تاریخ انتشار: سه شنبه 1403/06/13 - 10:01
کد خبر: 515291

یک کنترل کننده مالی چه کاری انجام می دهد؟

یک کنترل کننده مالی چه کاری انجام می دهد؟

کنترل مالی کاری است که توسط یک کنترل کننده مالی انجام می شود و در درجه اول به مدیریت، تجزیه و تحلیل و گزارش اطلاعات مالی در یک سازمان مربوط می شود. کنترل‌کنندگان مالی نقش کلیدی در حصول اطمینان از اینکه فرآیندها و گزارش‌های مالی سازمان دقیق، کارآمد و مطابق با قوانین و مقررات قابل اجرا هستند، ایفا می‌کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اگر در کسب و کار خود به این نقطه رسیده اید که به رویکرد عملی تری برای مدیریت مالی نیاز دارید، ممکن است وقت آن رسیده باشد که یک کنترل کننده مالی استخدام کنید.

یک کنترل کننده مالی عالی بهترین استراتژی مالی و مدیریت دارایی را ترکیب می کند و در عین حال اطمینان می دهد که کتاب های شما دقیق هستند و خطرات احتمالی را کاهش می دهند.  کنترل کننده های مالی به راحتی میتوانند با نرم افزار های حسابداری مانند هلو ، پارسیان ، سپیدار سیستم و حتی نرم افزار حسابداری سپیدار کار کنند و امور مالی را مدیریت کنند.

کنترل مالی کاری است که توسط یک کنترل کننده مالی انجام می شود و در درجه اول به مدیریت، تجزیه و تحلیل و گزارش اطلاعات مالی در یک سازمان مربوط می شود. کنترل‌کنندگان مالی نقش کلیدی در حصول اطمینان از اینکه فرآیندها و گزارش‌های مالی سازمان دقیق، کارآمد و مطابق با قوانین و مقررات قابل اجرا هستند، ایفا می‌کنند.

کنترلر در امور مالی چیست؟

یک کنترل کننده مالی اساساً حسابدار اصلی یک شرکت است. آنها بر فعالیت های حسابداری نظارت می کنند و اطمینان حاصل می کنند که دفاتر به طور دقیق پول ورودی و خروجی شرکت را منعکس می کنند . کنترل‌کننده‌های استراتژیک بر تصمیم‌گیری، پیش‌بینی و بودجه‌بندی در سطح شرکت بر اساس داده‌های حسابداری نیز تأثیر می‌گذارند.

توجه : این نقش گاهی اوقات به عنوان "کنترل" نیز شناخته می شود.

یک کنترل کننده مسئول حسابداری و نگهداری سوابق یک سازمان است. مسئولیت های اضافی می تواند شامل مدیریت فناوری اطلاعات، بیمه، گزارش مالیات بر فروش، گزارش مالیات بر درآمد فدرال، حسابرسی خارج از CPA و منابع انسانی باشد. کنترل کنندگان در اصل مسئول انطباق مالی و مقرراتی شرکت هستند.

کنترل کننده مالی

مسئولیت ها معمولاً عبارتند از:

  • نظارت عمومی حسابداری
  • ایجاد سیاست های داخلی و کنترل هزینه ها
  • هماهنگی حسابداران مالیاتی خارجی
  • راه اندازی حساب های بانکی
  • اطمینان از دریافت پرداخت از مشتریان و سایر بدهکاران

در برخی موارد، این نقش شامل مقدار مناسبی از مدیریت پروژه نیز می شود . در تیم های مالی کوچکتر، کنترل کننده ممکن است رئیس امور مالی یا مدیر ارشد مالی (CFO) نیز باشد. آنها باید هر دو جنبه "کنترل" نقش و همچنین ایجاد گزارش های مالی، بودجه ساخت و برنامه ریزی هزینه های شرکت را مدیریت کنند.

بنابراین هنگامی که شرکت ها به دنبال یک کنترل کننده مالی هستند، دامنه این نقش می تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد.

