تاریخ انتشار: دوشنبه 1403/06/19 - 14:42
کد خبر: 515855

تعداد دانشجویان خارجی در کشور، ۲ یا ۳ درصد است

تعداد دانشجویان خارجی در کشور، ۲ یا ۳ درصد است

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان درباره تحصیل دانشجویان خارجی در کشورگفت: در حال حاضر ما از کشورهای امارات، ترکیه، قطر و نیز کشورهای اطراف به شدت عقب هستیم، چرا که ۳۵ درصد دانشجویان شاغل به تحصیل در امارات، خارجی هستند، در حالی که تعداد آن‌ها در کشور ما به زحمت به دو یا سه درصد می‌رسد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ محمد فرامرزی امروز، (۱۹ شهریورماه)، در برنامه‌ای با عنوان «اولین مدرسه جامع تاکتیک‌ها و تکنیک‌های بین‌المللی سازی و ارتقاء رتبه دانشگاه» در دانشگاه اصفهان، اظهار کرد: در ماده ۹۳، بند ۲۰ سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه، موضوع رتبه جهانی ایران از نظر تولید علم، به استناد پایگاه‌های معتبر، از اهمیت برخوردار است.

وی ادامه داد: قرار است در پایان برنامه در سال ۱۴۰۷، ایران در رتبه ۱۴، رتبه کشور در ثبت اختراع، ۵۰  و سهم محصولات هایتک (High-Tech) به هفت درصد برسد. همچنین، رتبه شاخص نوآوری قرار است به ۴۲ برسد و استقرار نظام برنامه محور باید ۳۰ درصد شود.  

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی با بیان اینکه شمار دانشجویان خارجی حضوری و الکترونیکی باید ۳۲۰ هزار نفر شود، ادامه داد: در صورتی که در حال حاضر تعداد دانشجویان خارجی حدود ۱۰۰ هزار نفر در کل کشور است. سرانه مقالات نمایه شده دانشگاه‌های دولتی در پایگاه بین‌المللی باید ۱.۵ باشد. علاوه براین، تعداد دانشگاه‌های ایرانی که در یکی از نظام‌های رتبه‌بندی معتبر زیر رتبه ۵۰۰ هستند باید ۲۰ دانشگاه شود، در حالی‌که اکنون در کشور تنها دو دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران در این رده قرار دارند. بنابراین، دستیابی به این هدف یک تلاش و تدبیر جدی می‌طلبد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ما از کشورهای امارات، ترکیه، قطر و نیز کشورهای اطراف به شدت عقب هستیم، چرا که ۳۵ درصد دانشجویان شاغل به تحصیل در امارات، خارجی هستند، در حالی که تعداد آن‌ها در کشور ما به زحمت به دو یا سه درصد می‌رسد. گفتنی است که این افزایش هم در این یکی دو سال اخیر صورت گرفته، یعنی پیش از این نیم درصد بوده‌ایم.  

فرامرزی با تاکید بر اینکه دستیابی به این اهداف اصلا کار ساده‌ای نیست، افزود: بین‌المللی سازی دانشگاه‌ها ابعاد متعددی دارد؛ این یک موضوع شیکِ دم‌ دستی و تنها به معنای اینکه تابلوها را انگلیسی کنیم نیست، بلکه از درب دانشگاه تا ریاست و معاونان دانشگاه و وزیر نیاز به تغییر دارند. بخشی از اقتصاد کشورهای توسعه یافته با جذب دانشجوی خارجی تامین می‌شود، یعنی دانشجو در سبد درآمد کشور جایگاه دارد.

وی تاکید کرد: بین‌المللی سازی برنامه درسی یکی از عوامل و فاکتورهای مهم این موضوع است و ابعاد دیگر آن می‌تواند شامل همکاری‌های پژوهشی و ابعاد مختلف تبادل دانشجو، شود.  

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان در خصوص اهمیت موضوع مرجعیت علمی یا بین‌المللی سازی، تصریح کرد: این نکته که ما چطور در این خصوص ارزیابی می‌شویم، بسیار اهمیت دارد. در ارزیابی مربوط به جدول مرجعیت علمی و بین‌المللی سازی، ۱۲ آیتم اضافه شده است. تعداد برنامه‌های درسی بین‌المللی، دوره‌های مشترک بین‌المللی یا  دوره‌های دارای مدرک، و نه دورهای کوتاه مدت و آزاد، بلکه دوره‌هایی که منجر به صدور مدرک شوند، در این ردیف قرار می‌گیرند.  

فرامرزی اضافه کرد: تعاملات بین‌المللی و فرصت‌های تحقیقاتی نیز بخشی از مرجعیت علمی‌ هستند. تعداد سفرهای علمی و میزبانی از برنامه‌های بین‌المللی نیز از موارد حائز اهمیت هستند که ما در این زمینه ضعیف عمل کرده‌ایم.  

