تاریخ انتشار: چهارشنبه 1403/06/21 - 11:19
کد خبر: 516067

چگونه پاور مناسب برای سیستم خود را انتخاب کنم؟

چگونه پاور مناسب برای سیستم خود را انتخاب کنم؟

پاور کامپیوتر همان قطعه‌ای است که کامپیوتر شما را به میزان کافی برق رسانی می‌کند تا روشن شود .

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ انتخاب پاور کامپیوتر یا منبع تغذیه مناسب یکی از مهم‌ترین مراحل اسمبل یا ارتقاء یک سیستم کامپیوتری است. پاور قطعه مهمی در سیستم شما به حساب می‌آید و وظیفه تامین برق مورد نیاز تمام قطعات را بر عهده دارد. انتخاب اشتباه پاور می‌تواند منجر به مشکلات جدی مانند خاموش شدن ناگهانی سیستم، آسیب دیدن قطعات و حتی آتش‌سوزی شود داخلی سیستم شود. چرا که پاور وظیفه دارد مقدار برق را مطابق نیاز قطعات به مقدار ولتاژ های مشخصی تقسیم کند و اگر در این تقسیم بندی مقدار ولتاژ کم یا زیاد شود، سیستم دچار آسیب جدی خواهد شد. به طور کلی در این مطلب قصد داریم شما را برای انتخاب و خرید پاور مناسب راهنمایی کنیم و به شما کمک ‌کنیم تا با در نظر گرفتن عوامل مختلف، مثلا قیمت پاور، منبع تغذیه مناسب سیستم خود را پیدا کنید.

چگونه پاور مناسب برای سیستم خود انتخاب کنیم؟

پاور کامپیوتر

کامپیوتر مانند لوازم برقی دیگر به مقدار برق مشخصی نیاز دارد تا بتواند روشن شود و کار کند. پاور کامپیوتر همان قطعه‌ای است که کامپیوتر شما را به میزان کافی برق رسانی می‌کند تا روشن شود و دیگر قطعات را از مقدار برق مشخصی بهره‌مند می‌کند. اما سوال بسیاری از کاربران در هنگام خرید پاور کامپیوتر این است که چند مدل پاور داریم؟ و انتخاب کدام برای سیستم بهتر است؟ از کجا مدل های پاور های مختلف را مقایسه کنیم؟ به منظور بررسی قیمت پاور و مقایسه مدل های مختلف از برند های متفاوت، ما سایت های فروش قطعات کامپیوتری مثل مهرگان آی تی و یا سایت های مشابه را پیشنهاد می‌کنیم که بهترین منبع برای مقایسه قیمت پاور و انتخاب و خرید منبع تغذیه مناسب هستند. همچنین در ادامه به شرح نکاتی می‌پردازیم تا روشن شود چگونه پاور مناسب سیستم خود را انتخاب کنیم؟

1. پایداری ولتاژ برق در سیستم

پاور با کیفیت و مناسب، ولتاژ پایدار و کافی را برای تمام قطعات فراهم می‌کند که منجر به عملکرد بهتر و پایدارتر سیستم می‌شود. هر سیستم به مقدار خاصی برق نیاز دارد، مثلا پاور سیستم گیمینگ با پاور سیستم خانگی کاملا متفاوت است و از نظر مقدار ولتاژ تفاوت های زیادی دارند.

2. محافظت از طول عمر قطعات

پاور نامناسب می‌تواند به مرور زمان به قطعات دیگر سیستم آسیب برساند و طول عمر آن‌ها را کاهش دهد. توجه داشته باشید پیش از خرید پاور به رده مادربرد، مدل سی پی یو و کارت گرافیک توجه کنید تا به صورت دقیق دریابید به چه مدل پاوری نیاز دارید و مقدار برق کافی برای هرکدام از این قطعات چه میزان است و آیا پاوری که قصد خرید آن را دارید می‌تواند به مقدار استاندارد سیستم شما را برق رسانی کند یا خیر؟

3. جلوگیری از مشکلات نوسان برق

پاور مناسب از بروز مشکلات مانند هنگ کردن، ریست شدن و خاموش شدن ناگهانی سیستم جلوگیری می‌کند. یک پاور مناسب می‌تواند در هنگام بروز مشکلاتی مانند نوسانات برق، مقدار ولتاژ ورودی را تنظیم کند تا سوختن ناگهانی سیستم، خاموش شدن سیستم و مشکلات این چنین جلوگیری کند.انتخاب و خرید پاور مناسب می‌تواند عملکرد صحیح سیستم شما را تضمین کند و با کنترل مقدار برق ورودی راندمان پایدار ایجاد کند.

