به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ شرکتهای هواپیمایی داخلی اواخر آذرماه سال 1402 با استناد به رای دیوان عدالت اداری اقدام به افزایش قیمت بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی کردند. بر این اساس بود که با شکایت شرکتهای هواپیمایی، دیوان عدالت اداری رای داد؛ ستاد تنظیم بازار مجاز به نرخگذاری در بخش حملونقل هوائی داخلی نیست.
حسین مذنب مدیرکل دفتر بازرسی و حقوق شهروندی وزارت راه و شهرسازی 24 دیماه سال گذشته یعنی حدود دو ماه پس از گرانفروشی ایرلاینها از اعلام جرم علیه 9 شرکت هواپیمایی بخش خصوصی کشور به دلیل گرانفروشی خبر داده بود اما با رای عجیب دیوان عدالت اداری، قیمت بلیت هواپیما آزادسازی شد؛ آنهم در حالی که سوخت یارانهای دریافت میکنند.
مهرداد بذرپاش؛ وزیر سابق راه و شهرسازی، اوایل تیرماه امسال با اشاره به اینکه رای دیوان عدالت اداری در آزادسازی قیمت بلیت هواپیما اتفاق بسیار تلخی بود، گفته بود: «دیوان برای این رای به برنامه پنجم توسعه که شش سال از آن گذشته، استناد کرده است. در جلسهای که با دیوان عدالت اداری داشتیم عنوان شد که این قانون در مقطعی در دولت روحانی اجرا شده و قابل تعمیم است.» وی تاکید کرده بود: «وقتی در حملونقل هوائی عرضه و تقاضا تراز نیست نمیتوانیم آنرا به بازار بسپاریم. از قوه قضائیه و سران قوا خواستهایم به این موضوع رسیدگی کنند. لازم است با مکانیزم قیمتگذاری، بازار را کنترل کنیم.»
وعدهای که به آن وفا نشد
گفتنی است، در عین حال شرکتهای هواپیمایی در مقابل انتقادات و نگرانیها به آزادسازی قیمت بلیت ادعا کردند آزادسازی به کاهش قیمتها منجر میشود نه افزایش. در همین رابطه بود که اسعدی سامانی؛ دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی اواخر تیرماه 1403 در نشست خبری تصریح کرد: «با آزادسازی قیمت بلیت هواپیما، نرخها کاهشی شده و شاهد هستیم در برخی مسیرها قیمتها نصف نرخهای مصوب ایرلاینهاست. به عنوان نمونه قیمت بلیت تهران- مشهد دو میلیون و 700 هزار تومان است که دیروز یک میلیون و 200 هزار تومان فروخته شد. یا بلیت مسیر پروازی دو میلیون و 400 هزار تومانی بلیت تهران- شیراز با قیمت 800 هزار تومان فروخته شده است. با آزادسازی قیمت بلیت هواپیما، دست دلالان از بازار حملونقل هوائی کوتاه شد!»
پرواز نرخ بلیت پروازها
لازم به تصریح است، حدود هفت ماه از آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در کشور میگذرد اما نه تنها قیمت بلیت پروازهای داخلی کاهش نیافته که به نظر میرسد دلالان همچنان حضور اثرگذاری در این بخش دارند.
برای پی بردن به عمق فاجعه در حملونقل مسافری هوائی قیمت بلیت هواپیما قبل و بعد از آزادسازی را مقایسه میکنیم؛ به عنوان مثال قیمت بلیت بندرعباس به تبریز با 297 درصد افزایش از دو میلیون و 72 هزار به هشت میلیون و 225 هزار تومان رسیده است. همچنین نرخ بلیت شیراز به اهواز از 906 هزار به سه میلیون و 100 هزار تومان رسیده که 242 درصد افزایش یافته است. نرخ بلیت تهران – مشهد هم 167 درصد افزایش یافته و دیگر مسیرهای پرمسافر هم از 120 تا 180 درصد افزایش قیمت دارد.