تاریخ انتشار: چهارشنبه 1403/06/07 - 13:34
کد خبر: 514814

گزارش مرکز پژوهش‌ها درباره شاخص‌های کلان بخش آب

گزارش مرکز پژوهش‌ها درباره شاخص‌های کلان بخش آب

مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی به بررسی و تحلیل شاخص های کلان بخش آب در سه ماهه اول ۱۴۰۳ پرداخت.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دفتر مطالعات زیربنایی این مرکز در گزارشی با عنوان « بررسی و تحلیل شاخص‌های کلان بخش آب در سه ماهه اول سال ۱۴۰۳؛ گزارش فصلی ۱» مطرح می‌کند که بررسی اهم شاخص‌های آب و هواشناسی در سه‌ماهه اول سال ۱۴۰۳ نشان‌می‌دهد که میانگین بارش در این مدت نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته و میانگین بلندمدت افزایش یافته‌است.

همچنین متوسط دمای فصل بهار، برخلاف دو فصل زمستان و پاییز سال گذشته که با افزایش شدید و بی‌سابقه دما همراه بودند، افزایش چشمگیری نداشته و عمدتاً نیمه شمالی کشور افزایش دمای بیشتری را نسبت به نیمه جنوبی تجربه کرده است.

این گزارش بیان می‌کند که به‌طورکلی متأثر از بارش‌های مناسب بهاری و عدم افزایش شدید دما، طی فصل بهار سال جاری، کشور در شرایط ترسالی قرار گرفته و بعد از سه سال متوالی، از شرایط خشک‌سالی خارج شده‌است. ذخایر سدهای مهم کشور نیز با افزایش ۹ درصدی نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته همراه بوده و عمده آنها در شرایط مناسبی قرار دارند.

همچنین درصد پرشدگی سد دوستی و چاه‌نیمه‌های سیستان که نقش مهمی در تأمین نیاز شرب مراکز جمعیتی شرق کشور ایفا می‌کنند، بعد از چندین سال افت متوالی، افزایش یافته‌است.

این گزارش ادامه می‌دهد که بررسی شرایط اقلیمی کشورهای همسایه نیز بیانگر شرایط مطلوب و ترسالی در افغانستان و حوضه آبریز رودخانه‌های مرزی و مشترک هیرمند و هریرود بوده، همچنین شرق ترکیه و شمال عراق نیز شرایط نرمال و ترسالی را تجربه کرده‌اند که نقش مهمی در آبدهی رودخانه‌های دجله و فرات دارد. بررسی اعتبارات بخش آب نشان‌می‌دهد از مجموع تملک‌دارایی‌های سرمایه‌ای که براساس قانون بودجه سال جاری بالغ بر ۴۸۰ هزار میلیارد ریال بوده، طی فصل بهار تخصیص صورت نگرفته‌است.

متن کامل این گزارش در ادامه آمده است:

« بررسی اهم شاخص های آب و هواشناسی در سه ماهه اول سال ۱۴۰۳ نشان می دهد که میانگین بارش در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته و میانگین بلندمدت افزایش یافته است. همچنین متوسط دمای فصل بهار، برخلاف دو فصل زمستان و پاییز سال گذشته که با افزایش شدید و بی سابقه دما همراه بودند، افزایش چشمگیری نداشته و عمدتاً نیمه شمالی کشور افزایش دمای بیشتری را نسبت به نیمه جنوبی تجربه کرده است. به طورکلی متأثر از بارش های مناسب بهاری و عدم افزایش شدید دما، طی فصل بهار سالجاری، کشور در شرایط ترسالی قرار گرفته و بعد از سه سال متوالی، از شرایط خشک سالی خارج شده است.

ذخایر سدهای مهم کشور نیز با افزایش ۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته همراه بوده و عمده آنها در شرایط مناسبی قرار دارند. همچنین درصد پرشدگی سد دوستی و چاه نیمه های سیستان که نقش مهمی در تأمین نیاز شرب مراکز جمعیتی شرق کشور ایفا می کنند، بعد از چندین سال افت متوالی، افزایش یافته است. بررسی شرایط اقلیمی کشورهای همسایه نیز بیانگر شرایط مطلوب و ترسالی در افغانستان و حوضه آبریز رودخانه های مرزی و مشترک هیرمند و هریرود بوده، همچنین شرق ترکیه و شمال عراق نیز شرایط نرمال و ترسالی را تجربه کرده اند که نقش مهمی در آبدهی رودخانه های دجله و فرات دارد.

بررسی اعتبارات بخش آب نشان می دهد از مجموع تملک دارایی های سرمایه ای که براساس قانون بودجه سالجاری بالغ بر ۴۸۰ هزار میلیارد ریال بوده، طی فصل بهار تخصیص صورت نگرفته است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سهم زنان در هیات علمی وزارت علوم تنها ۱۹ درصد است
پیگیری افزایش تعداد زنان در دولت پزشکیان
پزشکیان و رهبر ملی ترکمنستان دیدار و یادداشت تفاهم امضا کردند
ابوالفضل جلالی به فهرست استقلال بازگشت
بورس سبز ماند/ افزایش ۸ هزار و ۲۴۶ واحدی شاخص کل
اعلام زمان برگزاری قرعه‌کشی طرح فروش ایران‌خودرو
توصیه‌های اخلاقی روز گذشته رهبر انقلاب به اعضای هیئت دولت چهاردهم +فیلم
اهتمام ویژه رئیس جمهور بر رفع مشکلات و مطالبات پرستاری
شاخص بورس ۸ هزار واحد رشد کرد
رشد نرخ دلار و یورو در معاملات مرکز مبادله
ایران و ترکمنستان ۴ سند همکاری مشترک امضا کردند
آغاز ثبت نام پذیرفته شدگان آزمون دستیاری از ۱۸ شهریور
سخنگوی دولت؛ فاطمه مهاجرانی کیست؟
پایان زودهنگام سرمربی پرسپولیسی
انتقال ۵ زندانی ایرانی از ارمنستان به کشور
قالیباف کسب مقام نخست المپیاد دانش‌آموزی نجوم توسط نوجوانان ایرانی را تبریک گفت
سرپرست حوزه ریاست معاونت علمی منصوب شد
رهبر ملی ترکمنستان با پزشکیان دیدار کرد
سپاهان از پرسپولیس شکایت کرد!
اسرائیل مانع واکسیناسیون فلج اطفال در غزه
دستگیری عامل تیراندازی در دولت‌آباد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top