به گزارش سرویس صنفی و آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ کنکور سراسری یکی از مهمترین آزمونهایی است که هر ساله توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار میشود. این آزمون به عنوان معیاری برای پذیرش دانشجویان در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور شناخته میشود. ظرفیت پذیرش کنکور با تغییرات و اصلاحات جدیدی مواجه شده است. در این مقاله به بررسی این تغییرات و تاثیرات آن خواهیم پرداخت.
تغییرات در ظرفیت پذیرش کنکور
در سالهای اخیر، ظرفیت پذیرش کنکور به دلیل افزایش تعداد داوطلبان و نیازهای رو به رشد جامعه برای تحصیلات عالی، تغییرات زیادی داشته است. در سال ۱۴۰۳، این تغییرات به گونهای طراحی شده است که بتواند به بهبود کیفیت آموزش و افزایش تعداد فارغالتحصیلان ماهر کمک کند. یکی از مهمترین تغییرات در ظرفیت پذیرش کنکور ۱۴۰۳، افزایش تعداد پذیرش در رشتههای پرطرفدار و مورد نیاز بازار کار است. این تغییرات به دلیل نیاز جامعه به تخصصهای جدید و بهروز در حوزههای مختلف علمی و فنی صورت گرفته است.
افزایش ظرفیت پذیرش در رشتههای پرطرفدار
یکی از اهداف اصلی در افزایش ظرفیت پذیرش کنکور تامین نیروی انسانی مورد نیاز در رشتههای پرطرفدار و بازار محور است. رشتههایی مانند پزشکی، مهندسی، حقوق و علوم کامپیوتر از جمله رشتههایی هستند که ظرفیت پذیرش آنها افزایش یافته است. این افزایش ظرفیت به منظور رفع کمبودهای موجود در بازار کار و همچنین افزایش توانایی دانشجویان در مواجهه با چالشهای جدید علمی و فنی انجام شده است.
برای مثال، در رشته پزشکی که یکی از پرطرفدارترین رشتهها در ایران است، ظرفیت پذیرش به طور قابل توجهی افزایش یافته است. این افزایش ظرفیت نه تنها به تامین نیازهای بهداشتی و درمانی جامعه کمک میکند، بلکه به افزایش کیفیت خدمات درمانی نیز منجر میشود.
اعلامیه ظرفیت پذیرش کنکور
سرپرست معاونت امور آزمونهای سازمان سنجش اعلام کرد که در کنکور ۱۴۰۲، تعداد ۱۷۷ هزار و ۱۹۲ داوطلب در رشتههای با آزمون دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی پذیرش خواهند شد.
دکتر علی صدر در یک نشست خبری که در ساختمان مرکزی سازمان سنجش آموزش کشور برگزار شد. به ظرفیت پذیرش دانشگاهها در آزمون امسال اشاره کرد و اظهار داشت: تعداد ۱۷۷ هزار و ۱۹۲ نفر در رشتههای با آزمون دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی پذیرفته میشوند.
وی به ظرفیت پذیرش در رشتههای پزشکی و دندانپزشکی در کنکور ۱۴۰۲ نیز اشاره کرد و افزود: مجموعاً ۱۳ هزار و ۱۶۱ نفر در این دو رشته پذیرفته میشوند که شامل ۱۱ هزار و ۱۰۱ نفر در پزشکی و ۲۰۶۰ نفر در دندانپزشکی است.
طبق گفتههای سرپرست معاونت امور آزمونهای سازمان سنجش، امسال برای دانشگاه فرهنگیان مجموعاً ۳۰ هزار و ۴ نفر ظرفیت در نظر گرفته شده است. بیشترین ظرفیت پذیرش مربوط به گروه علوم تجربی با ۵۸ هزار و ۷۷۴ نفر است و پس از آن گروه ریاضی با ۵۶ هزار و ۴۹۵ نفر قرار دارد.
