تاریخ انتشار: پنجشنبه 1403/06/08 - 12:27
کد خبر: 514929

پزشکیان: این همه دانشگاه را برای چه می‌خواهیم؟

پزشکیان: این همه دانشگاه را برای چه می‌خواهیم؟

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دانش باید منجر به حل مشکلات مردم شود، از وزارتخانه‌های علوم، بهداشت و آموزش و پرورش که مسئولیت آموزش کشور را بر عهده دارند، خواست تا افرادی تربیت کنند که بتوانند درد جامعه را حل کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مسعود پزشکیان روز پنجشنبه در آیین تکریم و معارفه وزیران سابق و فعلی علوم، تحقیقات و فناوری که در این وزارتخانه برگزار شد، اظهار داشت: اقتصاد به چهار سوال اساسی پاسخ می‌دهد؛ چه تولید کنیم، با چه کیفیتی؟ به چه مقدار؟ و کجا پخش کنیم؟ که ما جواب این ۴ سوال را به درستی در نظام آموزشی نداده‌ایم.

این همه دانشگاه برای حل چه مشکلی می‌خواهیم؟

رئیس جمهور با انتقاد از تعدد دانشگاه‌ها در کشور افزود: این همه دانشگاه را برای چه می‌خواهیم؟ با چه کیفیتی؟ برای حل چه مشکلی؟

پزشکیان با بیان اینکه در این نظام آموزشی جوانان کشور را چهار تا ۱۰ سال وادار می‌کنند که درسی بخوانند که به در بازار کار به آن نیازی نداریم، آن را مشکل اصلی کشور برشمرد و از مجلس و وزارتخانه‌های علوم و بهداشت در این زمینه کمک کنند تا افرادی تربیت کنیم که به درد جامعه بخورند.

وی با بیان اینکه علمی که عمل نداشته باشد و باور این جامعه در آن نهفته نباشد به کار نمی‌آید، افزود: علم با عمل معنا دارد؛ حیات علم این است که خالص برای خدا یعنی برای مردم باشد. علمی که با عمل باشد، برای حل مشکل مردم است.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با یادآوری این نکته که گفته شده جهان هستی برای انسان آفریده شده است، افزود: انسان نیز برای علم و علم نیز برای عمل و عمل نیز برای اخلاص و خلوص است و در چنین جامعه‌ای ظلم، فساد، رانت و تبعیض آیا می‌تواند شکل بگیرد؟

پزشکیان بخشی از مشکلات موجود در کشور را ناشی از نوع نگاه به موضوعات دانست و گفت: آموزش باید از کلاس درس به درون جامعه برود و مشکل مردم را حل کند.

چگونه تربیت کرده‌ایم که نخبه‌های ما می‌روند و می‌خواهند برای جای دیگری کار کنند

وی در ادامه اظهار داشت: در دانشگاه‌ها جوان تربیت می‌کنیم و افتخار می‌کنیم نخبه تربیت کرده‌ایم؛ اما چند درصد از نخبه‌های ما در این مملکت می‌مانند؟ چرا نمی‌مانند؟ چگونه تربیت کرده‌ایم که نخبه‌های ما می‌روند و می‌خواهند برای جای دیگری کار کنند؟

رئیس جمهور علت اصلی این مشکل را ناشی از مشکلات نظام آموزشی کشور دانست و گفت: در بحث‌های آموزشی بحثی به عنوان آموزش برای توانمندسازی وجود دارد که بر اساس آن باید آموزشی به افراد داده شود که شخص توانمند شود و این اصل برای همه رشته‌ها کاربرد دارد.

پزشکیان در ادامه با بیان اینکه باید برای بهبود سیستم آموزشی پنج مهارت را در دستور کار قرار داد، اظهار داشت: قدم اول این است که بتوانند با هم کار کنند، قدم دوم اینکه ارتباطات بدانند و دیگر اینکه حل مسئله را بدانند تا اگر مشکل پیش آمد، بتوانند حل کنند نه اینکه وقتی با مشکل مواجه شدند قهر کنند و بروند.

رئیس جمهور خواستار آن شد، عالمانی تربیت شوند که وجود و ذهن و دانایی و آگاهی آنان برای حل گرفتاری‌هایی که در جامعه داریم به کار گرفته شود و گره از کار مردم باز کنند نه اینکه بدون اینکه پشت سرشان را نگاه کنند، بروند.

هیچ مشکلی در دنیا نیست که راه‌حل علمی نداشته باشد

پزشکیان با تاکید بر اینکه هیچ مشکلی در دنیا وجود ندارد که راه حل علمی آن هم نه یک راه حل بلکه شاید چند ۱۰ راه حل نداشته باشد، اظهار داشت: مشکلی که ما داریم این است که یا راه حل علمی را نمی‌دانیم یا می‌دانیم و مهارتش را نداریم یا هم می‌دانیم و هم مهارت را داریم ولی دلمان نمی‌خواهد برایش کاری بکنیم و به آن بپردازیم.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه باید آموزش‌های دانشگاهی از کلاس درس به داخل جامعه برده شود و مشکل مردم را حل کند، افزود: دانشکده کشاورزی باید از زیر تابلو بیرون بیاید و به داخل مزرعه برود و با گیاه و درخت دربیفتد تا ببیند چگونه می‌شود کاری کرد.

رئیس جمهور در ادامه از استادان دانشگاه خواست برای وفاق ملی و به کارگیری نیروی انسانی و اینکه چگونه افراد نخبه و توانمند را احصا کنیم، به دولت کمک کنند.

پزشکیان توضیح داد: به دنبال این هستیم که چگونه گروهی از دانشمندان و اساتید ابزار و چارچوب مدیریتی ارایه کنند تا بر اساس آن افراد شایسته را انتخاب کنیم نه اینکه انتخاب یا کنار گذاشتن افراد بر اساس جناح و دسته و نگرش و یا مرد و زن بودن افراد باشد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زلزله در مرز افغانستان و تاجیکستان
پزشکیان: این همه دانشگاه را برای چه می‌خواهیم؟
آیین غبار روبی حرم حضرت عبدالعظیم(ع)
افزایش محبوبیت تلگرام پس از دستگیری دوروف
رونالدو غرق پول شد
اسرائیل با آتش‌بس جهت واکسیناسیون کودکان غزه مخالفت کرد
زمان برگزاری حراج بعدی شمش طلا اعلام شد
دو دستگاه VAR وارد ایران شد
بهره‌برداری از پروژه‌های جدید در تهران
شمار شهدای غزه به ۴۰۶۰۲ نفر افزایش یافت
سپاهان دوباره نیش می‌خورد؟
بازیکنی که همچنان بهانه نکونام است!
ترامپ: خدا از من محافظت کرد
فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای بخش خصوصی در بنادر ایران اعلام شد
تاکید گوترش بر لزوم توقف حملات اسرائیل به کرانه باختری
ورود بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ زائر پیاده به مشهد مقدس تاکنون
فقر آهن چه عوارضی برای کودک دارد
اردبیل رکودار چندقلوزایی در ۵ ماهه ۱۴۰۳ شد
تلف شدن سریالی حیوانات در باغ‌وحش ارم
آذری جهرمی: من و ظریف قرار بود از یک نامزد دیگر حمایت کنیم
ورود موج جدید افزایش دما از روز شنبه؛ هوا مانند سابق گرم نمی‌شود
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top