تاریخ انتشار: پنجشنبه 1403/08/03 - 17:05
کد خبر: 520604

مهدی جمشیدی؛

عقل وارونه

عقل وارونه

از دهه‌ها قبل می‌شد پیش‌بینی کرد که روند تساهل و تسامحِ شکل‌گرفته در سیاست‌ها و شخصیت‌های رسمی، کار را به این نقطه خواهند رساند و میان ذهنیّت ما و تفکّر اصیلِ امام خمینی، زاویه و شکاف خواهند افکند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یادداشت از مهدی جمشیدی*/// نگارندۀ این سطور در کتاب «درخشش عهد قدسی: دربارۀ کامیابی انقلاب در گام اول»، در سرفصلی به تحلیل نگاه معنویِ امام خمینی به جهت‌گیری هویّتی و دینیِ جمهوری اسلامی پرداخته که این روزها، گفتگوهایی دربارۀ آن شکل گرفته‌ است. و جای شگفتی است که برخی تحلیل‌ها، مشابه تحلیل‌هایی است که نهضت آزادی و مهندس بازرگان در آن دورۀ تاریخی مطرح می‌کردند و امام خمینی در مقام نقد و ابطالِ آنها موضع‌گیری کرد؛ یعنی پس از چهل سال، همان منطق لیبرالی در ادبیات و گفتار دیگران تکرار می‌شود و برخی نیز گمان می‌کنند که این سخنان درست هستند. این وضع ذهنی نشان می‌دهد که ما از منطق انقلابیِ امام خمینی، فاصله گرفته‌ایم؛ چنان‌که اگر برخی عبارت‌های امام خمینی را بخوانیم اما نگوییم که از ایشان است، مخاطبی که حتی ممکن است انقلابی نیز باشد، قادر نیست آنها را بپذیرد. از دهه‌ها قبل می‌شد پیش‌بینی کرد که روند تساهل و تسامحِ شکل‌گرفته در سیاست‌ها و شخصیت‌های رسمی، کار را به این نقطه خواهند رساند و میان ذهنیّت ما و تفکّر اصیلِ امام خمینی، زاویه و شکاف خواهند افکند. اینک برخی از مواضع امام خمینی را نقل می‌کنیم که چه‌بسا بدون ارجاع به امام خمینی نمی‌توان آنها را بر زبان آورد؛ چراکه موجی از اتهام‌های رسانه‌ای – از قبیل جنگ‌طلب، ماجراجو، متحجّر، جزم‌اندیش، فاشیست، طالبانی، داعشی و ... - شکل خواهد گرفت:

[یکم]. ملّت مقاوم ما، از روز اوّل مبارزه‌اش می‌دانست که با تمام قدرت‌ها و ابرقدرت‌ها، «دست‌به‌گریبان» است و باید بداند که امریکا برای شکست ما، از تمام امکاناتش استفاده خواهد نمود، ولی چاره چیست که کوه «مصیبت‌ها» در مقابل حیثیّت اسلامی- ایرانی ما، چون کاهی است و مردم ما باید خود را آمادۀ این «درگیری حسینی» تا پیروزی کامل بنمایند، که «مرگ سرخ»، به‌مراتب بهتر از «زندگی سیاه» است. و ما امروز به انتظار «شهادت» نشسته‌ایم(صحیفۀ امام، ج ۱۴:  ۴۰۸).

[دوم]. حفظ جمهورى اسلامى حتّی از «حفظ امام عصر» هم اهمّیّتش بیشتر است؛ براى این‌که امام عصر هم خودش را براى اسلام «فدا» مى‏کند. همۀ انبیاء، براى کلمۀ حقّ و براى دین خدا، مجاهده کردند و خودشان را فدا کردند. رسول اکرم و اهل بیت معظّم او، آن‌همه زحمات و مشقّات را براى «حفظ اسلام» متکفّل شدند. اسلام، یک «ودیعۀ الهى» نزد مردم است براى تربیت خودشان و حفظش، بر همه، «واجب عینى» است(همان، ج ۱۵: ۳۶۴)

[سوم]. کاری که مردم ایران انجام دادند، آن‌قدر گرانبها و پُرقیمت است که اگر «صدها بار»، ایران «با خاک، یکسان شود» و دوباره ساخته گردد، نه‌تنها ضرری نکردند، بلکه سود زیستن در کنار اولیاء‌الله را برده‌اند(همان، ج ۲۰:  ۳۲۵).

