تاریخ انتشار: پنجشنبه 1403/07/19 - 14:00
کد خبر: 519192

«آیگوز»؛ یگان ویژه ارتش اسرائیل برای جنگ با حزب‌الله

«آیگوز»؛ یگان ویژه ارتش اسرائیل برای جنگ با حزب‌الله

یگان «آیگوز»(Egoz) از جمله یگان‌های نخبه و ویژه ارتش رژیم صهیونیستی است که سال ۱۹۹۵ صرفا با هدف نبرد بر حزب‌الله تشکیل شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ارتش رژیم صهیونیستی روز 2 اکتبر به کشته 8 نفر از افسران یگان ویژه رویارویی با حزب‌الله موسوم به یگان «آیگوز»( (Egozدر نبرد با رزمندگان مقاومت در جنوب لبنان اذعان کرد.اذعان رژیم صهیونیستی به کشته و زخمی شدن ده‌ها تن از نیروهای ویژه‌ یگان آیگوز که به یگان 621 نیز معروف است، تنها یک روز پس از اعلام رسمی ورود به جنگ زمینی در جنوب لبنان صورت گرفت.

«آیگوز» یگان ویژه تیپ کماندو ارتش اسرائیل و یکی از مهم‌ترین یگان‌های نخبه ارتش این رژیم است. نام آن مخفف عبارت «یگان ویژه جنگ‌های چریکی و نبردهای کوچک» است و طلایه‌دار نبردهای رژیم صهیونیستی با حزب‌الله در جنوب لبنان به شمار می‌آید.

پیدایش و تأسیس

این یگان برای اولین‌بار در سال 1956 به دستور «اسحاق رابین» تأسیس شد که در آن زمان فرمانده منطقه شمالی بود و مأموریت اقدام پشت خطوط نیروهای ارتش سوریه و مصر قطع عملیات پشتیبانی پس از تصرف صحرای سینا به آن سپرده شد.در سال 1967 واحد آیگوز تحت فرماندهی منطقه شمالی قرار گرفت و حوزه مأموریتی آن شرق شهر قنیطره و غرب بلندی‌های جولان سوریه مشخص شد.

این واحد در آن زمان، نقشی اساسی در نصب کمین برای جلوگیری از نفوذ رزمندگان فلسطینی به داخل سرزمین‌های اشغالی داشت.در سال 1975 پس از کشته‌شدن یکی از افسرانش به اشتباه توسط یکی از نیروهای یگان منحل شد تا پس از آن دوباره توسط «آمنون لیپکین شاهاک» که زمانی سمت وزیر حمل‌ونقل اسرائیل را داشت و «امیرام لوین»، فرمانده منطقه شمالی طی جنگ 1973 تشکیل شود.تا سال 1975 بخشی از فرماندهی شمال بود و شعار رسمی آن در صفحه رسمی‌ یگان در وب‌سایت ارتش اسرائیل «دشمنان را دنبال می‌کنم و تا آنها را نکشم، برنمی‌گردم» است.

پس از چندین بار انحلال و تشکیل سرانجام در سال 1993 باهدف «مبارزه با حزب‌الله» دوباره تشکیل شد و مقاومت توانست، ضربات کیفی در سال 1996 در عمق نوار مرزی وارد کند.در این عملیات رزمندگان حزب‌الله با منفجرکردن یک بسته انفجاری در مسیر گشتی واحد آیگوز موجب هلاکت فرمانده واحد و معاون او و زخمی‌شدن 4 نظامی صهیونیست شدند و فیلم عملیات توسط مقاومت نیز پخش شد.تا سال 2015 تحت فرماندهی تیپ معروف «گولانی» بود، سپس در تیپ «اوز» یا همان تیپ کماندو لشکر 89 ارتش اسرائیل ادغام شد که واحدهای «ماژلان» و «دوودوان» نیز زیر نظر آن قرار دارند.

تخصص واحد و مناطق حضور آن

واحد 621 به‌عنوان نیروی عملیات‌های زمینی پیچیده، به‌ویژه جنگ‌های چریکی و رویارویی با گروه‌های کوچک شناخته می‌شود. نیروهای آن آموزش‌های ویژه‌ نبرد در مناطق صعب‌العبور، شناسایی و زیرزمینی، مسافت صفر با تمرکز ویژه بر جبهه شمالی را می‌بینند.

این یگان دارای بخشی ویژه به نام دایره «توسعه تسلیحات» است که مسئول بررسی چالش‌های پیش روی یگان و ارائه راهکارهای فناورانه به آن و همچنین پشتیبانی از یگان در برابر تاکتیک‌های جدید طرف مقابل است. اگرچه این یگان برای عملیات نظامی در جنوب لبنان تأسیس شد، اما در نوار غزه و کرانه باختری نیز حضور دارد. نیروهای آن برای مقابله با هر سناریوی عملیاتی، چه در مناطق مسکونی و چه در مناطق باز و زیرزمین آموزش‌دیده‌اند.

