تاریخ انتشار: دوشنبه 1403/06/19 - 22:52
کد خبر: 515896

نامه هسته‌های بین الملل بسیج دانشجویی به عراقچی؛

بهره‌گیری از تجربیات شهید رئیسی و شهید امیرعبداللهیان راهگشای آینده دیپلماسی است

 بهره‌گیری از تجربیات شهید رئیسی و شهید امیرعبداللهیان راهگشای آینده دیپلماسی است

هسته‌های بین‌الملل بسیج دانشجویی سراسر کشور در نامه‌ای به وزیر امور خارجه، ضمن تبریک انتصاب، خواستار ادامه دیپلماسی فعال و عزتمند در سیاست خارجی کشور شد و بر بهره‌گیری از تجربیات شهید رئیسی و شهید امیرعبداللهیان تأکید کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، هسته‌های بین‌الملل بسیج دانشجویی سراسر کشور طی نامه‌ای به عباس عراقچی وزیر امور خارجه نکاتی را درباره آینده دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران مورد تاکید قراردادند.

متن نامه به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر سید عباس عراقچی
وزیر محترم امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

با سلام و احترام.
ضمن تبریک صمیمانه به مناسبت کسب رای اعتماد نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی و انتصاب جنابعالی به عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، بر آن شدیم که به عنوان هسته‌های بین‌الملل بسیج دانشجویی کشور نکاتی را از باب دغدغه¬مندی برای دستگاه دیپلماسی کشور و جنابعالی به عنوان سکاندار این عرصه، به سمع و نظر جنابعالی و تیم محترم دیپلماسی کشور برسانیم:

۱. مستحضر هستید که سیاست خارجی کشور عزیزمان در سال‌های اخیر به‌ویژه در دوران دولت سیزدهم و ریاست جمهوری شهید خدمت آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی، و وزارت شهید دکتر امیرعبداللهیان، با تلاش‌های مستمر و تدابیر هوشمندانه، دستاورد‌های قابل توجهی داشته است. اقدامات این دولت در مسیر مقابله با فشار‌های بین‌المللی و تحریم‌های ظالمانه و نیز تقویت محور مقاومت در منطقه، گواهی بر عزمی راسخ در راستای دفاع از منافع ملی و استقلال کشور است. در این راستا، ما بر این باوریم که درس آموزی از تلاش¬های هوشمندانه و دیپلماسی فعالانه شهید رئیسی و شهید امیرعبداللهیان و عبرت‌گیری از تجربیات پیشین به‌ویژه سیاست‌های انفعالی دولت پیشین، می‌تواند راهگشای مسیر آینده باشد.

۲. در شرایط کنونی و بعد از عملیات وعده صادق، جمهوری اسلامی ایران در موقعیت ویژه‌ای قرار دارد. این تحولات نقاط قوتی را برای کشور فراهم کرده که می‌تواند به عنوان اهرمی موثر در مذاکرات و رفع تحریم‌ها مورد استفاده قرار گیرد. همانطور که مقام معظم رهبری تأکید فرموده‌اند، راهبرد سیاست خارجی دولت جدید باید بر پایه‌ی اصول انقلاب اسلامی و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی و نیرو‌های جهادی، به حفظ و تقویت منافع انقلاب و منافع ملی بیانجامد.

۳. همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند وزارت خارجه با تبیین ضوابط و شاخص‌های سیاست خارجی موفق، «عزت» به معنای نفی و پرهیز از دیپلماسی التماسی، «حکمت» به مفهوم تعاملات و فعالیت‌های خردمندانه و محاسبه شده و «مصلحت» به معنای انعطاف برای دور زدن موانع سخت و ادامه دادن مسیر را سه کلیدواژه اساسی در دیپلماسی کشور بدانند و مسئولان دیپلماسی کشور به رصد دائم تحولات تدریجی و حوادث تأثیرگذار در نظم بین‌الملل برای بدست آوردن جایگاه شایسته ایران عزیز در نظم آینده جهان تلاش کنند. سیاست خارجی خوب و دستگاه دیپلماسی کارآمد رکنی اساسی برای اداره موفق کشور است.

