تاریخ انتشار: چهارشنبه 1403/06/28 - 10:41
کد خبر: 516811

بررسی روند بازگشت دانشجویان اخراجی به دانشگاه‌ها؛

بازگشت دانشجویان اخراجی به دانشگاه‌ها

بازگشت دانشجویان اخراجی به دانشگاه‌ها

وزارت علوم و وزارت بهداشت از بازگشت دانشجویان اخراجی به دانشگاه‌ها خبر دادند.

به گزارش سرویس صنفی و آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ داوطلبان تحصیل در دانشگاه های مختلف پس از شرکت در کنکور سراسری و رقابت با سایر داوطلبان در صورت کسب رتبه قبولی در کنکور، می توانند نسبت به انتخاب رشته کنکور اقدام نموده و دانشگاه های مختلف را بسته به علاقه و رتبه خود انتخاب نمایند. در صورت پذیرش داوطلبان در هر یک از دانشگاه های انتخابی، باید در دانشگاه مورد نظر ثبت نام کرده و مشغول تحصیل شوند.

شرایط اخراج از دانشگاه

تحصیل در هر مقطع تحصیلی طول دوره و تعداد واحد مشخصی برای هر رشته تحصیلی داشته و دانشجویان برای فارغ التحصیل شدن از دانشگاه، تعداد ترم و واحد مصوب را بگذرانند. برای اتمام تحصیل دانشجویان در هر مقطع تحصیلی مدت زمان مشخصی با عنوان سنوات تحصیلی در نظر گرفته شده و دانشجویان باید در طول سنوات مجاز، واحدهای درسی خود را با نمرات قبولی پاس کنند.
 
دانشجویانی که به هر علتی نتوانند در طول سنوات مجاز، تحصیل خود را در دانشگاه به اتمام برسانند بنابر تشخیص دانشگاه، اخراج شده و قادر به ادامه تحصیل نخواهند بود. همچنین دانشجویانی که در طول تحصیل خود در دو ترم تحصیلی دوره کاردانی یا سه ترم تحصیلی مقطع کارشناسی معدل کمتر از 12 کسب کرده و به اصطلاح مشروط شوند، از دانشگاه محل تحصیل خود اخراج می شوند.
 
علاوه بر موارد آموزشی و تحصیلی که می تواند موجب اخراج دانشجویان شود، موارد انضباطی نیز بسته به تشخیص کمیته انضباطی محل تحصیل، می تواند باعث اخراج دانشجو از دانشگاه شود.

از جمله موارد انضباطی که انجام آن توسط دانشجویان تخلف محسوب می شود، ارائه اسناد جعلی به دانشکده، سرقت اموال متعلق به دانشکده و غیرمتعلق به دانشکده، تقلب در امتحان و فرستادن شخص دیگر به جای خود به امتحان یا شرکت به جای دیگری در امتحان، ارتکاب هر فعلی که موجب اخلال یا وقفه یا مزاحمت در اجرای برنامه‌های دانشکده و یا خوابگاه شود و سایر اعمالی که بنا بر تشخیص کمیته انضباطی می تواند موجب اخراج دانشجو از دانشگاه محل تحصیل شود.

بازگشت دانشجویان اخراجی وزارت علوم

معاون وزیر علوم و رییس سازمان امور دانشجویان با تاکید بر اینکه آمار دقیقی از پرونده های دارای احکام انضباطی دانشجویان نداریم، گفت: دانشگاه ها به طور مستقل در این زمینه تصمیم گیری می کنند اما تا کنون حدود ۵۰ پرونده اخراجی یا تعلیقی از دانشجویان به وزارت علوم ارسال شده است که زیر ۵ نفر آنها حکم اخراج دارند.

سعید حبیبا ضمن بیان این مطلب تاکید کرد: ما اعلام کردیم دانشجویانی که به دلایل سیاسی، اخلاقی یا به هر دلیلی پرونده های انضباطی دارند و با تعلیق سنوات یا محرومیت از تحصیل در یک، دو و یا سه ترم مواجه شده اند مورد بررسی مجدد قرار بگیرند تا جایی که امکان دارند تسهیلاتی ایجاد شود تا این دانشجویان به صورت تعلیقی وارد کلاس ها شوند و در مدت یک ترم وضعیت آنها قابل ارزیابی است. امیدوارم دانشجویان ما نیز با ما همراهی داشته باشند تا بتوانیم به هدف خودمان برسیم.

رییس سازمان امور دانشجویان در خصوص آمار پرونده های دارای احکام انضباطی دانشجویان خاطر نشان کرد: ما بیش از ۸۳ دانشگاه داریم که پراکنده هستند و اطلاع تعداد این پرونده ها نداریم چرا که توسط خود دانشگاه ها مورد بررسی قرار گرفته است. اما برخی از این پرونده به وزارت علوم منتقل شده است.

بر این اساس تعداد دانشجویان دارای پرونده های انضباطی طی سه سال اخیر که با حکم اخراج یا تعلیق به دست سازمان امور دانشجویان رسیده زیر ۵۰ پرونده می باشد.

