تاریخ انتشار: شنبه 1403/10/22 - 21:11
کد خبر: 527353

در خصوص طرح تشکیل معاونت اقتصادی در آموزش و پرورش؛

خصوصی‌سازی پنهان و وابستگی نهادها

 خصوصی‌سازی پنهان و وابستگی نهادها

در روزگاری که چالش‌های بودجه‌ای در عرصه آموزش و پرورش به موضوع فراگیری تبدیل شده است و جامعه فرهنگیان، به وضوح این چالش ها را لمس می‌نمایند، طرح تشکیل معاونت اقتصادی در آموزش و پرورش مباحثات عمیقی را میان صاحب‌نظران برانگیخته است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» یکتا رهبر*/// در روزگاری که چالش‌های بودجه‌ای در عرصه آموزش و پرورش به موضوع فراگیری تبدیل شده است و جامعه فرهنگیان، به وضوح این چالش ها را لمس می‌نمایند، طرح تشکیل معاونت اقتصادی در آموزش و پرورش مباحثات عمیقی را میان صاحب‌نظران برانگیخته است. این طرح، همانند دیگر پیشنهادات اصلاحی، از موافقان و مخالفانی برخوردار است که هر یک با دغدغه‌های خاص خود به این میدان قدم گذاشته‌اند. موافقان این طرح، بر این باورند که تشکیل این معاونت می‌تواند گره ای از مشکلات دیرینه مالی این نهاد بگشاید. آنان به کمبود شدید منابع غیرپرسنلی در این ساختار اشاره می‌کنند؛ جایی که سهم عظیم بودجه صرف حقوق و دستمزد می‌شود و کمتر چیزی برای ارتقای کیفیت آموزشی باقی می‌ماند. از دید این گروه، تنوع‌بخشی به روش‌های تأمین مالی از طریق ایجاد معاونت اقتصادی و با راهکارهایی مانند بهره‌گیری از املاک مازاد می‌تواند راهی برای رهایی از این وضعیت باشد.

موافقان همچنین بر این باورند که این معاونت، با مدیریت مستقل و تخصصی خود، می‌تواند از اتلاف منابع جلوگیری کرده و در جهت افزایش بهره‌وری گام بردارد. آنان استدلال می‌کنند که وقتی دولت توان افزایش سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی را ندارد، باید به شیوه‌های ابتکاری و انعطاف‌پذیر متوسل شد و بتوان از طریق راه های دیگر، این کمبود را جبران کرد. اما از دید مخالفان این طرح، این پیشنهاد مغایر با اصول “خزانه واحد دولت” است و می‌تواند باعث چندپاره شدن دولت و کاهش انسجام سیاست‌های ملی شود.

این گروه هشدار می‌دهند که تنوع‌بخشی به درآمدها، نه‌تنها راه‌حلی برای کمبود بودجه نیست، بلکه ممکن است دستاویزی برای کاهش سهم آموزش و پرورش از منابع عمومی گردد.مخالفان همچنین بر این نکته تأکید دارند که فروش یا تغییر کاربری املاک و منابع آموزشی، حتی به نیت بهبود شرایط، می‌تواند منجر به ایجاد زمینه هایی برای بنگاه داری در آموزش و پرورش برای برخی افراد ذی‌نفع شود. از نظر آنان، چنین اقداماتی زمینه‌ساز خصوصی‌سازی پنهان و وابستگی نهادهای عمومی به منابع غیرپایدار است.

لذا باید مطالبه افزایش بودجه آموزش و پرورش از دولت، به یک مطالبه جدی و جمعی تبدیل شود تا دولت با راهکارهای پایدارتر و بنیادی تر نظیر اصلاح نظام مالیاتی و مدیریت نرخ ارز، مسئله کمبود بودجه در نهاد های مختلف به خصوص آموزش و پرورش را از ریشه و اساس حل کند. و ارائه طرح هایی که موجب زمینه سازی جدایی بودجه این نهاد از دولت می‌شود ممکن است با گذر زمان به شانه خالی کردن دولت در این زمینه بیانجامد.

همچنین لازم است در اتخاذ این نوع تصمیمات، این موضوع نیز ذکر شود که تمام دارایی هایی که متعلق به آموزش و پرورش هستند، باید صرف کارهای آموزشی و تربیتی شوند و کاربری این دارایی ها نباید غیرآموزشی شود. به علاوه اینکه درآمد حاصل از این راهکارها باید صرفاً در حوزه آموزش و پرورش مورد استفاده قرار گیرد و از این بخش خارج نشود.باید در این موضوع تامل کنیم که طرح معاونت اقتصادی، موجب گره گشایی از مشکلات خواهند بود یا باعث افزایش چالش های متعدد سابق خواهد شد. و در نهایت تدابیری اندیشید که چالش‌های اقتصادی آموزش و پرورش را به گونه‌ای حل کند که مسیر شکوفایی و تعالی آینده‌سازان این مرز و بوم هموار گردد.

