تاریخ انتشار: یکشنبه 1403/07/22 - 15:01
کد خبر: 519483

۷۹ درصد کالاهای وارداتی ایران از این ۵ کشور می‌ آید

۷۹ درصد کالاهای وارداتی ایران از این ۵ کشور می‌ آید

معاون وزیر صمت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در نشستی خبری با اشاره به آمار تجارت خارجی کشور چ ۴ عامل اصلی منفی بودن تراز تجاری کشور در سال گذشته را تشریح کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ محمد علی دهقان دهنوی امروز در نشست خبری که به مناسبت روز ملی صادرات برگزارشد، گفت: امسال بیست و هشتمین سال برگزاری روز ملی صادرات در روز ۲۹ مهر با حضور رئیس جمهور کشورمان برگزار می شود. هدف این مراسم تشویق صادرکنندگان و ایجاد فضای انگیزشی برای توسعه بیشتر بازارهای صادراتی کشور است.

وی افزود: فرآیند انتخاب صادرکنندگان نمونه یک فرآیند مدون است و در قالب کمیته ای متشکل از بخش خصوصی و دولتی برگزاری می شود. معاون وزیر صمت اظهار داشت: امسال در ۴۰ گروه کالایی و ۵ گروه فن‌آورانه و ۵ گروه خدمات مجموعا در ۵۰ گروه در حوزه کالا و خدمات ارزیابی و انتخاب صادرکنندگان نمونه و ممتاز انجام می شود.

آمار تجارت خارجی

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در این نشست با اشاره به آمار صادرات و واردت کشور در سال ۱۴۰۲ گفت: صادرات غیرنفتی در سال گذشته ۴۹.۳ میلیارد دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن از نظر وزن ۹.۸ درصد افزایش اما از نظر ارزش ۸.۹ درصد کاهش یافته بود. همچنین ۶۶.۲ میلیارد دلار نیز واردات داشتیم که از نظر وزنی ۴.۴ درصد و از نظر ارزشی ۹.۴ درصد افزایش یافت.

به گفته وی مجموع صادرات و واردات در سال گذشته ۱۱۵ میلیارد دلار و تراز تجاری نیز ۱۶.۸ میلیارد دلار منفی بود.

دهقان‌دهنوی همچنین آمار صادرات و واردات در نیمه نخست امسال را نیز اعلام کرد و گفت: در نیمه نخست امسال صادرات غیرنفتی ۷۰ میلیون تن به ارزش ۲۵.۸ میلیارد دلار بود که نسبت به مدت مشابه پارسال از نظر وزن ۳.۴ درصد و ارزش ۶.۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: چین با ۷ میلیارد دلار، عراق ۵.۲ میلیارد دلار، امارات ۳.۴ میلیارد دلار ترکیه ۲.۴ و افغانستان کمی بیش از یک میلیارد دلار ۵ مقصد نخست صادراتی ما بودند که سهم ۷۵ درصدی در صادرات کشور داشتند که نشان می‌دهد باید مقاصد صادراتی متنوع شود.

مبادی اصلی واردات

دهقان دهنوی همچنین افزود: در نیمه نخست امسال ۱۸.۲ میلیون تن واردات به ارزش ۳۲.۵ میلیارد دلار داشتیم که نسبت به مدت مشابه پارسال از نظر وزن ۲.۸ درصد و از نظر ارزش ۶.۶ درصد افزایش یافت. همچنین ۵ مقصد نخست وارداتی امارات با ۹.۸ میلیارد دلار، چین با ۸.۳ میلیارد دلار، ترکیه با بیش از ۵ میلیارد دلار، آلمان با ۱.۲ میلیارد دلار و هند با ۰.۸ میلیارد دلار بود که ۷۹ درصد از واردات کشور را به خود اختصاص دادند که در این حوزه هم به تنوع بیشتری از کشورها نیازمندیم.

وی تراز تجاری ۶ ماهه نخست امسال را نیز نزدیک به ۷ میلیارد دلار منفی اعلام کرد و در ادامه به ۴ دلیل اصلی منفی بودن تراز تجاری در سال ۱۴۰۲ پرداخت.