یک کنترل کننده مالی چه می کند؟

درست مانند آنچه که هر سازمانی به یک رهبر تجاری برای رهبری ابتکارات شرکت نیاز دارد، هر یک از آنها نیز به یک رهبر مالی برای سازماندهی سرمایه شرکت نیاز دارند. در میان شرکت‌های با عملکرد بالا، یک کنترل‌کننده مالی به این رهبر مالی تبدیل می‌شود تا بر تلاش‌های حسابداری و ثبت سوابق سازمان نظارت کند. آنها به عنوان حسابدار اصلی کسب و کار عمل می کنند. 

یک کنترل‌کننده مالی که به آن «حساب‌گر» نیز گفته می‌شود، مدیریت روزانه و اجرای عملیات‌های مختلف حسابداری، حسابداری و مالی از جمله بهبود جریان نقدی و تسهیل رشد سودآور را بر عهده دارد. همانطور که یک سازمان مقیاس می شود و شروع به پیشی گرفتن از اهداف درآمدی می کند، یک کنترل کننده برای مدیریت سوابق مالی تاریخی و ادامه هدایت شرکت در جهت مثبت ضروری است. 

نقش و مسئولیت کنترل کننده مالی چیست؟

نقش اصلی یک کنترل کننده مالی هدایت تمام فعالیت های حسابداری و مدیریت دفاتر دقیقی است که منعکس کننده پولی است که در داخل و خارج از کسب و کار حرکت می کند. با این حال، به عنوان حسابدار اصلی شرکت، یک کنترل کننده مالی دارای مجموعه ای ثانویه از مسئولیت ها است. برخلاف حسابدارانی که به شدت امور مالی یک سازمان را ثبت می کنند، یک کنترل کننده اطمینان حاصل می کند که داده ها به موقع، دقیق و مطابق با قوانین تعیین شده توسط شرکت هستند.

در صورتی که در دفاتر شرکت مغایرت وجود داشته باشد، این یک کنترل کننده است که باید آن را شناسایی کند، منبع مشکل را پیدا کند و راه حل را به طرفین درگیر اعلام کند. در برخی از سازمان ها یک کنترل کننده نیز مسئولیت مدیریت پروژه را بر عهده دارد. آنها دیکته می کنند که پول برای ردیابی دقیق مخارج شرکت در کجا خرج شود. 

کنترل کننده مالی چه کاری انجام می دهد

نقش ها و مسئولیت های روزانه اضافی یک کنترل کننده عبارتند از: 

  • تنظیم بودجه
  • گزارش مالیات بر فروش
  • گزارش مالیات بر درآمد فدرال
  • ارتباط با حسابداران مالیاتی
  • نظارت بر بیمه شرکت
  • مدیریت فناوری اطلاعات شرکت
  • ایجاد سیاست های جدید کنترل داخلی و کنترل هزینه ها
  • مدیریت پرداخت های مشتریان و بدهکاران
  • مشاوره در مورد بازارها، روندها و بهترین شیوه ها
  • ردیابی درآمد در سراسر سازمان
  • تنظیم وجوه و حساب های شرکت
  • افتتاح حساب های بانکی
  • اداره حقوق و دستمزد 

مسئولیت های یک کنترل کننده ممکن است بسته به اندازه و درآمد سالانه سازمان آنها متفاوت باشد.

تفاوت بین یک کنترل کننده مالی و یک مدیر مالی چیست؟

این غیرمعمول نیست که سازمان های کوچکتر یک نفر را به عنوان کنترل کننده و مدیر ارشد مالی (CFO) استخدام کنند. در ظاهر، هر دو نقش های مشابهی دارند که بر رفاه مالی یک سازمان تمرکز دارد. با این حال، از مسئولیت های روزانه گرفته تا موقعیت کلی در شرکت، این نقش ها کاملاً متفاوت هستند. 

یک کنترل کننده مالی یک کارشناس حسابداری است که مسئولیت گزارشگری مالی، مدیریت اطلاعات و ثبت سوابق را بر عهده دارد. آنها احتمالاً از پیشینه حسابداری می آیند و بر نظارت بر عملیات مالی تمرکز می کنند. 

یک CFO داخلی یا CFO مجازی یک کارشناس مالی است که مسئول پیش بینی های آتی جریان نقدی و همچنین استراتژی ها و برآوردهای مالی است. آنها احتمالاً از یک پس زمینه مالی و بانکی می آیند و بر موقعیت شرکت در بین سرمایه گذاران تمرکز می کنند. 

