تاریخ انتشار: سه شنبه 1403/05/30 - 12:03
کد خبر: 514346

اسباب‌کشی به پایتخت جدید

اسباب‌کشی به پایتخت جدید

در قرن‌ گذشته بعضی از کشورهای آسیایی مرکز سیاسی خود را تغییر داده‌اند و شهرهایی که زمانی پایتخت بودند اکنون به شکل یک مرکز بزرگ جمعیتی و اقتصادی باقی مانده‌اند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ چند روز قبل هم کشور اندونزی مراسم روز استقلال خود را به جای جاکارتا در پایتخت جدید «نوسانتارا» جشن گرفت. شهر ۱۰میلیون نفری جاکارتا دچار مشکلات رایج شهرهای بزرگ مانند ترافیک و آلودگی هواست، برداشت آب شیرین از منابع زیرزمینی باعث فرونشست خاک شده و از طرف دیگر بالا رفتن سطح اقیانوس‌ احتمال جاری شدن سیل و غرق شدن بخش‌هایی از شهر را بیشتر کرده است.

این ۲ اتفاق همزمان، باعث شد که حاکمان اندونزی به فکر یک پایتخت جدید بیفتند. این موضوع در دیگر کشورهای جهان هم رخ داده است. جابه‌جایی پایتخت‌ها تنها یک دلیل و یک زمان مشخص ندارد اما مشکلات شهری یکی از علت‌های اصلی انتقال پایتخت است که پس از تعیین پایتخت جدید هم ممکن است در شهر قدیمی ادامه پیدا کند.

قزاقستان
آلماتی - نورسلطان

پایتخت کشور قزاقستان از زمانی که به عنوان یکی از جمهوری‌های شوروی محسوب می‌شد، شهر آلماتی بود. این شهر در جنوب شرقی کشور و نزدیک به مرز قرار داشت و تا فروپاشی شوروی نیز مرکز این جمهوری بود. در سال ۱۹۹۷ نورسلطان نظربایف پایتخت را به آستانه منتقل کرد.

شهر آستانه در شمال قزاقستان است اما با مرز فاصله دارد. آستانه قبلا آق‌مولا نام داشت که در قرن بیستم چند بار تغییر نام داد. این شهر به مدت سه سال نیز به نام نورسلطان نامیده می‌شد اما از سال ۲۰۲۲ دوباره آستانه نام گرفته است. آلماتی در منطقه زلزله خیز قرار دارد و آستانه نیز آب و هوای سرد و طوفانی دارد. با انتخاب این شهر به عنوان پایتخت، سرمایه‌گذاری‌های زیادی در آن انجام شد و جمعیت آن هم افزایش یافت که بیشتر مهاجران قزاق بودند. بقیه جمعیت این شهر روس‌ها، ازبک‌ها و ... هستند.

جمعیت آستانه : یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر

جمعیت آلماتی: دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر

پاکستان
کراچی - اسلام‌آباد

جمعیت شهر ساحلی کراچی در سال ۱۹۴۷ حدود ۴۰۰ هزار نفر بود اما تعداد ساکنان این شهر به سرعت افزایش پیدا کرد و تبدیل به یک مشکل اقتصادی و سیاسی شد. تامین سرپناه، آب و برق برای این جمعیت همیشه یک مشکل بزرگ بوده است.

آب مورد نیاز از رودخانه‌ها و سدها به دست میاید اما بخشی از ساکنان فقیر شهر به آب لوله‌کشی دسترسی ندارند. از طرف دیگر اقتصاد آشفته و مشاغل ساماندهی‌نشده کراچی هم مشکلی برای اداره‌کنندگان شهر است. کراچی تا سال ۱۹۵۹ پایتخت بود و از این سال اسلام‌آباد به عنوان پایتخت انتخاب شد.

اسلام آباد که در شمال این کشور قرار دارد امکانات کافی نداشت و برای مدتی ادارات دولتی در شهر راولپندی مستقر شدند. جابه‌جایی پایتخت مشکل جمعیت کراچی را حل نکرد و تعداد ساکنان آن همچنان بیشتر شد. حتی اکنون هم درباره تعداد قطعی کسانی که در کراچی زندگی می‌کنند اختلاف نظرهایی وجود دارد.

جمعیت اسلام آباد: ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر

جمعیت کراچی: ۲۰ میلیون نفر

میانمار
یانگون - نایپیداو

شهر یانگون از دوران استعمار به عنوان مرکز مستعمره برمه تعیین شده بود. این شهر در ساحل جنوبی کشور قرار داشت و شکل سنتی آن با ساختمان‌ها و خیابان‌هایی به سبک غربی تغییر کرد. در جنگ جهانی دوم ژاپنی‌ها در جنگ با انگلیس یانگون را تصرف کردند.

