تاریخ انتشار: یکشنبه 1403/10/23 - 13:20
کد خبر: 527426

ایده‌های خلاقانه برای بازاریابی با بودجه محدود

ایده‌های خلاقانه برای بازاریابی با بودجه محدود

بسیاری از کسب‌وکارهای نوپا یا کسب‌وکارهایی که مایل نیستند بودجۀ زیادی را به بازاریابی اختصاص دهند، با ترس و نگرانی از هزینه‌های گزاف تبلیغات، هیچ‌گاه به سمت بازاریابی کسب‌وکار خود نمی‌روند. اما باید گفت که روش‌های متفاوتی برای بازاریابی با بودجۀ محدود وجود دارند که با اکثر چالش‌های محدودیت بودجه که در ذهن دارید، مقابله می‌کنند! در این مقاله، به اهمیت بازاریابی در تمام کسب‌وکارها، راهکارهای بازاریابی با بودجۀ محدود و شیوۀ انتخاب بهترین راهکار بازاریابی برای کسب‌وکار شما می‌پردازیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بسیاری از کسب‌وکارهای نوپا یا کسب‌وکارهایی که مایل نیستند بودجۀ زیادی را به بازاریابی اختصاص دهند، با ترس و نگرانی از هزینه‌های گزاف تبلیغات، هیچ‌گاه به سمت بازاریابی کسب‌وکار خود نمی‌روند. اما باید گفت که روش‌های متفاوتی برای بازاریابی با بودجۀ محدود وجود دارند که با اکثر چالش‌های محدودیت بودجه که در ذهن دارید، مقابله می‌کنند! در این مقاله، به اهمیت بازاریابی در تمام کسب‌وکارها، راهکارهای بازاریابی با بودجۀ محدود و شیوۀ انتخاب بهترین راهکار بازاریابی برای کسب‌وکار شما می‌پردازیم.

چرا تمام کسب‌وکارها به بازاریابی وابسته هستند؟

تفاوتی ندارد که کسب‌وکاری با قدمت بالا و چندین کارمند دارید، یا کسب‌وکارتان را به تازگی راه انداخته‌اید؛ به هر حال، برای رشد و توسعۀ کسب‌وکار خود و حفظ جایگاه در صنعت، به بازاریابی نیاز دارید. مزایای بازاریابی برای کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ عبارت‌اند از:

  • ایجاد آگاهی از برند
  • جذب مشتری با ایجاد علاقه و ترغیب افراد به خرید
  • تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان واقعی
  • افزایش فروش
  • ایجاد وفاداری مشتری با ارائۀ خدمات و محصولات با کیفیت و برقراری ارتباط موثر با مشتریان
  • موفقیت در میان رقبا
  • همراهی با تغییرات ایجادشده در نیازها و رفتار مشتریان

راهکارهای بازاریابی با بودجۀ محدود

محدودیت در بودجه می‌تواند نگرانی‌هایی را در حیطۀ بازاریابی ایجاد کند و باعث ترس از مواجهه با چالش‌هایی مانند دشواری در اجرای کمپین‌های بزرگ، عدم دسترسی به ابزارهای کافی یا هزینه‌بر بودن آزمون و خطا در انتخاب روش بازاریابی شود. راه‌حل این دست نگرانی‌ها، بررسی دقیق راهکارهای موجود برای بازاریابی کم‌هزینه و انتخاب بهترین راهکارها با توجه به نوع و نیاز کسب‌وکار است. برخی از پربازده‌ترین راهکارهای بازاریابی با بودجۀ محدود عبارت‌اند از:

بازاریابی پیامکی

یکی از پربازده‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش‌های تبلیغاتی، ارسال پیامک انبوه و بازاریابی پیامکی‌ست. با استفاده از پنل‌های اس ام اس می‌توانید به آسانی به گروه‌های گسترده‌ای از مخاطبان دسترسی داشته باشید، آن‌ها را بر اساس ویژگی‌های مختلف گروه‌بندی کنید، پیامک خود را به مناطق جغرافیایی مورد نظر خود ارسال کنید یا از بانک‌های شماره تلفن تفکیک‌شده ارسال کنید.