*معاونت سیاست ورزی بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان الزهرا سمنان

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
نامه ۱۳۸ نماینده به سران قوا در خصوص ضرورت برخورد انتظامی با بانک آینده
هری جادوگر/ بله، پنالتی‌زدن هم هنر می‌خواهد
آخرین وضعیت خرید مردم با کالابرگ/ «خواربار» بیشترین انتخاب مردم برای خرید
میوه شب عید چند؟/ سود عجیب دلالان در واردات موز!
کلاس های آموزشی دانشگاه تهران هفته آخر اسفند مجازی شد
ارتش لبنان نظامی ربوده شده خود را تحویل گرفت
طلای جهانی تغییر مسیر داد
واکنش مصر به اظهارات ترامپ درباره عدم اخراج ساکنان غزه
آغاز طرح سفرهای نوروزی از امروز/ بلیت اتوبوس برای همه مسیرها موجود است
اظهاری عجیب/ پزشکیان: نمی‌دانم برای این گرانی‌ها باید یقه چه کسی را بگیرم!
تعطیلی پروژه برج‌سازی دانشگاه تهران/ سازمان هواشناسی وظیفه خود را دنبال کند!
جهش در عرصه تبلیغ استعدادهای برتر حوزوی در ۱۴۰۴
هت‌تریک ناامیدی/ سقوط آزاد بازیکن پرسپولیس!
شرایط عمومی و اختصاصی شرکت در نوبت دوم کنکور سال ۱۴۰۴
اطلاعیه دانشگاه آزاد درباره تعطیلی واحدها در نوروز
عراقچی: ایده‌ جدیدی برای حل مسائل هسته‌ای مطرح شده است/ شرط مذاکره مستقیم با آمریکا
اولین شماره نشریه دانشجویی «نور» منتشر شد +دانلود
پنجمین شماره نشریه سیاسی-فرهنگی «خراسان‌داد» منتشر شد +دانلود
راهنمای چاپ متالایز و چاپ مجله در بزرگترین چاپخانه تهران
تجربیات دانشجویانی که وکیل موفق شدند
قیمت خودرو امروز ۲۳ اسفند ۱۴۰۳/ این ماشین ۹۵ میلیون تومان ارزان شد
کلاس های آموزشی دانشگاه تهران هفته آخر اسفند مجازی شد
جهش در عرصه تبلیغ استعدادهای برتر حوزوی در ۱۴۰۴
شرایط عمومی و اختصاصی شرکت در نوبت دوم کنکور سال ۱۴۰۴
اطلاعیه دانشگاه آزاد درباره تعطیلی واحدها در نوروز
گروه‌های انحصاری در دانشکده‌های خاص مخالف اعطای زمین به مردم و تسهیلات برای ساخت هستند
سه عضو هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی اصفهان در فهرست برترین‌های همکاری با صنعت
ثبت‌نام نوبت دوم کنکور ۱۴۰۴ آغاز شد
تلاش دانشگاه پیام نور برای حل مشکل متقاضیان افغانستانی
سرپرست یکی از دانشکده‌های دانشگاه تربیت مدرس منصوب شد
سامانه تیکت دانشگاه آزاد از ۲۹ اسفند تعطیل می‌شود
اخذ مجوز و راه‌اندازی ۲۱ رشته و گرایش جدید در دانشگاه خوارزمی
اطلاعیه مهم دانشگاه شهیدبهشتی برای دانشجویان خوابگاهی
تاثیر معدل در قبولی کنکور دانشگاه فرهنگیان ۵۰ درصد است
ساخت نخستین خوابگاه دانشجویی سبز کشور در دانشگاه تهران
اعلام جزئیات و ضوابط ثبت نام در آزمون سراسری سال ۱۴۰۴
دانشجویان فردا با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند
غذای دانشجویی از منابع صندوق توسعه ملی تامین اعتبار شد
ثبت نام در دکتری بدون آزمون دانشگاه خواجه نصیر آغاز شد
ثبت نام دکتری بدون آزمون دانشگاه خواجه نصیر آغاز شد
آغاز ثبت‌نام نوبت دوم کنکور سراسری‌ سال‌ ۱۴۰۴ از فردا
افزایش دوبرابری تعداد دانشجویان خارجی/ راه‌اندازی سامانه ثبت‌نام برای این دانشجویان
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top