به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، امیرحسین قاضیزاده هاشمی رئیس سابق بنیاد شهید و امور ایثارگران در مجمع آبان ماه تشکل جامع اسلامی دانشجویان و در دیدار و گفتگو با اعضای این تشکل گفت: کسانی که نظام را به اینکه کارآمدی نداشته است متهم میکنند، اصل را درک نکردهاند. حتی متاسفانه بعضی از متدینین گرفتار این سیاهچاله شدهاند. موفقیت یا عدم موفقیت هر چیز از آثار آن مشخص میشود.
عضو ادوار جامعه اسلامی دانشجویان گفت: برای ارزیابی عملکرد کسی که درس میخواند معدل او را نگاه میکنند. وقتی در رفتار مردمی مرتب نمرات و معدل بالا ظهور پیدا میکند، یعنی این موضوع اجتماعی شده است. از حضور جوانان در جبهههای جنگ در طول 8 سال دفاع مقدس در سالهای ابتدایی انقلاب گرفته تا فداکاری نسل جدید و مدافعان حرم که در سالهای اخیر شاهد آن هستیم. یأس و ناامیدی از تظاهرات شیطان است.
مقاومت گفتمان یک امت است
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری فقط یک جبهه بندی در عالم مطرح میکنند. یک جبهه جبهه شرارت و دیگری جبهه مقاومت. این دو جبهه ناظر بر کشورها و ملتها نیست؛ بلکه ناظر بر امتها است. ما دو امت داریم یا پیرو مقاومت است که ممکن است در ایران یا حتی آمریکا و هر جای دیگر دنیا زندگی کند یا پیرو جبهه شرارت است که باز هم ممکن است در ایران یا هر جای دیگر زندگی کند. این دیگر نه کشور است و نه ملت!
قاضی زاده هاشمی با اشاره به اینکه ممکن است یک نفر در آمریکا یا اروپا زندگی کند اما جز امت جبهه مقاومت باشد خاطرنشان کرد: اما مفهوم این چیست؟ کلمه «صابروا» در آیه «یا ایها الذین آمنوا اصبروا و صابروا و رابطوا و اتقوا الله» به مفهوم مقاومت اشاره دارد. صبر در تعریف امام جامعه ما یک مفهوم فعال دارد. یک جنبه فردی و یک جنبه اجتماعی دارد که در اینجا «صابروا» در مفهوم اجتماعی به معنی مبارزه و ایستادگی برای تحقق عدالت اجتماعی است. تجلی «صابروا» در عرصه سیاسی ایستادگی در برابر استبداد و استکبار است.
ملت ایران در طول تاریخ 7000 ساله خود در هیچ جنگی شکست نخورده است مگر به خیانت
رئیس سابق بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: در طول تاریخ ایران هیچ شکستی در مقابل دشمن خارجی اتفاق نیفتاده مگر با خیانت داخلی. چه در هجوم اسکندر مقدونی پیش از اسلام و چه در هجوم مغول.
وی در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان درباره رسالت جنبش دانشجویی در شرایط فعلی گفت: در تشکیل و حفظ جامعه اسلامی ایجاد و حفظ امت بسیار مهم است. بر اساس قاعده لطف، در تمام طول تاریخ خداوند برای جامعه امام منصوب میکند، این امت است که جمع میشود و ایستادگی میکند که قیام بکند یا نه. ممکن است در دورهای اینگونه باشد اما تداوم پیدا نکند.
قاضی زاده هاشمی اظهار داشت: یکی از دلایل اینکه داستان بنی اسرائیل در قرآن زیاد گفته شده است همین است. مقام معظم رهبری در کتاب انسان 250 ساله، مردم را به سه گروه تقسیم میکنند؛ دو اقلیت و یک اکثریت؛ خواص اهل حق، خواص اهل باطل و عموم مردم؛ امت زمانی ایجاد میشود که خواص اهل حق در میدان مجاهدت و مردم را به سمت درست راهنمایی کنند. زمانی که خواص خیانت کنند امت از هم میپاشد. امام بر مبنای وضعیت جامعه تصمیمگیری میکند و عموم مردم تابع این دو جریان هستند.
عضو ادوار جامعه اسلامی دانشجویان گفت: بستگی دارد چه کسی میدان داری کند. اگر خواص اهل حق در میدان باشند، امام حرکت خود را سریع تر میکند و جامعه سریع تر به قله میرسد. محیط دانشگاه محیطی است که تجلیات جامعه در آن دیده میشود. جامعه شناسان برای تحلیل یک جامعه به دانشگاه نگاه میکنند که این فضا اولاً زنده است یا مرده و اگر زنده است رهبری افکار عمومی را چه کسی و چگونه مدیریت میکند؛ جلودار این جریان هم دانشجوها و طلبهها هستند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا تمرکز جریان دانشجویی باید معطوف به روایتگری برای اذهان عمومی باشد یا اینکه مطالبهگری را از دستگاههای حکومتی انجام دهد، گفت: انسان باورمند سختی را تحمل میکند؛ مثل مادری که تمام سختیها را برای تربیت فرزندش تحمل میکند؛ چون رشد فرزند را ارزش میداند. وقتی خود ما ملاک را صرفاً ارزشهای مادی قرار دهیم، طبیعی است مردمی که با این نظام فکری پرورش پیدا میکنند در انتخابها از معیارهای فرهنگی و دینی فاصله بگیرند.
