تاریخ انتشار: شنبه 1403/06/24 - 10:34
کد خبر: 516231

همتی یادگاری‌های اقتصادی دولت روحانی را سامان می‌دهد؟

همتی یادگاری‌های اقتصادی دولت روحانی را سامان می‌دهد؟

اخیرا وزیر اقتصاد با بیان اینکه مسئول کاهش تورم بانک مرکزی است و من مسئول نیستم، گفته است: "کمک می‌کنم بانک مرکزی در کنترل تورم موفق شود."

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سخنان بورسی "عبدالناصر همتی" وزیر امور اقتصادی و دارایی حرف های دلگرم کننده و امیدوارکننده ای بود. اینکه دولت نگاهی مثبت و فعال به بازار سرمایه دارد فی نفسه بسیار مهم و اثربخش است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اولویت اصلی دولت چهاردهم در مورد بازار سرمایه را، بازگرداندن اعتماد مردم به این بازار عنوان کرده و گفته است: "دولت به طور کامل پشت بورس است و روزهای خوبی را برای بورس خواهیم دید."

وی در جلسه فوق‌العاده شورای عالی بورس و اوراق بهادار از مواردی چون بازگشت اعتماد مردم به بورس، توجه به جایگاه بورس به عنوان تامین کننده سرمایه مالی کشور، سیاستگذاری ها در بازار سرمایه، بهره وری شرکت های بورسی و اهتمام دولت به آن سخن گفت.

صحبت‌های همتی در خصوص بازار سرمایه تماما نویدبخش حمایت دولت از بورس و بازگشت روزهای سبز و سودآور به این بازار است.

وزیر اقتصاد با تأکید بر اینکه دولت به طور کامل پشت بورس است، بیان کرد که "روزهای خوبی را برای بورس خواهیم دید."

این موارد به طور کل مثبت ارزیابی شده و قطعا با استقبال سهامدارانی که شاهد آب شدن سرمایه شان در بورس بوده اند، همراه می شود. جهان نیوز نیز همواره از ظرفیت های این بازار سخن گفته و احیای آن را باعث ارتقای اقتصاد کشور دانسته است.

اما اخیرا وزیر اقتصاد با بیان اینکه مسئول کاهش تورم بانک مرکزی است و من مسئول آن نیستم، گفته است: "کمک می‌کنم بانک مرکزی در کنترل تورم موفق شود."

در اینجا همتی معطوف به آینده صحبت کرده است اما یک گذشته مهم که خود در آن نقش داشته است را در نظر نگرفته است.

وی خود زمانی رئیس کل بانک مرکزی بوده و تورم امروز محصول اقدامات گذشته است و بورس نیز از اتفاقات دوران ریاست جمهوری روحانی ضربه شدیدی خورده نه نتوانسته از آن زمان تا به امروز سرپا شود.

 درواقع تورم و وضعیت بد امروز بورس محصول همان مدیریت اقتصادی در سال های مسئولیت همتی در بانک مرکزی است. موضوع اینجاست که گذشته را نمی توان فراموش کرد چراکه برای راه حل امروز باید به آن رجوع کرد و نقاط مشکل را دید و با سنجش مشکل واقعی راه علاج را ارائه کرد.

بی اعتمادی امروز به بازار سرمایه محصول بی مبالاتی های زمان گذشته است؛ زمانی که حسن روحانی به عنوان رئیس جمهوری مردم را دعوت به سرمایه گذاری در این بازار کرد و تب بورس بالا گرفت اما بعد شاهد سکته ها و بیماری ادامه دار آن بودیم. در شرایطی که عده ای خانه و خودرو خود را فروختند و شاهد آب شدن سرمایه های خود در این بازار بودند.

رشد بورس قطعا با توجه به اینکه می تواند دریایی از سرمایه باشد در رشد اقتصاد کشور که امروز به شدت با کمبود سرمایه روبروست، تاثیرگذار است اما با دخالت دولت وقت بورس زمین خورد و تا به امروز نه تنها بلند نشده بلکه منبعی برای تولید نارضایتی نیز شده است. بنابراین هم تورم و ریزش بورس یادگاری های دولتی است که همتی در آن رییس کل بانک مرکزی بود و خوب است که وی در سخنانی نوید بخش از جبران این دو معضل اقتصادی کشور سخن می گوید.

سر و ساماندهی به بورس باید دارای تضمینی هم برای سهامداران خرد باشد. نمی توان انتظار داشت که همواره مردم از این بازار زیان ببینند و سپر بلای سیاست های نادرست اقتصادی باشند. ضربه بورس و روی کار آمدن رمز ارزها آسیبی مهمی به بخش سرمایه گذاری کشور زد که هم باعث فرار سرمایه و خروج آن از کشوری شد که در احاطه تحریم هاست و هم سبب شد تا یکی از ابزار بی اثر کردن تحریم ها و فشار اقتصادی خود از اثر بیفتد‌.

 قطعا هر جا سرمایه انباشته شود و به کار و تولید نه سوداگری و دلالی تزریق شود اقتصاد آن شکوفا می شود. اما بهترین ظرفیت جمع آوری سرمایه مردم که در کاهش نقدینگی و توامان تورم نقش مثبتی بلااستفاده مانده است. از این رو یکی از سیاست های تورم زدا و رونق بخش احیای بورس و اعتماد مردم برای سرمایه گذاری در این بازار است که همتی باید برای وعده ای که داده آن را احیا کند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ریزش داربست ساختمانی ۶ طبقه در تهران
توضیحات ظریف درباره کمک غیررسمی به وزارت خارجه
زلزله در سرویس اطلاعات نظامی و جاسوسی اسرائیل
درخواست مهم بورسی‌ها از رئیس جدید
پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت آیت‌الله محفوظی
تیم ملی بدون سرمربی هم به جام‌جهانی می‌رود !
پرتاب هزار پهپاد توسط حزب الله به سوی اسرائیل از زمان آغاز جنگ
افزایش سهم معدل در کنکور ۱۴۰۴
وزیر دفاع آمریکا: تهدید ایران جدی است
سردار حاجی‌زاده مطرح کرد؛ تشریح جزئیات پرتاب ماهواره چمران -۱
تدابیر هوشمندانه ایران، مانع اقدام نسنجیده غرب در شورای حکام شد
واکنش انوشیروانی به حضور رستمی زیر پرچم کوزوو
جزییات حمله تروریستی به خودرو هنگ مرزی میرجاوه
این تعداد از فهرست یارانه بگیران حذف شدند
بحران مشروعیت سیاسی ساختارشکنان
پدیده جدید از موتورسواران در بازار تهران
آمار عجیب هدررفت محصولات غذایی در ایران
واکنش آمریکا به انتشار بی‌سابقه تصاویری از تاسیسات هسته‌ای کره شمالی
احیای مصوبه تبدیل زندان اوین به دانشگاه/ روسای دانشگاه محافظه کار شده‌اند
فصل چهارم زخم کاری می‌آید؟
حجت الاسلام رستمی: فاصله ما با آرمان‌ها و قله‌ها نباید ناامیدمان کند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top