به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، علی فرهادی؛ سخنگوی وزارت آموزش و پرورش، امروز در پاسخ به سؤال تسنیم درباره اختلاف نمرات مدارس غیردولتی (10.80) و مدارس دولتی عادی (8.30) در امتحانات نهایی خرداد 1403، و اینکه چرا این تصور وجود دارد که کیفیت آموزشی مدارس غیردولتی بالاتر است، در حالی که آمارهای رسمی خلاف این موضوع را نشان میدهند، اظهار کرد: کیفیت آموزشی به عوامل مختلفی بستگی دارد. در کسب نمرات، استعداد دانشآموز، تلاش خانواده و خود دانشآموز بسیار مؤثر است و نه صرفاً دسترسی به امکانات.
وی افزود: گرایش خانوادهها به مدارس غیردولتی ممکن است بهدلایلی مانند خلوتتر بودن کلاسها، احترام به حقوق والدین و دانشآموزان، و ارائه فضای بهتر در مدارس غیردولتی باشد، با این حال، نباید این موارد را با کیفیت آموزش اشتباه گرفت.
تأکید مسئولان بر تقویت مدارس دولتی
فرهادی با اشاره به تأکید مسئولان کشور، از رهبر انقلاب تا رئیسجمهور، بر توجه به مدارس دولتی عادی، گفت: این تصور که مدارس دولتی کیفیت پایینی دارند اشتباه است، البته مشکلاتی مانند تراکم بالای دانشآموزان در کلاسها وجود دارد. در شهرستانهای تهران، رشد جمعیت دانشآموزی از ظرفیت مدرسهسازی پیشی گرفته است.
وی ادامه داد: والدین به جمعیت بالای کلاسهای درس حساس هستند و همین موضوع میتواند یکی از دلایل گرایش به مدارس غیردولتی باشد اما نباید این موضوع منجر به برداشت اشتباه از کیفیت آموزشی مدارس دولتی شود. نتایج امتحانات نهایی، کیفیت واقعی انواع مدارس را نشان داده است.
تفاوت فضای مدارس دولتی و غیردولتی
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: ما باید تلاش کنیم مدارس دولتی و غیردولتی براساس سند تحول بنیادین محلی برای یادگیری باشند. این تصور که فضای مدارس غیردولتی شادتر است، صحیح نیست. بسیاری از مدارس دولتی دارای فضای بسیار مطلوبی هستند که شاید نمونه آنها را در مدارس غیردولتی نتوان یافت. دولت بهطور مداوم برای ارتقای سطح مدارس دولتی تلاش میکند و زمانی که رئیسجمهور برای این موضوع صرف میکند، نشاندهنده اهمیت آن است.
عملکرد ایران در آزمونهای تیمز و پرلز
فرهادی در پاسخ به پرسشی درباره عملکرد ضعیف ایران در آزمونهای تیمز و پرلز گفت: در جهان، میانگین سؤالات بیپاسخ در آزمون تیمز 10 درصد است، اما در ایران این رقم به 22 درصد میرسد، این امر بهمعنای ناآشنایی دانشآموزان با محتوا نیست، بلکه به تمرکز پایین آنها اشاره دارد، همچنین باید در عمقبخشی به دروس ریاضی و علوم پایه در مقاطع چهارم و هشتم توجه بیشتری شود.
انتهای پیام/+