وی تأکید کرد: در گروه علوم انسانی ۵۱ هزار و ۳۹۴ نفر پذیرفته میشوند. در گروه زبانهای خارجی ۴ هزار و ۲۷۸ نفر و در گروه هنر ۶ هزار و ۲۵۱ نفر پذیرفته خواهند شد.
تغییرات در نحوه گزینش دانشجویان
تغییرات در نحوه گزینش دانشجویان نیز یکی دیگر از اصلاحات مهم در پذیرش کنکور ۱۴۰۳ است. سازمان سنجش آموزش کشور با استفاده از سیستمهای هوشمند و الگوریتمهای پیشرفته، فرآیند ارزیابی و انتخاب داوطلبان را بهبود بخشیده است. این سیستمها با تحلیل دقیقتر و جامعتر نتایج آزمونها و معیارهای مختلف، به شفافیت و عدالت بیشتر در فرآیند پذیرش کمک میکنند.
از دیگر تغییرات مهم در این زمینه میتوان به کاهش تأثیر معدل نهایی در پذیرش کنکور اشاره کرد. با توجه به تفاوتهای موجود در سیستمهای آموزشی مدارس مختلف و اختلاف در سطوح سختی آزمونها، تأثیر معدل نهایی در انتخاب داوطلبان کاهش یافته و به جای آن، نتایج کنکور و آزمونهای تخصصی مورد توجه بیشتری قرار گرفتهاند.
تأثیرات اقتصادی و اجتماعی
افزایش ظرفیت پذیرش و تغییرات در نحوه گزینش دانشجویان تأثیرات قابل توجهی بر اقتصاد و جامعه ایران خواهد داشت. افزایش تعداد فارغالتحصیلان متخصص و ماهر میتواند به بهبود وضعیت اشتغال و افزایش تولید ناخالص داخلی کمک کند. همچنین، افزایش تعداد دانشجویان در رشتههای پرطرفدار میتواند به بهبود کیفیت خدمات و تولیدات در حوزههای مختلف علمی و فنی منجر شود.
از سوی دیگر، افزایش ظرفیت پذیرش در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی میتواند به کاهش فشار روانی و استرس ناشی از رقابت شدید در کنکور کمک کند. این امر میتواند به بهبود وضعیت روحی و روانی داوطلبان و خانوادههای آنها منجر شود.
چالشهای پیش رو
با وجود مزایای فراوان افزایش ظرفیت پذیرش و تغییرات در نحوه گزینش دانشجویان، این اصلاحات با چالشهایی نیز همراه است. یکی از مهمترین چالشها، تامین منابع مالی و امکانات آموزشی برای پذیرش تعداد بیشتری از دانشجویان است. دانشگاهها و مؤسسات آموزشی باید بتوانند با استفاده از منابع مالی موجود و جذب منابع جدید، امکانات لازم برای آموزش و تربیت دانشجویان را فراهم کنند.
همچنین، نیاز به ارتقاء کیفیت آموزش و تحقیق در دانشگاهها نیز یکی از چالشهای مهم است. با افزایش تعداد دانشجویان، نیاز به اساتید ماهر و منابع آموزشی بهروز نیز افزایش مییابد. بنابراین، باید برنامههای مناسبی برای ارتقاء کیفیت آموزش و پژوهش در دانشگاهها تدوین و اجرا شود.
راهکارهای پیشنهادی
برای مواجهه با چالشهای پیش رو، میتوان از راهکارهای مختلفی استفاده کرد. یکی از این راهکارها، افزایش سرمایهگذاری دولت در حوزه آموزش و پژوهش است. با افزایش بودجههای دولتی در این حوزه، میتوان امکانات و تجهیزات آموزشی را بهبود بخشید و ظرفیت پذیرش دانشجویان را افزایش داد.