جنبش دانشجویی برای اصلاح باورها بایستد
قاضی زاده هاشمی در ادامه افزود: جایی که جنبش دانشجویی باید بایستد اصلاح باورها و نظام ارزشی و فکری جامعه است. برای این کار باید از نقاط مشترک با مخاطب شروع کرد و به زبان او سخن گفت. همه پیامبران پس از اصلاح، بایدها و نبایدها را آوردهاند. ما طوری رفتار میکنیم که کسی که با ما هم گفتمان نیست نمیتواند با ما ارتباط برقرار کند.
همه دولتها، دولت جمهوری اسلامی هستند
رئیس سابق بنیاد شهید و امور ایثارگران در پاسخ به سوال یکی از اعضای تشکل جامعه اسلامی دانشجویان درباره نسبت جنبش دانشجویی و دولت گفت: همه دولتها دولت جمهوری اسلامی هستند و خواست شما باید این باشد که به این دولت کمک کنید و قلباً از موفقیت آن خوشحال و قلباً از شکست آن ناراحت شوید. خود حق پنداری بین ما و مردم فاصله انداخته است. نباید برخورد طوری باشد که گویا دائماً در حال نصیحت مردم هستیم. ما از مردم طلبکار نیستیم.
وی افزود: اگر جایی حمایت میشود باید برای رضای خدا باشد و اگر جایی تذکر هم داده میشود باید برای رضای خدا باشد. این دولت و عموم مردم از هر جنس که هستند نگاه جنبش دانشجویی باید تربیتی باشد؛ نگاه تربیتی مشابه نگاه تربیتی پیامبران. نگاهی که چه محبت و چه غضب آن جنبه تربیتی دارد.
خودمان را برای گرفتن کار آماده نمیکنیم و فقط میخواهیم کار را بگیریم
قاضیزاده هاشمی در ادامه و در پاسخ به پرسشی با موضوع تعریف نسبت بین دولت و جنبش دانشجویی، بزرگترین کمبود انقلاب اسلامی را کمبود کادر دانست و گفت: به عنوان کسی که در جاهای مختلف مسئولیت داشتهام مشکلی که با دوستان داریم این است که در این زمینه احساس وظیفه نمیکنند. خودشان را برای گرفتن کار آماده نمیکنند و فقط میخواهند کار را بگیرند. وقتی قرار باشد کسی رئیس دانشگاه شود که نمیشود غیر هیئت علمی باشد. افراد دغدغه مند باید درس بخوانند و به طور واقعی در این مسیر وارد شوند.
کادرسازی و تولید نظریهی فعال وظیفه تشکلها است
رئیس سابق بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: علاوه بر این مدیر باید دانش مدیریت داشته باشد و نظام اداری و مالی کشور را بشناسد. دولت شهید رئیسی حتی اگر میخواست هم کسی را نداشت. تعداد زیادی از افراد آمدند و ما آنها را در کار آزمایش کردیم که این نادرست است. این کادرسازی وظیفه تشکلهاست. جنبش دانشجویی باید هم نسبت به امروز و هم نسبت به آینده دغدغهمند باشد و در حوزه تولید نظریه فعال باشد.
وی با تاکید بر اینکه کلان نظریه انقلاب اسلامی و کلان نظام سیاسی توسط امام(ره) تولید شده است، تصریح کرد: اما در سایر نظامها مشکل نظریه و مدل داریم؛ به همین دلیل حکمرانی ما التقاطی است. دلیل عدم موفقیت در اقتصاد این است که در حوزه تولید نظریه مشکل داریم و هیچ نظریه متقن و روشنی وجود ندارد. ممکن است مواردی در مراکز پژوهشی تولید شده باشد، اما از پشت در آن مرکز خارج نشده است.
قاضی زاده هاشمی در پایان اظهار داشت: کار انجام نشده مهم زیاد است و به نظر من جامعه اسلامی دانشجویان و جنبش دانشجویی باید برای همه این موارد یک فصل باز کند. گروهی باید روی نیازهای امروز تمرکز کنند و گروهی نیز باید به نیازهای آینده و کادرسازی توجه نمایند و این دو مورد از وظایف اصلی جنبش دانشجویی در تعریف نسبت خود با دولت است.