تاریخ انتشار: شنبه 1403/06/24 - 22:47
کد خبر: 516307

بیانیه ضدایرانی گروه ۷ با استناد به ادعای تکذیب‌شده

بیانیه ضدایرانی گروه ۷ با استناد به ادعای تکذیب‌شده

کشورهای عضو گروه هفت با پافشاری روی ادعاهای مطرح شده علیه ایران، بیانیه‌ای ضدایرانی صادر کردند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، کشورهای کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، انگلیس و آمریکا، یا کشورهای عضو گروه هفت، با استناد به ادعای تکذیب‌شده ارسال موشک‌های بالستیک و پهپاد انتحاری از سوی ایران به سوی روسیه و استفاده شدن از این جنگ‌افزارها در جنگ اوکراین، بیانیه‌ای ضدایرانی صادر کردند.

در ابتدای بیانیه گروه هفت آمده است: «ما وزرای امور خارجه کشورهای گروه هفت (کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، انگلستان و آمریکا) و نماینده عالی اتحادیه اروپا، صادرات ایران و روسیه برای خرید موشک‌های بالستیک ایران را به شدیدترین وجه ممکن محکوم می‌کنیم.»

گروه هفت و اتحادیه اروپا در ادامه بیانیه‌ خود، بدون ارائه هرگونه سندی آشکار مدعی شدند و افزودند: «شواهدی مبنی بر اینکه ایران به رغم درخواست‌های مکرر بین المللی برای توقف صادرات خود، به انتقال تسلیحات به روسیه ادامه داده است وجود دارد و آن نشان دهنده تشدید بیشتر حمایت نظامی ایران از جنگ روسیه علیه اوکراین است.»

ادعای گروه هفت و اتحادیه اروپا درحالی مطرح می‌شود که مسئله ارسال موشک‌های بالستیک از سوی ایران به روسیه، توسط مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران، روسیه و حتی اوکراین رد شده است.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراینروز چهارشنبه و در پاسخ به این سوال که آیا انتقال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه را تایید کرده یا خیر؟ گفت: یک بار دیگر، من هنوز نمی‌توانم استفاده از این موشک‌ها را تایید کنم. تنها زمانی می‌توانم آن را تایید کنم که شواهدی داشته باشیم.

مقامات جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه به‌طور قوی این ادعا را رد کرده‌اند.

«عباس عراقچی» وزیر امورخارجه ایران در واکنش به این ادعا در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: یک‌ بار دیگر آمریکا و اروپا بر اساس اطلاعات غلط و منطق معیوب عمل کردند؛ ایران به روسیه موشک‌های بالستیک ارسال نکرده است. تمام! معتادین تحریم باید از خود بپرسند: چگونه ایران قادر است تسلیحات پیچیده بسازد و به ادعای شما بفروشد؟ تحریم‌ها راه حل نیستند بلکه بخشی از مشکل هستند.

دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل نیز در واکنش به این ادعای اثبات نشده تاکید کرد موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال منازعه اوکراین هیچ تغییری نکرده است.

نمایندگی ایران در سازمان ملل افزود: تهران ارسال کمک نظامی به طرفین درگیر که موجب گسترش خسارات انسانی و زیرساخت‌ها و همچنین فاصله گرفتن از گفت‌وگوهای آتش‌بس می‌شود را امری غیرانسانی می‌داند؛ بنابراین، نه‌تنها خود چنین اقدامی نمی‌کند، بلکه کشورهای دیگر را نیز به توقف ارسال سلاح به طرفین درگیر در منازعه دعوت می‌کند.

همچنین «دمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین هم ادعاهایی درباره تحویل تسلیحات به روسیه از کشورهای خارجی، از جمله ایران را برای استفاده در جنگ اوکراین رد کرده و گفته بود که زرادخانه‌های روسیه پر از تسلیحات و تجهیزات مورد نیاز آن برای پیش بردن «عملیات ویژه نظامی» آن در اوکراین است.

با این وجود، نه‌تنها گروه هفت و اتحادیه اروپا از طرح ادعاهای بی‌اساس دست نکشیده‌اند، بلکه در ادامه خود، دوباره ادعای به‌کارگرفته شدن پهپادهای ایرانی توسط روسیه را مطرح کرده و مدعی شدند: «روسیه از تسلیحات ایرانی مانند پهپادهای ایرانی برای کشتن غیرنظامیان اوکراینی و ضربه زدن به زیرساخت های حیاتی آنها استفاده کرده است. تجاوز روسیه نقض آشکار قوانین بین المللی از جمله منشور سازمان ملل است.»

