تاریخ انتشار: یکشنبه 1403/07/29 - 08:28
کد خبر: 520208

رشد پایه پولی در شهریورماه سال جاری ۲۳ واحد درصد کاهش یافت

رشد پایه پولی در شهریورماه سال جاری ۲۳ واحد درصد کاهش یافت

نرخ رشد دوازده‌ماهه نقدینگی در شهریور سال ۱۴۰۳ به ۸‏/۲۷ درصد رسید که در مقایسه با نرخ رشد دوره مشابه در شهریور سال ۱۴۰۲ (۹‏/۲۶ درصد) به میزان ۹‏/۰ واحد درصد افزایش نشان می­دهد. از سویی روند افزایشی این متغیر در ماه­های خرداد، تیر و مرداد به ترتیب با ارقام ۶‏/۲۵ ، ۷‏/۲۷ و ۴‏/۲۸ درصد، در شهریور مجدداً در مسیر نزولی قرار گرفته و به رقم ۸‏/۲۷ درصد رسیده است. همچنین رشد دوازده‌ماهه پایه پولی در شهریور ۱۴۰۳ به رقم ۷‏/۱۸ درصد رسید که در مقایسه با رقم مشابه در شهریور سال ۱۴۰۲ (۷‏/۴۱ درصد) به میزان ۲۳ واحد درصد کاهش نشان می­ دهد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ حجم نقدینگی در شهریور سال 1403 به رقم 1‏/90705 هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به پایان سال 1402 معادل 1‏/15 درصد رشد نشان می‌دهد. همچنین، نرخ رشد دوازده‌ماهه نقدینگی در شهریور سال 1403 معادل 8‏/27 درصد بوده است که در مقایسه با نرخ رشد دوره مشابه در شهریور سال 1402 (9‏/26 درصد) به میزان 9‏/0 واحد درصد افزایش نشان می­‌دهد.

بررسی رشد دوازده‌ماهه نقدینگی در سال جاری حاکی از روند افزایشی این متغیر در ماه­های خرداد، تیر و مرداد می­باشد؛ بطوریکه این متغیر در ماه­های مذکور به ترتیب ارقام 6‏/25 ، 7‏/27 و 4‏/28 درصد را به ثبت رسانده بود. علی­ایحال، ملاحظه می­گردد که در شهریور ماه رشد نقدینگی مجدداً در مسیر نزولی قرار گرفته و به رقم 8‏/27 درصد رسیده است.

لازم به توضیح است، تأمین مالی دولت از طریق انتشار اوراق بدهی دولت در ماه­های ابتدایی سال 1403 در مقایسه با مقطع مشابه سال گذشته، سهم معنی‌داری در افزایش رشد نقدینگی در این مدت داشته است. در همین رابطه، انتظار می­رود به دنبال هماهنگی­های لازم میان دولت و بانک مرکزی و همینطور اقدامات و برنامه­‌های بانک مرکزی روند رشد نقدینگی در نیمه دوم سال اصلاح شود.

پایه پولی: پایه پولی در شهریور سال 1403، رقم 5‏/11541 هزار میلیارد ریال را به ثبت رساند. بر این اساس، رشد دوازده‌ماهه پایه پولی در شهریور 1403 به رقم 7‏/18 درصد رسید که در مقایسه با رقم مشابه در شهریور سال 1402 (7‏/41 درصد) به میزان 0‏/23 واحد درصد کاهش نشان می­دهد. همچنین، پایه پولی در شهریور ماه سال 1403 نسبت به پایان سال گذشته رشدی معادل 7‏/5 درصد را تجربه کرد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بغض ملی‌پوش ایران: با این همه افتخار و مدال همسرم می‌خواهد جدا شود
اولین عکس از زن ایرانی و همسرش که دیروز توسط اسرائیل شهید شد
معرفی سایت پینک فیلم: بهترین سایت دانلود فیلم و سریال
با همراهیار سیم کارت همراه اول در وقت خود صرفه جویی کنید
مراکز توانبخشی تهران: راهی به سوی بهبود و توسعه توانایی‌های کودکان
همسو بهترین شرکت طراحی سایت در رشت
نقش مشاور تحصیلی در قبولی کنکور
بهترین برند کتونی کوهنوردی
روش‌های استخراج متن از عکس
تا کجا؟
آیا عمل زانو خوب است؟
چاپ جزوه در بلوچاپ برای دانشجویان و اساتید
آغاز ثبت نام آزمون دکتری ۱۴۰۴ از امروز
آغاز جلسه علنی مجلس/طرح اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان در دستور کار
احیای سادیو در کنار رونالدو زیر نظر استفانو
رکوردی خاص و تاریخی برای لیونل مسی
تشریح جزئیات رزمایش مرکب دریایی آیونز ۲۰۲۴ از زبان امیر دریادار تاجدینی
تداوم ثبات نسبی قیمت مسکن در تهران
رشد پایه پولی در شهریورماه سال جاری ۲۳ واحد درصد کاهش یافت
معماری شگفت‌انگیز همدان را ببینید
این گنج‌ها زیر آب دفن شده‌اند/ ۲۱ میلیارد دلار زیر آب!
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top