تولیدات رسانه‌ای در این رویداد، به گفت‌وگو با خبرنگار سراج24 نشست و ضمن تشریح مقدمات جلسات مرتبط با این پنل گفت: تولیدات رسانه‌ای شامل انواع محتوا می‌شود که در پنل ما عمدتا تولیدات ویدئویی مورد بررسی قرار گرفته است. تولید ویدئو، کلیپ، فیلم و هرنوع تولید بصری متحرک امروز در اختیار همه‌ی افراد قرار گرفته است و دیگر مانند گذشته منحصر به استفاده از سوی عده‌ای محدود نیست.

وی در ادامه اضافه کرد: با گسترش فناوری‌های ارتباطی و دسترسی همگان به ابزارهای آن از جمله تلفن همراه، حالا تولید ویدیو و کلیپ مورد توجه افراد به خصوص اهالی کسب‌وکار و فعالان رسانه‌ای قرار گرفته است. ما درا ین پنل تخصصی که با عنوان «تولیدات رسانه‌ای» ارائه شده است، با نیازسنجی از شرایط روز، سعی کردیم دوره‌هایی در دسترس افراد قرار دهیم که در مرحله‌ی اول برای آن‌ها کاربردی باشد تا بتوانند به طور عملی از آن بهره‌مند شوند و سعی کردیم از ارائه‌ی صرف نظری مباحث خودداری کنیم.

مباحثی که در دوره «تولیدات رسانه‌ای» مطرح شد؛ سرفصل‌ها و اساتید

مسئول پنل تخصصی تولیدات رسانه‌ای در دومین رویداد ملی آرمان ما درباره‌ی مباحث مطرح‌شده در این دوره عنوان کرد: در پنل تخصصی تولیدات رسانه‌ای ما درباره‌ی سه مبحث آموزش ارائه می‌دهیم. در یکی از سرفصل‌ها افرادی که می‌خواهند در حوزه فضای مجازی و زمینه‌های مرتبط کار کنند و قصد دارند از یک سطح ابتدایی کار خود را شروع کنند، از دوره تدوین و فتوشاپ موبایلی بهره‌مند شدند.

امروز بسیاری از تولیدات در فضای مجازی از طریق موبایل هم تصویربرداری و ضبط می‌شود، هم تدوین روی آن صورت می‌گیرد و در نهایت هم با همین موبایل منتشر می‌شود. ما در تاریخ سینما هم داریم که در سال ۲۰۰۷ یک کارگردان مشهور با تلفن همراه یک فیلم سینمایی ساخت. این آموزش فقط یکی از سرفصل‌های پنل تخصصی تولیدات رسانه‌ای در دومین رویداد ملی آرمان ما است تا طی آن افراد بتوانند با حداقل امکانات بهترین خروجی از آثار ویدئویی داشته باشند و آن را در زمینه‌های فعالیتی خود به کار گیرند.

این کارشناس حوزه تولیدات رسانه‌ای به دیگر مبحث ارائه‌شده طی این دوره اشاره و تصریح کرد: در سرفصل دیگر به آموزش آشنایی با دوربین پرداخته‌ایم. هرکس که می‌خواهد وارد سینما شود، چه بخواهد تصویربرداری کند و چه نه، باید از دوربین و تدوین سردربیاورد و بر مباحث آن مسلط باشد.

شاید فردی یک روز کارگردان شود و هیچ‌وقت هم دست به دوربین نزند اما امکان ندارد که از دوربین، تجهیزات، لنزها و ادبیات مختص هرکدام اطلاع نداشته باشد. درست است که هریک از این موارد تخصصی است و در واقع هریک در عرصه سینما به شکل حرفه‌ای نیز دنبال می‌شود، اما یک کارگردان برای تسلط بر فرایند تولید خود باید از این مباحث اطلاع کافی داشته باشد تا در فرایند همکاری با متخصصان دچار ابهام و سردرگمی نشود.

وی سومین سرفصل ارائه‌شده را معرفی و بیان کرد: در سرفصل سوم به مهم‌ترین اقدام کارگردان یعنی دکوپاژ و میزانسن پرداخته‌ایم. ما بعضی کارگردان‌ها را داریم که صرفا از استوری‌بورد استفاده می‌کنند.

در این دوره دکوپاژ آموزش داده شد که در واقع هنر اصلی کارگردان است و شامل قاب‌بستن و ادبیات مرتبط با آن می‌شود. شرکت‌کنندگان در رویداد امسال در سه سرفصل اشاره‌شده حاضر شدند و اطلاعاتی نسبت به تولیدات رسانه‌ای کسب کردند. آموزش‌های این دوره پایه و اساسی برای یادگیری حرفه‌ای‌تر شرکت‌کنندگان در دوره‌های تخصصی آینده خواهد بود.

اردستانی در معرفی اساتید هریک از سرفصل‌های این دوره توضیح داد: اساتید این دوره آموزشی در سرفصل «تدوین موبایلی و فتوشاپ موبایلی» آقای سید تراب و در سرفصل «آموزش و آشنایی با دوربین» آقای محمد مرادیان، که تجربه زیادی در ساخت و تصویربرداری در برنامه‌های صداوسیما را دارند، هستند. در سرفصل «دکوپاژ و میزانسن» نیز بنده خود، تجربیات سال‌های گذشته را در اختیار علاقه‌مندان قرار دادم.

