به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ثبت شرکت بازرگانی را می توانید کاملا به صورت آنلاین انجام دهید. این شرکت ها همان طور که از نامشان پیداست، در زمینه صادرات و واردات، خرید و فروش و انواع فعالیت های بازرگانی فعال هستند.
ثبت شرکت بازرگانی
در نظر داشته باشید که ثبت شرکت بازرگانی قالب جداگانه ای محسوب نمی شود. این شرکت ها در قالب مسئولیت محدود یا سهامی خاص ثبت می شود و موضوع فعالیت آن ها، موضوعات مختلف بازرگانی تعیین می شود.
مدارک لازم برای ثبت شرکت بازرگانی
- تصویر شناسنامه و کارت ملی برای همه اعضاء
- مدارک نشان دهنده عدم هر گونه مشکل بانکی مثل چک برگشتی، مسائل مالیاتی و غیره.
- اقرارنامه نشان دهنده عدم اشتغال به مشاغل دولتی برای اعضای هیات میره
دقت کنید که سهامداران شرکت های سهامی خاص که موضوع فعالیت شان می تواند بازرگانی یا هر زمینه دیگری باشد، ممنوعیتی برای اشتغال در ادارات و دستگاه های دولتی ندارند.
شرایط لازم برای ثبت شرکت بازرگانی مسئولیت محدود
- نیاز به حضورحداقل 2 نفر عضو دارید.
- حداقل میزان سرمایه اولیه یک میلیون ریال است.
- حداقل سن مدیر عامل 23 سال است.
- تعهدنامه پرداخت کل سرمایه به صورت نقدی لازم است.
شرایط لازم برای ثبت شرکت بازرگانی سهامی خاص
- به حداقل یک میلیون ریال سرمایه احتیاج دارید.
- حداقل 3 نفر باید به عنوان عضو حضور داشته باشند.
- حضور 2 نفر بازرس ضروری است.
- مدیر عامل باید حداقل 23 سال سن داشته باشد.
- 35 درصد از سرمایه شرکت باید در حساب مشخصی بلوکه شود.
- سرمایه گذاری باید به صورت نقدی انجام گردد.
مراحل ثبت شرکت بازرگانی
- مدارک لازم را بسته به قالبی که برای ثبت شرکت بازرگانی انتخاب کرده اید، آماده نمایید.
- برای ثبت نام اولیه به سامانه اداره ثبت شرکت ها مراجعه نمایید.
- سامانه در مراحل مختلف از شما می خواهد که فرم هایی را تکمیل کنید. این اطلاعات را به درستی و با دقت کامل نمایید.
- برای شرکت تان نام های انتخابی را پیشنهاد دهید.
- سامانه از شما می خواهد که برخی اوراق را چاپ کرده و سپس به امضای همه اعضاء برسانید. این کار را هم انجام دهید.
- منتظر بمانید تا در ابلاغیه ای یکی از نام های انتخابی تایید شده وهمچنین پذیرش نهایی ارائه شود.
- مدارک خواسته شده را از طریق پست ارسال نمایید.
- اگر به شما ابلاغ شد که مدارک نقص دارد، همه نواقص را با دقت برطرف نمایید.
- در صورت تایید مدارک یا برطرف کردن نقص آنها و سپس تایید، مدارک را از طریق پست به اداره ثبت شرکت ها بفرستید.
- در این مرحله درج پیش نویس آگهی توسط مسئول مربوطه انجام می شود.
- خودتان یا وکیلی که برای پیشبرد امور انتخاب کرده اید، باید به صورت حضوری به اداره ثبت شرکت ها مراجعه نمایید. مواردی مثل امضاء اوراق و غیره در این مرحله انجام می شود.
- اکنون و در صورت نبود هیچ گونه مشکلی می توانید آگهی ثبت شرکت بازرگانی را در روزنامه های رسمی و کثیرالانتشار چاپ نمایید.
- هزینه های مربوط به آگهی ها را به صورت اینترنتی پرداخت کنید.
هزینه ثبت شرکت بازرگانی
موارد زیادی در تعیین هزینه ثبت این نوع شرکت نقش دارد. موضوع فعالیت شرکت چیست؟ موضوع تا چه حد کوتاه یا طولانی است؟ میزان سرمایه آن چقدر است؟
برای اطلاع دقیق از هزینه ها می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.
الزام کارت بازرگانی برای صادرات و واردات
برای فعالیت های بازرگانی مختلف باید کارت بازرگانی داشته باشید. این کار از مهم ترین مواردی است که پس از ثبت شرکت بازرگانی باید انجام شود.