4 عامل اصلی کسری تراز تجاری

معاون وزیر صمت درباره مهم‌ترین دلایل کسری تراز تجاری در سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: دو عامل از ۴ عامل اصلی خارج از حوزه کنترل ما بوده است از جمله، کاهش قیمت‌های جهانی به ویژه در حوزه کالاهای پتروشیمی که بخش زیادی از صادرات غیرنفتی ما را تشکیل می‌دهد. دومین عامل نیز افت ۵.۳ درصدی صادرات گاز بود که به دلیل برخی مسائل رخ داد.

دهقان دهنوی عامل سوم را وضع عوارض صادراتی روی کالاهای خام و نیمه خام ذکر کرد و گفت: اگرچه صادراتکالاهای خام و نیمه خام مطلوب نیست، اما با این نحوه برخورد مخالف هستیم. اگر می‌خواهیم از دام صادرات این نوع کالاها خارج شویم باید نسبت به سرمایه گذاری برای توسعه تولید کالاهای با ارزش افزوده بالا و ایجاد زنجیره تولید در این حوزه ها اقدام کنیم که نیازمند تأمین مالی هستند.

تأمین مالی هم می‌تواند از طریق صادرات کالاهای خام و نیمه خام تأمین شود. باید عوارض به گونه‌ای وضع شود که انگیزه صادرات کالا در سایر حوزه‌های زنجیره فراهم شود نه اینکه خود را از منابع ارزی محروم کنیم؛ به عنوان مثال وضع عوارض در حوزه سنگ‌های تزئینی موجب افت صادرات شدید در این بخش شد.

دهقان دهنوی اضافه کرد: عامل چهارم نیز وضع مقررات متعدد و خلق‌الساعه، بی ثباتی مقررات، محدود کردن صادرکنندگان و واردکنندگان به بهانه‌های مختلف، ایجاد محدودیت برای همه صادرکنندگان به علت تخلف عده‌ای قلیل و انباشت قوانین متناقض است که فرایند صادرات کشور را به شدت مختل کرده و صادرکنندگان نیز ناراضی‌اند. امروز صادرکننده به گونه‌ای در تله مقررات گرفتار شده که بعضا به ما می‌گویند که این یک بار را مساعدت کنید تا کارم انجام شود و دیگر صادرات انجام نمی‌دهم.

فساد ارز چندنرخی

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه این نشست به اشاره به چندنرخی بودن ارز، آن را یکی از عوامل اشکال زا در تجارت دانست و گفت: بسیاری از مقرراتی که وضع شده و تجار را گرفتار کرده ناشی از همین اختلاف نرخ ارز است.

این موضوع باعث ایجاد زمینه‌های فساد و رانت می‌شود و قطعاً رانت جویان به این سمت می‌آیند. یکی از شکایت‌های تجار همین موضوع است که رانت جویان در حوزه‌های مختلف تجارت فعال شده‌اند.

دهقان دهنوی ادامه داد: اگر می‌خواهیم تجارت تسهیل شود باید نظام چندنرخی ارز اصلاح شود. بانک مرکزی در حال تلاش برای کاهش فاصله ارز سامانه نیما با بازارهای توافقی است، اما به نظر من باید با سرعت و آزاداندیشی بیشتری به این سمت حرکت کنیم.

احیای شورای عالی صادرات غیرنفتی

معاون وزیر صمت در خصوص احیای شورای عالی صادرات غیرنفتی بیان کرد: این شورا در سال‌های قبل فعال بود، اما چند سالی مغفول بود و در سه سال گذشته این شورا تشکیل نشد.

معاون وزیر صمت اظهار کرد: البته کارگروه این شورا در ذیل سازمان توسعه تجارت جلسات خود را برگزاری می‌کرد، اما جلسات آن که زیر نظر معاون اول رئیس جمهور بود برگزار نمی‌شد در جلسه‌ای که با آقای عارف داشتیم مقرر شده که بزودی اولین جلسه شورای عالی صادرات غیرنفتی برگزار شود.

وی افزود: یکی از کارهای این شورا مصوبات آن است که باید مصوبات آن معادل مصوبات هیأت وزیران دانسته شود تا بتوان آن مصوبات را اجرایی کرد.