۴. شهید رئیسی در حوزه بین‌الملل با هدف تقویت اتحاد اسلامی، در سفر‌های خارجی خود تلاش کرد روابط حسنه‌ای با کشور‌های اسلامی برقرار کند و وفاق اسلامی را شکل دهد که این اقدامات زمینه‌ساز تحکیم روابط و پیشبرد منافع دولت سیزدهم در عرصه خارجی شد. او همچنین روابط آسیب‌دیده با کشور‌های عربی از جمله عربستان را بازسازی کرد و ورود ایران به پیمان شانگهای را از طریق بهبود روابط با تاجیکستان تسهیل نمود، که در صورت بهره¬برداری درست، این پیمان برای آینده کشور دستاورد زیادی خواهد داشت. احیای روابط فراموش‌شده با کشور‌های آفریقایی به پیروی از راهبرد‌های رهبر انقلاب از دیگر اقدامات برجسته دولت شهید رئیسی و وزیر خارجه شهید دکتر امیرعبداللهیان بود. او با ترویج گفتمان قرآن در سازمان ملل، جایگاه اسلام و قرآن را در سطح جهانی ارتقاء داد. حمایت همه‌جانبه از مردم فلسطین و تلاش برای احقاق حقوق آنها نیز بخشی از این تلاش‌ها بود. علاوه بر موارد مذکور، با آگاهی از ناکامی مذاکرات با کشور‌های غربی، بر برقراری روابط چندجانبه با دیگر کشور‌ها تمرکز کرد و توانست هم عزت ملی را بازگرداند و هم روابط مؤثر دو جانبه را حفظ کند. جنبه اقتصادی روابط بین‌المللی نیز از اولویت‌های او بود و در تمامی مذاکرات به این موضوع توجه داشت. با به‌کارگیری ظرفیت‌های داخلی، شهید رئیسی به‌خوبی توانست ارتباطات مؤثری در عرصه بین‌الملل ایجاد کند و با سفر‌های خود به کشور‌های همسایه، زنجیره‌ای از هم‌پیمانان جدید را برای کشور فراهم آورد. تمامی این اقدامات باعث شد تا گفتمان عزتمندانه ایران در مجامع جهانی تقویت شده و افتخار ملی کشور به نمایش گذاشته شود. انتظار می¬رود این الگوی سیاست خارجی پویا، هوشمند و متوازن در راستای برنامه¬ریزی تعاملات بین المللی مورد توجه جنابعالی قرار گیرد.

۵. امروزه در جامعه و در دنیایی زندگی می‌کنیم که حق و باطل را می‌توان آشکار‌تر از قبل پیدا کرد و به آن‌ها ملحق شد حال تشخیص با انسان¬هاست که در جبهه حق بایستند یا باطل! به تعبیر امام خامنه¬ای مدظلّه العالی، نبرد جبهه حسینی و جبهه یزیدی تا قیامت برقرار هست و بر ما لازم هست که با تشخیص صحیح و به هنگام این دو جبهه در زمانه فعلی، جزء ملحقان آخرالزمانی به کاروان سیدالشهداء علیه السلام باشیم. جمهوری اسلامی ایران به عنوان طلایه دار جبهه حق و حامی واقعی مظلوم با رفتار‌های خود در عرصه بین المللی مسیر تشخیص حق را برای عالمیان فراهم ساخته و باید به این نکته مهم توجه ویژه¬ای داشته باشد و در راستای تقویت هرچه بیشتر جریان حق در اقصی نقاط عالم قدم بردارد. فلذا ضروری است که امروز دولت چهاردهم و وزارتخانه امور خارجه این امر را با جدیت هرچه تمام دنبال کرده و با ابزار‌های کاربردی عرصه دیپلماسی از جمله مذاکره با دولت¬های اسلامی، در جهت تقویت و تحقق این ماموریت راهبردی قدم بردارند. مذاکراتی که خروجی آن‌ها متحد کردن کشور‌های مسلمان یا هر کشوری که در مسیر ضدیت با جنایت¬های استکبار و صهیونیسم جهانی حرکت می¬کنند، باشد.

۶. در دولت‌های پیشین شاهد این امر بودیم که با گفتمان گفتگو با کدخدا مشکلی از مشکلات کشور حل نشد و امروز باید با عبرت گرفتن از گذشته، با استفاده از تمامی ظرفیت‌های بین المللی مسیر آینده خود را در نظام جهانی ترسیم کنیم. امروز شیطان بزرگ، آمریکای جهانخوار و نوچه‌های آن از جمله اسرائیل بیش از پیش ثابت کرده¬اند که دشمنان اصلی و واقعی نظام مقدس جمهوری اسلامی و ملت بزرگ ایران هستند و این دشمنی هرگز با مذاکره قابل حل نیست!

با توجه به بیانات مکرر مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه‌ای (مدظله العالی) مبنی بر بی¬فایده بودن مذاکره با آمریکا و تجربیات تلخ در دولت آقای روحانی در این عرصه، همه ما واقف هستیم که این دولت مستکبر با اهداف شوم و پلیدی که در سر می‌پروراند نه تنها برای ما بلکه برای دیگر کشور‌ها از جمله کشور‌های مسلمان و هر دولت مستقل دیگری، هم پیمان قابل اعتمادی نیست و نخواهد بود.

