تاریخ انتشار: جمعه 1403/07/06 - 11:38
کد خبر: 517678

۷۸ درصد از منابع قرض‌الحسنه بانک سامان به وام تبدیل نشد

۷۸ درصد از منابع قرض‌الحسنه بانک سامان به وام تبدیل نشد

براساس صورت مالی حسابرسی شده سال ۱۴۰۲ بانک سامان، منابع قرض‌الحسنه قابل پرداخت این بانک پس از کسر سپرده قانونی و کسر ذخیره نقدینگی، ۱۶ هزار و ۷۹۴ میلیارد تومان است، اما کل مانده تسهیلات قرض‌الحسنه پرداختی این بانک در پایان سال گذشته فقط ۳۶۶۰ میلیارد تومان بود که معادل ۲۱.۸ درصد از کل منابع قرض‌الحسنه بانک است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بانک مرکزی سال هاست با ابلاغ تکلیف بودجه سالانه برای پرداخت وام ازدواج در قالب بخشنامه، بانک‌ها را ملزم به اعطای وام ازدواج و فرزندآوری از محل منابع قرض الحسنه کرده است.

طبق بخشنامه بانک مرکزی در فروردین ماه سال ۱۴۰۲، براساس بند (الف) تبصره (۱۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور و جزء (۱) بند قانونی یادشده، مطابق با قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و قوانین مربوط به ایثارگران، از محل سپرده‌های قرض‌الحسنه اعم از جاری و پس انداز شبکه بانکی (غیر از بانک‌های قرض الحسنه) پس از کسر سپرده قانونی را به قرض الحسنه، اختصاص داده و از طریق بانک‌های عامل (به تشخیص شورای پول و اعتبار) پرداخت کنند.
درواقع بانک‌ها نه تنها از محل سپرده‌های قرض الحسنه پس انداز بلکه از محل سپرده‌های جاری قرض الحسنه هم باید تسهیلات قرض الحسنه با اولویت وام ازدواج و فرزندآوری پرداخت کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد بانک‌های دولتی و بانک‌هایی که دولت سهامدار آنهاست، بخش عمده منابع پس انداز و جاری قرض الحسنه خود را به تسهیلات قرض الحسنه اختصاص داده اند، اما برخی بانک‌های خصوصی اعتنایی به قانون ندارند.

عجیب‌تر از همه بانک‌ها خصوصی، نسبت سپرده پس انداز و تسهیلات قرض الحسنه بانک سامان است. طبق صورت مالی حسابرسی شده سال ۱۴۰۲ بانک سامان، کل سپرده‌های قرض الحسنه پس انداز این بانک در پایان سال ۱۴۰۲ معادل ۸ هزار و ۶۵۶ میلیارد تومان است، اما در بخش تسهیلات قرض الحسنه، این بانک فقط ۳ هزار و ۶۶۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه پرداخت کرده است. درواقع بانک سامان فقط ۴۲.۲ درصد از کل منابع پس انداز قرض الحسنه خود را تسهیلات قرض الحسنه داده است.

در صورتی که سپرده‌های جاری قرض الحسنه را هم به جمع سپرده‌های پس انداز قرض الحسنه اضافه کنیم، منابع قرض الحسنه این بانک معادل ۲۸ هزار و ۵۹۲ میلیارد تومان می‌شود. پس از کسر سپرده قانونی و ذخایر نقدینگی احتیاطی، منابع قرض االحسنه در اختیار بانک سامان که امکان پرداخت آن به عنوان تسهیلات وجود دارد به ۱۶ هزار و ۷۹۴ میلیارد تومان می‌رسد؛ بنابراین بانک سامان می‌توانست و باید ۱۶ هزار و ۷۹۴ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه پرداخت کند، اما مانده تسهیلات قرض الحسنه این بانک فقط ۳ هزار و ۶۶۰ میلیارد تومان است؛ بنابراین این بانک فقط ۲۱.۸ درصد از منابع خود را تسهیلات قرض الحسنه داده است.  درواقع این منابعی است که بانک در اختیار داشته، اما پرداخت نکرده است.

بانک سامان

براساس اطلاعات درج شده در صورت مالی بانک سامان، از مبلع ۳۶۶۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه این بانک، ۱۸۶۰ میلیارد تومان برای ازدواج، ۷۷۹ میلیارد تومان وام به مددجویان کمیته امداد و ۹۰۰ میلیارد تومان به اشخاص عادی پرداخت شده است. 

بنابر این اطلاعات، بانک سامان قوانین بودجه سالانه و بخشنامه های بانک مرکزی را رعایت نکرده است. این در حالی است که بانک مرکزی برای کمک به تامین مالی تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری پرداخت ۵۰ هزار میلیارد تومان خط اعتباری به بانک‌های عامل را در نظر گرفته است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اسرائیل و جنگ طولانی آینده
کریدور جعلی زنگزور؛ مخاطرات و تهدیدهای ایران در قفقاز
۷۸ درصد از منابع قرض‌الحسنه بانک سامان به وام تبدیل نشد
تجاوزات دشمن صهیونیستی به جنوب لبنان مقاومت را نمی‌ترساند/ دوران دفاع مقدس بزرگ‌ترین پشتوانه جبهه مقاومت در مصاف با دشمنان است
همچنان دفاع مقدس
غرب از رقابت در حوزه انرژی می‌ترسد
سرهنگ رحیمی فرمانده انتظامی لاهیجان شد
اعلام ترکیب تیم ملی فوتسال ایران مقابل مراکش
واکنش رسمی وزارت امور خارجه به ادعای تهدید مقامات سابق آمریکا توسط ایران
آخرین خبر از ناپدید شدن دختر وزنه‌بردار ایران در اسپانیا
طرح «من شهردارم» به مدارس می‌رود
دستگیری عاملان قتل یک زن در شب عروسی
رسانه‌ صهیونیستی: حزب‌الله «تله مرگ» برای اسرائیل آماده کرده است
اجرای موفق مانورهای مداری ماهواره چمران ۱
فوری| جواد نکونام استعفا داد
گوگل و مایکروسافت به جان هم افتادند
محسن رضایی: اسرائیل اصلا جرات حمله به ایران را ندارد
اعلام شماره حساب‌های هلال‌احمر برای کمک به غزه، لبنان و یمن
روابط ایران با بانک سرمایه‌گذاری زیر ساخت آسیا تقویت می‌شود
قرارداد ۸۰ میلیاردی مجیدی
صرف سالانه ۱۵ میلیارد دلار واردات محصولات کشاورزی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top