کارت بازرگانی در حقیقت سند معتبری است که نشان می دهد می توانید در زمینه های مختلف تجارت و صادرات و واردات فعالیت نمایید.
این کارت توسط اتاق بازرگانی برای افراد حقیقی و حقوقی واجد شرایط صادر می شود.
مزایای ثبت شرکت بازرگانی
ثبت شرکت بازرگانی باعث می شود از مزایای حقوقی متعددی بهره مند شوید.
- در حقیقت یک شخصیت تجاری و قانونمند پیدا می کنید که می توانید در تمامی فعالیت های تجاری شرکت نمایید.
- علاوه بر آن ثبت این نوع شرکت باعث می شود بتوانید در موارد مختلف سرمایه گذاری کرده و به کسب سود بپردازید.
- فعالیت شما در انواع بازارهای داخلی و خارجی به سادگی امکان پذیر خواهد بود.
- می توانید با شرکت های مختلف تعامل داشته و از تجربیات و تکنولوژی های آن ها هم بهره مند شوید.
- می توانید در سطح بین المللی فعالیت کرده و در نتیجه رشد چشمگیری را برای کسب و کارتان رقم بزنید.
مراقب این موارد باشید
ثبت شرکت بازرگانی برایتان مزایای زیادی دارد اما باید مراقب برخی موارد هم باشید.
- برای ثبت این شرکت باید هزینه های مختلفی از بابت مالیات، مشاوره و هزینه های حقوقی بپردازید.
- همه مسئولیت های مالی و قانونی شرکت بر عهده صاحبان خواهد بود.
- معمولا به یک مدیر زبده برای مدیریت این نوع شرکت احتیاج دارید.
- معمولا برای انتقال سهام در شرکت بازرگانی با محدودیت هایی مواجه می شوید.
- وقتی شرکت را ثبت می کنید برخی از اطلاعات تان در دسترس عموم قرار می گیرد که البته این موضوع کاملا طبیعی است.
- برخی تغییرات در ساختار این نوع شرکت ساده نیست.
ابطال کارت بازرگانی در سامانه چگونه است؟
- برای درخواست ابطال کارت بازرگانی ابتدا باید در سامانه جامع تجارت وارد حساب کاربری تان شوید و گزینه حقیقی یا حقوقی را انتخاب کنید.
- در صورتی که شخصی حقیقی هستید باید گزینه بازرگان حقیقی و در غیر این صورت گزینه بازرگان حقوقی را بزنید.
- از منوی سمت راست و در زیر منوی عملیات پایه، گزینه کارت بازرگانی را پیدا کرده و روی ابطال کارت کلیک نمایید.
- فرم تعهدنامه را با دقت بخوانید و تیک موافقت با آن را بزنید تا به مرحله بعدی بروید.
- فیلدهای علت درخواست و توضیحات را تکمیل نمایید و نامه درخواست تان را بارگذاری نموده و گزینه ثبت درخواست را بزنید.
- در این مرحله از مراحل ابطال افراد حقوقی باید برخی فیلدها مثل نام منطقه، نام شعبه و کد کارگاه تامین اجتماعی را تکمیل نمایند.
- اشخاص حقیقی اگر در قسمت علت درخواست، گزینه ” به درخواست متقاضی” را بزنند باید تصویر اظهارنامه ابطال دفاتر را هم بارگذاری کنند.
- پس از ثبت نهایی درخواست شما به کارتابل کارشناسان وارد می شود. اگر کارشناس صمت درخواست تان را تایید کند، این درخواست به اتاق بازرگانی هم ارسال شده و پس از تایید این اتاق، کارت بازرگانی شما باطل می شود.
نکات مهم در اساسنامه شرکت بازرگانی
در اساسنامه این نوع شرکت باید موارد زیر ذکر شود:
- اسم شرکت
- مرکزاصلی فعالیت
- موضوع فعالیت
- مدت زمان فعالیت ( اگر این مدت محدود است.)
- میزان سرمایه
- مقدار و قیمت سهام
- نوع سهام
- هیات های تفتیش و اداره
- میزان سهامی که باید به صندوق پرداخته شود.
- قوانین مربوط به دعوت مجمع عمومی
- وضعیت حق رای
- نحوه اخذ رای
- اصول محاسبه منافع و نیز تقسیم آن
- شیوه بررسی صورتحساب سالیانه
- نحوه تغییر در اساسنامه ( در صورت نیاز)
سخن پایانی
ثبت شرکت بازرگانی معمولا با اهداف تجاری از جمله صادرات و واردات انجام می شود. برای فعالیت با این نوع شرکت به کارت بازرگانی هم احتیاج دارید.