تاریخ انتشار: شنبه 1403/06/17 - 09:11
کد خبر: 515522

موشک‌های پرسه‌زن ایران کابوس رژیم اسرائیل

 موشک‌های پرسه‌زن ایران کابوس رژیم اسرائیل

ایران پیشرفت زیادی در زمینه دفاعی کرده که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، ساخت نخستین موشک پرسه‌زن جهان است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: به گزارش دیپلماسی ایرانی به نقل از گجت نیوز، ایران طی سال‌های اخیر پیشرفت زیادی در زمینه صنایع نظامی و دفاعی کرده و توانسته قدرت خود را در منطقه تثبیت کند. با یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌ها، ساخت نخستین موشک پرسه‌زن جهان تحت عنوان موشک ۳۵۸ ساخت ایران آشنا شوید.

در شرایط فعلی ایران به نقطه‌ای رسیده که به شبه نظامیان تحت حمایت خود از جمله حوثی‌های یمن و حزب‌الله لبنان بمب و موشک می‌دهد و منابع موردنیاز آن‌ها را تأمین می‌کند. همچنین ایران در ساخت و تولید سامانه‌های پدافندی مهمی نظیر سامانه پدافندی سوم خرداد نقش پررنگی ایفا کرده است. طی چند سال اخیر، هویت یکی از موشک‌های پدافندی ایران برای غربی‌ها فاش شده چرا که این سلاح قدرتمند در اختیار حوثی‌ها و حزب‌الله قرار گرفته است.

موشک ۳۵۸ که در عربی به شاهین معروف شده، یک مهمات پرسه‌زن دفاع هوائی است. در اصطلاحات نظامی به مهماتی پرسه‌زن گفته می‌شود که می‌تواند پس از شلیک شدن، بر فراز منطقه هدف برای مدت معینی پرواز کند و به وسیله اپراتوری که به وسیله دوربین روی آن نصب شده، مختصات هدف را کشف کرده و با قفل کردن روی آن، موشک را به نقطه مدنظر بزند.

مهمات پرسه‌زن به زعم برخی از کارشناسان نظامی در زمره پهپادهای انتحاری دسته‌بندی می‌شوند چرا که می‌توانند مثل مهمات پرسه‌زن برای چند دقیقه و شاید هم چند ساعت پرواز انتظاری داشته باشند تا اپراتور آن‌ها هدف را کشف کرده و به آن حمله کند. لازم به ذکر است که همه پهپادهای انتحاری مجهز به چنین قابلیتی نیستند.

موشک پدافندی ۳۵۸ ساخت ایران برای نخستین مرتبه در سال ۲۰۱۸ میلادی رویت شد. شکل ظاهری این موشک مشابه موشک‌های هوا به هوا بوده و دارای ۲.۷ متر طول و یک کلاهک ۱۱ کیلوگرمی است. روی بدنه موشک پدافندی ۳۵۸ حدود ۱۲ بالچه در سه بخش با اندازه‌ها و اشکال مختلف دیده می‌شود.

گفته شده محدوده ارتفاع عمل این موشک ۸.۵ کیلومتر بوده حال آن که ارزیابی‌های پنتاگون نشان می‌دهد ارتفاع مؤثر آن زیر ۶ کیلومتر خواهد بود. فرآیند شلیک موشک ۳۵۸ پرسه‌زن از یک راکت کمکی بهره می‌گیرد و از یک لانچر ساده برای پرتاب استفاده می‌کند. پیشرانه این موشک از نوع توربوجت است که مختص موشک‌های کروز کوچک ساخته شده است.