[چهارم]. اگر جهان‌خواران بخواهند در مقابل دین ما بایستند، ما در مقابل همۀ دنیای آنان خواهیم ایستاد و تا «نابودی تمام آنان»، از پای نخواهیم نشست؛ یا همه آزاد می‌شویم یا به آزادی بزرگ‌تر که «شهادت» است، می‌رسیم(همان، ج ۲۰:  ۳۲۵).

[پنجم]. پُشت‌کردن به فرهنگ دنیای امروز و پایه‌ریزی فرهنگی جدید بر مبنای اسلام در جهان و برخورد قاطع اسلامی با امریکا، تبعاتی از قبیل «فشار» و «سختی» و «شهادت» و «گرسنگی» را به‌دنبال دارد(همان، ج ۲۱: ۳۲۷).

[ششم]. از مسئولان می‌خواهم که از هیچ‌کس و از هیچ‌چیز، جز خدای متعال نترسند و دست از «مبارزه و جهاد بر ضدّ فساد سرمایه‌داری غرب»  نکشند که ما هنوز در قدم‌های اوّل «مبارزۀ جهانی بر ضدّ غرب» هستیم. مگر بیش از این است که ما به‌ظاهر، از جهان‌خواران «شکست» می‌خوریم و «نابود» می‌شویم؟! مگر بیش از این است که ما را در دنیا به «خشونت» و «تحجّر» معرفی می‌کنند؟!  بگذار دنیای پَست مادّیّت با ما چنین کند، ولی ما به وظیفۀ اسلامیِ خود عمل کنیم(همان، ج ۲۱: ۳۲۷-۳۲۸).

[هفتم]. اگر ما با دست جنایت‌کار امریکا، «از صفحۀ روزگار، محو شویم» و با «خون سرخ»، شرافتمندانه با خدای خویش ملاقات کنیم، بهتر از آن است که در زیر پرچم غرب، زندگی اشرافی و مرفه داشته باشیم. این، سیره و طریقۀ انبیای عظام و ائمه‌ و بزرگان دین بوده است و ما باید از آن تبعیّت کنیم(همان، ج ۲۱: ۴۴۰).
بازسازیِ انقلابیِ ساختارِ فرهنگی که به معنی بازگرداندن ذهنیّت اجتماعی به ارزش‌های اصیل و آغازین انقلاب است، چنین مصداقی دارد. کدام‌یک از نهادهای فرهنگی، در این باره، حسّاس و مولّد هستند؟!

*نویسنده‌ و محقق فرهنگ

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اسرائیل به دنبال سرپوش گذاشتن بر شکستش در برابر مقاومت است
احکام مربوط به دستمزد و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان بررسی شد
آنچه بایدن به آرامی می‌گوید ترامپ فریاد می‌زند
فیلم| اعتراض دانشجویان دانشگاه شهید چمران به وضعیت اسکان و برخوردهای انضباطی
شب تحقیر؛ آیا رئال همانند دفعه قبلی برمی‌گردد و قهرمان می‌شود؟
هر چیزی هنرمندان نیاز داشته باشند را در اختیار آنها قرار می دهیم
زمان رویارویی گرایی و ارسلان
وزنه‌بردار ایران رقابت‌های قهرمانی جهان را از دست داد
فیلم جدید کارگردان شب‌های روشن به زودی اکران می شود
پای سرایدارهای مدارس به مجلس باز شد/ هشدار نمایندگان مجلس به قالیباف
اجاره سند
وضعیت شیوع سرطان پستان در ایران
پروژه‌های جدید فرصت‌های شغلی بیشتری برای زنان فراهم کرد
پرداخت وام مشاغل خانگی الزامی شد
پیام تسلیت معاون زنان رییس جمهور درپی شهادت نیروهای ارتش و فراجا
آماری عجیب از تخصیص بودجه به بانوان در پایتخت
زنان ایرانی نامدار و افتخارآفرین در زمین و فضا هستند
شهادت بیش از ۱۰۰۰ فلسطینی در شمال نوار غزه طی ۲۲ روز
رایزنی وزیران خارجه ایران و انگلیس در مورد حمله نظامی رژیم صهیونیستی
ایران حمله رژیم صهیونیستی را بی‌پاسخ نمی‌گذارد
شمار شهدای حملات رژیم صهیونیستی به لبنان به ۲۶۷۲ نفر رسید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top