وی در خصوص اهداف بین‌المللی شدن در آموزش عالی، گفت: این اهداف در سه سطح کلان، میانی و خرد تعریف می‌شوند. طبیعتا سطح کلان به رشد اقتصادی و جهانی سازی که از نهادی مانند دانشگاه انتظار می‌رود، مرتبط است. جدا از همه محدودیت‌های سیاسی، اجتماعی، نهاد دانشگاه، یک نهاد بین المللی محسوب می‌شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان یادآور شد: رویه‌های بین‌المللی شدن شامل چهار رویکرد می‌شود که شامل برنامه درسی، تبادل دانشجو، برنامه‌های مشترک و پروژه‌های بین‌المللی است. در دو بخش اول ما تقریباً خوب، اما در برنامه‌های مشترک، ضعیف عمل کرده‌ایم. برای مثال در موضوع کوانتوم یا در پروژه ژئوپلیتیک خشکسالی شرق آسیا با دانشگاه‌های معتبر دنیا همکاری و ورود پیدا نکرده‌ایم.  

وی در پایان به چالش‌ها و عوامل محدود کننده بین‌المللی شدن اشاره و اظهار کرد: بخشی از این چالش‌ها مانند سیاست‌های علمی کشور، درون سازمانی است. در بخش درون سازمانی، فرآیندهای آموزشی اولین و مهم‌ترین زیر ساختی است که ما در آن مشکل داریم. در این خصوص این سوال مطرح می‌شود که ما چند عضو هیئت علمی داریم که بتوانند به زبان بین‌المللی تدریس کنند؟ یا در این باره چند برنامه درسی تولید شده است؟ دانشگاهی که ادعای بین‌المللی شدن دارد، نباید تابلوهایش فقط به زبان فارسی باشد. در شهر هم باید این علائم وجود داشته باشد. چه تعداد از تابلوهای ما در سطح شهر بین‌المللی است؟ ما نه تنها در سطح دانشگاه، بلکه در سطح استان هم نیاز به تدبیر و همکاری داریم. 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
افزایش ظرفیت پزشکی در برنامه هفتم
عجیب اما واقعی؛ رجیسترشدن گوشی یک میلیاردتومانی
ورزشگاه میزبان دیدار پرسپولیس و الاهلی تغییر کرد
سند اولویت‌های پژوهشی دانشگاه علامه‌ رونمایی می‌شود
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منصوب شد
معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت منصوب شد
تشکیل، تحکیم، تقویت و تعالی خانواده مطالبه امروز زنان است
علت حادثه‌ای که منجر به قطع برنامه زنده رئیس جمهور شد
جشن دانش آموختگی دانشگاه شهیدبهشتی برگزار شد
پزشکیان: تعاون باید از مدرسه و دانشگاه شروع شود
کاریکاتور| ترس از مرگ از خود مرگ بدتره!
اصرار اتحادیه اروپا بر اتهام زنی علیه ایران
حضور سعید مهری در باشگاه پرسپولیس
شنیده شدن صدای آژیر در محل سخنرانی مسعود پزشکیان ! +فیلم
گروسی: منتظر دیدار بار رئیس‌جمهور پزشکیان هستم
روس‌ها دریافت ابابیل و فتح ۳۶۰ از ایران را تایید کردند؟
چهل و نهمین حراج شمش طلا فردا برگزار می‌شود
افزایش دمای تهران تا پنجشنبه
لزوم تسریع ثبت‌نام رانندگان متقاضی سرویس مدارس تهران
توصیه‌های طب ایرانی در مورد تغذیه سالم برای دانش آموزان
«بیت سیاح» در بیلبوردهای پایتخت
سند اولویت‌های پژوهشی دانشگاه علامه‌ رونمایی می‌شود
جشن دانش آموختگی دانشگاه شهیدبهشتی برگزار شد
تعداد دانشجویان خارجی در کشور، ۲ یا ۳ درصد است
اعلام نتایج نهایی یازدهمین امتحان مشترک فراگیر دستگاه‌های اجرایی
انتخاب رشته‌های علوم پزشکی دانشگاه آزاد تا شنبه ادامه دارد
پذیرش بدون آزمون دانشجوی ارشد و دکتری در رشته‌های راهبردی
دانشگاه الزهرا در رشته مهندسی کامپیوتر دانشجو می‌پذیرد
انتقاد پژمان‌فر از تصمیم سازمان سنجش درباره انتخاب رشته کنکور
آغاز انتخاب رشته داوطلبان آزمون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی
مدل کنکور را تغییر نخواهیم داد
رقابت ۴۰۰ داروساز در مقطع دکترای تخصصی
اجرای طرح جهاد علمی با همکاری وزارت دفاع و دانشگاه‌ها
تمدید مهلت ثبت نام و ویرایش اطلاعات متقاضیان آزمون کارشناسان رسمی ۱۴۰۳
آغاز ثبت نام پذیرفته شدگان آزمون دستیاری از ۱۸ شهریور
نتایج اولیه آزمون دکتری حرفه‌ای فیزیوتراپی اعلام شد
مهلت انتخاب رشته آزمون سراسری تمدید شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top