۷. با توجه به شرایط رخ داده در یکسال اخیر در منطقه غرب آسیا و قدرت یافتن روزافزون جبهه مقاومت، ایران می‌بایست به عنوان یک قدرت اثرگذار منطقه‌ای در راستای احقاق حقوق ملت¬های مسلمان به ویژه ملت مظلوم فلسطین و غزه گام بردارد. سردرگمی آمریکا و رژیم صهیونیستی بعد از عملیات طوفان الأقصی، امروز آن¬ها را به این تصمیم غلط رسانده که برای فرار از باتلاقی که گرفتار شده¬اند به استمرار و تشدید جنایت‌های خود در غزه مبادرت ورزند.
دستگاه دیپلماسی کشورمان باید مراقبت باشد که امروز برخی از کشور‌های منطقه، که جزو حامیان اصلی رژیم صهیونیستی در عرصه اقتصادی هستند، به عنوان بازیگران اصلی و مطلوب غرب و آمریکا در این تحولات میدان¬داری نکنند. برخی از دولت¬های منطقه ثابت کرده¬اند بیش از آنکه حامی مظلوم باشند، در کنار جنایت¬کاران قرار دارند.

۸. جنابعالی به عنوان پرچمدار میدان نبرد در عرصه سیاست خارجی، می¬توانید با اتخاذ دیپلماسی فعالانه و پیگیری آنچه که در دوره شهید امیرعبداللهیان آغاز گشته بود، با کاهش تنش با همسایگان و ایجاد اطمینان از برنامه¬های منطقه¬ای ایران و احترام صد در صدی جمهوری اسلامی به استقلال و منافع ملی همه کشور‌ها به ویژه همسایگان، زمینه‌ساز روند رو به جلوی پیشرفت کشور باشید. طی سال‌های اخیر به دفعات متعدد حاکمیت ایران بر جزایر تنب‌بزرگ، تنب‌کوچک و ابوموسی از سمت هم‌پیمانان و در اصطلاح بهتر متحدین راهبردی ایران (چین و روسیه) نقض گشته است و احتمال اینکه بار دیگر این عمل رخ دهد محتمل است. با توجه به اینکه دو کشور ذکر شده به دنبال تامین منافع خود در منطقه می‌باشند؛ لازم است دستگاه دیپلماسی کشور مطابق اصول ۱۱ و ۱۵۲ قانون اساسی ضمن حفظ روابط صلح آمیز و حسنه با این کشورها، با اتخاذ سیاستی منطقی بر اساس اصول عزت، حکمت و مصلحت، از تمامیت ارضی کشور نیز محافظت کند. البته این مورد در قبال دولت‌های غربی بیش از همه دولت¬ها صدق می‌کند که با نام‌گذاری خلیج عربی بر روی خلیج همیشه فارس، به کرات موجب تکدر خاطر ملت بزرگ ایران شده¬اند.

۹. از زمان انقلاب اسلامی تا کنون در هر زمینه¬ای به توانمندی جوانان اعتماد شد و امور به دست جوانان انقلابی و متخصص سپرده شد و از مشارکت مردم ولایت مدار جامعه در پیشبرد اهداف استفاده گردید، مسیر به سلامت طی شد و باعث درخشش میهن اسلامی مان شد. عرصه¬های جهادی و سازندگی، علمی و پژوهشی، پیشرفت‌های دفاعی و ... بخشی از عرصه¬های بروز توانمندی مثال زدنی جوانان ایرانی است. همانگونه که رهبر معظم انقلاب در دیدار با رئیس جمهور بر استفاده از ظرفیت‌های مختلف در کشور تاکید کرده و فرمودند: (دولت برای مردم با مردم از ظرفیت‌های مردمی استفاده کند)؛ لذا در استفاده از ظرفیت نخبگان و جوانان متعهد و سپردن امور و ایجاد ساز وکاری جهت مشارکت دادن آن‌ها به عنوان بازوی نظارتی، کمکی و اجرایی در وزارت امور خارجه باید اهتمام ویژه ورزید. امروزه نقش دیپلماسی عمومی و فرهنگی و تأثیر به سزای آن‌ها در پیشبرد امور و اهداف کشور‌ها بر همه دولتمردان و سیاستمداران در اقصی نقاط جهان اثبات شده و حائز اهمیت است و بازیگران اصلی میدان در دیپلماسی، مردم جوامع هستند، لذا با توجه به ظرفیت‌های دانشجویی و جوانان انقلابی این مرز و بوم می‌توان اقدامات بسزایی در این راستا و در جهت صدور اهداف و تعالیم انقلاب اسلامی به اقصی نقاط جهان انجام داد.