عوامل مهم در انتخاب پاور سیستم

خرید پاور کامپیوتر

در هنگام انتخاب و خرید پاور نکات زیادی وجود دارد که باید تک تک آن ها را با جزئیات مد نظر قرار دهید. اگر خود تخصصی در زمینه شناخت قطعات کامپیوتری ندارید، ما با ارائه مشخصات واضح پاور ها در ادامه به شما کمک خواهیم کرد نسبت به این قطعه شناخت نسبی پیدا کنید و در هنگام خرید هوشمندانه‌تر عمل کنید. با این حال اگر باز در هنگام خرید پاور کامپیوتر با مشکل مواجه شدید، می‌توانید از کارشناسان این حوزه کمک بگیرید.

1. توجه به توان پاور ( مقدار ولتاژ )

محاسبه توان مورد نیاز پاور سیستم را انجام دهید. به طور تقریبی کارشناسان فروش سایت ها و شرکت ها بهه شما خواهند گفت بر اساس مدل قطعات داخل کیس، پاور شما به طور تقریبی باید چه مقدار برق رسانی یا انتقال ولتاژ داشته باشد. به منظور این کار، برای تعیین توان مورد نیاز سیستم، باید توان مصرفی تمام قطعات سی پی یو، کارت گرافیک، هارد دیسک، فن‌ها و .. را با هم جمع کنید تا مشخص شود نیاز به خرید پاور با چه میزان قدرتی دارید. Peak Power به حداکثر توانی که پاور می‌تواند در لحظه تامین کند، توجه کنید. این مقدار به خصوص برای سیستم‌هایی که از کارت گرافیک‌های قدرتمند استفاده می‌کنند، اهمیت دارد.

2. کارایی پاور بر اساس نوع سیستم

دارا بودن پاور از استانداردهای 80 Plus بسیار مهم است. پاورهایی که دارای استاندارد 80 Plus هستند، بازدهی بالاتری دارند و انرژی کمتری مصرف می‌کنند. استانداردهای 80 Plus Bronze، Silver، Gold، Platinum و Titanium نشان‌دهنده راندمان‌های مختلف هستند که در هنگام خرید باید دید سیستم شما به کدام پاور که از این قابلیت ها بهره‌مند است نیاز دارد؟ همچنین در هنگام خرید پاور به تکنولوژی‌های دیگری مانند PFC فعال، مدارهای محافظتی و فن‌های هوشمند نیز توجه کنید.

3. نوع کابل‌های پاور سیستم

ماژولار یا غیر ماژولار بودن پاور نکته بعدی است. پاورهای ماژولار به شما اجازه می‌دهند فقط کابل‌های مورد نیاز خود را به پاور وصل کنید و باعث می‌شود داخل کیس شما مرتب‌تر دیده شود. تعداد و نوع کانکتورها نیز باید مورد توجه قرار گیرد. مطمئن شوید که پاور دارای کانکتورهای مورد نیاز برای تمام قطعات شما باشد.

4. ابعاد و طراحی پاور سیستم

ابعاد پاور را با کیس خود تطبیق دهید. پیش از خرید هرکدام از قطعات اصلی سیستم باید به فرم فاکتور آن ها توجه کرد چرا که باید با ابعاد کیس مطابقت داشته باشند. پاور هم باید با فرم فاکتور مطابق با کیستان را داشته باشد، به خصوص که این قطعه معمولا ابعاد بیشتری نسبت به دیگر قطعات دارد. همچنین به کیفیت ساخت پاور و طراحی آن توجه کنید. پاورهای با کیفیت معمولاً دارای قطعات باکیفیت‌تر و طول عمر بیشتری هستند و توجه به این نکته نیز در مشاهده قیمت پاور و همچنین خرید پاور مهم خواهد بود.