در سال ۱۹۴۸ برمه که اکنون کشور میانمار نامیده می‌شود مستقل شد و استعمارگران غربی کشور را ترک کردند. شهرهای حاشیه یانگون به تدریج بزرگتر شدند و به آن پیوستند. نوسازی شهر با تخریب ساختمان‌های قدیمی انجام می‌گرفت اما جمعیت و نبود زیرساخت‌های لازم همیشه مشکل ساز بود.

اواخر قرن بیستم در یانگون درگیری‌های زیادی بین معترضان و قوای دولتی اتفاق افتاد. در سال ۲۰۰۵ حاکمان نظامی میانمار پایتخت را به شهر جدید نایپیداو که در ۳۳۰ کیلومتری شمال یانگون قرار دارد، منتقل کردند اما این کار به صورت کامل انجام نشده است و برخی از فعالیت‌های سیاسی مانند دفاتر سفارت‌خانه‌های خارجی همچنان در یانگون قرار دارد.

جمعیت نایپیداو : ۹۰۰ هزار نفر

جمعیت یانگون: ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر

مالزی
کوالالامپور - پوتراجایا

در شهر کوالالامپور سه گروه قومی مالایی، چینی و هندی زندگی می‌کنند. این شهر در میانه قرن نوزدهم به دست کارگران معادن قلع ساخته شد. برای سال‌های طولانی خانه‌های شهر با چوب درخت نخل ساخته می‌شد که مستعد آتش‌سوزی‌های متعدد بود و بیماری‌هایی مانند مالاریا باعث مرگ و میر زیادی می‌شد. قوانینی تعیین شد تا ساختمان‌ها به اجبار از آجر و کاشی ساخته شود و کارخانه‌های آجرسازی هم تاسیس شدند.

بهداشت و ایمنی شهر بهبود یافت و خیابان‌ها شکل منظم پیدا کردند. ایجاد صنایع لاستیک و راه آهن قبل از جنگ‌های جهانی باعث ورود سرمایه‌گذاران به این شهر شد. شهر پوتراجایا در نزدیکی کوالالامپور هم به همین شکل توسعه پیدا کرد. شلوغی کوالالامپور باعث شد که دولت اندونزی در سال‌های ۱۹۸۰ به دنبال خارج کردن ادارات از شهر بیفتد. ساخت و ساز در محل جدید از ۱۹۹۵ شروع شد و تا ۲۰۰۵ ادارات به پوتراجایا منتقل شدند. در اسناد رسمی کوالالامپور پایتخت سیاسی و پوتراجایا پایتخت اداری کشور است.

جمعیت پوتراجایا: ۱۰۰ هزار نفر

جمعیت کوالالامپور: ۲ میلیون نفر

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اسباب‌کشی به پایتخت جدید
ترسناک‌ترین پل معلق موقت جهان
وداع در یک شب احساسی؛ بایدن پرچم را با اشک به هریس سپرد!
مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی علوم چه گفتند؟
ادعای دخالت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بی‌اساس است
هفتمین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت آغاز شد
باید به سمت اقتصاد بدون نفت حرکت کنیم
موافقت کمیسیون آموزش مجلس با صلاحیت وزیر پیشنهادی علوم
پزشکیان وفاق ملی را در عمل و در معرفی وزیرانش نشان داد
ششمین جلسه بررسی صلاحیت‌ها برگزار شد/ موافقان و مخالفان چه گفتند؟
راه ناهموار آتش‌بس در غزه/ پیشنهاد جدید امریکا در مذاکرات دوحه چیست؟
دیدار حکیم و سید حسن خمینی
تا پایان سال، شاهد ۲ میلیون اتصال دیگر به فیبر نوری خواهیم بود
سهم پایین و ۷ دهم درصدی تحقیق و توسعه از GDP
ابراز امیدواری سفیر عربستان در مورد آزادی هرچه زودتر دو حاجی ایرانی
اقدام عجیب یکی از بخش‌های دانشگاه خوارزمی
پیام هشدار القسام به ساکنان تل‌آویو
تصویری از ابر ماه آسمان تهران
حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی به روستاهای لبنان
سیلاب در پاکستان/ ۲۰۹ نفر جان باختند
یک صهیونیست به اتهام ارتباط با ایران دستگیر شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top