به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ امروزه تهیه بلیط هواپیما (https://www.alibaba.ir/) کاری بسیار ساده است که از طریق وبسایتها به راحتی انجام میشود. جالب است بدانید که حقوق خلبانها بستگی به تعداد مسافران و ظریفت و نوع هواپیما دارد. در رابطه با خلبانها باید گفت که خلبانهای ایرانی همیشه جزو بهترین خلبانهای دنیا شناخته میشوند. سوالی که برای اکثر کسانی که مدام پرواز میکنند که پیش میآید این است که معروف ترین خلبانهای ایرانی چه کسانی هستند. خلبانهای ایرانی مهار بسیار زیادی بوده و هستند که در ادامه به بررسی بیوگرافی چند تن از بهترین خلبانهای ایران به ویژه در دوران جنگ تحمیلی میپردازیم تا با نام این گنجینههای ملی آشنا شوید.
جلیل زندی
جلیل زندی یکی ازخلبانان ایران است که وی در نیروی هوایی ارتش کار میکرد. معاون طرح و برنامه نیروی ارتش بود یک خلبانی بسیار موفق و موثر بود که در جنگ ایران و عراق تلاش بسیار زیادی کرد و او را به یکی از خلبانان معروف اف ۱۴ تامکت میشناسند.
جلیل زندی در سال ۱۳۳۰ در شهر گرمسار متولد شد و در سال ۱۳۸۰ فوت کرد معاون طرح و برنامه ریزی بود او زاده گرمسار است و تا ده سالگی در گرمسار زندگی کرد. بعد از آن به تهران مهاجرت کردند نیروی هوایی ارتش باعث افتخار است که جلیل زندی دانش آموخته این دانشکده در سال ۱۳۴۷ را گرفت و به دانشگاه پهلوی شیراز وارد شد به دلیل سن اعزام به خدمت ۸ در آن ۲۰ سالگی بود.
اجازه استخدام در ادارات دولتی را نداشت به همین دلیل کم کم روانه ی کار خلبانی شده در اواخر سال ۱۳۴۸ به عنوان همافر در به ایران به ارتش پهلوی پیوست و سپس ایالات متحده آمریکا اعزام شد و همچنین او زیر نظر شهرام رستمیپرواز اف ۴ را یاد گرفت و در سال ۱۳۵۶ به یکی از افراد مهم و زبردست در زمینه خلبانی معروف شد.
جنگ ایران و عراق جنگی بود که افراد زیادی در آن بمباران شدند و او به یکی از تاثیرگذارترین خلبانهای ایران در زمان جنگ ایران و عراق شناخته میشود که تاثیر بسیار زیادی در جلوگیری از جنگ که ایران و عراق داشت. وی در سال ۱۳۶۹ پس از جنگ هشت ساله ایران و عراق موفق به کسب نشان درجه دو فتح (نقره) از رهبر ایران شد. این بخش شامل نشانها و جایزههای رسمیجلیل زندی است که بر روی یونیفرم او نصب میشود.
عباس بابایی
عباس بابایی یکی دیگر از خلبانان ایرانی بود که باعث جلوگیری از پیشروی نیروهای عراقی به ایران شد. در سال ۱۳۲۹ در قزوین به دنیا آمد و در سال ۱۳۶۶ فوت شد. این خلبان یکی از زبردست نیروهای هوایی ارتش جمهوری اسلامیکه معاونت فرماندهی ایران را برعهده داشت.

در سال ۱۳۲۹ در شهر قزوین به دنیا آمد دوره ابتدایی در دبستان دهخدا درس خواند و بعد از گرفتن دیپلم در سال ۱۳۴۸ به رشته پزشکی رفت. ولی به دلیل علاقه به خلبانی داوطلب تحصیل در رشته خلبانی شد و بعد از گذراندن دوره مقدماتی در سال ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۶ به آمریکا رفت و بعد از بازگشت به پایگاه اصفهان منتقل شد او با درجه سرگردی در زمان جنگ ایران و عراق شروع به کار کرد.
در سال ۱۳۶۲ به معاونت عملیات نیروی هوایی منصوب شد و او بعد از گذشت زمان با دختر دایی خودش ازدواج کرد در تاریخ ۱۳۵۴ یک دختر به دنیا آمد و بعد از دخترش دو پسر به دنیا آمد در گذشته او بسیار غم انگیز بود با گذشت سالیان بسیار اما هنوز مردم آن بسیاری یاد و خاطره عباس بابایی را زنده نگه داشتند.
عباس بابایی ۶۰ ماموریت جنگی را موفق آمیز سپری کرد در سال ۱۳۶۶ در روز عید قربان با یک فروند هواپیمای اف ۵ به پرواز درآمدن و وارد آسمان عراق شدند. ماموریت بی سر انجام شد و با شلیک توپ ضد هوایی شهید شد. در میدان قزوین میدانی به عنوان شهید بابایی وجود دارد که مجسمه افتخاری او به یاد او ساخته شده است. مجموعه شوق پرواز به کارگردانی یدالله صمدی با بازی منحصر به فرد شهاب حسینی نمونه ای از شجاعت عباس بابایی را نشان میدهد.

عباس دوران
فرد دیگری که از خلبانان بسیار زبر دست و ماهر بود عباس دوران بود. او در ۲۰ مهر ۱۳۲۹ شیراز از این فردی جنگنده بود که در ماههای آغاز جنگ ایران و عراق نقش بسیار مهمیرا ایفا کرد. زندگی نامه عباس دوران به صورت کامل در دست نیست. عباس دوران در کودکی و نوجوانی و جوانی در شهر شیراز گذراند و دیپلمش را در همان شهر گرفت به یادگیری فنون خلبانی پرداخت در سال ۱۳۵۱ وارد نیروی هوایی پهلوی شاد و بعد از گذراندن دوره مقدماتی به آمریکا اعزام شد.
با نشان گواهینامه خلبانی از دانشکده خلبانی آمریکا برگشت و به عنوان ستئان دوم در همدان مشغول به کار شد در جنگ ایران و عراق نقش بسیار مهمیرا ایفا کرد. بر اساس داستان آخرین روزهای زندگی و واپسین مأموریت دوران، دو فیلم سینمایی با نامهای عبور از خط سرخ (سال ۱۳۷۴) و خلبان (سال ۱۳۷۶) به کارگردانی جمال شورجه ساخته شدهاست.