کشورهای عضو گروه هفت در ادامه، بدون نادیده گرفتن این مسئله که شرایط کنونی اوکراین، حاصل حمایت آنها از رژیم کی‌یف و مقاومت آنها دربرابر هرگونه مذاکره صلح است، اعلام کردند : «ایران باید فوراً تمام حمایت‌های خود از جنگ غیرقانونی و غیرقابل توجیه روسیه علیه اوکراین را متوقف کند و این گونه انتقال موشک‌های بالستیک، پهپادها و فناوری‌های مرتبط را که تهدیدی مستقیم برای مردم اوکراین و همچنین امنیت اروپا و بین‌المللی به‌طور گسترده‌تر است، متوقف کند.»

این گروه در آخر افزود : «ما بر تعهد خود مبنی بر پاسخگویی ایران به دلیل حمایت غیرقابل قبول خود از جنگ غیرقانونی روسیه در اوکراین که امنیت جهانی را بیشتر تضعیف می کند، ثابت قدم می‌مانیم. در راستای اظهارات قبلی خود در این زمینه، در حال حاضر با اقدامات جدید و قابل توجهی پاسخ داده‌ایم.»

بیانیه ادعایی گروه هفت و اتحادیه اروپا درحالی است که روز گذشته، «ناصر کنعانی» در یک موضع‌گیری رسانه‌ای، با محکوم کردن شدید بیانیه گذشته نماینده عالی اتحادیه اروپا در خصوص جمهوری اسلامی ایران به بهانه ادعای دخالت در مناقشه اوکراین، اظهار کرد: مجددا به‌صورت شفاف موضع جمهوری اسلامی ایران را یادآوری می‌کنم. هرگونه ادعایی مبنی‌بر فروش موشک‌های بالستیک به روسیه از سوی ایران، از اساس کذب است.

وی ضمن هشدار به اصرار برخی طرف‌ها به ادامه اتخاذ مواضع، اظهارات و بیانیه‌های مخرب، افزود: توصیه می‌کنیم اتحادیه اروپا از اتهام‌زنی مبتنی‌بر اطلاعات غلط، پرهیز کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در خصوص رویکرد مخرب غربی‌ها به استفاده از سلاح منسوخ تحریم، تصریح کرد: متاسفانه برخی طرف‌های غربی اعتیاد به وضع تحریم دارند؛ مسیری که نه‌تنها کمکی به حل مشکلات نمی‌کند، که خود، بخشی از مشکل بوده و با پاسخ ایران روبه‌رو خواهد شد.

از طرفی، روسیه نیز با رد مجدد این ادعاها، اعلام کرد که این ادعاها بهانه‌ی غرب جهت ارائه مجوز حمله به خاک روسیه است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اسرائیل برای ترور «السنوار» یگان ویژه تشکیل داد
ببینید | لحظه ترسناک برخورد صاعقه به برج میلاد تهران
می‌توانستیم پیروز از زمین خارج شویم
وضعیت ثبت نام دستیارانی که ضامن ندارند مشخص شد
بمباران یک مدرسه‌ در شهر غزه
احمدنیا سرپرست امور اطلاع‌رسانی دولت شد
فیلم/ حال‌وروز براندازان ۲ سال پس از آشوب‌های ۱۴۰۱
تامین مسکن نخبگان در دستور کار است
برگزاری نشست سران سه قوه
شاخص‌های سرمایه اجتماعی چگونه افزایش می یابد؟
آمارها و جزئیات تکان‌دهنده از وضعیت اسرای فلسطینی
توضیح فدراسیون فوتبال درباره تماشای بازی استقلال - الغرافه
فوری| ساکت الهامی استعفا داد!
واکنش کنعانی به پرتاب موفق ماهواره چمران
بیانیه ضدایرانی گروه ۷ با استناد به ادعای تکذیب‌شده
نشست مشترک سران سه قوه برگزار شد
دانشگاه‌های علوم پزشکی مکلف به ثبت نام دستیاران بدون تضامین شدند
لزوم ۴ برابر شدن بودجه پارک‌های علم و فناوری
کسب ۷ مدال در المپیاد علمی کشوری توسط دانشجویان علوم پزشکی شیراز
مطهری: پیشنهاد پزشکیان عملی شود، اثری از رژیم صهیونیستی نمی‌ماند
تاخیر در پذیرش دانشجویان ورودی جدید در دانشگاه‌ها
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top