تاریخ انتشار: چهارشنبه 1403/11/10 - 10:00
کد خبر: 528769

چارچوبی نو برای طراحی کتاب‌های دیجیتال دانشگاهی

چارچوبی نو برای طراحی کتاب‌های دیجیتال دانشگاهی

تغییرات سریع در دنیای دیجیتال نه تنها زندگی روزمره ما را متحول کرده، بلکه آموزش و یادگیری را نیز دستخوش تحولات اساسی نموده است. در این راستا، مطالعه‌ای جدید تلاش کرده تا راهکاری برای بهبود کیفیت و کارآمدی کتاب‌های درسی دانشگاهی ارائه کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در عصر دیجیتال، فناوری‌های نوین به شکلی بی‌سابقه وارد عرصه‌های مختلف زندگی شده‌اند. آموزش و یادگیری نیز از این تغییرات بی‌نصیب نمانده و شاهد تغییرات بزرگی بوده است. در گذشته، کتاب‌های درسی سنتی تنها منبع اطلاعات برای دانشجویان بودند، اما امروزه نیاز به منابع به‌روزتر و تعاملی‌تر احساس می‌شود. کتاب‌های درسی الکترونیکی با استفاده از فناوری‌های دیجیتال، این فرصت را فراهم می‌کنند که محتوای آموزشی به صورت تعاملی، چندرسانه‌ای و قابل انطباق ارائه شود. این ویژگی‌ها نه تنها یادگیری را جذاب‌تر می‌کنند، بلکه امکان دسترسی به محتوای آموزشی را برای همه دانشجویان، صرف‌نظر از موقعیت جغرافیایی‌شان، فراهم می‌آورند.

ضرورت این تحول، زمانی بیشتر احساس می‌شود که بدانیم تغییرات سریع علمی و فناوری باعث شده محتوای کتاب‌های چاپی خیلی زود منسوخ شوند. همچنین، اصلاح و به‌روزرسانی این کتاب‌ها هزینه‌بر و زمان‌بر است. در مقابل، کتاب‌های درسی الکترونیکی به دلیل انعطاف‌پذیری بالا و امکان بومی‌سازی محتوا، می‌توانند به شکلی مؤثرتر با نیازهای آموزشی عصر دیجیتال هماهنگ شوند. این کتاب‌ها همچنین فرصت مشارکت فعال دانشجویان در فرایند یادگیری را فراهم می‌کنند که یکی از مهم‌ترین اهداف رویکردهای آموزشی نوین است.

در راستای پاسخ به این نیازها، طالب زندی، استادیار تکنولوژی آموزشی از پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی (سمت)، تحقیقی را با هدف ارائه چارچوبی برای طراحی و تولید کتاب‌های درسی دانشگاهی الکترونیکی انجام داده است. این پژوهش به دنبال ارائه روشی عملی برای افزایش کیفیت و اثربخشی کتاب‌های درسی الکترونیکی بوده است.

در این تحقیق، ابتدا با مرور و تحلیل نتایج پژوهش‌های پیشین، مؤلفه‌های مهم در طراحی کتاب‌های درسی الکترونیکی شناسایی شد. سپس چارچوبی پیشنهادی تدوین گردید که این چارچوب شامل چهار مؤلفه اصلی محتوایی، آموزشی، فناوری و نشر الکترونیک است. برای بررسی صحت و اعتبار این چارچوب، از نظرات متخصصان حوزه تکنولوژی آموزشی، یادگیری الکترونیکی و نشر الکترونیک استفاده شد. این متخصصان از طریق پرسش‌نامه و تحلیل‌های آماری، چارچوب پیشنهادی را ارزیابی و تأیید کردند.

نتایج این پژوهش نشان دادند که چارچوب پیشنهادی می‌تواند به عنوان راهنمایی مؤثر در طراحی کتاب‌های درسی الکترونیکی مورد استفاده قرار گیرد. این چارچوب نه تنها ابعاد مختلف طراحی و تولید کتاب را پوشش می‌دهد، بلکه به طراحان کمک می‌کند تا محتوایی تعاملی، به‌روز و منطبق بر نیازهای دانشجویان ارائه کنند.

همچنین، پژوهش تأکید می‌کند که کتاب‌های درسی الکترونیکی نباید صرفاً نسخه دیجیتال کتاب‌های چاپی باشند. بلکه این کتاب‌ها باید با استفاده از فناوری‌های چندرسانه‌ای مانند ویدئو، انیمیشن و محتوای تعاملی طراحی شوند تا بتوانند فرایند یادگیری را جذاب‌تر و اثربخش‌تر کنند. البته، استفاده نادرست یا بیش از حد از این عناصر می‌تواند باعث ایجاد بار شناختی اضافی و کاهش کیفیت یادگیری شود.

این تحقیق همچنین نشان می‌دهد که برای موفقیت استفاده از کتاب‌های درسی الکترونیکی، نیاز به تغییرات اساسی در روش‌های تدریس و رویکردهای آموزشی است. مدرسان و اساتید باید روش‌های خود را با این نوع کتاب‌ها تطبیق دهند تا بتوانند از تمام ظرفیت‌های آموزشی آن‌ها بهره ببرند.

در نهایت، یافته‌های این تحقیق که در دوفصلنامه «پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی» وابسته به سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) ارائه شده اند، نشان می‌دهند که کتاب‌های درسی الکترونیکی می‌توانند نقشی کلیدی در آینده نظام آموزشی ایفا کنند و با طراحی مناسب و اصولی، نه تنها کیفیت یادگیری را بهبود بخشند، بلکه امکان دسترسی برابر به آموزش را برای همه دانشجویان فراهم کنند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
استقرار ۱۰ تیپ در مرزهای کشور برای تأمین امنیت پایدار
نماز جمعه این هفته تهران در حرم امام خمینی (ره) برگزار می‌شود
وزیر فرهنگ: جشنواره‌ فیلم فجر مجال بازتعریف پایگاه اجتماعی سینما است
معاون اول رئیس‌جمهور به آلماتی سفر کرد
خطر خطای محاسباتی
۱۴ محور اصلی اولین سخنان امام (ره) در روز بازگشت به ایران
سقف سنی متقاضیان جذب هیئت علمی در دانشگاه‌های غیرانتفاعی افزایش یافت
افزایش ظرفیت پذیرش کارشناسی ارشد گروه پزشکی؛ تعیین ظرفیت ۶ هزار نفری در سال ۱۴۰۴
جریمه و قطع همکاری با برخی پیمانکاران به دلیل کاهش کیفیت غذای دانشجویان
پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه علم و صنعت
تمام حواشی بازگشت امام خمینی (ره) به ایران در یک نگاه
حضور رهبر انقلاب در حرم بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران
خاندوزی: با وجود تحریم، حل FATF سودی ندارد
انقلاب اسلامی چهره جدیدی از زن مسلمان را به دنیا معرفی کرد
شبکه نسیم به دنبال «مهمانی» جدید برای نوروز ۱۴۰۴
پیام تبریک پزشکیان به رئیس‌جمهوری بلاروس
مهدی طارمی دیدار برابر موناکو را از دست داد
موسی کلیم‌الله(ع)؛ پرفروش‌ترین فیلم جشنواره فجر
مهاجرانی: افزایش قیمت بنزین نباید منجر به گرانی کالاهای دیگر شود
راه‌اندازی دوباره قطار تهران وان
گردش مالی خیره کننده صنعت اسباب بازی در دنیا
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top