تاریخ انتشار: شنبه 1403/06/24 - 19:03
کد خبر: 516304

پارک علمی؛ ویترینی برای دانشگاه؟

لزوم ۴ برابر شدن بودجه پارک‌های علم و فناوری

لزوم ۴ برابر شدن بودجه پارک‌های علم و فناوری

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم با اشاره به اینکه بودجه پارک‌های علم و فناوری حدود ۲ درصد از بودجه آموزش عالی است، گفت: با همین پایه یودجه‌ای ضعیف این پارک‌های علم و فناوری توانستند ۱۴۰ هزار شغل ایجاد کنند. باید این تعداد را به ۵۰۰ هزار شغل برسانیم که تحقق این امر مستلزم ۴ برابر کردن بودجه پایه این پارک هاست.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایسنا، محمد نبی شهیکی در اجلاس روسای دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری اظهار کرد: کل بودجه پارک های علم و فناوری ۲ درصد از ارقام بودجه آموزش عالی کشور است. بنابراین پایه بودجه این پارک‌ها بسیار ضعیف است؛ البته با همین پایه بودجه‌ای ضعیف این پارک‌های علم وفناوری توانستند ۱۴۰ هزار شغل ایجاد کنند. باید این تعداد را به ۵۰۰ هزار شغل برسانیم که تحقق این امر مستلزم ۴ برابر کردن بودجه پایه این پارک هاست.

وی همچنین عنوان کرد که هنوز خیلی از پارک ها در بازه صنعتی کشور قرار نگرفته‌اند؛ چراکه این نگاه وجود داشته است که پارک های علم و فناوری باید خودشان منابع را اخذ کنند درحالی که این نگاه قوام به پارک های علم و فناوری نمی‌دهد.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم با بیان اینکه سال گذشته پارک های علم و فناوری حدود ۶۷ درصد تخصیص بودجه داشتند و در حال حاضر هم ۳۱ درصد تخصیص داده شده است، ادلمه داد: باید به تخصیص بودجه پارک های علم وفناوری اهتمام داشته باشیم. در حال حاضر مدلی که برای پارک های علم و فناوری طراحی کردیم، اقتصادی نیست و به ندرت می‌توان دید پارک ها پیوست تجاری سازی داشته باشند، در این راستا طرحی را آماده می‌کنیم که ریل گذاری متفاوت در آینده پارک های علم و فناوری رخ دهد.

شهیکی با بیان اینکه در ۱۳ استان نهاد موازی پارک های علم و فناوری شکل گرفته است، تصریح کرد: نکته این است که نوع نگاه و فلسفه ایجاد پارک‌های علم و فناوری در دانشگاه این بود که دانشگاه را به سمت دانشگاه صنعت ساز حرکت دهند؛ اما در حال حاصر پارک‌های علم و فناوری ویترین در برخی دانشگاه ها شده‌اند و رقابت منفی غیر سازنده شکل گرفته است که نیاز به بازنگری دارد. واقعیت این است که در خیلی از استان ها فضای مازاد دانشگاهی مثل دانشگاه‌های علمی کاربردی و پیام نور وجود دارد؛ در حالی که حدود ۶ استان پارک‌های علم و فناوری یک متر فضای زیرساختی ندارند و به صورت اجاره ای کار را جلو می‌برند. نیاز داریم در برخی استان ها که فضای مازاد دارند با الگو برد برد بین دو نهاد فضایی را برای این امر طراحی کنیم.

وی درباره مدل همکاری بین معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت علوم، نیز بیان کرد: به توافق رسیدیم که ۵ برنامه مشارکتی را انجام دهیم، ماه آتی ۱۱ برنامه مشارکت بین وزارت علدم و معاونت علمی ریاست جمهوری نهایی می‌شود که بودجه آنها را معاونت علمی تخصیص می‌دهد. دنبال این هستیم این مدل هم افزا شود. با الگو فعلی امکان پذیر نیست که پارک‌های علم و فناوری ما موثر شوند. پیشنهاد ما این است که الگو تمرکز زدا در پارک های علم و فناوری داشته باشیم، سعی داریم پارک ها را به عنوان بنگاه خصوصی در دل وزارت علوم بپذیریم تا کمک کند در جریان مالی این اکوسیستم خلق ثروت شود.

در بخش دیگر این اجلاس، پیمان صالحی، معاون پژوهشی وزیر علوم نیز اظهار کرد: استفاده از ظرفیت ماده ۱۱ و ۱۳ قانون جهش تولید دانش بنیان ها را باید مد نظر قرار دهیم. برای اولین بار در قانون برنامه هفتم قید شده است که حساب بیمه طرح های پژوهشی باید بدون قید و شرط و بدون درخواست اطلاعات دیگر و دفاتر دیگر ثبت شود.

وی خطاب به حضار اجلاس، تاکید کرد: موضوع چاپ مقالات علمی را روبروی صنعت و جامعه نگذارید. اینها در راستا هم و نه مقابل هم هستند. ما ۸۲ هزار هیات علمی در کشور داریم، ولی هنوز به سرانه یک نرسیدیم. بنابراین اینکه بگوییم ما خیلی مقالات بین المللی چاپ کرده‌ایم، اینگونه نیست. تولید علم و فناوری در راستای هم هستند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
نشست مشترک سران سه قوه برگزار شد
دانشگاه‌های علوم پزشکی مکلف به ثبت نام دستیاران بدون تضامین شدند
لزوم ۴ برابر شدن بودجه پارک‌های علم و فناوری
کسب ۷ مدال در المپیاد علمی کشوری توسط دانشجویان علوم پزشکی شیراز
مطهری: پیشنهاد پزشکیان عملی شود، اثری از رژیم صهیونیستی نمی‌ماند
تاخیر در پذیرش دانشجویان ورودی جدید در دانشگاه‌ها
مواجهه والدانه و مشفقانه با دانشجویان
بانوی مازندرانی در جمع مدرسان AFC قرار گرفت
صدرالدین حجازی درگذشت
تخصیص سه هزار میلیارد تومانی دولت به دانشگاه‌ها
تسلیت پزشکیان در پی درگذشت آیت‌الله محفوظی
زنان باید طراحی‌های بزرگ رقم بزنند و آن را تبدیل به گفتمان کنند
لحظه پرتاب ماهواره چمران ۱ با ماهواره بر قائم ۱۰۰ +فیلم
ترافیک سنگین در آزادراه تهران شمال
تصاویر جدید از پرتاب موفق ماهواره چمران۱ توسط ماهواره‌بر قائم ۱۰۰
جزئیات زمان و مکان اولین نشست‌خبری رئیس‌جمهور
نگرانی ظفرقندی از حذف ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی
مشخص شدن حریفان تیم ملی والیبال ایران در مسابقات قهرمانی جهان
پرتاب ماهواره «چمران ۱» چه آورده‌ای برای ایران دارد
ورود مجلس به تاخیر در اجرای همسان‌سازی حقوق حقوق بازنشستگان
بیماری آسم می تواند خطر ناباروری زنان را افزایش دهد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top