در این سبک بازاریابی می‌توانید انواع پیام‌ها از جمله پیامک خوش‌آمدگویی، پیامک‌های تخفیف، نظرسنجی‌ها، انواع اطلاعیه‌ها و… را به دست مشتریان خود برسانید و از مزایای تبلیغات پیامکی برای کسب‌وکارهای کوچک بهره‌مند شوید.

ارسال پیامک‌های مناسبتی مانند تبریک تولد یا تبریک مناسبت‌های عمومی، همراه با شخصی‌سازی پیام‌ها، احساس صمیمیت بیشتری را میان مشتریان و کسب‌وکار شما ایجاد می‌کنند.

از مهم‌ترین نکات مثبت بازاریابی پیامکی می‌توان به هزینۀ کاملاً مقرون‌به‌صرفه برای تبلیغات انبوه، ایجاد یک کانال ارتباطی دوطرفه میان کسب‌وکار و مشتریان، سرعت بالا در اطلاع‌رسانی، عدم نیاز مخاطب به اینترنت برای دریافت پیام و نرخ 98 درصدی خوانده‌شدن پیامک‌ها اشاره کرد. مواردی که باعث شده‌اند پیامک‌ها همچنان به عنوان یک کانال ارتباطی موثر و پرکاربرد شناخته شوند؛ حتی با وجود 30 ساله شدن پیامک!

بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی

ساخت یک اکانت در شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار، به‌ویژه اینستاگرام، از اولین کارهایی‌ست که هر کسب‌وکاری بعد از آغاز فعالیت خود انجام می‌دهد. استقبال مخاطبان متعدد از پلتفرم‌های فضای مجازی، الگوریتم‌ها و امکان تولید محتوا بدون محدودیت، باعث خواهد شد تا محتواهای تبلیغاتی کسب‌وکار شما به مرور زمان به افراد بیشتری نمایش داده شود و بتوانید نرخ آگاهی از برند را افزایش دهید.

ایجاد یک تعامل صمیمانه و موثر با مخاطبان، امکان نمایش تمام جزئیات محصول با تولید محتوای ویدیویی و دسترسی گسترده به مخاطبان متعدد از مهم‌ترین مزایای بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی هستند. به علاوه می‌توانید از طریق همکاری با اینفلوئنسرها نیز مشتریان کسب‌وکار خود را افزایش دهید و با همچنین، با برگزاری قرعه‌کشی یا مسابقه، میزان تعامل مخاطبان با برند را نیز به صورت چشمگیری افزایش داده و شاهد بهبود نرخ فروش باشید.

پشتیبانی خوب؛ راهکار بازاریابی دهان به دهان

همیشه هم لازم نیست از ابزار خاصی استفاده کنید و استراتژی‌های بازاریابی پیچیده‌ای بچینید! ارائۀ پشتیبانی خوب و فروش محصولات باکیفیت نیز می‌توانند تاثیر بسیار قابل‌توجهی در رشد کسب‌وکار شما داشته باشند. به این طریق، نه تنها می‌توانید مشتریان فعلی کسب‌وکار را به مشتریان وفاداری تبدیل کنید که انتخاب اولشان در خرید، برند شما باشد، بلکه می‌توانید باعث بازاریابی دهان به دهان توسط خود مشتریان باشید. در واقع به این روش بدون هزینۀ خاصی، هم رضایت مشتریان فعلی را جلب کرده‌اید و باعث افزایش اعتماد آن‌ها و افزایش فروش شده‌اید، هم مشتریان جدیدی را به برند خود جذب می‌کنید.

