به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی سهم نمره سابقه تحصیلی برای سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در رشتههای پرمتقاضی برای سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ در پایه دوازدهم به میزان ۴۰ درصد با تاثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ فقط پایه دوازدهم به میزان ۵۰ درصد با تاثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۴ - ۱۴۰۵ فقط پایه یازدهم و دوازدهم به میزان۶۰ درصد با تاثیر قطعی و برای سال تحصیلی ۱۴۰۵ - ۱۴۰۶ و بعد از آن پایههای دهم، یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تاثیر قطعی در نمره کل نهایی خواهد بود.
شورایعالی انقلاب فرهنگی این مصوبه را دو سال است اجرا میشود با هدف افزایش عدالت آموزشی و کاهش استرس داوطلبان کنکور تصویب کرد که برخی داوطلبان کنکور آن را سبب استرس بیشتر میدانند.
در رابطه با نحوه جدید برگزاری آزمون سراسری با رتبههای برتر کنکور 1403 گفتوگو کردیم.
فاطمه فاطمی مفرد رتبه پنجم گروه علوم انسانی نیز با بیان اینکه تأثیر سابقه تحصیلی شرایط خوبی را برای داوطلبان فراهم نکرد، میگوید: با شرایط جدید کنکور، داوطلبان یک ماه کامل در وضعیت آزمون هستند و این مسأله سبب خستگی آنها میشود.
وی معتقد است: این فرایند برای داوطلبان خسته کننده و استرسزا است.
مهرزاد مشایخی رتبه سوم گروه علوم انسانی نیز میگوید که دو نوبته شدن کنکور خوب است به این دلیل که اگر در نوبت اول مشکلی برای داوطلبان پیش بیاید، فرصت جبران هست.
وی با تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور چندان موافق نیست و میگوید که بخاطر شیوه اجرا و نحوه برگزاری و تصحیح سلیقهای در امتحانات ممکن است حق کسی ضایع شود.
سیدعارف خبیری رتبه چهارم گروه علوم انسانی نیز میگوید که روش جدید کنکور اگر به درستی اجرا شود برای برقراری عدالت آموزشی خوب است اما در صورتیکه زیرساختها فراهم باشد.
ساغر اسفهبدی رتبه دوم گروه علوم انسانی دو نوبته شدن کنکور را فرصت مناسبی برای داوطلبان میداند و میگوید که با این شرایط داوطلبان میتوانند در صورت خوب نبودن ترازشان در نوبت اول، وضعیت را در نوبت دوم بهبود بخشند.
وی اعتقاد دارد که البته ممکن است تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور سبب ایجاد استرس در داوطلبان شود.
ساغر سجادیه رتبه سوم گروه هنر تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور را سبب دشواری کار داوطلبان میداند و میگوید: قطعا تاثیر معدل کار داوطلبان در دوره امتحانات را سختتر کرده و سبب ایجاد استرس بیشتر شده است.