حبیبا اظهار کرد: تعداد پرونده های اخراجی دانشجویان که به دست وزارت علوم رسیده است زیر ۵ دانشجو می باشد و حکم مابقی پرونده ها دارای احکام تعلیقی یک تا سه ترم هستند.

معاون وزیر علوم در پاسخ به این سوال که پرونده های انضباطی دانشجویان از چه سالی به بعد مورد بازنگری قرار می گیرد، گفت: تاکید ما برای بررسی مجدد وضعیت دانشجویان دارای احکام انضباطی شامل پرونده هایی است که طی این سه سال اخیر دچار محرومیت تحصیل طی یک، دو و سه ترم مواجه شدند و برخی از دانشجویان نیز احکام اخراجی دارند درخواست ما این است روسای دانشگاه ها وضعیت این افراد را بررسی کند.

وی با اشاره به برنامه وزارت علوم برای بازنگری شیوه نامه انضباطی دانشجویان تاکید کرد: البته در ماده ۱۱۴ شیوه نامه فعلی انضباطی عنوان شده است که رییس دانشگاه می تواند با توجه به متنبه شدن دانشجویان برای احکام صادر شده درخواست تجدید نظر کند تا میزان مجازات صادر شده کمتر شود و دانشجویان به سرکلاس های درس بازگردند. در واقع از خود ظرفیت شیوه نامه انضباطی استفاده می شود و لو اینکه دانشجویان مرتکب عملی شدند که خطا و تلقی شده است با آنها مساعدت صورت بگیرد.

بازگشت دانشجویان اخراجی وزارت بهداشت

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت از بازگشت تمامی دانشجویان اخراجی یا تعلیقی علوم پزشکی به کلاس‌های درس از مهر ماه جاری خبر داد و گفت: این دانشجویان در دانشگاه محل تحصیل خود تحصیل خود را شروع خواهند کرد.

مسعود حبیبی ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: با توجه به درخواست‌های مکرر دانشجویان و تاکید رییس جمهور برای بررسی مجدد احکام انضباطی دانشجویان دارای پرونده، تمامی دانشجویانی رشته‌های علوم پزشکی دارای احکام انضباطی (تعلیقی یا اخراجی) از مهر ماه جاری می‌توانند در کلاس‌های درس بشینند.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: پرونده‌های دانشجویان دارای احکام تعلیقی و اخراجی در فرصت مناسب مجدد مورد بررسی قرار خواهند گرفت و این دانشجویان قبل از بررسی مجدد این پرونده‌ها می‌توانند به دانشگاه‌ها برگردند.

حبیبی تاکید کرد: تمامی دانشجویانی که دارای احکام انضباطی هستند در دانشگاه‌های محل تحصیل خود می‌توانند درس خود را شروع کنند. اینطور نیست دانشجویی به دانشگاه‌های دیگر جابجا شوند.

وی تاکید کرد: بر اساس بندی در شیوه نامه انضباطی وزیر می‌تواند احکام صادره برای دانشجویان را تعلیق و پرونده را مجدد مورد بررسی قرار بدهد؛ بنابراین بر اساس این اختیار دانشجویان علوم پزشکی دارای احکام می‌توانند درس خود را شروع کنند.

گزارش از عرفان عباسی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
پذیرش بدون آزمون در ۶ رشته دانشگاه صنعتی امیرکبیر
آماده‌باش رژیم صهیونیستی از ترس پاسخ حزب الله
بورس سبز ماند/ رشد ۱۲هزار و ۹۲۳واحدی شاخص کل
پراپ تریدینگ چیست؟
۱۰ ایده خلاقانه برای ساخت ریلزهای جذاب در اینستاگرام
مزایای دریافت خدمات از کافه آنلاین
آموزش نحوه تولید محتوای چندرسانه‌ای برای جذب نسل جدید
انبارهای آمازون به هوش مصنوعی مجهز شد – تحویل فوق سریع کالا
فرصتی استثنایی برای همه علاقه‌مندان به هوش مصنوعی!
مهلت ثبت درخواست مهمان در دانشگاه پیام نور تمدید شد
۸ استاد شریف برگزیده فراخوان تدوین سرفصل‌های آموزشی هوش مصنوعی
کارت آزمون سنجش استاندارد مهارت‌های زبان فارسی منتشر شد
تغییرات جدید آزمون زبان انگلیسی وزارت بهداشت اعلام شد
شیوه نامه اجرایی آیین نامه انضباطی دانشجویان بازنگری می‌شود
حمله سایبری گسترده به اسرائیل
شوک بزرگ به بیرانوند؛ نظر نهایی اعلام شد
ماجرای پر حاشیه تنبیه یک مجری تلویزیون
تناقض عجیب بعد از پیروزی استقلال؛ کاملا معلوم بود!
بیرون آمدن استقلال از «آب‌های گندیده»؟
ادعای نگران کننده؛ زمان بازگشت حسن یزدانی مشخص شد
خبر سخنگوی دولت از انتصاب یک استاندار اهل تسنن + جزئیات
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top