تاریخ انتشار: سه شنبه 1403/06/13 - 12:17
کد خبر: 515318

دانشکده ریاضی دانشگاه اصفهان به نام «مریم میرزاخانی» نامگذاری شد

دانشکده ریاضی دانشگاه اصفهان به نام «مریم میرزاخانی» نامگذاری شد

رئیس دانشکده ریاضی و آمار دانشگاه اصفهان، هدف از نام‌گذاری ساختمان دانشکده به نام پرفسور مریم میرزاخانی را پاسداشت این نابغه ریاضی دنیا دانست و بر این مهم تاکید کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ علیرضا امینی هرندی عنوان کرد: حدود دو سال پیش فرآیند تصمیم‌گیری برای نام‌گذاری ساختمان دانشکده به نام مریم میرزاخانی آغاز شد و در یک سال اخیر بعد از موافقت هیئت رئیسه دانشگاه، ساختمان دانشکده ما به نام نابغه بزرگ ریاضی جهان معاصر نام‌گذاری شد. پرفسورمریم میرزاخانی نابغه ریاضی دنیاست که پس از اتمام تحصیلاتش در دانشگاه صنعتی شریف به دانشگاه هاروارد رفته و تا مقطع دکترا ادامه تحصیل داد و خیلی زود آن‌قدر مطرح شد که توانست اولین ایرانی‌ای باشد که مدال «فیلدز» یا همان نوبل ریاضیات را به‌دست بیاورد.

رئیس دانشکده ریاضی و آمار دانشگاه اصفهان افزود: مریم میرزاخانی یکی از زنان پیشرو در علم ریاضیات به شمار می‌آید که به رغم عمر کوتاهش، خدمات بسیاری را به جامعه علمی ارائه داده و چندین قضیه مهم و لاینحل ریاضی را با ذهن جستجوگر و خلاق خود به سرانجام رسانده است. نبوغ و استعداد مثال‌زدنی او، جوایز متعددی را برای میرزاخانی به ارمغان آورد و بر شهرت جهانی و اعتبار علمی این دانشمند نخبه ایرانی افزود ؛ نشریه معتبر پاپیولار ساینس در آمریکا، مریم میرزاخانی را به‌عنوان یکی از ۱۰ ذهن جوان برگزیده سال ۲۰۰۵ معرفی کرد؛ او از سوی مجله نیچر (Nature)، از ارزشمندترین مجله‌های علمی جهان نیز به‌عنوان یکی از ۱۰ فرد مهم سال ۲۰۱۴ انتخاب شد.

وی ادامه داد: پروفسور میرزاخانی اولین زن ایرانی آمریکایی عضو آکادمی علوم آمریکا و اولین زن برنده مدال فیلدز است که مهم‌ترین جایزه و به تعبیری به‌عنوان جایزه نوبل ریاضیات از آن یاد می‌شود. درخشش میرزاخانی در آسمان علمی جهان تا جایی است که در سال ۱۳۹۸ خورشیدی، نهاد زنان سازمان ملل، نام او را در میان هفت دانشمند زن تاثیرگذار دنیا معرفی کرد؛ زنانی که از آن‌ها به‌عنوان زنانی یاد می‌شود که جهان را تغییر دادند. ۲۲ اردیبهشت مصادف با ۱۲ می روز تولد این دانشمند فرهیخته و ماندگار ایرانی را نیز در تقویم جهانی، با عنوان «روز جهانی زنان در ریاضیات» به ثبت رساندند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ورود پیکر استاد بهمنی به بندرعباس
اجلاس روسای دانشگاه‌های بزرگ کشور برگزار می‌شود
هریس رئیس‌جمهور شود، ایکس از اپ‌استورهای گوگل و اپل حذف می‌شود
بازداشت دوروف و حکمرانی قانونمند بر فضای مجازی
پاسخ شورای عالی انقلاب فرهنگی به لغو تاثیر قطعی معدل در کنکور
پسر خرم آباد در پاریس فرانسه طلایی شد
داعش مسئولیت حمله انتحاری کابل را پذیرفت
ضرب‌الاجل دو هفته‌ای آمریکا برای ترک مذاکرات آتش‌بس غزه
احتمال یک فاجعه در لیگ نخبگان!
زلزله در ستاد ارتش اسرائیل +جزئیات
سفیر استرالیا در تهران به وزارت خارجه احضار شد
امیدوارم سیر صعودی ما تا فینال ادامه داشته باشد
اجلاس روسای دانشگاه‌های بزرگ کشور شنبه برگزار می‌شود
آغاز ثبت‌نام عمره مفرده از ۱۷ شهریور
معرفی دانشگاه‌های برتر اتریش و رتبه‌بندی جهانی آنها در سال ۲۰۲۴
اعتراض داوطلبان کنکور به ممنوعیت انتخاب رشته ۳ رشته علوم پزشکی
سامانه انتخاب رشته مجازی کنکور سراسری ۱۴۰۳ فعال شد
صعود مقتدرانه والیبال نشسته ایران در پارالمپیک
زن دونده المپیکی به آتش کشیده شد
حمله ترکیه به ۲۰ نقطه از شمال خاک عراق
ثبت‌نام عمره مفرده از شنبه ۱۷ شهریور آغاز می‌شود
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top