ایران به WTO‌ می‌پیوندد؟

دهنوی با اشاره به لزوم پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی (WTO) گفت: این امر یک الزام است و در این زمینه اقدامات لازم از سوی سازمان توسعه تجارت پیگیری می‌شود. اکنون پیمان‌های تجارت ترجیحی و آزاد با بسیاری از کشورها از جمله بریکس و اوراسیا داریم.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران عنوان کرد: برای توسعه تجارت باید تعرفه‌ها کاهش یابد یا صفر ‌شود که در این زمینه هماهنگی در زمینه استانداردها، مقررات و سایر حوزه‌ها نیاز است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اعلام نتایج تکمیل ظرفیت آزمون دستیاری فوق تخصصی پزشکی ۱۴۰۳
زمان‌بندی دانشگاه‌های تهران برای ثبت نام نودانشجویان
قالیباف با رئیس مجلس ملی امارات دیدار کرد
حضور ۱۰۱ استاد دانشگاه تهران در بین دانشمندان دو درصد جهان
ابلاع تغییر نام دانشگاه‌ فنی و حرفه‌ای به دانشگاه ملی مهارت
ادای احترام عراقچی به مقام شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس
قدردانی دانشجویان از قالیباف و عراقچی
ترامپ: نسبت به وقوع جنگ جهانی سوم نگران هستم
آغاز ثبت‌نام وام بازنشستگان تأمین‌ اجتماعی از امروز
حزب‌الله: اسرائیل با بمب خوشه‌ای به مردم لبنان حمله می‌کند
اعتراف روزنامه صهیونیستی به خسارات ناشی از «وعده صادق ۲»
چرا دولت اردوغان به دنبال آشوب رسانه‌ای در ایران است؟ +فیلم
۲۲۶ مورد تب دنگی از ابتدای سال تاکنون
افشا سازی از یک ترور در خاک اسرائیل
لحظه عبور هواپیمای قالیباف از روی ناو اسرائیل
۷۹ درصد کالاهای وارداتی ایران از این ۵ کشور می‌ آید
کارگاه دو روزه بازیگری پارسا پیروزفر در کنار نوری بیلگه جیلان
سفیر ژاپن در کنار نوید محمدزاده و بهرام افشاری +عکس
خروج نتانیاهو برای دومین بار از جلسه کابینه به دلیل نامعلوم
کشف ۴۸۰ سلاح و مهمات شکار در تهران
وزیر کشور: بودجه کشور باید به طرح های اولویت دار تخصیص یابد
اعلام نتایج تکمیل ظرفیت آزمون دستیاری فوق تخصصی پزشکی ۱۴۰۳
زمان‌بندی دانشگاه‌های تهران برای ثبت نام نودانشجویان
۹۳ نفر از رتبه‌های زیر ۱۰۰ کنکور دانشگاه شریف را انتخاب کردند/ اعلام جزییات ثبت نام پذیرفته شدگان
ثبت نام غیر حضوری پذیرفته شدگان کارشناسی پیام نور
اکثر اساتید و دانشجویان دارای پرونده سال ۱۴۰۱مشمول عفو رهبری شدند
پزشکیان اساسنامه دانشگاه بین‌المللی سوره را ابلاغ کرد
نتایج تکمیل ظرفیت آزمون دستیاری فوق تخصصی پزشکی اعلام شد
جزئیات طرح ساماندهی نظارتی دانشگاه آزاد اسلامی
ثبت نام پذیرفته شدگان آزمون سراسری از امروز آغاز می‌شود
دانشگاه علامه‌ در فهرست برترین دانشگاه‌های جهان قرار گرفت
دلایل مهاجرت نخبگان از منظر نماینده دانشجویان دانشگاه تهران
رتبه برتر کنکور به پزشکیان چه گفت؟ + فیلم
دانشگاه باید کشور را در قله علم، توانایی، هنر و تکنولوژی قرار دهد/ قرار دادن کشور در قله فناوری رسالت دانشگاه است
پزشکیان از رتبه‌های برتر کنکور تقدیر کرد
ممنوعیت شرکت قبولی‌های کنکور سراسری و ارشد ۱۴۰۳ و ۱۴۰۲ در کنکور آینده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top