آن نسخه‌ای که نیروی دریایی آمریکا از محموله ایران کشف و ضبط کرده، مجهز به موتور توربوجت ساخت هلند بود. موشک ۳۵۸ بعد از این که شلیک می‌شود، در یک منطقه خاص، الگوی پرواز ۸ شکل را ترسیم می‌کند تا هدف توسط اپراتور و به کمک دوربین حرارتی نصب‌شده روی دماغه آن کشف شده و روی هدف قفل گردد. به طور کلی این مهمات پرسه‌زن به دو روش به دشمن حمله خواهد کرد: روش خودکار: در این روش پس از قفل دوربین روی هدف، سر موشک روی هدف به شکل خودکار قرار می‌گیرد و راکت با تعقیب آن ضربه نهائی را می‌زند. روش دستی: در این روش موشک به وسیله اپراتور و به شکل هدایت همزمان به طرف هدف خواهد رفت. منابع غربی می‌گویند با توجه به دو روش خودکار و غیرخودکار، این موشک می‌تواند علیه هر هدفی چه در آسمان، زمین و حتی روی دریا استفاده شود. سلاح ۳۵۸ ایران مجهز به یک فیوز انفجار مجاورتی لیزری شده که به محض رد شدن از کنار هدف منفجر خواهد شد.

به نظر می‌رسد فیوز انفجار مجاورتی لیزری به کار رفته روی بدنه این موشک با فیوزی که در موشک میثاق تعبیه شده یکسان است. یکی از نکات جالب پیرامون مهمات پرسه‌زن این است که آن قدر در آسمان به گشت‌زنی ادامه می‌دهد تا اصابت کند. سرعت این موشک ۵۵۰ کیلومتر در ساعت عنوان شده و نه تنها روی ضدپهپادها مؤثر است بلکه تأثیر زیادی روی جت‌های جنگی می‌گذارد. سابقه فعالیت موشک ۳۵۸ گزارش‌ها حاکی از این است که حوثی‌های یمن بارها از موشک ۳۵۸ استفاده کرده‌اند. علاوه‌ بر این گفته شده حزب‌الله از این سلاح کمک گرفته است. ۳۵۸ موفق شده پهپادهایی نظیر MQ۱ آمریکا، هرمس ۴۵۰ و ۹۰۰ اسرائیل را سرنگون کند. این موشک در یمن با دو ریل پرتاب مشاهده شده و ایجاد اختلال روی آن دشوار است. موشک ۳۵۸ نخستین مهمات سرگردان و پرسه‌زن جهان است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کارمندان سازمان بورس چقدر وام گرفتند؟
دیدار پزشکیان و پوتین در حاشیه نشست بریکس
توپ طلای فوتبال بدون اعجوبه‌ها
رشد ۳۵۳ واحدی شاخص کل بورس در ابتدای معاملات
حمله نافرجام مهاجمان انتحاری به مقر نیروهای مرزبانی پاکستان
زمان اعلام نتایج قرعه‌کشی ایران خودرو
ماجرای هفده شهریور پنجاه و هفت +فیلم
فردا، آخرین مهلت انتخاب رشته کنکوری‌ها
ساعت کار جدید بانک‌ها اعلام شد +جزئیات
تعریف و تمجید عجیب آقای گزارشگر
گزینه خط حمله پرسپولیس لو رفت؛ مهاجم مد نظر گاریدو از ایتالیا می آید
پاسخ به شایعه/ تعلیق ثبت سفارش واردات خودرو تکذیب شد+ جزئیات
واکنش عضو شورای مرکزی جبهه پایداری به اظهارات حسام الدین آشنا علیه روزنامه کیهان
کریدور زنگزور چیست و کجاست؟!
هجوم هواداران استقلال به صفحه جانشین نکونام؛‌ایران نیا +عکس
جدیدترین تصمیم سازمان بورس برای تغییر دامنه نوسان بازار سهام
این پیامرسان به‌زودی ساماندهی می‌شود
دوربرگردان گزینه پرسپولیس از مصر/ تصمیم نهایی گرفته شد؟
نکونام هم تایید کرد؛ جدایی ستاره شاکی از استقلال
سرمربی جدید استقلال در راه تهران
استعفای رییس سازمان بورس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top