تاریخ انتشار: چهارشنبه 1403/07/18 - 19:28
کد خبر: 519140

شرکت کروز در آستانه سلب عضویت در هیات مدیره ایران خودرو!

شرکت کروز در آستانه سلب عضویت در هیات مدیره ایران خودرو!

طبق اطلاعات به دست آمده، با رای دیوان عدالت اداری و نقض رای شعبه تجدید نظر مرکز ملی رقابت و با توجه به موضوع تعارض منافع و جلوگیری از انحصار، عضویت شرکت کروز در هیات مدیره ایران خودرو مجدد بررسی می‌شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، شورای رقابت و مرکز ملی رقابت چندی پیش به دلایلی نظیر تعارض منافع (حضور هم زمان شرکت تامین کننده قطعات در هیات مدیره خودرو ساز و آثار و تبعات احتمالی سوء استفاده از این موقعیت)  رای به سلب حضور شرکت کروز در هیات مدیره ایران خودرو داد.

پس از صدور حکم یاد شده شرکت کروز با اعتراض متقابل در قبال رأی صادره، در شعبه تجدید نظر مرکز ملی رقابت، توانست رای را به نفع خود تغییر بدهد.

این در حالی است که این پرونده سرانجام به شماره دادنامه ۱۳۰۳۳۱۳۹۰۰۰۱۶۵۷۱۴۸. و شماره پرونده ۱۴۰۲۳۱۹۲۰۰۰۰۹۵۴۲۱۳ و شماره بایگانی۰۳۰۱۴۸۲ در شعبه ۳۸ تجدید نظر دیوان عدالت اداری بررسی و مقرر شد مرکز ملی رقابت، نظر نهایی را در این خصوص اعلام کند. 

از آنجایی که رای شعبه بدوی مرکز ملی رقابت بر سلب عضویت هیات مدیره ایران خودرو (و فروش سهم خود به غیر به طوری که نتواند در هیات مدیره حضور داشته باشد)  بوده است، به نظر می‌رسد با بررسی مجدد عضویت کروز در هیات مدیره ایران خودرو سلب شود.

به گزارش تابناک، شرکت کروز از سال ۹۱ یک عضو در هیات مدیره ایران خودرو داشته و در بهمن ماه سال ۱۴۰۱  با تصاحب یک عضویت دیگر، دارای دو عضو در هیات مدیره ایران خودرو است؛ حتی تلاش دارد در اقدامی بی سابقه نسبت به بر عهده گرفتن مدیریت ایرانخودرو نیز اقدام کند که به نظر بسیاری از کارشناسان پرونده مفتوح این شرکت و همچنین موضوع تعارض منافع مانع از چنین اقدامی خواهد شد.

بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو حضور هم زمان شرکت تولید و تامین کننده قطعه در هیات مدیره شرکت خودرو ساز را باعث ایجاد  انحصار، رانت و فساد می‌دانند.

پیش از این علی خضریان سخنگوی وقت کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی درباره این موضوع اعلام کرده بود: شورای رقابت در اسفندماه ۱۴۰۱ در مصوبه‌ای رای به لغو عضویت شرکت کروز در هیات مدیره ایران‌خودرو داد اما این مصوبه هنوز اجرا نشده است.

در رای شورای رقابت آمده بود: با توجه به آثاری که اینگونه سهامداری در ایجاد اخلال در رقابت دارد بدین نحو که حضور عضو مرتبط به قطعه‌ساز در هیأت مدیره شرکت ایران‌خودرو به معنای دسترسی به تمام اطلاعات شرکت بالادستی (خودروساز) است و در واقع رانت اطلاعات برای شرکت قطعه‌سازی کروز و زیرمجموعه ایشان را مهیا می‌سازد و این در حالی است که برای برخی قطعات که شرکت کروز تأمین‌کننده آنهاست، رقیب یا رقبای دیگری نیز وجود دارند که از این رانت اطلاعاتی بی‌بهره خواهند بود؛ لذا این امر می‌تواند قدرت چانه‌زنی سایر رقبای قطعه‌ساز مذکور را کاهش دهد و از سوی دیگر، این قطعه‌ساز با افزایش قدرت چانه‌زنی خود می‌تواند زمینه افزایش قیمت و به دنبال آن، افزایش بهای تمام شده خودرو را فراهم نماید و در نهایت منجر به اضرار به عموم می شود که یکی از مصادیق اخلال در رقابت موضوع بند ۲۰ ماده ۱ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی را رقم زند.

لذا شورای رقابت با اکثریت آراء تملک سهام شرکت ایران‌خودرو توسط کلیه شرکت‌های وابسته به مالکین شرکت کروز به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم، که منجر به داشتن عضو در هیأت مدیره این شرکت شده است را مصداق رویه ضد رقابت موضوع ماده ۴۷ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی تشخیص داده و به استناد بند ۶ ماده ۶۱ قانون مذکور دستور به واگذاری سهام شرکت ایران‌خودرو توسط سهامداران مزبور تا حدی که دیگر عضو هیأت مدیره نداشته باشند را صادر و اعلام می نماید.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ماموریت دانشگاه فرهنگیان تربیت معلمانی مقاوم و آینده ساز است
سیاست‌های شکست‌خورده بایدن در غرب آسیا
مراسم جشن میلاد امام حسن عسکری (ع) در حرم بانوی کرامت
ضربات سخت حزب‌الله درمرز
تجاوز اسرائیل به لبنان را محکوم می‌کنیم
دستور جالب نخست‌وزیر عراق درباره آوارگان لبنانی
واکنش ریاست جمهوری عراق به اهانت تل آویو به آیت الله سیستانی
گزارش آنروا درباره تعطیلی مراکز امدادرسانی و گسترش گرسنگی در غزه
عکس/ نصب کتیبه‌های فاطمیه در حرم علوی
رد ادعای آزمایش هسته‌ای در ایران
اگر نجنگیم، خواهیم مُرد!
ترامپ عاشق دیکتاتورهای قاتل است!
حمله مجدد رژیم صهیونیستی به ضاحیه جنوبی بیروت
اسرائیل یک «سازمان تروریستی صهیونیستی» است
ایلان ماسک ممکن است پیش از رسیدن به مریخ براثر کهولت سن از دنیا برود
یک پیش‌بینی جدید درباره بازار ارز
بهره‌گیری از سری زمانی داده‌های ماهواره‌ای و مدلسازی برای پایش آسیب جنگل
فیلترینگ برداشته می‌شود!
استقلال به مصاف چادرملو می‌رود
پردیس بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان افتتاح شد
هشدار نارنجی برای جنوب کشور؛ تشدید بارش و احتمال وقوع سیلاب
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top