پیوستن به این یگان بسیار سخت است و به آموزش‌های بسیار سخت و دشوارش معروف است. نیروها ابتدا در تیپ گولانی آموزش‌ مبارزه تن‌به‌تن، مشق و غیره را می‌بینند.سپس، آموزش‌های خود را در «دانشکده کماندویی» ارتش اسرائیل ادامه می‌دهند. آنها در این دانشکده آموزش‌هایی همچون دریانوردی، استتار، رصد، شناسایی وغیره را می‌بینند.بعد از آن، در دوره‌های آموزشی جنگ‌های پیشرفته شرکت می‌کنند و با جنگ با رزمندگان مقاومت، جنگ زیرزمینی، جنگ شهری، جنگ در مناطق صعب‌العبور از جمله مناطق کوهستانی آشنا می‌شوند.پس از اتمام این دوره‌ها اجازه می‌یابند، به آیگوز ملحق شوند و بنا بر توانایی‌ در بخش‌های مختلف جذب شوند.

پس از جذب نیروها وارد آخرین مرحله آموزش می‌شوند که آموزش‌های ویژه یگان است. هر فرد در واحد 621 علاوه بر اینکه یک نیروی نخبه کماندو است، یک فرمانده نیز به شمار می‌آید، لذا در میدان دارای اختیار عمل است و می‌تواند، بر اساس اقتضای شرایط میدانی تصمیم‌گیری کند.

مهمترین عملیات‌ها و شکست‌ها

ترور «سید هادی نصرالله»‌، فرزند بزرگ «سید حسن نصرالله» در سال 1997 به فرماندهی «موشه تامیر» توسط این یگان صورت گرفت.افزون بر آن، یگان آیگوز در تجاوزهای 2002 به رام‌الله، 2006 به جنوب لبنان و ژانویه 2008 به نوار غزه مشارکت داشت و مجری عملیات ترور «محمود الزهار»، عضو ارشد جنبش مقاومت اسلامی «حماس» بود که در آن ناکام بود.این یگان همچنین، در تجاوز نظامی اسرائیل به نوار غزه در سال 2014 و همچنین تجاوز اخیر این رژیم پس از عملیات طوفان الاقصی به نوار غزه مشارکت دارد.

علی‌رغم همه تجهیزات و تسلیحات پیشرفته در اختیار و آموزش‌های سخت این یگان می‌بینند، اما متحمل شکست‌های سختی شده است، از جمله ناکامی در ترور محمود الزهار و شکست در جنگ اخیر در نوار غزه.طی تجاوز نظامی 2014 اسرائیل به نوار غزه مقاومت فلسطینی موفق شد، دو افسر این یگان و بیش از 12 تن از نیروهای آن، از جمله «رویی لیوی»، فرمانده یگان را زخمی کند.

در جبهه جنوب لبنان نیز این واحد متحمل شکست‌های سنگینی شده است، از جمله اینکه طی جنگ 2006 یا همان جنگ 33 روزه در مقابل حزب‌الله، به کشته‌شدن 20 تن افسرانش اذعان کرد، درحالی‌که آمارهای غیررسمی تعداد کشته‌ها را بسیار بیشتر از رقم اعلام شده می‌داند.در جنگ تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان نیز رسانه‌های عبری زبان به کشته‌شدن 8 افسر این واحد در اولین روز نبردهایش با رزمندگان حزب‌الله و شکست در نفوذ به داخل خاک لبنان اذعان کردند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
صدور مجوز هزار خودروی وارداتی در سامانه جامع تجارت
درختان اصفهان ایستاده می‌میرند
۶ هزار لیتر سوخت قاچاق در خراسان جنوبی کشف شد
مهمتری اصل در مسیر پاسخ به مطالبات مردم، ایجاد نشاط اجتماعی است
درویش: آقا کریم جمله‌ای «زرین» در پاسخ به پیشنهاد پرسپولیس داد
ادمین کانال تلگرامی وابسته به منافقین لو رفت
ساپینتو رسما قراداد بست و معرفی شد
در بیست و یکمین قرار تکه چهارم پایتخت چه گذشت؟
تظاهرات حمایت از فلسطین در قلب آمریکا
پیکر سیدحسن نصرالله الان کجاست و چه زمانی تشییع می‌شود؟
جمله عجیب جواد خیابانی: آقای مجیدی شما خودت پای منقل نشستی!
کریم باقری به پرسپولیس برگشت
هشدارحوزه‌های علمیه به رژیم صهیونیستی درباره جسارت به مراجع تقلید
عملیات ویژه مقاومت فلسطین در شمال غزه
رسوایی دختر ۱۸ ساله به خاطر ازدواج
باز هم انفجار معدن ؛ این بار در خوزستان
هدیه رهبر انقلاب به دست سفیر مجروح ایران در لبنان رسید
«آیگوز»؛ یگان ویژه ارتش اسرائیل برای جنگ با حزب‌الله
اجرای رزمایش مشترک امداد و نجات ایران و عمان
«چت‌جی‌پی‌تی» رادیولوژیست‌ها را پشت سر گذاشت!
رضوانی: ‌جبهه پایداری موفقیت دولت چهاردهم را موفقیت نظام می‌داند +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top