در پایان اعلام می¬کنیم که هسته‌های بین‌الملل بسیج دانشجویی کشور با تجربه فعالیت در عرصه دیپلماسی عمومی و ارتباطات مردمی با گروه‌های دانشجویی و جوانان در کشور‌های همسایه، آماده‌ی هرگونه همکاری و حمایت از سیاست‌های دولت در عرصه‌ی بین‌الملل به ویژه در عرصه دیپلماسی عمومی بوده و امید داریم که سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران با سکانداری جنابعالی و با پیروی از راهبرد‌ها و رهنمود‌های راهگشای امام المسلمین در مسیر تحقق اهداف بلند انقلاب اسلامی با قدرت و صلابت بیشتری به حرکت خود ادامه دهد.

با آرزوی موفقیت و توفیقات روزافزون برای جنابعالی و همه خادمان دستگاه دیپلماسی کشور در میدان‌های حساس و پرخطر و تحقق منافع ملت غیور ایران و امت بزرگ اسلامی.

هسته‌های بین‌الملل بسیج دانشجویی سراسر کشور

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
خضریان: تخلفات بانک مرکزی در عدم شفاف‌سازی تسهیلات به کارمندان خود درحال پیگیری است +فیلم
کدام بازیکن پرسپولیس به خاطر مهری از لیست خارج شد؟
با این ۵ ابزار هوش مصنوعی عکس‌های ثابت را متحرک کنید +لینک
التماس نتانیاهو به دادگاه برای ممانعت از انتشار تصاویر بازجویی‌اش
علی باقری هم از عراقچی حکم گرفت
حکم عراقچی برای تخت‌روانچی
سهل‌انگاری در گزینش معلمان خیانت به آینده کشور است
بهره‌گیری از تجربیات شهید رئیسی و شهید امیرعبداللهیان راهگشای آینده دیپلماسی است
آماده حمایت از برنامه‌های کلان علمی و فناورانه هستیم
دخالت‌های دولت و قیمت گذاری دستوری، اقتصاد را پیش‌بینی‌ناپذیر کرد
انتشار وصیت نامه دستنویس مجری عملیات گذرگاه الکرامه
ناهنجاری‌های اخلاقی تایلند، میراث نظامیان آمریکا در جنگ ویتنام است
چرا ۲ سال است دلایل مرگ ایرانی‌ها اعلام نشده است؟
جزییات آتش‌سوزی انبار شکلات در بازار تهران
شهادت بیش از ۱۱ هزار دانش‌آموز فلسطینی از آغاز جنگ غزه
مدیرعامل بهشت زهرا (س) از شهروندان عذرخواهی کرد
تیم همیشه نمی‌تواند با کیفیت بالا بازی کند
سعید مهری آخرین یاغی این تابستان نیست؟
علت تاخیر در انتقام گرفتن ایران از اسرائیل بعد از ترور اسماعیل هنیه در تهران
ایمان سلیمی دوباره با استقلال قرارداد بست!
اوکراین کاردار ایران را احضار کرد
سهل‌انگاری در گزینش معلمان خیانت به آینده کشور است
بهره‌گیری از تجربیات شهید رئیسی و شهید امیرعبداللهیان راهگشای آینده دیپلماسی است
آماده حمایت از برنامه‌های کلان علمی و فناورانه هستیم
سند اولویت‌های پژوهشی دانشگاه علامه‌ رونمایی می‌شود
جشن دانش آموختگی دانشگاه شهیدبهشتی برگزار شد
تعداد دانشجویان خارجی در کشور، ۲ یا ۳ درصد است
اعلام نتایج نهایی یازدهمین امتحان مشترک فراگیر دستگاه‌های اجرایی
انتخاب رشته‌های علوم پزشکی دانشگاه آزاد تا شنبه ادامه دارد
پذیرش بدون آزمون دانشجوی ارشد و دکتری در رشته‌های راهبردی
دانشگاه الزهرا در رشته مهندسی کامپیوتر دانشجو می‌پذیرد
انتقاد پژمان‌فر از تصمیم سازمان سنجش درباره انتخاب رشته کنکور
آغاز انتخاب رشته داوطلبان آزمون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی
مدل کنکور را تغییر نخواهیم داد
رقابت ۴۰۰ داروساز در مقطع دکترای تخصصی
اجرای طرح جهاد علمی با همکاری وزارت دفاع و دانشگاه‌ها
تمدید مهلت ثبت نام و ویرایش اطلاعات متقاضیان آزمون کارشناسان رسمی ۱۴۰۳
آغاز ثبت نام پذیرفته شدگان آزمون دستیاری از ۱۸ شهریور
نتایج اولیه آزمون دکتری حرفه‌ای فیزیوتراپی اعلام شد
مهلت انتخاب رشته آزمون سراسری تمدید شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top