آیا با این دوره می‌توانیم یک کارگردان شویم؟

مسئول پنل تخصصی تولیدات رسانه‌ای در دومین رویداد ملی آرمان ما یادآور شد: شاید این سوال پیش آید که آیا این پنل همه‌ی مباحث در حوزه تولید رسانه‌ای را تحت پوشش قرار داده است؟ پاسخ روشن است؛ حتما خیر. حتی زمانی که از من سوال می‌کنند چه کلاسی را شرکت کنیم، من توصیه می‌کنم که علاقه‌مندان همه‌ی کلاس‌های این حوزه را شرکت کنند؛

چراکه اگر هرکلاسی یک اصطلاح و یک مبحث به شما یاد بدهد، می‌تواند پایه‌ای برای ورود به فضاهای دیگر شود. به عنوان مثال کلاس‌های دکوپاژ و میزانسن جذابیت‌های جالبی دارد و نهان‌ها و نمادهایی که تاکنون در فیلم‌ها به آن دقت نشده، ارائه می‌دهد. این آموزش، چینش ذهن را به شکلی ایجاد می‌کند که برای یادگیری ادبیات آماده شود تا در نهایت ادبیات سخن گفتن به سبک کارگردان‌ها در بحث دکوپاژ را به فرد می‌آموزد.

چند توصیه از مسئول پنل

این کارشناس حوزه تولیدات رسانه‌ای خاطر نشان کرد: باز هم این موضوع را تاکید می‌کنم که شاید دکوپاژ در مباحث قاب‌بستن، نوع زاویه دوربین، نورپردازی و بحث نماد در سینما به کار یک تدوینگر هم بیاید و همه‌ی این‌ها برای آن است که مخاطب باتوجه به نیاز خود بسنجد که در قاب سینما به چه چیزی علاقه‌مند است.

اردستانی در پایان ضمن تاکید بر ادامه‌ی مسیر به شکل تخصصی از سوی علاقه‌مندان به این حوزه، توصیه کرد: توصیه من به شرکت‌کنندگان در این دوره ان است که حتما این مسیر را ادامه دهند و با علاقه‌ای که به این دوره دارند، مسیرشان را به شکل تخصصی دنبال کنند.

دوره آموزشی تولیدات رسانه‌ای در دومین رویداد ملی آرمان ما باعث شد که افراد با بخش مهمی از سینما آشنا شوند و شرکت‌کنندگان باید سعی کنند که این سطح از یادگیری را پرورش دهند. این جلسات اول و آخر آموزش‌ها نیست و علاقه‌مندان می‌توانند از این برنامه‌ها به عنوان جرقه‌ای اولیه در ذهن خود برای ورود به این عرصه استفاده کنند و راه خود را به شکل مستمر ادامه دهند.

دومین رویداد ملی «آرمان ما» از سیزدهم الی هجدهم مرداد ماه ۱۴۰۳ در یازده پنل تخصصی شامل ۳۹ سرفصل با حضور اساتید دانشگاه و کارشناسان فضای مجازی به همت سازمان فضای مجازی سراج برگزار می‌شود. علاقه‌مندان به شرکت در این رویداد می‌توانند از طریق ثبت‌نام در jaryan.app اقدام نمایند. گفتنی است پیش از این مقرر بود رویداد آرمان ما از تاریخ ششم الی سیزدهم مرداد ماه برگزار گردد که به علت استقبال گسترده از آن مهلت ثبت‌نام تمدید شد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ثبت رکود بی‌سابقه مسکن در ۶ سال اخیر
نقشه جامع علمی کشور سند حکمرانی علم و فناوری باشد
فرایند تأمین مالی شرکت‌های دانش بنیان تسهیل می‌شود
سایه ترسناک یک ویروس شبیه کرونا به نام آبله میمونی
۱۰ نکته مهم که قبل از خرید شیر پنوماتیک باید بدانید
ویزای فرانسه (مدارک و شرایط ویزا فرانسه)
مهر تایید کمیسیون امنیت ملی بر برنامه‌های عراقچی
گوشه ای از سطح نازل مباحث رقبای انتخاباتی آمریکا
معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور منصوب شد
واکنش توییتری مهاجرانی به صحبت‌های ثابتی
اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان نهایی آزمون دکتری سال ۱۴۰۳
آغاز رقابت‌های مچ‌اندازی قهرمانی جهان با درخشش دختر ایرانی
اعلام جزییات ثبت نام پذیرفته‌شدگان‌ آزمون‌ دکتری سال ۱۴۰۳
تجلیل فعالان مساجد سراسر کشور در مسجد مقدس جمکران
بدرقه کاروان پارالمپیک ایران در حرم مطهر رضوی +عکس
اعتراض هیئت مدیره پرسپولیس به عذرخواهی تاج از استقلال
آیت‌الله نوری‌همدانی: وضعیت اقتصادی مردم مشکل دارد
زائران اربعین حسینی در گرمای ۴۷ درجه +عکس
جستجوی مدارک و اشیاء گمشده زائران اربعین فراهم شد
رسانه عبری: در صورت بن بست در مذاکرات حزب الله حمله می‌کند
هریس در نظرسنجی‌ها از ترامپ پیشی گرفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top