تاریخ انتشار: پنجشنبه 1403/07/12 - 09:27
کد خبر: 518438

هزینه ماهانه سبد معیشت کارگر چقدر است؟

 هزینه ماهانه سبد معیشت کارگر چقدر است؟

رصد اخبار این هفته تعاون وکار حاکی از این است که بخش زیادی از اخبار پیرامون معیشت, دستمزد و حق مسکن کارگران بوده است. بنابراین می توان گفت مانند سنوات گذشته معیشت و دستمزد سرلیست مطالبات کارگران است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ تعاون و کار در هفته ای که گذشت با اخبارهای متعددی همراه بود. یکی از آنها درخواست نمایندگان کارگری برای برگزاری جلسه شورای عالی کار بود.

محمد رضا تاجیک ,رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان تهران با اشاره به اینکه ۷ماه از سال بدون برگزاری یک جلسه شورای‌عالی کار گذشت،گفت: درخواست برگزاری هرچه زودتر جلسه شورای‌عالی کار با محوریت افزایش حق مسکن و بازنگری در دستمزد را داریم.

یکی دیگر از مسائل مهم در این حوزه بحث ایمنی معاون بود که در شورای حفاظت فنی بررسی شد و احمید میدری,وزیرکار پیشنهاد تعطیلی ۳ماهه معادن پرخطر با پرداخت حقوق از سمت تأمین اجتماعی را مطرح کرده که برخی فعالان معدنی معتقدند، امکان تعطیلی معادن زغال سنگ به مدت سه ماه وجود ندارد و می شود اقدامات ایمنی را همزمان با فعالیت معدن انجام داد.

از دیگر موضوعات مهم در این هفته پیشنهاد احمد بیگلدلی,عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بود که با اعلام اینکه اصلاح ماده ۴۱ قانون کار برای افزایش مزد کارگران به‌اندازه تورم در کمیسیون در حال بررسی است، گفت: پیشنهاد توزیع سبد کالا شامل مرغ, گوشت، روغن و برنج کنار افزایش حقوق را مطرح خواهیم کرد.

فتح الله بیات,یک فعال کارگری هم در این هفته هزینه ماهانه سبد معیشت خانوار کارگری را ۲۵ میلیون تومان عنوان کرد و گفت:وقتی یک کارگر ۱۲ تا ۱۳میلیون تومان در ماه حقوق می‌گیرد، چگونه می‌خواهیم برای او مزد منطقه‌ای درنظر بگیریم و دستمزدها را منطقه‌ای کنیم؟

بیات گفت: امروز با هزینه‌هایی که در جامعه وجود دارد و حقوق و دستمزدی که کارگر می‌گیرد، امرار معاش او دشوار شده است بنابراین به جای آنکه دستمزد را به حاشیه ببریم، باید به اصل موضوع که تامین معاش و جبران هزینه‌های زندگی کارگر است، بپردازیم.

با توجه به اینکه بخشی از درآمد کارگران هر ماه صرف اجاره بها می شود, بحث مسکن همواره برای کارگران حائز اهمیت است, خبرهایی مبنی بر اینکه حق مسکن هنوز بعد از ۷ماه تصویب نشده است در رسانه ها منتشر شده بود که علی حسین رعیتی فرد, معاون روابط کار در این زمینه گفت: در زمان تعیین حداقل مزد کارگران برای سال ۱۴۰۳که در اسفند پارسال در شورای عالی کار، چون حق مسکن کارگران نسبت به سال قبل چون بدون تغییر مصوب شد،‌ بنابر این نیازی به تصویب در هیات دولت ندارد و از ابتدای سال توسط کارفرمایان به کارگران پرداخت می‌شود.

معاون وزیر تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی گفت: حق مسکن کارگران چون امسال نسبت به سال قبل تغییری نکرد،‌ نیازی هم به مصوبه دولت ندارد و از اول سال پرداخت می‌شود.حق مسکن کارگران مانند سال قبل نفری ماهانه ۹۰۰هزار تومان است و از اول سال پرداخت می‌شود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرور مجازی ارزان چیست و کدام سرور مجازی ارزان است؟
مزون لباس عروس سعادت آباد شبنم نظیف
رازهای موفقیت در مهاجرت کاری به دبی و کشورهای خلیج فارس
لیست قیمت گوشی های ارزان لمسی + خرید با کد تخفیف دیجی کالا
حضور باریج اسانس در ایران فارما ۱۴۰۳: روایتی از نوآوری و کیفیت
مقدار مصرف بادام هندی در روز برای کودکان چه مقدار باید باشد؟
مقایسه قیمت تور آنتالیا با پرواز ترکی و ایرانی در سال ۱۴۰۳
روش صحیح تمیز کردن مبل چرمی
فراکسیون مقاومت: راه شهدای مقاومت را ادامه می‌دهیم
تصاویر ماهواره‌ای خسارات وارده به پایگاه هوایی نواتیم اسرائیل در حمله موشکی ایران +عکس
پزشکیان: عربستان برادر ماست
معدن طبس همچنان قربانی می‌گیرد
تصمیم مهم AFC در خصوص میزبانی تیم ملی، استقلال و پرسپولیس
بدعهدی نتانیاهو و بایدن در قول و قرار با لبنان
دولت برای رفع ناترازی انرژی چه برنامه‌ای دارد؟
آخرین قیمت انواع خودرو رانا اعلام شد +جدول
چگونه موشک‌های سپاه سامانه‌های پدافندی رژیم را مختل کرد؟
مسی و کسب جام ۴۶!
طارمی، نامزد بهترین بازیکن هفته لیگ قهرمانان اروپا
ونزوئلا: پاسخ موشکی ایران دفاع از خود بود
پاسخ موشکی، معادلات منطقه را به نفع ایران و مقاومت تغییر داد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top