همچنین، همکاری بخش خصوصی با دانشگاهها و مؤسسات آموزشی میتواند به جذب منابع مالی و افزایش کیفیت آموزش کمک کند. با ایجاد ارتباط نزدیکتر بین دانشگاهها و صنایع، میتوان برنامههای آموزشی را به نیازهای بازار کار نزدیکتر کرد و دانشجویان را برای ورود به بازار کار بهتر آماده کرد.
ظرفیت پذیرش کنکور با تغییرات و اصلاحات جدیدی مواجه شده است که میتواند به بهبود کیفیت آموزش و افزایش تعداد فارغالتحصیلان ماهر کمک کند. هرچند این تغییرات با چالشهایی نیز همراه است، اما با استفاده از راهکارهای مناسب میتوان این چالشها را برطرف کرد و به اهداف تعیینشده دست یافت. افزایش ظرفیت پذیرش در رشتههای پرطرفدار، استفاده از سیستمهای هوشمند برای گزینش دانشجویان و افزایش سرمایهگذاری در حوزه آموزش از جمله اقدامات مهمی هستند که میتوانند به بهبود وضعیت آموزش عالی در کشور کمک کنند.
اعتراض دانشگاه تهران نسبت به افزایش پذیرش
معاون آموزشی دانشگاه تهران از ارسال نامه اعتراضی به سازمان ملی سنجش به دلیل افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو خبر داد و گفت: امسال برای دوره کارشناسی ۴۳۰۰ نفر ظرفیت ورودی داشتیم؛ اما سازمان سنجش ۵۳۰۰ نفر اعلام کرد.
محمود کمرهای در بازدید از خوابگاه های دانشگاه تهران با اشاره به افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو از سوی سازمان سنجش که به مشکل اسکان دانشجو انجامیده است، گفت: افزایش ظرفیت دانشجو مسئلهای است که دانشگاه هر سال با آن مواجه است. امسال یکی از دلایل این افزایش ظرفیت، شرایط خاص کنکور و امکان همرتبه شدن دو فرد در کنکور بود که پذیرش آنها را اجنتابناپذیر میکرد.
وی در ادامه تصریح کرد: البته دلایل دیگری نیز برای این افزایش ظرفیت وجود داشت. از این رو دانشگاه تهران در نامهای به سازمان سنجش اعتراض خود را به این افزایش ظرفیت اعلام کرد.
معاون آموزشی دانشگاه تهران همچنین افزود: در سال جاری تحصیلی در دوره کارشناسی ۴۳۰۰ نفر ظرفیت ورودی داشتیم، اما سازمان سنجش ۵۳۰۰ نفر اعلام کرد. در دوره کارشناسی ارشد نیز ۲۰۰۰ نفر از سوی سنجش معرفی شدند که بسیاری از آنها به دلیل پذیرفتهشدن در پردیسهای خودگردان به دانشگاه نیامدند.
وی در پاسخ به اعتراض دانشجویان درباره عدم تخصیص خوابگاه به دانشجویان کارشناسی ارشد که پروپوزال آنها در نیمسال سوم تصویب نشده است، گفت: در گذشته به دانشجویانی که چنین شرایطی داشتند خوابگاه تعلق نمیگرفت، اما تصمیم گرفته شد به آن دسته از دانشجویان ورودی ۱۴۰۲ که در نیمسال سوم بتوانند تا آخر بهمن پروپوزال خود را تصویب کنند خوابگاه ارائه شود.
معاون آموزشی دانشگاه همچنین در پاسخ به دانشجویی که خواستار ایجاد دورههای «کهاد» در مقطع کارشناسی ارشد شده بود، گفت: دوره کارشناسی چهار سال است، اما کارشناسی ارشد تنها چهار نیمسال را دربردارد. این زمان کوتاه برای تحصیل در دو رشته مناسب نیست و بهتر است دانشجویان این مقطع، زمان خود را برای رشته تخصصی خود صرف کنند.
گزارش از عرفان عباسی