5. برند و گارانتی پاور

توجه به برندهای معتبر در هنگام خرید پاور سعی کنید پاور را از برندهای معتبر و شناخته شده خریداری کنید. از میان پاور هایی که در بازار ایران به فروش می‌رسند، می‌توان به برند های خارجی مثل کولر مستر و کورسر، و از میان برند های ایرانی گرین و تسکو اشاره کرد. با توجه به مقدار ولتاژ مورد نیاز سیستم خود و محدوده قیمت پاور هایی که از این برند موجود هستند، می‌توانید گزینه مناسب سیستم خود را انتخاب کنید. پیش از خرید پاور، حتما به مدت زمان گارانتی پاور توجه کنید، چرا که اهمیت سالم بودن این قطعه بسیار زیاد است و گارانتی معتبر می‌تواند خرید پاور را برایتان اطمینان بخش کند.

نکات مهم هنگام خرید پاور سیستم

قیمت پاور کامپیوتر

Overclocking اگر قصد اورکلاک کردن سیستم خود را دارید، به پاوری قدرتمندتر از سطح سیستم خود نیاز خواهید داشت. همچنین اگر قصد ارتقاء سیستم دارید، بهتر است پاور را طوری انتخاب کنید که در آینده نیز بتوانید از آن استفاده کنید. در صورت نیاز، از کارشناسان و متخصصان برای انتخاب پاور مناسب کمک بگیرید چرا که انتخاب پاور مناسب بالاتر از سطح توان سیستم، نیاز به بررسی دقیق قطعات سیستم شما دارد.

جمع بندی

انتخاب پاور مناسب نیاز به دقت و توجه در درک جزئیات زیاد آن دارد. با در نظر گرفتن نکات ذکر شده در بالا، می‌توانید پاور مناسبی را برای سیستم خود انتخاب کنید و از عملکرد بهتر و پایدارتر سیستم خود لذت ببرید. انتخاب یک پاور مناسب برای سیستم کامپیوتری بسیار مهم است، زیرا پاور به عنوان قلب سیستم، برق مورد نیاز تمام قطعات را تامین می‌کند. یک پاور مناسب نه تنها باعث عملکرد بهتر سیستم می‌شود، بلکه از آسیب دیدن سایر قطعات نیز جلوگیری می‌کند. امیدواریم این مطلب در شناخت پاور ها و درک نکات مربوط به آن ها به شما کمک کرده باشد تا بتوانید به راحتی به خرید پاور مناسب سیستم خود بپردازید.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اکران ۵ فیلم جدید در سینما‌ها
تشریح کارکردهای پایگاه اطلاعات و مدارک تحصیلی کشور
آزمون سنجش استاندارد مهارت‌های زبان فارسی ۳۰ شهریور برگزار می شود
امکان دسترسی دانشگاه علم و صنعت به هوش مصنوعی «اسکوپوس» فراهم شد
اصل تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور از بین نمی‌رود
انتخاب رشته ۵۴۳ هزار نفر در کنکور/ فرصت انتخاب رشته تمدید نمی‌شود
دربی ۱۰۴؛ شاید در ورزشگاه تختی تهران
زمان واریز حقوق شهریورماه بازنشستگان
پزشکیان با زبان کُردی پاسخ خبرنگاران اقلیم کردستان را داد +فیلم
بازگشت یک بازیکن دیگر به استقلال
پزشکیان پیام ویژه رهبر انقلاب را به نخست وزیر عراق رساند
توضیحات مهم قوه قضاییه درباره تشابه اسمی دو پرونده رمز ارز
ملی پوش کشتی ایران رباط صلیبی پاره کرد
ایران، دولت و مقامات آمریکا را به پرداخت ۴میلیارد و ۱۳۰ میلیون دلار محکوم کرد + جزئیات حکم
فرمانده کل سپاه: مرزها باید در امنیت باشد
واکنش برانکو به اخراج؛ فقط از من نپرسید
چالش بازگشت اساتید اخراجی/ آیا استاد اخراجی داریم؟
شهادت امام عسکری(ع) هیات کجا برویم؟
صحبت های پزشکیان با "بلندگوی باز" حاشیه ساز شد! +فیلم
پرونده گروه دبش هیچگونه ارتباطی با فاطمی‌امین ندارد
بیت‌سیاح و استانداردهای دوگانه‌های غربی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top