در یک سازمان، هم کنترل کننده و هم مدیر مالی، بودجه ها را مدیریت می کنند، مخارج شرکت را پیگیری می کنند و گزارش های مالی تولید می کنند. با این حال، در جایی که یک کنترل کننده مسئول نظارت بر عملکردهای مرتبط با امور مالی روزانه است، یک مدیر مالی مسئول تفکر استراتژیک، تصمیمات کلیدی در مورد تخصیص سرمایه به سمت تلاش برای ایجاد بیشترین بازده برای صاحب کسب و کار یا سهامداران است و آینده مالی را هدایت می کند. توابع یک کنترل کننده معمولاً مستقیماً به مدیر مالی گزارش می دهد، جایی که مدیر مالی به مدیر عامل شرکت گزارش می دهد. 

نقل قول از سپیدار سیستم:

"کسب‌وکارهایی با اندازه‌ی مشخص، معمولا‌ً از عناوین مدیر مالی (CFO) یا کنترل‌کننده (Controller) به جای هم استفاده می‌کنند؛ زیرا نیازهای آنها باعث می‌شود که برخی از المان‌ها از فهرست مسئولیت‌های این دو نقش را در یک شرح شغل با هم ترکیب کنند."

 

مدیریت هزینه برای کنترل کنندگان مالی

همانطور که دیدیم، مدیریت هزینه های شرکت یک هدف کلیدی برای اکثر کنترل کنندگان مالی است. اما مخارج و مخارج دلایل اصلی یک فرآیند بسته مالی نامرتب هستند .

دلیل؟ دید بسیار کم نسبت به هزینه‌های شرکت و داده‌های قالب‌بندی ضعیف از ابتدا. اگر تا پایان فرآیند منتظر بمانید تا ببینید چه چیزی خرج شده است، همیشه هر ماه "سورپرایزهای" خسته کننده و وقت گیر را خواهید دید .

وظایف کنترل کننده مالی

نمونه هایی از وظایف درگیر در شغل یک کنترل کننده مالی

  • تجزیه و تحلیل عملکرد: کنترل کنندگان مالی عملکرد مالی شرکت را بررسی و تجزیه و تحلیل می کنند تا از صحت اطمینان حاصل کنند و بینشی در مورد وضعیت مالی شرکت ارائه دهند.
  • ارزیابی وضعیت فعلی و تحقق هدف: آنها وضعیت مالی فعلی شرکت و پیشرفت آن به سمت اهداف تعیین شده را نظارت و گزارش می کنند.
  • تضمین کیفیت اطلاعات مالی: به عنوان بخش مرکزی تیم مالی، آنها اطمینان حاصل می کنند که تمام اطلاعات مالی و داده های تولید شده با کیفیت و قابل اعتماد هستند.
  • پشتیبانی داخلی و خارجی: آنها نیازهای ذینفعان داخلی و خارجی را برآورده می کنند، که به معنای انتقال اطلاعات مالی به روشی قابل درک برای مخاطبان مختلف است.
  • تلفیق و گزارشگری: آنها در تهیه گزارش های مالی از بخش ها یا شرکت های تابعه مختلف برای ارائه یک نمای کلی مالی منسجم مشارکت دارند.
  • تخصص سیستم‌ها: کنترل‌کننده‌های مالی اغلب باید دانش خوبی از سیستم‌های مالی، ابزارهای گزارش‌دهی، ابزارهای بودجه‌بندی و پایگاه‌های داده برای مدیریت مؤثر داده‌های مالی داشته باشند.
  • کار صورتهای مالی: نقش مهمی در تهیه و اجرای صورتهای مالی شرکت دارند که فرآیندی حیاتی در گزارشگری مالی و حسابرسی است.

یک کنترل کننده مالی روزانه چه می کند؟

یک کنترل کننده مالی با مدیران همکاری می کند تا بودجه کسب و کار را معمولاً به صورت ماهانه یا فصلی تهیه کند. آنها عملکرد واقعی را در مقابل بودجه نظارت می کنند و تغییرات را به مدیریت گزارش می دهند.

یک کنترل کننده مالی همچنین با مدیران در تمام بخش های سازمان و همچنین طرف های خارجی مانند فروشندگان و مشتریان همکاری نزدیک دارد.

