تاریخ انتشار: جمعه 1403/06/23 - 12:13
کد خبر: 516185

نگاهی بر حواشی فراخوان‌ انتخاب مدیر در سایت وزارتخانه‌‌ی تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛

فراخوان انتخاب مدیران، نمایش یا واقعیت؟

فراخوان انتخاب مدیران، نمایش یا واقعیت؟

نیم‌نگاهی به ساختار این وزارتخانه نشان خواهد داد که ما با ابرپروژه‌ی انتصابات در این وزارتخانه طرفیم. شستا (شرکت سرمایه ‌گذاری تأمین اجتماعی) که مدیریت بنگاه‌های اقتصادی تامین اجتماعی را برعهده دارد ذیل این وزارتخانه قرار دارد. تعداد زیاد صندلی‌های مدیریتی شرکت‌های ذیل شستا عملا این سازمان را تبدیل به حیاط خلوت بسیاری از دولت‌ها کرده است. 

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ شروع دولت چهاردهم با تشکیل شورای راهبری دولت، که وظیفه بررسی صلاحیت‌ها بر اساس معیارهایی مثل تخصص، جوان بودن، زن بودن، انتخاب از بین اقلیت‌‌ها و ... را داشت با تایید و انتقادهای بسیاری نسبت به روند کار در کارگروه‌ها همراه بود تا جایی که در نهایت محمد جواد ظریف به عنوان رئیس این شورا استعفا داد.

حال قرار گرفتن فراخوان انتخاب مدیر بهزیستی روی سایت وزارتخانه‌‌ی تعاون، کار و رفاه اجتماعی توجه بسیاری را به خود جلب کرد. این وزارتخانه با انتشار فراخوانی از افراد دارای صلاحیت درخواست کرده بود تا رزومه و برنامه‌ی خود برای تصدی این مسئولیت را ارسال کنند. 

سوالی که با دیدن این فراخوان در ذهن ایجاد می‌شود این است که آیا این یک فراخوان واقعی و نشانه‌ای از تغییر رویکرد در انتصابات است یا صرفا یک نمایش است؟

نیم‌نگاهی به ساختار این وزارتخانه نشان خواهد داد که ما با ابرپروژه‌ی انتصابات در این وزارتخانه طرفیم. شستا (شرکت سرمایه ‌گذاری تأمین اجتماعی) که مدیریت بنگاه‌های اقتصادی تامین اجتماعی را برعهده دارد ذیل این وزارتخانه قرار دارد. تعداد زیاد صندلی‌های مدیریتی شرکت‌های ذیل شستا عملا این سازمان را تبدیل به حیاط خلوت بسیاری از دولت‌ها کرده است. 

تیرماه ۱۴۰۰ شستا گزارشی با عنوان سامانه یکپارچه اعضای هیات مدیره منتشر کرد. سامانه‌ای که از سال ۱۳۹۷ راه‌اندازی شد و بنا بر ادعای تنظیم کنندگان این گزارش تحول شگرفی در انتصابات این سازمان ایجاد کرد. راه‌اندازی سامانه برای پیشبرد انتصابات در شستا نشان می‌دهد که پروژه‌ی انتصابات در این وزارتخانه بسیار بزرگ و پیچیده‌ است. 

جالب اینجاست که در دورانی که نویسندگان این گزارش مدعی ایجاد تحول در انتصابات هستند، گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس قرائت می‌شود و تلویحا انتصاب فعالین ستاد انتخابات حسن روحانی در شرکت‌های زیرمجموعه شستا را تایید می‌کند. این حواشی به صورت جسته و گریخته در دولت شهید رئیسی هم ادامه داشت. زمانی که کمیته‌ای برای انتصابات تشکیل شده بود و با کمترین شفافیت در مورد صندلی‌های مدیریتی تصمیم‌گیری می‌کرد. 

در واقع وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با وجود این تغییر و تحولات گسترده در دولت‌های مختلف و به واسطه‌ی گستردگی و تنوع فعالیت اقتصادی بنگاه‌های ذیل شستا با یک چالش مزمن مدیریتی طرف است. آیا می‌توان با انتشار فراخوان عمومی تکلیف چند صد صندلی مدیریتی را روشن کرد؟

علاوه بر این ایراداتی هم به مدل ارسال رزومه برای مدیر شدن در دولت وارد است. به قول مسعود پزشکیان در نشست اخیر در این وزارتخانه، نباید انتظار داشته باشیم که نخبگان خودشان را به ما عرضه کنند، بلکه باید به دنبال شناسایی و جذب آنها باشیم. 

هرچند ایده‌ی فراخوان برای مناصب سیاسی و اقتصادی شیک و جذاب است اما راهگشای چالش انتصابات در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نخواهد بود و بیشتر شبیه فانتزی تیم مدیریتی جدید وزارتخانه است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بررسی نحوه جذب هیأت علمی دانشگاه آزاد
بررسی آیین‌نامه «نحوه نظارت بر مؤسسات آموزش عالی آزاد»
از کجا آورده‌ای/ قانون رسیدگی به اموال مسئولین به کجا رسید؟
فراخوان انتخاب مدیران، نمایش یا واقعیت؟
انتصاب آیت‌الله محفوظی به عنوان نماینده رهبرى در دانشگاه‌ها در سال ۶۸
پیش بینی بانک انگلیسی از قیمت بیت کوین
خضریان: گذرگاه ارس هر چه سریعتر تکمیل شود
برنامه پاسخ به زلزله احتمالی پایتخت برگزار شد
حذف نقش تخت جمشید از پیراهن پرسپولیس
هشدار جدی پوتین به ناتو ؛ با این کار وارد جنگ با روسیه می شوید
جزئیاتی جدید از مسابقه فرزاد حسنی و بازگشت مهران مدیری به تلویزیون
اولین تصاویر از ماموران فراجا که در حمله تروریستی به شهادت رسیدند
اعلام تعداد شهدای حمله تروریستی به خودروی مرزبانی در میرجاوه
اضافه شدن شخصیت های جدید به سریال پایتخت
غول بدنسازی جهان در سن ۳۶ سالگی درگذشت
تخت‌روانچی: مرزهای بین‌المللی تعرض‌ناپذیر است
برنامه های آموزش و پرورش برای مدیریت کمبود معلم
چند نفر در کشور به تب دنگی مبتلا شدند؟‌
حمایت مجلس از مواضع اخیر رئیس‌جمهور درباره فضای مجازی
یک پایگاه پدافندی اسرائیل موشک‌باران شد
قاتل فراری دستگیر شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top