بازاریابی ایمیلی

استفاده از ایمیل برای ارسال پیام‌های تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی به مخاطبان و مشتریان نیز از روش‌های کم‌هزینه و مقرون‌به‌صرفه در بازاریابی‌ست؛ با این تفاوت که باید پذیرفت این روش مخاطبان خاص خودش را دارد. در واقع هنگام انتخاب روش بازاریابی ایمیلی، بهتر است به مخاطبان هدف تبلیغات خود توجه کنید. چرا که ممکن است ایمیل کانال ارتباطی محبوب مخاطبان شما نباشد. با این وجود، استفاده از این بستر در کنار سایر روش‌های بازاریابی در بسیاری از کسب‌وکارها رایج است.

حضور در ایونت‌های مرتبط

یکی از روش‌های ایجاد آگاهی از برند و پرزنت محصولات کسب‌وکار، حضور در ایونت‌های مرتبط به فعالیت برند یا بازارچه‌های موقت و پرطرفدار است. حضور در این دست ایونت‌ها، علاوه بر فروش و جذب مشتریان جدید، می‌تواند باعث افزایش آگاهی از برند شده و به عنوان یک روش تبلیغاتی پرمخاطب به شمار برود. در حالی که حضور در برخی ایونت‌ها هزینۀ زیادی می‌طلبد، می‌توان در برخی از آن‌ها، به ویژه بازارچه‌های موقت با بودجۀ کمتری حاضر شد.

طراحی وب‌سایت

طراحی وب‌سایت برای هر کسب‌وکاری از مزایای متعددی برخوردار است و باعث می‌شود کسب‌وکارها بتوانند فروش محصولات را به صورت 24ساعت و غیرحضوری انجام دهند. همچنین، طراحی وب‌سایت باعث خودکارسازی فرآیندهای ثبت سفارش شده و تجربۀ بهتری را برای مشتریان رقم می‌زند.

به علاوه می‌توانید با تولید محتوای متنی در وب‌سایت خود ترافیک ورودی سایت را افزایش داده و با استفاده از اصول سئو (SEO)، باعث شوید که گوگل وب‌سایت شما را در لیست نتایج جست‌وجوی افراد، بالاتر نمایش دهد. این موضوع باعث افزایش ورودی سایت و افزایش اعتماد افراد به وب‌سایت شما نیز می‌شود.

کدام روش بازاریابی برای کسب‌وکار من مناسب‌تر است؟

اگر به دنبال راهنمایی بیشتر برای انتخاب یک روش خوب برای بازاریابی کسب‌وکار خود هستید، با توجه به هدف و نوع فعالیت کسب‌کار خود، نگاهی به جدول زیر بیندازید تا با مزایا، معایب و کاربردهای هر روش بازاریابی آشنا شوید:

روش بازاریابی

مزایا

معایب

کاربردها

بازاریابی پیامکی

سرعت بالا، امکان شخصی‌سازی، گروه‌بندی مخاطبان، نرخ بالای خوانده‌شدن پیام

محدودیت تعداد کاراکتر، عدم امکان ارسال محتوای غیر متنی، احتمال اسپم شدن

اطلاع‌رسانی سریع (تخفیفات، رویدادها) به تمام اقشار

بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی

دسترسی گسترده، تعامل بالا، تولید محتوا به صورت نامحدود، هزینۀ کم یا رایگان

رقابت زیاد، نیاز به تولید محتوای مداوم، الگوریتم‌های پیچیدۀ پلتفرم‌ها

کسب‌وکارهایی با محصولات یا خدمات جذاب برای جوانان

بازاریابی دهان به دهان با خدمات پشتیبانی

هزینۀ کم، اعتمادسازی بالا، ماندگاری بیشتر

نیاز به زمان و تلاش زیاد، وابسته به رضایت مشتری

همۀ کسب‌وکارها به ویژه کسب‌وکارهای خدماتی

بازاریابی ایمیلی

شخصی‌سازی بالا، امکان تقسیم‌بندی مخاطبان، اندازه‌گیری دقیق نتایج

نرخ باز شدن نسبتاً پایین، نیاز به لیست ایمیل معتبر، احتمال اسپم شدن

کسب‌وکارهایی با پایگاه مشتریان بزرگ، ارائۀ محتواهای ارزشمند (خبرنامه، وبینار)