توسعه مدل های مالی و پیش بینی جریان نقدی بخشی دیگر از این فرآیند است. یک کنترل کننده مالی ممکن است نتایج حاصل از این مدل ها را تجزیه و تحلیل کند تا برای فعالیت های آتی مانند کمپین های بازاریابی و راه اندازی محصول جدید توصیه هایی ارائه دهد.

به عنوان بخشی از کار خود، کنترل کنندگان مالی همچنین نتایج مالی را در هر ماه یا فصل (بسته به سیاست حسابداری شرکت) تجزیه و تحلیل می کنند تا گزارش های ماهانه برای تیم مدیریت و همچنین صورت های مالی فصلی و پایان سال تهیه کنند.

آنها همچنین ممکن است درگیر ادغام و اکتساب باشند، که نیاز به درک مسائل پیچیده حسابداری مانند تخصیص قیمت خرید دارد.

یک کنترل کننده مالی در چارچوب کلی سیستم کلی حسابداری و گزارشگری یک شرکت کار می کند و اطمینان حاصل می کند که تمام اطلاعات مرتبط برای استفاده مدیریت در اداره تجارت در دسترس است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وقتی آمریکا جا می‌ماند
آغاز برخورد با دلالان ارز در مرز مهران
ویژه‌نامه راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ منتشر شد
نان در نانوایی ها بالاتر از قیمت مصوب عرضه می شود
شرایط سفر به امارات با ویزای توریستی
لوئیس سوارز از بازی‌های ملی خداحافظی کرد
واکنش ونزوئلا به توقیف هواپیمای مادورو توسط آمریکا
اینفوگرافیک مراحل انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳
دانشکده ریاضی دانشگاه اصفهان به نام «مریم میرزاخانی» نامگذاری شد
اسامی ۱۱۷ موسسه مجاز اعزام دانشجو به خارج
مشخصات فنی، کاربردها و عوامل موثر بر قیمت میلگرد ۱۶
بازی کامپیوتری و اینترنت اشیا رشته دانشگاهی شد
مشخصات فنی، کاربردها و عوامل موثر بر قیمت میلگرد ۱۶
فرار نافرجام از زندان ۱۲۹ کشته برجای گذاشت
بخش ورزش و جوانان در یک بخش ادغام نشده‌اند
دستور وزیر خارجه اسرائیل به سفرای این رژیم در کشورها
استعفای نکونام از استقلال؟
حملات پی در پی به اسرائیل ؛ دلیل ازدحام مسافران در فرودگاه امام
لوله بازکنی کرمان : شماره تماس و قیمت
طرح مهم مجلس برای کاهش جمعیت اتباع بیگانه
پیاتزا سرمربی تیم ملی والیبال شد
دانشکده ریاضی دانشگاه اصفهان به نام «مریم میرزاخانی» نامگذاری شد
گام اول برای توسعه علم، آزادی علمی است
دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکوری‌ها منتشر شد
راه اندازی کلینیک صنعت در دانشگاه امیرکبیر
امکان تحصیل ۱۳۰۰ دانشجوی پزشکی و پیراپزشکی در فراجا
تکذیب رد صلاحیت ۸هزار دانشجو معلم
تمدید مهلت ثبت‌نام فراخوان جذب هیئت علمی دانشگاه آزاد
ایجاد مقدمات حضور دانشجویان اندونزی در ایران
زمینه جلوگیری از جعل مدارک و تسهیل استعلام‌های تحصیلی فراهم شد
نام مریم میرزاخانی بر سردرِ دانشکده ریاضی دانشگاه اصفهان حک شد
ارتقای مرتبه ۵ عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی
جزئیات ثبت نام رشته‌های بدون کنکور اعلام شد/ جاماندگان کنکور بخوانند
آغاز انتخاب واحد دانشجویان دانشگاه علامه‌ از هفته آینده
آغاز ثبت نام پذیرفته شدگان ارشد دانشگاه شهید بهشتی
دانشگاه صنعتی اراک رتبه اول درصد قبولی کارشناسی ارشد کشور را کسب کرد
فرصت انتخاب رشته آزمون دستیاری دندانپزشکی تمدید شد
رئیس سازمان امور دانشجویان تغییر کرد
پذیرش دانشجوی رشته «جامعه ­پژوهی اسلامی» در مقطع کارشناسی در دانشگاه تهران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top