حضور در ایونت‌های مرتبط

ایجاد ارتباط مستقیم با مخاطب، شبکه‌سازی، افزایش اعتبار برند

هزینه‌های برگزاری و حضور، نیاز به برنامه‌ریزی دقیق

کسب‌وکارهایی با محصولات یا خدمات خاص

طراحی وب‌سایت

ایجاد هویت آنلاین، نمایش محصولات و خدمات، دسترسی آسان برای مشتریان

هزینۀ اولیۀ نسبتاً بالا، نیاز به به‌روزرسانی مداوم

همۀ کسب‌وکارها

نتیجه‌گیری

بازاریابی دیگر یک انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت برای بقا و رشد هر کسب‌وکاری است. خوشبختانه، با وجود محدودیت‌های بودجه، راهکارهای خلاقانه و کم‌هزینه‌ای وجود دارد که به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا به طور موثر با مخاطبان خود ارتباط برقرار کرده و به اهداف بازاریابی خود دست یابند. از بازاریابی پیامکی و شبکه‌های اجتماعی گرفته تا ارائۀ خدمات پشتیبانی از مشتریان و حضور در رویدادهای مرتبط، هر کسب‌وکاری می‌تواند با توجه به منابع و اهداف خود، استراتژی بازاریابی مناسبی را انتخاب کند. مهم‌ترین نکته این است که با استفاده از ابزارها و روش‌های مناسب و با تمرکز بر نیازهای مشتریان، می‌توان حتی با بودجۀ محدود نیز به نتایج قابل توجهی دست یافت.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
جزئیات متلاشی شدن شبکه یک فرقه ضاله در اردبیل
رزمایش اقتدار پدافند هوایی ۱۴۰۳ ارتش
امضا کنندگان استیضاح همتی منصرف نشده‌ اند/ پای استیضاح تا آخر ایستاده‌ایم
افزایش ۴۰۰ درصدی گرایش به اسلام در اروپا
جشنواره فجر فقط به کمی جسارت نیاز داشت/ ۸ نکته درباره چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر
عزم دولت برای تحول نوآورانه با ایجاد و توسعه زیرساخت‌های هوش مصنوعی
قدرت پوشالی| واکنش کاربران شبکه های اجتماعی به اقتدار هالیوودی در مهار آتش +عکس
اعطای تسهیلات ۱۰ میلیارد ریالی به دانشجویان دکتری در طرح «پژوهش یار»
۱۲ میلیارد دلار؛ هزینه مرگ منتسب به ذرات معلق در کشور
شرایط جدید تأمین ارز دارو ابلاغ شد
قیمت طلا و سکه امروز ۲۳ دی ماه؛ هر گرم طلا ۵ میلیون و ۲۹۹ هزار تومان
احتساب نمرات مردودی دانشجویان در معدل لغو شد
سازوکار مجلس برای تأمین اعتبارات «متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان»
دولت لایحه ساماندهی کارکنان را به مجلس ارائه کند
موضوع حذف یارانه نقدی خانوارهای پردرآمد به مجمع تشخیص ارجاع شد
اصرار رئیس مجلس بر عدم کاهش حداقل تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری
آغاز پیش‌فروش بلیت‌ قطارهای مسافری از فردا
بازار سرمایه ریزش کرد
آغاز ثبت‌نام جدید ایران خودرو از ۲۹ دی ماه/ امکان وکالتی کردن حساب‌ها از امروز
راهنمای جامع طراحی اسلایدهای دفاع پایان ‌نامه
کتاب «خیلی محرمانه» خواندنی شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top